Аграрний тиждень. Україна
» » Учімося пити молоко й економити енергію
» » Учімося пити молоко й економити енергію

    Учімося пити молоко й економити енергію


    Про перспективи розвитку молочної галузі побутують різні прогнози - від песимістичних до обнадійливо оптимістичних. Експертів, як і прогнозів, - безліч. Однак експерт експерту різниця.   Тож краще довіряти думкам і прогнозам професіоналів, які безпосередньо пов'язані з виробництвом і на собі відчувають пульс галузі. Серед них - голова правління Національної асоціації молочників України „Укрмолпром" Василь Бондаренко. З ним ми і зустрілися, аби отримати всю інформацію з «перших вуст».  

    alt- Василю Марковичу, про перспективи вітчизняної молочної галузі краще судити з показників експорту, які красномовно можуть свідчити про попит на нашу продукцію на зовнішніх ринках. Які тенденції спостерігалися минулого року? - Минулого року українським молочним підприємствам вдалося проекспортувати продукції на 722,3 млн. дол. США, у тому числі до Російської Федерації - на 368,6 млн. дол. США або 51% від усього експорту. Ріст експорту проти позаминулого року у грошовому виразі склав 8,9%, а до РФ - у 1,4 рази. По молочній продукції нам вдалося досягти позитивного торговельного сальдо у 611,1 млн. дол. США. Експорт перевищив імпорт у 6,5, а до РФ - у 5,5 разів.  - А що можете сказати про цінові тенденції на молочну продукцію, характерні для світових ринків? - Внаслідок високої конкуренції відбувається тенденція до зниження цін на молочну продукцію. Труднощі виникали по експорту сирів, сухого молока, казеїну. На сьогодні світові експортні ціни є такими:
      $US/метрична тонна, на умовах FOB порт
      Америка Океанія Європа Україна
    СЗМ 1764-1830 1600-1950 1950-2350 1450-1600
    СНМ 2300-2650 1700-2000 2200-2600 2600-2700
    Масло вершкове, жирн. 82% 2570-2770 1800-2800 2600-2850 3600-3700
    Сири тверді 2360-2500 2300-2900 2530-3600 4350-4700

