Аграрний тиждень. Україна
» » Непряма державна підтримка аграріїв набуває надзвичайно важливого значення
» » Непряма державна підтримка аграріїв набуває надзвичайно важливого значення

    Непряма державна підтримка аграріїв набуває надзвичайно важливого значення


         Що не кажіть, а мудрості та розуму нам не позичати. І особливо проявляються ці якості у скрутну днину. Як от нині: з огляду на світову фінансову кризу, Уряд і Мінагрополітики вживають відповідні заходи, аби пом'якшити її негативний вплив на АПК.

    Одна з таких дій - непряма державна підтримка сільгоспвиробників. В умовах фінансової кризи вона набуває надзвичайно важливого значення, а забезпечується спеціальними режимами оподаткування аграріїв ПДВ і фіксованим сільгоспподатком. Що ж потрібно знати?

    altПо-перше. З 1 січня 2009 року відповідно до статті 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" запроваджено спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського і лісового господарства та рибальства, який передбачає акумуляцію сільгосппідприємствами коштів податку на додану вартість за результатами операцій з реалізації усієї сільськогосподарської продукції, включаючи продаж молока та м'яса на переробні підприємства (за прогнозними розрахунками у 2009 році у розпорядженні аграріїв залишиться 7,4 млрд. гривень).

    Особливості зазначеного спецрежиму полягають у наступному:

    - режим обирається добровільно, тому підприємства, які здійснюють інвестування, і у яких податковий кредит перевищує податкові зобов'язання, можуть залишатись на загальному режимі оподаткування ПДВ для відшкодування від'ємного сальдо по ПДВ;

    - критерій віднесення до платників спецрежиму - не менше 75% вартості сільгосптоварів (послуг) від вартості всіх товарів (послуг), поставлених протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів сукупно (наприклад, з грудня 2007 року по листопад 2008 року включно, з січня 2008 року по грудень 2008 року включно, з лютого 2008 року по січень 2009 року включно і т.д.);

    - у разі недотримання протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів визначеного критерію (75% сільськогосподарських і 25% інших товарів (послуг)) підприємство знімається з реєстрації у якості суб'єкта спецрежиму та може бути зареєстроване повторно лише після спливу наступних дванадцяти послідовних звітних податкових періодів (наприклад, якщо підприємство зняте з реєстрації у травні 2009 року, то знову воно зможе зареєструватися лише у червні 2010 року).

    Міністерством врегульована проблема з коригування податкового кредиту, пов'язаного з використанням раніше придбаних товарів, основних фондів у зв'язку з переходом сільгосппідприємств на спецрежим оподаткування, який хотіла запровадити Державна податкова адміністрація.

    Таке коригування штучно призвело б до необхідності сплачувати до бюджету значні суми коштів, тобто аграрії автоматично ставали би боржниками держбюджету.

    Зважаючи на аргументи Мінагрополітики, ДПА визнала: коригування податкового кредиту може проводитись лише після 1 січня 2009 року і не розповсюджується на раніше придбані товари та основні фонди.

    Слід зазначити, що є неврегульована проблема, пов'язана з функціонуванням спецрежиму, яку необхідно врегулювати.

    Статтею 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" не передбачене включення сільгосппідприємствами до вартості сільськогосподарських товарів (послуг) і продуктів їх переробки вартості виробленої ними продукції із власної сировини на давальницьких умовах, у зв'язку з чим такі підприємства втрачають непряму державну підтримку.

    Відсутність такої норми особливо відчутно впливає на сільгосппідприємства, які вирощують цукровий буряк, адже враховуючи особливості технологічного процесу його переробки, здійснити її можливо лише на цукровому заводі.

    altВрегульовується зазначена проблема проектом Закону України, розробленим народними депутатами України Шпаком В.Ф., Ващук К.Т., Рижуком С.М., Сігалом Є.Я. (реєстр. №4381 від 16.04.2009), який 21 травня п. р. вже прийнятий Верховною Радою України як закон.

    По-друге. На виконання статті 8-1 Закону про ПДВ прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 21.01.2009 №23, якою визначається повний перелік видів діяльності, на які поширюються норми статті 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" згідно з Національним класифікатором України "Класифікація видів економічної діяльності".

    Міністерством підготовлений та погоджений із зацікавленими центральними органами виконавчої влади проект постанови, який подано на розгляд Уряду, зазначеним проектом вносяться зміни до цього переліку, а саме:

    а) перелік доповнюється таким видом діяльності як вирощування квітів, насіння, розсади, квіткових цибулин, бульб тощо;

    б) у переліку зазначаються коди згідно КВЕДу таких видів діяльності як обробка, переробка та/або консервація продукції, щоб при реєстрації сільгосппідприємств суб'єктами спецрежиму не виникало конфліктних ситуацій з органами державної податкової служби.

    По-третє. З 17 березня поточного року відновлена без обмеження у часі дія абзацу першого пункту 11.21 статті 11 Закону про ПДВ щодо виплати переробними підприємствами дотацій сільгосптоваровиробникам за продане ними молоко та м'ясо у живій вазі (у 2009 році очікувані обсяги підтримки - 1,7 млрд. гривень).

