Аграрний тиждень. Україна
» » Фінансування медицини поліпшить… алкоголь
» » Фінансування медицини поліпшить… алкоголь

    Фінансування медицини поліпшить… алкоголь


    Пропозиція парламентарів щодо підвищення ставок акцизного податку на пиво та алкогольні напої стала предметом дискусії представників цієї галузі у профільному комітеті ВР України. Присутні обговорили одразу два законопроекти.

     

    Автори документу №2876 від 18.04.13 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо підвищення ставок акцизного податку на пиво) Тетяна Бахтеєва, Андрій Пишний, Юрій Мірошниченко, Леся Оробець та інші нардепи пропонують підвищити ставку акцизного податку на 1 літр пива з 0,87 грн. до 2,50 гривень.

    Парламентарі впевнені, що їх законодавча ініціатива значно скоротить споживання цього напою серед молоді та залучить додаткові кошти до Держбюджету. Так, алкоголь, на думку нардепів, може значно поліпшити фінансування столичних закладів охорони здоров’я, зокрема дитячої лікарні «Охматдит». Тому розгляд цього нормативного акту пропонують здійснювати одночасно з документами, які передбачають зміни до бюджетного кодексу та Держбюджету країни на 2013 рік.

    Законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо підвищення ставок акцизного податку на пиво) передбачає вжиття заходів, спрямованих на виконання Програми економічних реформ Президента України на 2010-2014 рр., зокрема, щодо створення спеціального фонду Держбюджету. Саме на його рахунок чиновники направлятимуть частку надходжень від акцизів на алкогольні та тютюнові вироби з подальшим їх використанням для фінансування медицини.  

    У пояснювальній записці до законопроекту свої рішення нардепи обґрунтовують результатами міжнародного опитування та вітчизняної статистики, яка свідчить не на користь пива. Документ зазначає, що у 2006 р. українська молодь мала найвищий рівень споживання алкоголю у порівнянні з підлітками з 40 інших країн. У 2010 р. Україна займала друге (після Чехії) місце серед 38 країн по показнику споживання підлітками пива.

    Посилаючись на досвід інших країн, зокрема Росії та Білорусі, автори проекту діляться своїми соціально-економічними прогнозами щодо його впровадження: «Якщо у 2013 р. безподаткова частка ціни пива залишиться на рівні грудня 2012 р., то при запропонованому зростанні акцизу ціна 1 літру вітчизняного пива має зрости до 11,4 грн., або на 23%, а 1 літру ліцензійного пива – до 16,8 грн., або на 14%. При такому зростанні ціни споживання пива зменшиться, особливо серед молоді, але загальне споживання пива скоротиться не більше ніж на 10%». А ще аргументують, що на міцне пиво в Росії та Білорусі запроваджені ще більші ставки акцизу. Так, ставка акцизу на пиво в Росії - 15 руб. (=3,9 грн.), що в 4,5 рази вище чинної в Україні ставки акцизу і в 1,5 рази вище запропонованої цим законопроектом. Утім, Росія планує підвищити ставку акцизу на пиво до 20 руб. у 2015 році.

    В Білорусі ставка акцизу на 1 літр пива міцністю 0,5-7% нині становить 2900 білоруських рублів (=2,7 грн.), що вище запропонованої законопроектом ставки для України. У 2009-му акциз на пиво в Білорусі становив 210 білоруських рублів. Якщо нові ставки у нас запровадять з 1 червня 2013 р., то додаткові надходження протягом року складуть близько 2 млрд. грн., впевнені автори законопроекту.

    Висновок науково-експертного управління ВР України - необхідно надати до законопроекту належне фінансово-економічне обґрунтування, включаючи відповідні розрахунки. Бо встановлення збільшеної у 2,9 рази ставки акцизного податку на пиво може призвести до скорочення обсягів його виробництва та продажу. Це може спричинити неможливість забезпечення запланованих надходжень до Держбюджету країни інших податків, зокрема, податку на прибуток підприємств, ПДВ тощо.