      - Чи адаптується молочна галузь України до умов СОТ? - Не секрет, що необхідність підвищення власної конкурентоспроможності зумовлена не тільки членством України у СОТ, але й зростанням конкуренції на внутрішньому ринку. Ще до вступу до СОТ, в процесі підготовки до створення зон вільної торгівлі з ЄС, прогнозувалось, що в українському АПК найбільш вразливим буде саме молочний сектор.  Сьогодні нам доводиться працювати за новими вимогами, чітко дотримуватися встановлених правил. А вітчизняні виробники в своїй більшості не готові до зростання конкуренції. В молочному скотарстві ситуація є складною, системи виробництва та заготівлі молока не відповідають світовим вимогам, незадовільне технічне оснащення як ферм, так і переробних підприємств. Щоправда, завдяки існуючим до 2008 року митним ставкам ми практично повністю забезпечували внутрішній ринок молочних продуктів за рахунок національного виробника. Імпортна продукція особливого впливу на нього не мала і поки що не досягла межі, яка б загрожувала продовольчій безпеці країни. Позитивне сальдо поки що зберігається, та останні десять років продовжується динаміка зростання обсягів імпортної продукції і втрата наших позицій на зовнішньому ринку. Через те, що при вступі до СОТ Україна знизила ввізне мито на всю товарну групу 04 до 10%, а з державами колишнього Союзу у нас взагалі нульова ставка мита, передбачається, що на український ринок надходитиме все більше закордонної продукції, яка на перших порах витіснятиме національні аналоги. До речі, на відміну від України, свої ринки Європа захищає введенням достатньо високих митних тарифів. Для порівняння наведу їх митні ставки (в залежності від асортименту): - на масло вершкове - від 1,9 до 2,3 євро/кг; - на сири всіх видів та кисломолочний сир - від 1 до 2,2 євро/кг; - на сухе молоко - від 1,03 до 1,7 євро/кілограм. Окрім цього, не зважаючи на вимоги СОТ, продовжується практика надання європейським експортерам субсидій. Думаю, ще більша проблема очікує нашу молочну галузь при створенні зон вільної торгівлі з країнами ЄС. Вже відбулося кілька раундів переговорів і, в кінцевому результаті, наша держава має протягом певного часу зменшити ставки мита з 10% до 0. Українська сторона запропонувала на продукти тваринного походження ввести перехідний період на 7 років з моменту створення ЗВТ. До чергового раунду Україні необхідно визначити перелік товарів, для яких цей термін може бути скорочено, або на який можливо встановити квоти. 
    - Дійсно, з виходом на ринок ЄС ще набагато більше запитань, аніж відповідей. Що ж тоді скажете про перспективи українських молочників на інших ринках?
    - Для нас найбільш реальними залишаються ринки колишнього Союзу. До речі, 13 українських підприємств уже отримали дозвіл на експорт сирів до Російської Федерації. 
    - Чималий внесок у піднесення вітчизняної молочної галузі міг бути й від пропаганди здорового способу життя. Скільки рекламних щитів нам пропонують і випити, й закурити. А скільки всіляких напоїв із барвниками та штучними домішками намагаються нав'язати... 
    alt- Ми про це скільки вже говоримо на всіх рівнях! Бо стан споживчого попиту є головним фактором розвитку молочного ринку і, як відмічають міжнародні організації, головна проблема не у відсутності коштів у населення, а в руйнуванні стереотипу про користь здорового харчування, де передусім має бути відновлено імідж молока як цінного життєдайного продукту харчування. Необхідна програма з реклами молочної продукції як корисного продукту харчування на державному рівні, а не окремих фірм, які просувають свій (не завжди корисний) товар. В Росії це вже робиться (шкільна програма молока). Фахівцями «Укрмолпрому» була внесена свого часу пропозиція до Закону України „Про молоко та молочні продукти" стосовно коштів на ці заходи (Фонд сприяння). Та її було відхилено. Без сумніву, бізнес теж повинен підтримувати такі програми. Наприклад, в США зовсім нещедрий фермер відраховує з ціни кожного літру молока певну суму на фінансування програми з популяризації цієї цінної й життєдайної продукції.
    - Вагомий чинник, що впливає на конкурентоспроможність вітчизняної молочної продукції - енергозбереження. Чи готові українські виробники до викликів енергетичних ринків?
    - Погоджуюсь, що для забезпечення стабільної роботи підприємств молочної промисловості, в умовах дефіциту сировини та високої ціни на енергоресурси необхідно активізувати роботу з визначення найбільш енергомістких виробництв, скласти оптимальні графіки виробництва, запровадити організаційно-технічні заходи з ефективного використання обладнання й скорочення витрат енергоносіїв. Зайве говорити про значення, яке відіграє енергетика в народному господарстві, скільки фінансових негараздів виникає при безконтрольному споживанні енергоносіїв і які резерви необхідно використати для раціонального використання енергоресурсів. Тож політика енергозбереження та підвищення енергоефективності в молочному виробництві є важливим чинником впливу на конкурентоспроможність підприємства. Використання ж досягнень науки і техніки, передового досвіду та раціонального використання енергоносіїв гарантує покращання фінансового стану суб′єктів господарювання. Щоправда, важливе значення в енергозбереженні має правове і нормативне регулювання використання енергоресурсів. Я впевнений, що тісна співпраця галузевих підприємств з державними територіальними органами з енергозбереження, впровадження прогресивних норм витрат енергоресурсів дозволить зміцнити економіку підприємств і окремих виробництв. У свою чергу, спеціалісти «Укрмолпрому» готові надати посильну допомогу в забезпеченні підприємств нормативною документацією (інструкції з розробок норм використання енергоресурсів) та обладнанням, впровадження якого потребує конкретне підприємство.                                     
                                                                                                                                                                                                                                                                   Спілкувався Василь ШАЛЕНКО 





    Схожі новини
  • До кінця року молочна продукція може подорожчати на 5-10%
  • Частка молочної продукції з Білорусі в загальному імпорті зросла до 20%
  • Україна наростить експорт молочної продукції за рахунок підвищення її якості
  • Підвищення мит на молочну продукцію Митним союзом спрямоване проти України і ЄС – М.Колесник
  • Бути не конкурентами, а партнерами

