Аграрний тиждень. Україна
» » » Чи виграє селянин?
» » » Чи виграє селянин?

    Чи виграє селянин?


    Персональна відповідальність землевпорядників стане «захисною парасолькою» для людей. 

     

    Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції господарської діяльності з проведення робіт із землеустрою та землеоціночних робіт» внесено зміни до Земельного кодексу, законів України «Про землеустрій» та «Про топографо-геодезичну та картографічну діяльність» і запроваджено сертифікацію інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів.

    Усі ці зміни набули чинності з 4 грудня 2012 року. А вже з 1 січня 2013-го набрали чинності закони «Про державний земельний кадастр» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності». Фахівці називають ці зміни революційними.

    Що ж принесе «земельна революція» пересічним користувачам і власникам земельних ділянок? Свої роз’яснення проблеми нам дає начальник Головного управління Держземагентства у Рівненській області Світлана Богатирчук-Кривко.

    - Світлано Кирилівно, що насамперед мають на меті революційні зміни в законодавстві, які вступили в дію?

    - Нагадаю, що торік у сфері земельних відносин у законодавчому плані зроблено більше, ніж у кілька попередніх. А що стосується земельного кадастру, то й взагалі - ніж за останніх два десятиліття. Насправді революційні зміни в законодавстві спрямовані на те, щоб, по-перше, спростити оформлення правовстановлюючих документів на землю для кожної конкретної людини; по-друге, знизити навантаження на бюджет; і, по-третє, чітко розмежувати повноваження виконавчої влади та місцевого самоврядування у непростих земельних питаннях та посилити відповідальність ліцензіатів за свою роботу.

    До речі, чи не найбільше скарг громадян стосуються саме місцевих депутатів, які вчасно не приймають рішень, та ліцензіатів, які беруть у людей немалі гроші, а виконувати роботу не поспішають.

    Тепер, приміром, органи місцевого самоврядування, які на першому етапі дають людині дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів, зобов’язані зробити це за місяць: тобто, засідання сесій сільських чи селищних рад мають відбуватися не рідше, ніж раз на місяць – а досі ми мали факти відвертого затягування із розглядом заяв громадян. Ліцензіатам теж встановлено чіткі терміни виготовлення правовстановлюючих документів – не більше 6 місяців (хоча досі ми мали факти, коли процес затягувався на роки). До того ж, тепер не людина погоджує документи у відповідних інстанціях, як було раніше, а найнятий нею виконавець, тобто ліцензіат.

    Та й самих погоджень стало значно менше: наприклад, зовсім не потрібна віза санстанції…

    - Здається, із цією структурою виникали навіть курйози…

    - Ще й які! Ось «промовистий» випадок: сільська школа вирішила виготовити правовстановлюючі документи на землю, на якій вона знаходиться чи не півстоліття. Навпроти школи – теж не менше часу – кладовище. Санстанція каже: ні, ми не дамо погодження, бо школа має бути принаймні на 200 метрів далі від кладовища. То я питаю: як нам тепер – школу перенести чи кладовище? Тобто це той, показовий, до речі, випадок, де чиновниками треба просто брати на себе елементарну відповідальність – а вони з цим не поспішали.

    Або інше. Як пояснити людині, котра десятиліттями господарювала на своїй землі й вирішила її узаконити, що на її городі можуть бути розміщені пам’ятки архітектури? Тож органи культурної спадщини мають їх там пошукати й надати свої висновки, за які та ж таки людина має заплатити їм гроші… Тепер і ці погодження значно спрощені. До речі, межі об’єктів культурної спадщини досі, на жаль, не винесені в натурі. До того ж, не виготовлено правовстановлюючих документів на пам’ятки архітектури – хоча кошти з людей бралися чималі…

    - Ви кажете про скарги на ліцензіатів. Але ж ви могли застосувати до них відповідні санкції?

    - І застосовували – аж до позбавлення ліцензій: ось лише торік їх, за нашим поданням, позбулися шість землевпорядних організацій. І що б ви думали? Ті ж люди тут таки реєстрували нову фірму (могли навіть не змінювати назву, а лише додати слово «плюс» абощо) й знову отримували ліцензію. Тепер законодавець убезпечив нас від такого розвитку подій. Адже встановлюється персональна відповідальність виконавців тих чи інших робіт через сертифікацію: сертифікати, які отримують інженери-землевпорядники та геодезисти, будуть іменними. І безкоштовними.