    Натомість автор аналогічного законопроекту №2876-1 від 30.04.13 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо підвищення деяких ставок акцизного податку та впорядкування виробництва, роздрібної торгівлі та споживання деяких підакцизних товарів) нардеп Сергій Терьохін наголошує на пропорціональному підвищенні акцизу на спирт, алкогольні напої та пиво в середньому у 2,87 рази. На столове вино - з 0,01 грн. за 1 літр до 0,29 гривень. Його документ також пропонує мінімізувати вартість ліцензій на роздрібну торгівлю такою продукцією, посилити відповідальність правопорушників шляхом підвищення розміру штрафів за зловживання у сфері алкоголю та тютюну та ввести відповідальність за купівлю алкоголю і тютюну дорослими для неповнолітніх. Мета законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці до нього, - зростання надходжень від акцизного податку до Держбюджету країни, зменшення зловживань у сфері обігу алкогольної продукції та тютюнових виробів.

    Сергій Терьохін зазначає, що рівень споживання міцного алкоголю в Україні наразі складає реальну загрозу моральному та фізичному здоров’ю української нації. Така ситуація, на його думку, разом із незадовільним станом національної системи охорони здоров’я, призводить до вкрай негативних демографічних наслідків, зокрема, високого рівня захворюваності та смертності, пов’язаних із вживанням міцних алкогольних напоїв. Для більшої впевненості нардеп посилається на дані ВООЗ, за якими Україна займає п’яте місце у світі за рівнем споживання алкоголю населенням віком до 15 років. При цьому, з 15,6 л чистого алкоголю на особу, які зафіксовані у дослідженні, 61,4% припадало на міцні напої, 31,7% - на пиво та майже 7% - на вино.

    Натомість, Головне науково-експертне управління Апарату ВР України вважає, що назва документу нардепа не відповідає його змісту, положеннями якого передбачається внесення змін не тільки до Податкового кодексу України, а й до низки інших актів законодавства країни. На думку експертів, позиція парламентаря не узгоджується і з вимогами п. 7.3 ст. 7 Податкового кодексу України, згідно з яким будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України. До того ж, супровідні документи до законопроекту не містять чітких аргументів на користь необхідності встановлення додаткових обмежень і заборон у сфері, що розглядається. Експерти кажуть, що проблема полягає не стільки у відсутності правового регулювання відповідних суспільних відносин, скільки в забезпеченні неухильного виконання вже чинних приписів законодавчих актів з відповідних питань, порушених у законопроекті.

    Керівник Головного науково-експертного управління Апарату ВРУ Василь Борденюк радить при роботі над цим законопроектом врахувати, що на розгляді у Верховній Раді України є законопроекти №1151 від 21 грудня 2012 р., № 2062 від 21січня 2013 р. та № 2719 від 4 квітня 2013 р., якими запропоновано внесення суттєвих змін до тих же самих статей КУпАП, які містяться у документі нардепа С. Терьохіна. «Адже деякі положення цих нормативних актів та законопроекту, який розглядається, суперечать одне одному», - каже правник.

    З позицією нардепа не погоджуються і представники виноробної галузі. За їхніми словами, єдиний підхід до ставки акцизного податку для різних груп алкогольних напоїв ситуацію не покращить, а навпаки - ускладнить. Бо «молодь нині більш схильна до вживання пива та слабоалкогольних напоїв, аніж вин та спирту».

    Отже, шляхи вирішення проблеми мають бути більш досконалими та аргументованими. Тому обидва законопроекти відправлені на доопрацювання. 

     

    Наталя СОКУРЕНКО





    Схожі новини
  • Алкоголь та тютюн продаватимуть до кінця старих акцизів
  • Азаров збирається контролювати виробництво алкоголю та сигарет
  • У Азарова порахували, що коньяк нині занадто дешевий
  • Нардеп пропонує підвищити ставку акцизу на пиво в 5,6 разів
  • Уряд України пропонує підвищити акцизи на пиво, алкоголь і сигарети

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Фінансування медицини поліпшить… алкоголь


Пропозиція парламентарів щодо підвищення ставок акцизного податку на пиво та алкогольні напої стала предметом дискусії представників цієї галузі у профільному комітеті ВР України. Присутні обговорили одразу два законопроекти.

