Аграрний тиждень. Україна
» » » МОЛОЧНА ГАЛУЗЬ: ХОБІ ЧИ СЕРЙОЗНИЙ БІЗНЕС?
» » » МОЛОЧНА ГАЛУЗЬ: ХОБІ ЧИ СЕРЙОЗНИЙ БІЗНЕС?

    МОЛОЧНА ГАЛУЗЬ: ХОБІ ЧИ СЕРЙОЗНИЙ БІЗНЕС?


     

     

        altДехто свідомо стверджує, що тваринництво в Україні має статус безперспективної галузі. Чи насправді це так? - намагалися зрозуміти на ІІІ Всеукраїнському молочному конгресі, який пройшов 26-27 лютого в Києві. Експерти переконують: молочне тваринництво – це прибутковий бізнес і ним варто займатись.

     

        Цьогоріч ІІІ Всеукраїнський молочний конгрес зібрав керівників понад 200 сільгосппідприємств молочної галузі, фахівців з інших країн і відомих міжнародних експертів. Серед головних тем були – аналіз молочного бізнесу, управління та фінанси, технологія виробництва молока. За словами президента Асоціації виробників молока – організатора цього заходу Андрія Дикуна, робота конгресу будується таким чином, щоб учасники зрозуміли: молочне тваринництво – насамперед бізнес і потрібно змінити своє ставлення до цієї галузі раз і назавжди.

        - Як не дивно, та однією із причин - чому в Україні ця галузь майже не розвивається, - є психологічний фактор, - запевняє Андрій Дикун. – У нас надої становлять 4 тис. т молока на рік, бо мало хто ставиться до виробництва молока, як до серйозного бізнесу. А ще необхідно сприймати молочну галузь як вузькоспеціалізовану, а не як додаток до рослинництва.

        Директор Департаменту ринків тваринництва Дмитро Микитюк зазначив, що питання, винесені для обговорення на конгресі, дуже актуальні, адже в скотарстві давно вже є багато проблем, які потрібно вирішувати. І на таких зібраннях

     

    alt

    можуть народжуватися правильні та необхідні рішення для розвитку галузі. За словами Дмитра Миколайовича, серед пріоритетів Міністерства аграрної политики в тваринництві - насамперед розвиток молочного скотарства. А президент Української аграрної конфедерації Леонід Козаченко висловив сподівання, що сільське господарство, а відтак і тваринництво, за правління нового Президента України стане нарешті пріоритетним сектором економіки.

        Якщо говорити лише про молочне скотарство, то за всіма статистичними даними з 1991 року спостерігається тенденція зменшення поголів’я ВРХ. Сьогодні за даними Асоціації виробників молока, 20% продукту в Україні виробляють агропідприємства, а решту - підсобні господарства. Таке співвідношення багатьом іноземним експертам не зовсім зрозуміле. Та й за підрахунками виявляється, що ведення молочного бізнесу в Україні доволі таки прибуткова справа. Керівник асоціації теж підтримує цю думку і серед конкурентних переваг України, які дозволяють займатися молочним тваринництвом, називає такі фактори як наявність землі, низька орендна плата за неї, відсутність квот (обмежень на виробництво молока), порівняно з іншими країнами лояльне оподаткування, забезпеченість кормами (Україна одна з небагатьох країн світу, яка всі види кормів може виготовляти в себе).

    Якщо говорити про причини занепаду тваринництва в Україні, то Андрій Дикун визначає чотири найголовніших: технологічна, психологічна, відсутність ринку землі та сезонність цін, від якої страждають як виробники, так і переробники. Хоча сільгосппідприємства-члени Асоціації виробників молока (а їх сьогодні 25 з 11 регіонів) запевняють: останнім часом справи в молочному бізнесі йдуть непогано. В них за останній рік на 10% збільшилося поголів’я і на 20% - надої. Наприклад, 7,85 тис. літрів молока від однієї корови за рік надоїли на одному з підприємств Харківської області і сьогодні цей показник є рекордним для Асоціації виробників молока. Та Андрій Дикун стверджує, що цьогоріч деякі їхні підприємства подолають показник у 8 тис. літрів.