    Для реалізації зазначеної норми Закону про ПДВ, прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 02.04.2009 року №291, якою затверджений Порядок обліку та використання коштів, спрямованих на виплату дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м'ясо в живій вазі.

    Четверте. Законом України від 4 лютого 2009 року №922 "Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу" знято обмеження у часі щодо дії спецрежиму оподаткування податком на додану вартість діяльності у сфері сільського і лісового господарства та рибальства і фіксованого сільськогосподарського податку, зниження податкового навантаження за рахунок дії якого лише у 2009 році очікується у сумі 2,5 млрд. гривень.

    Нагадаю також, що Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" Мінагрополітики передбачено обмежений обсяг видатків - 8774,2 млн. грн., у т.ч. за рахунок загального фонду - 4383,6 млн. грн., спеціального - 4390,6 млн. грн., що порівняно з 2008 роком менше на 7509,4 млн. гривень. За програмами  підтримки розвитку підприємств АПК передбачено видатки за рахунок загального та спеціального фондів держбюджету в обсязі 3803,2 млн. грн. (у т.ч. за рахунок загального фонду - 935,2 млн. грн., спеціального - 2868,0 млн. гривень).

    За рахунок коштів Стабілізаційного фонду пунктом 1 частини другої статті 76 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» Мінагрополітики передбачено видатки обсягом 2,2 млрд. грн.

    Постановою Кабінету Міністрів України від 13 травня 2009 року № 463 «Про затвердження Порядку використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду для здешевлення кредитів, фінансування інвестиційних проектів та підтримки окремих проектів в агропромисловому комплексі» визначені напрямки використання цих коштів, зокрема на:

    - фінансову підтримку агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів - 800,0 млн. грн. (в тому числі 120  мільйонів гривень на інноваційні проекти);

    - бюджетну тваринницьку дотацію та державну підтримку виробництва продукції рослинництва - 642,6 млн. грн..

    - державну підтримку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів - 90,0 млн. грн.;

    - консервацію шахти № 9 Солотвинського солерудника Закарпатської області - 35,0 млн. грн..;

    - заходи по операціях фінансового лізингу - 393,6 млн. грн..;

    - надання кредитів фермерським господарствам - 200,0 млн.грн., тощо.

     

     

                                                                                                                Борис СУПІХАНОВ,

                                                                заступник міністра аграрної політики України





    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • №35 (247
  • Лабораторії Держсільгоспінспекції мають міжнародну акредитацію та працюють у штатному режимі
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Непряма державна підтримка аграріїв набуває надзвичайно важливого значення


     Що не кажіть, а мудрості та розуму нам не позичати. І особливо проявляються ці якості у скрутну днину. Як от нині: з огляду на світову фінансову кризу, Уряд і Мінагрополітики вживають відповідні заходи, аби пом'якшити її негативний вплив на АПК.

Одна з таких дій - непряма державна підтримка сільгоспвиробників. В умовах фінансової кризи вона набуває надзвичайно важливого значення, а забезпечується спеціальними режимами оподаткування аграріїв ПДВ і фіксованим сільгоспподатком. Що ж потрібно знати?

altПо-перше. З 1 січня 2009 року відповідно до статті 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" запроваджено спеціальний режим оподаткування діяльності у сфері сільського і лісового господарства та рибальства, який передбачає акумуляцію сільгосппідприємствами коштів податку на додану вартість за результатами операцій з реалізації усієї сільськогосподарської продукції, включаючи продаж молока та м'яса на переробні підприємства (за прогнозними розрахунками у 2009 році у розпорядженні аграріїв залишиться 7,4 млрд. гривень).

Особливості зазначеного спецрежиму полягають у наступному:

- режим обирається добровільно, тому підприємства, які здійснюють інвестування, і у яких податковий кредит перевищує податкові зобов'язання, можуть залишатись на загальному режимі оподаткування ПДВ для відшкодування від'ємного сальдо по ПДВ;

- критерій віднесення до платників спецрежиму - не менше 75% вартості сільгосптоварів (послуг) від вартості всіх товарів (послуг), поставлених протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів сукупно (наприклад, з грудня 2007 року по листопад 2008 року включно, з січня 2008 року по грудень 2008 року включно, з лютого 2008 року по січень 2009 року включно і т.д.);

- у разі недотримання протягом попередніх дванадцяти послідовних звітних податкових періодів визначеного критерію (75% сільськогосподарських і 25% інших товарів (послуг)) підприємство знімається з реєстрації у якості суб'єкта спецрежиму та може бути зареєстроване повторно лише після спливу наступних дванадцяти послідовних звітних податкових періодів (наприклад, якщо підприємство зняте з реєстрації у травні 2009 року, то знову воно зможе зареєструватися лише у червні 2010 року).

Міністерством врегульована проблема з коригування податкового кредиту, пов'язаного з використанням раніше придбаних товарів, основних фондів у зв'язку з переходом сільгосппідприємств на спецрежим оподаткування, який хотіла запровадити Державна податкова адміністрація.