 

Автори документу №2876 від 18.04.13 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо підвищення ставок акцизного податку на пиво) Тетяна Бахтеєва, Андрій Пишний, Юрій Мірошниченко, Леся Оробець та інші нардепи пропонують підвищити ставку акцизного податку на 1 літр пива з 0,87 грн. до 2,50 гривень.

Парламентарі впевнені, що їх законодавча ініціатива значно скоротить споживання цього напою серед молоді та залучить додаткові кошти до Держбюджету. Так, алкоголь, на думку нардепів, може значно поліпшити фінансування столичних закладів охорони здоров’я, зокрема дитячої лікарні «Охматдит». Тому розгляд цього нормативного акту пропонують здійснювати одночасно з документами, які передбачають зміни до бюджетного кодексу та Держбюджету країни на 2013 рік.

Законопроект «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо підвищення ставок акцизного податку на пиво) передбачає вжиття заходів, спрямованих на виконання Програми економічних реформ Президента України на 2010-2014 рр., зокрема, щодо створення спеціального фонду Держбюджету. Саме на його рахунок чиновники направлятимуть частку надходжень від акцизів на алкогольні та тютюнові вироби з подальшим їх використанням для фінансування медицини.  

У пояснювальній записці до законопроекту свої рішення нардепи обґрунтовують результатами міжнародного опитування та вітчизняної статистики, яка свідчить не на користь пива. Документ зазначає, що у 2006 р. українська молодь мала найвищий рівень споживання алкоголю у порівнянні з підлітками з 40 інших країн. У 2010 р. Україна займала друге (після Чехії) місце серед 38 країн по показнику споживання підлітками пива.

Посилаючись на досвід інших країн, зокрема Росії та Білорусі, автори проекту діляться своїми соціально-економічними прогнозами щодо його впровадження: «Якщо у 2013 р. безподаткова частка ціни пива залишиться на рівні грудня 2012 р., то при запропонованому зростанні акцизу ціна 1 літру вітчизняного пива має зрости до 11,4 грн., або на 23%, а 1 літру ліцензійного пива – до 16,8 грн., або на 14%. При такому зростанні ціни споживання пива зменшиться, особливо серед молоді, але загальне споживання пива скоротиться не більше ніж на 10%». А ще аргументують, що на міцне пиво в Росії та Білорусі запроваджені ще більші ставки акцизу. Так, ставка акцизу на пиво в Росії - 15 руб. (=3,9 грн.), що в 4,5 рази вище чинної в Україні ставки акцизу і в 1,5 рази вище запропонованої цим законопроектом. Утім, Росія планує підвищити ставку акцизу на пиво до 20 руб. у 2015 році.

В Білорусі ставка акцизу на 1 літр пива міцністю 0,5-7% нині становить 2900 білоруських рублів (=2,7 грн.), що вище запропонованої законопроектом ставки для України. У 2009-му акциз на пиво в Білорусі становив 210 білоруських рублів. Якщо нові ставки у нас запровадять з 1 червня 2013 р., то додаткові надходження протягом року складуть близько 2 млрд. грн., впевнені автори законопроекту.

Висновок науково-експертного управління ВР України - необхідно надати до законопроекту належне фінансово-економічне обґрунтування, включаючи відповідні розрахунки. Бо встановлення збільшеної у 2,9 рази ставки акцизного податку на пиво може призвести до скорочення обсягів його виробництва та продажу. Це може спричинити неможливість забезпечення запланованих надходжень до Держбюджету країни інших податків, зокрема, податку на прибуток підприємств, ПДВ тощо.