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Учімося пити молоко й економити енергію


Про перспективи розвитку молочної галузі побутують різні прогнози - від песимістичних до обнадійливо оптимістичних. Експертів, як і прогнозів, - безліч. Однак експерт експерту різниця.   Тож краще довіряти думкам і прогнозам професіоналів, які безпосередньо пов'язані з виробництвом і на собі відчувають пульс галузі. Серед них - голова правління Національної асоціації молочників України „Укрмолпром" Василь Бондаренко. З ним ми і зустрілися, аби отримати всю інформацію з «перших вуст».  

alt- Василю Марковичу, про перспективи вітчизняної молочної галузі краще судити з показників експорту, які красномовно можуть свідчити про попит на нашу продукцію на зовнішніх ринках. Які тенденції спостерігалися минулого року? - Минулого року українським молочним підприємствам вдалося проекспортувати продукції на 722,3 млн. дол. США, у тому числі до Російської Федерації - на 368,6 млн. дол. США або 51% від усього експорту. Ріст експорту проти позаминулого року у грошовому виразі склав 8,9%, а до РФ - у 1,4 рази. По молочній продукції нам вдалося досягти позитивного торговельного сальдо у 611,1 млн. дол. США. Експорт перевищив імпорт у 6,5, а до РФ - у 5,5 разів.  - А що можете сказати про цінові тенденції на молочну продукцію, характерні для світових ринків? - Внаслідок високої конкуренції відбувається тенденція до зниження цін на молочну продукцію. Труднощі виникали по експорту сирів, сухого молока, казеїну. На сьогодні світові експортні ціни є такими:
  $US/метрична тонна, на умовах FOB порт
  Америка Океанія Європа Україна
СЗМ 1764-1830 1600-1950 1950-2350 1450-1600
СНМ 2300-2650 1700-2000 2200-2600 2600-2700
Масло вершкове, жирн. 82% 2570-2770 1800-2800 2600-2850 3600-3700
Сири тверді 2360-2500 2300-2900 2530-3600 4350-4700