        Говорячи про недалеке майбутнє тваринництва в Україні, на конференції наголошувалось, що в 2010 році очікується подальше зменшення поголів’я, а от експорт молочної продукції має залишитися на рівні 2009 року. Все інше, на думку Андрія Дикуна, в цій галузі залежатиме від міжнародного курсу, який обере Україна, розвитку банківського сектору, курсу гривні, тобто від складових, які не залежать від гравців молочного ринку. 

        Попри те, є корисна і важлива інформація, яка б стала в нагоді тваринницьким сільгосппідприємствам. Директор Консалтингового агентства ААА Сергій Наливка розповів про тенденції розвитку ринку зерна і сої та прогноз собівартості виробництва цих культур в 2010 році. За його словами, на ринок сої та кукурудзи найближчим часом великий вплив матиме ринок нафтопродуктів, адже з кукурудзи виробляють етанол, а з сої – дизель. «Тож очікувати стабільності на цьому ринку не варто, бо він стрімко розвивається», - запевнив експерт. Серед факторів, які сприяють збільшенню посівних площ під кукурудзою та соєю, Сергій Наливка назвав невпинний ріст населення планети, зростання попиту на м'ясо, ціни на нафту та зростання попиту на етанол. Щодо цінового прогнозу, то експерт запевнив: на світових ринках пшениця і ячмінь поводитимуться стабільно, а кукурудза, як і соя, буде додавати в ціні.

        Загалом, за словами експерта, м'ясо-молочна галузь є інвестиційно привабливою.

        Про стан і перспективи розвитку молочної промисловості України в умовах економічної та сировинної кризи розповів голова Ради директорів Спілки молочних підприємств Вадим Чагаровський. За його словами, реалії молочної галузі сумні, бо поголів’я ВРХ і виробництво молока щороку зменшуються, а відтак - і його переробка. Вадим Петрович повідомив, що Україна торік зменшила експорт молочної продукції в 1,7 рази – до 423 млн. доларів.

        „Експорт молочних продуктів значно зменшився, - констатував голова Ради директорів Спілки молочних підприємств. - Якщо порівнювати з 2008 роком, то це падіння на 300 млн. доларів. У 2008 році Україна експортувала молочної продукції на 722 млн. дол., а за підсумками 2009 року – на 423 мільйони. При цьому експорт твердих сирів у 2009 році становив 90 тис. т, із них до Росії – 67 тис. т, що практично відповідає рівню 2008 року.

        Щоб покращити ситуацію в тваринництві, на думку Вадима Чагаровського, потрібно насамперед створити реальну державну програму розвитку цієї галузі, а також умови для створення великотоварних комплексів.

        Про економічні критерії оцінки молочного бізнесу та резерви збільшення ефективності виробництва молока в Україні розповів провідний консультант в галузі молочного скотарства Ельман Оруджов. Зокрема, він детально зупинився на питаннях системного підходу до планування молочного бізнесу. Його головним правилом у цій справі є зміна світогляду і відношення до тваринництва. Для Ельмана Оруджова, який понад 30 років працює в цій галузі, слова американського гуру молочної галузі стали вже давно зрозумілими і близькими. Даний вислів він спроектував на своє життя і діяльність та сприйняв як правило. Цією мудрістю Ельман Оруджов поділився з українськими молочниками. «Ставлення до молочного тваринництва як до способу життя не принесе успіху, а от ставлення до молочного тваринництва як до бізнесу зробить щасливим ваше життя», - саме таке відношення до справи, на думку Ельмана Оруджова, має навчити українців заробляти у молочному тваринництві і зробити галузь прибутковою.

     

     

                                                                                      Людмила ЛЕБІДЬ


    Схожі новини
  • №7-8(261)
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • Микола Присяжнюк: «Загальне надходження молока на переробні підприємства зр ...
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.