Аграрний тиждень. Україна
» » » Аграрна освіта і наука передують у процесі реформування АПК
» » » Аграрна освіта і наука передують у процесі реформування АПК

    Аграрна освіта і наука передують у процесі реформування АПК


     

    Діяльність Міністерства аграрної політики наразі зосереджена на реалізації програми реформ аграрної галузі. Серед одних із найпріорітетніших напрямів - реформування аграрної освіти і науки. Минулого тижня фахівці представили відповідну концепцію.

     Громадське обговорення концепції закінчилось15 вересня. До розробки цієї програми були залучені науковці Національної академії аграрних наук України, керівники вищих навчальних закладів Мінагрополітики. До кінця жовтня її розробники з урахуванням усіх зауважень внесуть документ на розгляд Кабінету Міністрів.

    - Концепція реформування аграрної освіти та науки - це комплексна програма, - зазначив заступник міністра аграрної політики Максим Мельничук. - Вона ввібрала всі найкращі напрацювання провідних науковців і викладачів навчальних закладів. Україна - аграрна держава і тому аграрна освіта відіграє ключову роль загалом у системі освіти.

    Ми маємо розуміти, що Україна повинна вийти на новий, якісніший рівень виробництва агропродукції, а без розвитку науки і освіти це зробити неможливо. Наша країна претендує на статус високоінтелектуальної держави з потужним потенціалом, але водночас потребує інновацій, яких від нас вимагає європейське суспільство.

     

    Переконаний, що Україна має право і можливості посісти чільне місце у світовій аграрній науці. Водночас, завдяки розвитку освіти і науки ми зможемо вивести Україну на рівень найрозвинутіших країн світу.

    За словами Максима Дмитровича, насамперед реформа містить підсилення ролі науковців та освітян, які мають освоїти сучасні технології та інновації в економіці провідних країн світу. Серед основних напрямків концепції заступник міністра назвав формування конкурентоспроможного фахівця, який знає і може працювати з використанням інноваційних технологій; змістовне об'єднання науки з освітою (передбачається навчання студентів на базі науково-дослідних господарських установ НААН України); співвідношення державного замовлення та ринку праці (держзамовлення буде видаватися під робоче місце).

    Директор Департаменту аграрної освіти, науки та дорадництва Мінагрополітики Ірина Синявська, зокрема, зазначила, що аграрна освіта - одна з перших галузей, яка цілком готова до реформування і має чітку програму процесу вдосконалення.

    - Неможливо реформувати аграрну галузь і при цьому не адаптувати фахівців, які працюють в цій галузі, - наголосила вона. - Навчання високопрофесійних спеціалістів для АПК, які б відповідали міжнародному рівню - саме таке завдання ставить перед собою аграрна освіта. Ми розуміємо, що в такому стані, як сьогодні, Україна існувати не може. Аби вона мала своє місце в європейському просторі, їй наразі конче необхідні внутрішні реформи. Значною мірою це залежить від реформування агросектору економіки, зокрема й освіти. До того ж треба враховувати, що аграрна освіта - це потужний сегмент всієї освітянської галузі, адже в аграрних ВНЗ навчається понад 250 тисяч студентів.

    На думку розробників Концепції реформування аграрної освіти та науки, насамперед потрібно забезпечити тісний зв'язок освіта-наука-виробництво. Бо така необхідна система співпраці протягом багатьох років не працювала. За словами директора Департаменту аграрної освіти, науки та дорадництва Мінагрополітики, розроблена концепція покликана впровадити інноваційний шлях розвитку аграрної освіти. Ірина Синявська відразу пояснила, що під словом «інноваційний» розробники документу мають на увазі нові заходи і напрями, які забезпечать ефективний розвиток даної галузі. «Ми переконані, що коли навколо аграрних університетів згрупувати академічні аграрні наукові установи, забезпечити гідну матеріальну базу, вивчити потреби ринку праці, то після такої проведеної роботи відповідно можна готувати висококваліфікованих спеціалістів у потрібній кількості», - впевнена Ірина Максимівна.

    altНині розробляється алгоритм об'єднання наукової бази інститутів і дослідних підприємств, що входять до структури НААН, з найбільш ефективними освітянськими закладами. Результатом цього злиття стане поява 10 великих регіональних аграрно-наукових центрів, на чолі кожного з яких стоятиме університет (він має не тільки відповідати вимогам Болонського процесу, а й бажано мати статус дослідницького). У його складі буде одна, а то й дві-три наукові установи, він повинен мати ступеневу підготовку фахівців - починаючи від ліцейних класів шкіл, молодших спеціалістів, бакалаврів і т.д.

    Найважливішим питанням у процесі реформування аграрної освіти та науки, на думку ректора Львівського національного аграрного університету Володимира Снітинського, є фінансування.

    - Жодні зміни неможливі без відповідного фінансування, і Міністерство аграрної політики вперше підійшло системно до вирішення цього питання, - зазначив ректор. - В Україні освіта - це найбільш інтегрована в європейський простір сфера. Нам вдалося не тільки підписати Булонську конвенцію, а й навчальні заклади самотужки налагодили тісну співпрацю на міжнародному рівні у сфері підготовки студентів, обміну навчальними планами, стажуванні викладачів, проведенні спільних конференцій, визнанні дипломів. Тому морально аграрні навчальні заклади готові до змін, які передбачаються реформуванням аграрної освіти і науки.