  - Чи адаптується молочна галузь України до умов СОТ? - Не секрет, що необхідність підвищення власної конкурентоспроможності зумовлена не тільки членством України у СОТ, але й зростанням конкуренції на внутрішньому ринку. Ще до вступу до СОТ, в процесі підготовки до створення зон вільної торгівлі з ЄС, прогнозувалось, що в українському АПК найбільш вразливим буде саме молочний сектор.  Сьогодні нам доводиться працювати за новими вимогами, чітко дотримуватися встановлених правил. А вітчизняні виробники в своїй більшості не готові до зростання конкуренції. В молочному скотарстві ситуація є складною, системи виробництва та заготівлі молока не відповідають світовим вимогам, незадовільне технічне оснащення як ферм, так і переробних підприємств. Щоправда, завдяки існуючим до 2008 року митним ставкам ми практично повністю забезпечували внутрішній ринок молочних продуктів за рахунок національного виробника. Імпортна продукція особливого впливу на нього не мала і поки що не досягла межі, яка б загрожувала продовольчій безпеці країни. Позитивне сальдо поки що зберігається, та останні десять років продовжується динаміка зростання обсягів імпортної продукції і втрата наших позицій на зовнішньому ринку. Через те, що при вступі до СОТ Україна знизила ввізне мито на всю товарну групу 04 до 10%, а з державами колишнього Союзу у нас взагалі нульова ставка мита, передбачається, що на український ринок надходитиме все більше закордонної продукції, яка на перших порах витіснятиме національні аналоги. До речі, на відміну від України, свої ринки Європа захищає введенням достатньо високих митних тарифів. Для порівняння наведу їх митні ставки (в залежності від асортименту): - на масло вершкове - від 1,9 до 2,3 євро/кг; - на сири всіх видів та кисломолочний сир - від 1 до 2,2 євро/кг; - на сухе молоко - від 1,03 до 1,7 євро/кілограм. Окрім цього, не зважаючи на вимоги СОТ, продовжується практика надання європейським експортерам субсидій. Думаю, ще більша проблема очікує нашу молочну галузь при створенні зон вільної торгівлі з країнами ЄС. Вже відбулося кілька раундів переговорів і, в кінцевому результаті, наша держава має протягом певного часу зменшити ставки мита з 10% до 0. Українська сторона запропонувала на продукти тваринного походження ввести перехідний період на 7 років з моменту створення ЗВТ. До чергового раунду Україні необхідно визначити перелік товарів, для яких цей термін може бути скорочено, або на який можливо встановити квоти. 
- Дійсно, з виходом на ринок ЄС ще набагато більше запитань, аніж відповідей. Що ж тоді скажете про перспективи українських молочників на інших ринках?
- Для нас найбільш реальними залишаються ринки колишнього Союзу. До речі, 13 українських підприємств уже отримали дозвіл на експорт сирів до Російської Федерації. 
- Чималий внесок у піднесення вітчизняної молочної галузі міг бути й від пропаганди здорового способу життя. Скільки рекламних щитів нам пропонують і випити, й закурити. А скільки всіляких напоїв із барвниками та штучними домішками намагаються нав'язати... 
alt- Ми про це скільки вже говоримо на всіх рівнях! Бо стан споживчого попиту є головним фактором розвитку молочного ринку і, як відмічають міжнародні організації, головна проблема не у відсутності коштів у населення, а в руйнуванні стереотипу про користь здорового харчування, де передусім має бути відновлено імідж молока як цінного життєдайного продукту харчування. Необхідна програма з реклами молочної продукції як корисного продукту харчування на державному рівні, а не окремих фірм, які просувають свій (не завжди корисний) товар. В Росії це вже робиться (шкільна програма молока). Фахівцями «Укрмолпрому» була внесена свого часу пропозиція до Закону України „Про молоко та молочні продукти" стосовно коштів на ці заходи (Фонд сприяння). Та її було відхилено. Без сумніву, бізнес теж повинен підтримувати такі програми. Наприклад, в США зовсім нещедрий фермер відраховує з ціни кожного літру молока певну суму на фінансування програми з популяризації цієї цінної й життєдайної продукції.
- Вагомий чинник, що впливає на конкурентоспроможність вітчизняної молочної продукції - енергозбереження. Чи готові українські виробники до викликів енергетичних ринків?
- Погоджуюсь, що для забезпечення стабільної роботи підприємств молочної промисловості, в умовах дефіциту сировини та високої ціни на енергоресурси необхідно активізувати роботу з визначення найбільш енергомістких виробництв, скласти оптимальні графіки виробництва, запровадити організаційно-технічні заходи з ефективного використання обладнання й скорочення витрат енергоносіїв. Зайве говорити про значення, яке відіграє енергетика в народному господарстві, скільки фінансових негараздів виникає при безконтрольному споживанні енергоносіїв і які резерви необхідно використати для раціонального використання енергоресурсів. Тож політика енергозбереження та підвищення енергоефективності в молочному виробництві є важливим чинником впливу на конкурентоспроможність підприємства. Використання ж досягнень науки і техніки, передового досвіду та раціонального використання енергоносіїв гарантує покращання фінансового стану суб′єктів господарювання. Щоправда, важливе значення в енергозбереженні має правове і нормативне регулювання використання енергоресурсів. Я впевнений, що тісна співпраця галузевих підприємств з державними територіальними органами з енергозбереження, впровадження прогресивних норм витрат енергоресурсів дозволить зміцнити економіку підприємств і окремих виробництв. У свою чергу, спеціалісти «Укрмолпрому» готові надати посильну допомогу в забезпеченні підприємств нормативною документацією (інструкції з розробок норм використання енергоресурсів) та обладнанням, впровадження якого потребує конкретне підприємство.                                     
                                                                                                                                                                                                                                                               Спілкувався Василь ШАЛЕНКО 





Схожі новини
  • До кінця року молочна продукція може подорожчати на 5-10%
  • Частка молочної продукції з Білорусі в загальному імпорті зросла до 20%
  • Україна наростить експорт молочної продукції за рахунок підвищення її якості
  • Підвищення мит на молочну продукцію Митним союзом спрямоване проти України і ЄС – М.Колесник
  • Бути не конкурентами, а партнерами

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.