Аграрний тиждень. Україна
» » Капітальний інтерес сільського господарства
» » Капітальний інтерес сільського господарства

    Капітальний інтерес сільського господарства


    alt    Бюджетування і баланс грошових потоків – обов’язкова складова успіху в агробізнесі. Тому питання інвестицій і професійного менеджменту для українських сільгосппідприємств сьогодні надзвичайно актуальне.

        Обсяг інвестицій, залучених в українську економіку з початку 2010 року, вже у декілька разів перевищив показники минулого року. Експерти з оптимізмом оцінюють подальші перспективи українських компаній із залучення капіталу, констатуючи значне поліпшення інвестиційного клімату. Тим не менш, перешкодою цьому може виявитися відсутність прозорих правил гри, вади законодавства і, найчастіше, небажання самих компаній удосконалюватися. Проте, незважаючи на прогнози скептиків і песимістів, інвестиційна привабливість українського агросектору підтверджується й надалі значними обсягами залученого іноземного капіталу. Сільгоспвиробникам вдається залучити інвестиції переважно завдяки розміщенню акцій та облігацій великих холдингових компаній. За оцінками експертів Phoenix Capital, обсяг залучень залежатиме від апетиту західних інвесторів. За словами керуючого директора Інвестиційного банку Phoenix Capital Андрія Андрійчука, загальна сума вливань капіталу в АПК за підсумками року цілком може перевищити 1 млрд. доларів. Фахівці банку впевнені, що продаж акцій та облігацій українськими агрокомпаніями має досить значний потенціал для росту, особливо в умовах зростаючого інтересу іноземних інвесторів до вітчизняного агросектору.

    До речі, в нашій країні працюють понад 60 великих аграрних холдингів, які разом обробляють понад 4 млн. га сільськогосподарських земель. Агрохолдинги залучають фінанси на достатньо вигідних умовах, що надзвичайно

     

    altважливо для повноцінної реалізації потенціалу України. Як зазначають аналітики, до виходу на міжнародні ринки капіталу українські компанії підштовхує обмеженість пропозиції позичкових коштів з боку внутрішніх фінансових установ.

    - Використання можливостей фінансування у такий спосіб є найкращою альтернативою для агрохолдингів в умовах дефіциту кредитних ресурсів і підвищення вимог до позичальників. Зараз навіть великим сільгоспвиробникам дуже важко отримати банківський кредит, не кажучи вже про середні та малі підприємства, - зазначає президент асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Алекс Ліссітса.

    В Україні на початок 2010 року було зареєстровано 182 комерційних банка. Та, як не дивно, але за такої кількості фінансових установ і жвавій конкуренції аграрії лишаються без кредитних ресурсів. За словами начальника Управління прямих продажів Index Bank Ukraine Олексія Ступака, з початку року спостерігається незначне зниження кредитних ставок комерційних банків у гривні з одночасним ростом ставок в іноземній валюті.

    - Не дивлячись на цей позитивний тренд, кредитні ресурси для більшості компаній все ще залишаються недоступними, - зазначає експерт. – Але найпотужніша міжнародна фінансова група в Європі Credit Agricole Group (Креді Агріколь Груп) має певні програми кредитування для аграріїв. Сама назва фінансової групи обіцяє особливу увагу АПК, бо приблизно 30% кредитного портфелю ми спрямовуємо в аграрний сектор. В Україні потенціал агропромислового комплексу величезний. Країна є впливовим гравцем на світовому ринку зернових та олійних культур. Тож перспектив у аграріїв багато. Наш клієнт може мати невелике господарство на 1-2 тис. гектарів. Але, в основному, це середні ферми від 3 тис. гектарів. Щоправда, для Франції – то вже є велике господарство. Звичайно ж, працюємо і з холдингами, які мають в обробітку понад 30 тис. гектарів. До речі, Креді Агріколь Груп потреби французьких аграріїв прокредитувала на 70%, і сьогодні 9 із 10 тамтешніх фермерів є клієнтами цього банку.

    Треба завважити, що банк має певну особливість стратегії роботи із сільгосппідприємствами. За словами Олексія Ступака, це не просто надавати фермерам кредитні ресурси, а й забезпечувати їх консультаціями. Консультанти вивчають наявні ресурси позичальника, регіональні особливості, урожайність за кілька років. Якщо проблема полягає в технології, допомагають вибрати оптимальний варіант і радять його використовувати. Це може бути зміна системи управління, технологічних процесів чи технічного забезпечення. Неабияке значення має також система зберігання продукції та її реалізації. Тоді в банку певні, що його гроші йдуть на вдосконалення технології, розвиток підприємства, зростання прибутковості фермерського господарства. А клієнт, отримавши добрий урожай, буде спроможний сплатити відсотки за кредитом.

    Термін кредитування - до п’яти років, обсяг кредиту – 4–5 млн. грн. для господарства, що обробляє 5-10 тис. га землі. Банк кредитує також виробництво молока, м’яса, продукції птахівництва та переробку. Відновлене кредитування купівлі техніки. Для поповнення обігових коштів надається овердрафт, факторинг, кредитні лінії, торговельне фінансування. Відсоткові ставки залежать від виду кредитного продукту, строку кредитування, валюти, порядку сплати відсотків, а також від фінансового стану самого позичальника.

    Якщо говорити про успішні моделі ведення агробізнесу під час кризи, то більшість іноземних компаній, які працюють на ринку України, зазначають, що головне їхнє завдання - не тільки вміти заробляти гроші і збільшувати прибутки, а й розвивати сільське господарство країни, виділяти кошти на соціальні проекти і проблеми, пов’язані з екологією. Зокрема, генеральний директор Danon Україна Даріо Маркетті наголосив, що їх компанія, ведучи таку політику під час кризи, не лише знизила виробництво та продажі, а навпаки отримала приріст на 60%. Компанія знана в Україні переважно як виробник молочної продукції та дитячого харчування, тож її зацікавленість компанії в розвитку молочного тваринництва.

    - В інших країнах, де ми працюємо, переважають маленькі і великі ферми (понад 200 корів), - розповідає Даріо Маркетті. – В Україні переважну кількість сировини отримуємо від населення. Щоб якось покращити якість молока, розробили програми інтегральної системи. Ми створили сервісні кооперативи для надання послуг 50-70 селянам. Такий кооператив повинен забезпечувати якісним кормом, складати правильний раціон для тварин, надавати ветеринарні послуги. Проект допомагає збільшити прибутки індивідуальних власників корів на 40% і покращити якість молока до рівня молока від великих ферм. Другий крок – це перехід від сервісного кооперативу до демо-ферм, де може утримуватись близько 100 корів. У Мексиці вже функціонує така демо-ферма і вона добре себе зарекомендувала.

    Загалом, на думку фахівців, успішне ведення аграрного бізнесу передбачає постійний пошук нових ідей і запровадження нових проектів. І в цьому треба бути дуже обережним, бо агропромисловий комплекс кожної окремої країни потребує індивідуального підходу.

                                                                                                 Людмила ЛЕБІДЬ


    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • №42 (254)
  • №35 (247
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.