    - А які безкоштовні послуги сьогодні можуть отримати пересічні громадяни?

    - Ми проводимо безкоштовну реєстрацію договорів оренди землі, тому орендарі сільгоспземель, у т.ч. фермери, доволі активно використовують це право. Пригадуєте, чи не на кожному круглому столі вони говорили про те, що плата за реєстрацію договорів або пустить по світу їх самих, або зажене ці процеси в тінь? Уряд вчасно почув насамперед фермерів, а для нашої області це надзвичайно важливо. Бо фермерство – традиційна форма господарювання на землях історичної Волині, й нині маємо в області понад 600 фермерських господарств.

    До того ж, 10 жовтня 2012 р. набрала чинності урядова постанова №808, якою визначено, що ряд адміністративних послуг громадянам територіальні органи Держземагентства надають безкоштовно. Це означає, що люди не сплачують грошей в територіальні органи земельних ресурсів при реєстрації державних актів. Зокрема, безкоштовними сьогодні є: видача витягу з поземельної книги, державна реєстрація земельної ділянки, державна реєстрація державного акту на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою та ряд інших довідок. Тобто в середньому кожна людина зекономить 650 гривень.

    Але деякі послуги все ж залишилися платними. Робота ліцензованих підприємств із виготовлення землевпорядної документації теж залишається платною: у визначених розумних межах. Із введенням у дію згаданої урядової постанови кількість бажаючих отримати послуги зросла щонайменше вдвічі: якщо раніше ми надавали 800 послуг у день, то тепер – до 1300.

    - І скільки вдасться зекономити конкретній людині?

    - За реєстрацію (від початку і до кінця) документів на одну земельну ділянку без обмежень і обтяжень - 209 грн., якщо таких ділянок у людини три – відповідно 627. А виготовлення проекту землеустрою у ліцензіатів за договірними цінами коштує від 1,5 до 3 тис. гривень.

    - Що порадите тим, хто сьогодні орендує землю: орендувати чи викуповувати її?

    - Є два види оренди: сільськогосподарських земель, які викупити просто не можна до введення в дію Закону «Про обіг земель сільськогосподарського призначення», але не раніше, ніж 1 січня 2016 р. (саме до цієї дати продовжено мораторій на продаж згаданих земель). Щодо оренди цих земель, то постановою Кабміну визначена нормативна грошова оцінка, яка в нашій області становить близько 21 тис. грн. за гектар ріллі. Саме від цієї оцінки орендарі сплачують власникам ділянок орендну плату в розмірі від 3 до 12 відсотків. До речі, відповідно до змін у законодавстві, землями сільгосппризначення державної власності з 1 січня 2013 р. управлятимуть не органи виконавчої влади на місцях, а територіальні органи Держземагентства – тобто наші районні структури.

    А ось нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення поновлюється кожні 5-6 років. Комісії місцевих рад встановлюють її розмір у залежності від інвестиційної привабливості тієї чи іншої ділянки. Ось, приміром, місто Рівне наступного року змінюватиме нормативну грошову оцінку землі – і я прогнозую попередню хвилю викупів землі, що знаходиться під нерухомістю.

    Звісно, якщо суб’єкти господарювання прийшли не на один день, треба викуповувати землю, адже нормативна грошова оцінка лише зростатиме.  

    - Ринок землі в області ще не сформований, а кадастр уже маємо?

    - Ми завершуємо цю роботу. Вся система ДЗК працює в дві зміни, щоб максимально використати кошти, які виділив на формування кадастру Держбюджет. До речі, лише торік ми надали понад 200 тисяч адмінпослуг, які стосувалися саме кадастру земель. 

     

     

    Інна ОМЕЛЯНЧУК           

    На фото: Світлана Богатирчук-Кривко       





    Схожі новини
  • Землевпорядники Черкащини зареєстрували 31 тис. договорів оренди землі
  • Уряд скасував платність деяких адмінпослуг у сфері земельних відносин
  • В Україні з початку року видано 624,9 тис. держактів на землю
  • Уряд продовжив термін реєстрації держактів на землю
  • Земля – ще не товар

  • Комментарі


    It's like you're on a missoin to save me time and money!