Натомість автор аналогічного законопроекту №2876-1 від 30.04.13 р. «Про внесення змін до Податкового кодексу України» (щодо підвищення деяких ставок акцизного податку та впорядкування виробництва, роздрібної торгівлі та споживання деяких підакцизних товарів) нардеп Сергій Терьохін наголошує на пропорціональному підвищенні акцизу на спирт, алкогольні напої та пиво в середньому у 2,87 рази. На столове вино - з 0,01 грн. за 1 літр до 0,29 гривень. Його документ також пропонує мінімізувати вартість ліцензій на роздрібну торгівлю такою продукцією, посилити відповідальність правопорушників шляхом підвищення розміру штрафів за зловживання у сфері алкоголю та тютюну та ввести відповідальність за купівлю алкоголю і тютюну дорослими для неповнолітніх. Мета законопроекту, як зазначається у пояснювальній записці до нього, - зростання надходжень від акцизного податку до Держбюджету країни, зменшення зловживань у сфері обігу алкогольної продукції та тютюнових виробів.

Сергій Терьохін зазначає, що рівень споживання міцного алкоголю в Україні наразі складає реальну загрозу моральному та фізичному здоров’ю української нації. Така ситуація, на його думку, разом із незадовільним станом національної системи охорони здоров’я, призводить до вкрай негативних демографічних наслідків, зокрема, високого рівня захворюваності та смертності, пов’язаних із вживанням міцних алкогольних напоїв. Для більшої впевненості нардеп посилається на дані ВООЗ, за якими Україна займає п’яте місце у світі за рівнем споживання алкоголю населенням віком до 15 років. При цьому, з 15,6 л чистого алкоголю на особу, які зафіксовані у дослідженні, 61,4% припадало на міцні напої, 31,7% - на пиво та майже 7% - на вино.

Натомість, Головне науково-експертне управління Апарату ВР України вважає, що назва документу нардепа не відповідає його змісту, положеннями якого передбачається внесення змін не тільки до Податкового кодексу України, а й до низки інших актів законодавства країни. На думку експертів, позиція парламентаря не узгоджується і з вимогами п. 7.3 ст. 7 Податкового кодексу України, згідно з яким будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України. До того ж, супровідні документи до законопроекту не містять чітких аргументів на користь необхідності встановлення додаткових обмежень і заборон у сфері, що розглядається. Експерти кажуть, що проблема полягає не стільки у відсутності правового регулювання відповідних суспільних відносин, скільки в забезпеченні неухильного виконання вже чинних приписів законодавчих актів з відповідних питань, порушених у законопроекті.

Керівник Головного науково-експертного управління Апарату ВРУ Василь Борденюк радить при роботі над цим законопроектом врахувати, що на розгляді у Верховній Раді України є законопроекти №1151 від 21 грудня 2012 р., № 2062 від 21січня 2013 р. та № 2719 від 4 квітня 2013 р., якими запропоновано внесення суттєвих змін до тих же самих статей КУпАП, які містяться у документі нардепа С. Терьохіна. «Адже деякі положення цих нормативних актів та законопроекту, який розглядається, суперечать одне одному», - каже правник.

З позицією нардепа не погоджуються і представники виноробної галузі. За їхніми словами, єдиний підхід до ставки акцизного податку для різних груп алкогольних напоїв ситуацію не покращить, а навпаки - ускладнить. Бо «молодь нині більш схильна до вживання пива та слабоалкогольних напоїв, аніж вин та спирту».

Отже, шляхи вирішення проблеми мають бути більш досконалими та аргументованими. Тому обидва законопроекти відправлені на доопрацювання. 

 

Наталя СОКУРЕНКО





Схожі новини
  • Алкоголь та тютюн продаватимуть до кінця старих акцизів
  • Азаров збирається контролювати виробництво алкоголю та сигарет
  • У Азарова порахували, що коньяк нині занадто дешевий
  • Нардеп пропонує підвищити ставку акцизу на пиво в 5,6 разів
  • Уряд України пропонує підвищити акцизи на пиво, алкоголь і сигарети

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.