Таке коригування штучно призвело б до необхідності сплачувати до бюджету значні суми коштів, тобто аграрії автоматично ставали би боржниками держбюджету.

Зважаючи на аргументи Мінагрополітики, ДПА визнала: коригування податкового кредиту може проводитись лише після 1 січня 2009 року і не розповсюджується на раніше придбані товари та основні фонди.

Слід зазначити, що є неврегульована проблема, пов'язана з функціонуванням спецрежиму, яку необхідно врегулювати.

Статтею 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" не передбачене включення сільгосппідприємствами до вартості сільськогосподарських товарів (послуг) і продуктів їх переробки вартості виробленої ними продукції із власної сировини на давальницьких умовах, у зв'язку з чим такі підприємства втрачають непряму державну підтримку.

Відсутність такої норми особливо відчутно впливає на сільгосппідприємства, які вирощують цукровий буряк, адже враховуючи особливості технологічного процесу його переробки, здійснити її можливо лише на цукровому заводі.

altВрегульовується зазначена проблема проектом Закону України, розробленим народними депутатами України Шпаком В.Ф., Ващук К.Т., Рижуком С.М., Сігалом Є.Я. (реєстр. №4381 від 16.04.2009), який 21 травня п. р. вже прийнятий Верховною Радою України як закон.

По-друге. На виконання статті 8-1 Закону про ПДВ прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 21.01.2009 №23, якою визначається повний перелік видів діяльності, на які поширюються норми статті 8-1 Закону України "Про податок на додану вартість" згідно з Національним класифікатором України "Класифікація видів економічної діяльності".

Міністерством підготовлений та погоджений із зацікавленими центральними органами виконавчої влади проект постанови, який подано на розгляд Уряду, зазначеним проектом вносяться зміни до цього переліку, а саме:

а) перелік доповнюється таким видом діяльності як вирощування квітів, насіння, розсади, квіткових цибулин, бульб тощо;

б) у переліку зазначаються коди згідно КВЕДу таких видів діяльності як обробка, переробка та/або консервація продукції, щоб при реєстрації сільгосппідприємств суб'єктами спецрежиму не виникало конфліктних ситуацій з органами державної податкової служби.

По-третє. З 17 березня поточного року відновлена без обмеження у часі дія абзацу першого пункту 11.21 статті 11 Закону про ПДВ щодо виплати переробними підприємствами дотацій сільгосптоваровиробникам за продане ними молоко та м'ясо у живій вазі (у 2009 році очікувані обсяги підтримки - 1,7 млрд. гривень).

Для реалізації зазначеної норми Закону про ПДВ, прийнята постанова Кабінету Міністрів України від 02.04.2009 року №291, якою затверджений Порядок обліку та використання коштів, спрямованих на виплату дотацій сільськогосподарським товаровиробникам за поставлені ними переробним підприємствам молоко та м'ясо в живій вазі.

Четверте. Законом України від 4 лютого 2009 року №922 "Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу" знято обмеження у часі щодо дії спецрежиму оподаткування податком на додану вартість діяльності у сфері сільського і лісового господарства та рибальства і фіксованого сільськогосподарського податку, зниження податкового навантаження за рахунок дії якого лише у 2009 році очікується у сумі 2,5 млрд. гривень.

Нагадаю також, що Законом України "Про Державний бюджет України на 2009 рік" Мінагрополітики передбачено обмежений обсяг видатків - 8774,2 млн. грн., у т.ч. за рахунок загального фонду - 4383,6 млн. грн., спеціального - 4390,6 млн. грн., що порівняно з 2008 роком менше на 7509,4 млн. гривень. За програмами  підтримки розвитку підприємств АПК передбачено видатки за рахунок загального та спеціального фондів держбюджету в обсязі 3803,2 млн. грн. (у т.ч. за рахунок загального фонду - 935,2 млн. грн., спеціального - 2868,0 млн. гривень).

За рахунок коштів Стабілізаційного фонду пунктом 1 частини другої статті 76 Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» Мінагрополітики передбачено видатки обсягом 2,2 млрд. грн.

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 травня 2009 року № 463 «Про затвердження Порядку використання у 2009 році коштів Стабілізаційного фонду для здешевлення кредитів, фінансування інвестиційних проектів та підтримки окремих проектів в агропромисловому комплексі» визначені напрямки використання цих коштів, зокрема на:

- фінансову підтримку агропромислового комплексу через механізм здешевлення кредитів - 800,0 млн. грн. (в тому числі 120  мільйонів гривень на інноваційні проекти);

- бюджетну тваринницьку дотацію та державну підтримку виробництва продукції рослинництва - 642,6 млн. грн..

- державну підтримку сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів - 90,0 млн. грн.;

- консервацію шахти № 9 Солотвинського солерудника Закарпатської області - 35,0 млн. грн..;

- заходи по операціях фінансового лізингу - 393,6 млн. грн..;

- надання кредитів фермерським господарствам - 200,0 млн.грн., тощо.

 

 

                                                                                                            Борис СУПІХАНОВ,

                                                            заступник міністра аграрної політики України





Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • №35 (247
  • Лабораторії Держсільгоспінспекції мають міжнародну акредитацію та працюють у штатному режимі
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.