    Говорячи про фінансування аграрної освіти, заступник міністра аграрної політики зазначив, що наразі йдеться не так про збільшення обсягів фінансування, як про визначення пріоритетних напрямків і спрямування туди бюджетних коштів. За словами посадовця, Мінагрополітики вже має перелік пріоритетів у кожній сфері аграрної науки.

    Про вдосконалення наукового забезпечення аграрної галузі йшлося днями й на засіданні Науково-технічної ради міністерства. Його очільник Микола Присяжнюк зазначив: «2010 рік має стати для всієї держави точкою відліку нового часу. Сьогодні Президент і Уряд не просто оновлюють економіку України, а в частині сегментів - будують її наново. Так само ми повинні стабільно втілювати реформи в аграрному секторі й особливий акцент нині ставимо на перспективу - на аграрну освіту та науку».

    altЯк зазначив міністр, Мінагрополітики разом із усіма установами і відомствами, в першу чергу з НААН України, повинно покращити показники наукового супроводу й технологічної відповідності при виробництві сільгосппродукції, підвищити якість підготовки та перепідготовки кадрів для АПК, активно входити до міжнародного науково-інноваційного простору і налагоджувати тісні зв'язки з інвесторами в наукові проекти на всіх рівнях, оскільки, за оцінками експертів, сільське господарство країни виробляє лише третину валової продукції від її оптимального науково обґрунтованого рівня.

    - Розвиток українського села сьогодні - пріоритет у роботі Уряду, - наголосив Микола Присяжнюк. - Держава визначила свій шлях розвитку через інновації та інвестиції, міністерством вже напрацьовані основні пріоритети реформування у агросекторі. Залучення найновішої інформації та найсучасніших технологій зроблять аграрну науку локомотивом сільського господарства, отже ми повинні поєднати науку із господарюванням. Тільки тоді галузь буде ефективно працювати.

                                                                                             Людмила ЛЕБІДЬ

     





    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • Постанова Президії Національної академії аграрних наук України від 19 вересня 2012 року (протокол №13) "Про продовження реформування аграрної науки"
  • Час вимагає негайного реформування АПК
  • М. ПРИСЯЖНЮК: АГРАРНА ОСВІТА ПОТРЕБУЄ РЕФОРМ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ В АПК

  • Комментарі


    Да, все может быть слушать транс

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Аграрна освіта і наука передують у процесі реформування АПК


 

Діяльність Міністерства аграрної політики наразі зосереджена на реалізації програми реформ аграрної галузі. Серед одних із найпріорітетніших напрямів - реформування аграрної освіти і науки. Минулого тижня фахівці представили відповідну концепцію.

 Громадське обговорення концепції закінчилось15 вересня. До розробки цієї програми були залучені науковці Національної академії аграрних наук України, керівники вищих навчальних закладів Мінагрополітики. До кінця жовтня її розробники з урахуванням усіх зауважень внесуть документ на розгляд Кабінету Міністрів.

- Концепція реформування аграрної освіти та науки - це комплексна програма, - зазначив заступник міністра аграрної політики Максим Мельничук. - Вона ввібрала всі найкращі напрацювання провідних науковців і викладачів навчальних закладів. Україна - аграрна держава і тому аграрна освіта відіграє ключову роль загалом у системі освіти.

Ми маємо розуміти, що Україна повинна вийти на новий, якісніший рівень виробництва агропродукції, а без розвитку науки і освіти це зробити неможливо. Наша країна претендує на статус високоінтелектуальної держави з потужним потенціалом, але водночас потребує інновацій, яких від нас вимагає європейське суспільство.

 

Переконаний, що Україна має право і можливості посісти чільне місце у світовій аграрній науці. Водночас, завдяки розвитку освіти і науки ми зможемо вивести Україну на рівень найрозвинутіших країн світу.

За словами Максима Дмитровича, насамперед реформа містить підсилення ролі науковців та освітян, які мають освоїти сучасні технології та інновації в економіці провідних країн світу. Серед основних напрямків концепції заступник міністра назвав формування конкурентоспроможного фахівця, який знає і може працювати з використанням інноваційних технологій; змістовне об'єднання науки з освітою (передбачається навчання студентів на базі науково-дослідних господарських установ НААН України); співвідношення державного замовлення та ринку праці (держзамовлення буде видаватися під робоче місце).

Директор Департаменту аграрної освіти, науки та дорадництва Мінагрополітики Ірина Синявська, зокрема, зазначила, що аграрна освіта - одна з перших галузей, яка цілком готова до реформування і має чітку програму процесу вдосконалення.