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Чи виграє селянин?


Персональна відповідальність землевпорядників стане «захисною парасолькою» для людей. 

 

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції господарської діяльності з проведення робіт із землеустрою та землеоціночних робіт» внесено зміни до Земельного кодексу, законів України «Про землеустрій» та «Про топографо-геодезичну та картографічну діяльність» і запроваджено сертифікацію інженерів-землевпорядників та інженерів-геодезистів.

Усі ці зміни набули чинності з 4 грудня 2012 року. А вже з 1 січня 2013-го набрали чинності закони «Про державний земельний кадастр» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності». Фахівці називають ці зміни революційними.

Що ж принесе «земельна революція» пересічним користувачам і власникам земельних ділянок? Свої роз’яснення проблеми нам дає начальник Головного управління Держземагентства у Рівненській області Світлана Богатирчук-Кривко.

- Світлано Кирилівно, що насамперед мають на меті революційні зміни в законодавстві, які вступили в дію?

- Нагадаю, що торік у сфері земельних відносин у законодавчому плані зроблено більше, ніж у кілька попередніх. А що стосується земельного кадастру, то й взагалі - ніж за останніх два десятиліття. Насправді революційні зміни в законодавстві спрямовані на те, щоб, по-перше, спростити оформлення правовстановлюючих документів на землю для кожної конкретної людини; по-друге, знизити навантаження на бюджет; і, по-третє, чітко розмежувати повноваження виконавчої влади та місцевого самоврядування у непростих земельних питаннях та посилити відповідальність ліцензіатів за свою роботу.

До речі, чи не найбільше скарг громадян стосуються саме місцевих депутатів, які вчасно не приймають рішень, та ліцензіатів, які беруть у людей немалі гроші, а виконувати роботу не поспішають.

Тепер, приміром, органи місцевого самоврядування, які на першому етапі дають людині дозвіл на виготовлення правовстановлюючих документів, зобов’язані зробити це за місяць: тобто, засідання сесій сільських чи селищних рад мають відбуватися не рідше, ніж раз на місяць – а досі ми мали факти відвертого затягування із розглядом заяв громадян. Ліцензіатам теж встановлено чіткі терміни виготовлення правовстановлюючих документів – не більше 6 місяців (хоча досі ми мали факти, коли процес затягувався на роки). До того ж, тепер не людина погоджує документи у відповідних інстанціях, як було раніше, а найнятий нею виконавець, тобто ліцензіат.

Та й самих погоджень стало значно менше: наприклад, зовсім не потрібна віза санстанції…

- Здається, із цією структурою виникали навіть курйози…

- Ще й які! Ось «промовистий» випадок: сільська школа вирішила виготовити правовстановлюючі документи на землю, на якій вона знаходиться чи не півстоліття. Навпроти школи – теж не менше часу – кладовище. Санстанція каже: ні, ми не дамо погодження, бо школа має бути принаймні на 200 метрів далі від кладовища. То я питаю: як нам тепер – школу перенести чи кладовище? Тобто це той, показовий, до речі, випадок, де чиновниками треба просто брати на себе елементарну відповідальність – а вони з цим не поспішали.

Або інше. Як пояснити людині, котра десятиліттями господарювала на своїй землі й вирішила її узаконити, що на її городі можуть бути розміщені пам’ятки архітектури? Тож органи культурної спадщини мають їх там пошукати й надати свої висновки, за які та ж таки людина має заплатити їм гроші… Тепер і ці погодження значно спрощені. До речі, межі об’єктів культурної спадщини досі, на жаль, не винесені в натурі. До того ж, не виготовлено правовстановлюючих документів на пам’ятки архітектури – хоча кошти з людей бралися чималі…

- Ви кажете про скарги на ліцензіатів. Але ж ви могли застосувати до них відповідні санкції?

- І застосовували – аж до позбавлення ліцензій: ось лише торік їх, за нашим поданням, позбулися шість землевпорядних організацій. І що б ви думали? Ті ж люди тут таки реєстрували нову фірму (могли навіть не змінювати назву, а лише додати слово «плюс» абощо) й знову отримували ліцензію. Тепер законодавець убезпечив нас від такого розвитку подій. Адже встановлюється персональна відповідальність виконавців тих чи інших робіт через сертифікацію: сертифікати, які отримують інженери-землевпорядники та геодезисти, будуть іменними. І безкоштовними.

- А які безкоштовні послуги сьогодні можуть отримати пересічні громадяни?

- Ми проводимо безкоштовну реєстрацію договорів оренди землі, тому орендарі сільгоспземель, у т.ч. фермери, доволі активно використовують це право. Пригадуєте, чи не на кожному круглому столі вони говорили про те, що плата за реєстрацію договорів або пустить по світу їх самих, або зажене ці процеси в тінь? Уряд вчасно почув насамперед фермерів, а для нашої області це надзвичайно важливо. Бо фермерство – традиційна форма господарювання на землях історичної Волині, й нині маємо в області понад 600 фермерських господарств.

До того ж, 10 жовтня 2012 р. набрала чинності урядова постанова №808, якою визначено, що ряд адміністративних послуг громадянам територіальні органи Держземагентства надають безкоштовно. Це означає, що люди не сплачують грошей в територіальні органи земельних ресурсів при реєстрації державних актів. Зокрема, безкоштовними сьогодні є: видача витягу з поземельної книги, державна реєстрація земельної ділянки, державна реєстрація державного акту на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою та ряд інших довідок. Тобто в середньому кожна людина зекономить 650 гривень.

Але деякі послуги все ж залишилися платними. Робота ліцензованих підприємств із виготовлення землевпорядної документації теж залишається платною: у визначених розумних межах. Із введенням у дію згаданої урядової постанови кількість бажаючих отримати послуги зросла щонайменше вдвічі: якщо раніше ми надавали 800 послуг у день, то тепер – до 1300.

- І скільки вдасться зекономити конкретній людині?

- За реєстрацію (від початку і до кінця) документів на одну земельну ділянку без обмежень і обтяжень - 209 грн., якщо таких ділянок у людини три – відповідно 627. А виготовлення проекту землеустрою у ліцензіатів за договірними цінами коштує від 1,5 до 3 тис. гривень.

- Що порадите тим, хто сьогодні орендує землю: орендувати чи викуповувати її?

- Є два види оренди: сільськогосподарських земель, які викупити просто не можна до введення в дію Закону «Про обіг земель сільськогосподарського призначення», але не раніше, ніж 1 січня 2016 р. (саме до цієї дати продовжено мораторій на продаж згаданих земель). Щодо оренди цих земель, то постановою Кабміну визначена нормативна грошова оцінка, яка в нашій області становить близько 21 тис. грн. за гектар ріллі. Саме від цієї оцінки орендарі сплачують власникам ділянок орендну плату в розмірі від 3 до 12 відсотків. До речі, відповідно до змін у законодавстві, землями сільгосппризначення державної власності з 1 січня 2013 р. управлятимуть не органи виконавчої влади на місцях, а територіальні органи Держземагентства – тобто наші районні структури.

А ось нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення поновлюється кожні 5-6 років. Комісії місцевих рад встановлюють її розмір у залежності від інвестиційної привабливості тієї чи іншої ділянки. Ось, приміром, місто Рівне наступного року змінюватиме нормативну грошову оцінку землі – і я прогнозую попередню хвилю викупів землі, що знаходиться під нерухомістю.

Звісно, якщо суб’єкти господарювання прийшли не на один день, треба викуповувати землю, адже нормативна грошова оцінка лише зростатиме.  

- Ринок землі в області ще не сформований, а кадастр уже маємо?

- Ми завершуємо цю роботу. Вся система ДЗК працює в дві зміни, щоб максимально використати кошти, які виділив на формування кадастру Держбюджет. До речі, лише торік ми надали понад 200 тисяч адмінпослуг, які стосувалися саме кадастру земель. 

 

 

Інна ОМЕЛЯНЧУК           

На фото: Світлана Богатирчук-Кривко       





Схожі новини
  • Землевпорядники Черкащини зареєстрували 31 тис. договорів оренди землі
  • Уряд скасував платність деяких адмінпослуг у сфері земельних відносин
  • В Україні з початку року видано 624,9 тис. держактів на землю
  • Уряд продовжив термін реєстрації держактів на землю
  • Земля – ще не товар

  • Комментарі


    It's like you're on a missoin to save me time and money!

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.