- Неможливо реформувати аграрну галузь і при цьому не адаптувати фахівців, які працюють в цій галузі, - наголосила вона. - Навчання високопрофесійних спеціалістів для АПК, які б відповідали міжнародному рівню - саме таке завдання ставить перед собою аграрна освіта. Ми розуміємо, що в такому стані, як сьогодні, Україна існувати не може. Аби вона мала своє місце в європейському просторі, їй наразі конче необхідні внутрішні реформи. Значною мірою це залежить від реформування агросектору економіки, зокрема й освіти. До того ж треба враховувати, що аграрна освіта - це потужний сегмент всієї освітянської галузі, адже в аграрних ВНЗ навчається понад 250 тисяч студентів.

На думку розробників Концепції реформування аграрної освіти та науки, насамперед потрібно забезпечити тісний зв'язок освіта-наука-виробництво. Бо така необхідна система співпраці протягом багатьох років не працювала. За словами директора Департаменту аграрної освіти, науки та дорадництва Мінагрополітики, розроблена концепція покликана впровадити інноваційний шлях розвитку аграрної освіти. Ірина Синявська відразу пояснила, що під словом «інноваційний» розробники документу мають на увазі нові заходи і напрями, які забезпечать ефективний розвиток даної галузі. «Ми переконані, що коли навколо аграрних університетів згрупувати академічні аграрні наукові установи, забезпечити гідну матеріальну базу, вивчити потреби ринку праці, то після такої проведеної роботи відповідно можна готувати висококваліфікованих спеціалістів у потрібній кількості», - впевнена Ірина Максимівна.

altНині розробляється алгоритм об'єднання наукової бази інститутів і дослідних підприємств, що входять до структури НААН, з найбільш ефективними освітянськими закладами. Результатом цього злиття стане поява 10 великих регіональних аграрно-наукових центрів, на чолі кожного з яких стоятиме університет (він має не тільки відповідати вимогам Болонського процесу, а й бажано мати статус дослідницького). У його складі буде одна, а то й дві-три наукові установи, він повинен мати ступеневу підготовку фахівців - починаючи від ліцейних класів шкіл, молодших спеціалістів, бакалаврів і т.д.

Найважливішим питанням у процесі реформування аграрної освіти та науки, на думку ректора Львівського національного аграрного університету Володимира Снітинського, є фінансування.

- Жодні зміни неможливі без відповідного фінансування, і Міністерство аграрної політики вперше підійшло системно до вирішення цього питання, - зазначив ректор. - В Україні освіта - це найбільш інтегрована в європейський простір сфера. Нам вдалося не тільки підписати Булонську конвенцію, а й навчальні заклади самотужки налагодили тісну співпрацю на міжнародному рівні у сфері підготовки студентів, обміну навчальними планами, стажуванні викладачів, проведенні спільних конференцій, визнанні дипломів. Тому морально аграрні навчальні заклади готові до змін, які передбачаються реформуванням аграрної освіти і науки.

Говорячи про фінансування аграрної освіти, заступник міністра аграрної політики зазначив, що наразі йдеться не так про збільшення обсягів фінансування, як про визначення пріоритетних напрямків і спрямування туди бюджетних коштів. За словами посадовця, Мінагрополітики вже має перелік пріоритетів у кожній сфері аграрної науки.

Про вдосконалення наукового забезпечення аграрної галузі йшлося днями й на засіданні Науково-технічної ради міністерства. Його очільник Микола Присяжнюк зазначив: «2010 рік має стати для всієї держави точкою відліку нового часу. Сьогодні Президент і Уряд не просто оновлюють економіку України, а в частині сегментів - будують її наново. Так само ми повинні стабільно втілювати реформи в аграрному секторі й особливий акцент нині ставимо на перспективу - на аграрну освіту та науку».

altЯк зазначив міністр, Мінагрополітики разом із усіма установами і відомствами, в першу чергу з НААН України, повинно покращити показники наукового супроводу й технологічної відповідності при виробництві сільгосппродукції, підвищити якість підготовки та перепідготовки кадрів для АПК, активно входити до міжнародного науково-інноваційного простору і налагоджувати тісні зв'язки з інвесторами в наукові проекти на всіх рівнях, оскільки, за оцінками експертів, сільське господарство країни виробляє лише третину валової продукції від її оптимального науково обґрунтованого рівня.

- Розвиток українського села сьогодні - пріоритет у роботі Уряду, - наголосив Микола Присяжнюк. - Держава визначила свій шлях розвитку через інновації та інвестиції, міністерством вже напрацьовані основні пріоритети реформування у агросекторі. Залучення найновішої інформації та найсучасніших технологій зроблять аграрну науку локомотивом сільського господарства, отже ми повинні поєднати науку із господарюванням. Тільки тоді галузь буде ефективно працювати.

                                                                                         Людмила ЛЕБІДЬ

 





Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • Постанова Президії Національної академії аграрних наук України від 19 вересня 2012 року (протокол №13) "Про продовження реформування аграрної науки"
  • Час вимагає негайного реформування АПК
  • М. ПРИСЯЖНЮК: АГРАРНА ОСВІТА ПОТРЕБУЄ РЕФОРМ ДЛЯ СТВОРЕННЯ ЕФЕКТИВНОГО КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ В АПК

  • Комментарі


    Да, все может быть слушать транс

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.