Аграрний тиждень. Україна
» » Солодка ягідка
» » Солодка ягідка

    Солодка ягідка


    Ягідний ринок зростає, розширюється асортимент цієї продукції. Отже українські фермерські та господарства населення можуть у нього влитися, в перспективі навіть експортувати свою продукцію не лише в довколишні країни, а й до Європи.

     

    Виробництво плодово-ягідної продукції останніми роками показує значне зростання, а тож зрозумілим є інтерес агровиробників до розширення свого бізнесу в цій галузі. Поступово він стає одним із пріоритетних для України, його частка у валовій продукції сільського господарства складає близько 4%. Але поки що крупних постачальників ягід в країні не так багато. Цим теж приваблива ця галузь, бо ніші на ринку вільні й чекають своїх виробників.

    Але є одне «але» - поки що попит перевищує пропозицію, і, як результат, ціни на ягоди зростають, що, поза сумнівом, відбуватиметься і в найближчі 5-6 років.

    Щорік обсяги виробництва ягід збільшується на 10-15%, але це не межа. Навіть при сучасних можливостях цю цифру можна збільшити до 25% на рік. До того ж вигідні абсолютно всі види ягід: просто деякі мають нижчу цінову маржу, але більший обсяг ринку, інші - не вимагають великого виробництва, та при цьому ціна на них висока. Наприклад, така ягода як лохина при вирощуванні забезпечує високу маржу, хоча обсяг її ринку маленький і необхідні великі інвестиції у виробництво. В Україні лохину вирощують лише останні 6 років, які показали цікавість до цієї ягоди не лише з боку споживача, а й фермерів. Так, за останній рік площі під її вирощування потроїлися. На сьогодні вже близько 10 компаній розглядають пропозицію по вкладенню інвестицій у виробництво ягоди. Про інтерес споживача до неї говорить і той факт, що зростання цін на свіжому ринку цієї ягоди триває.

    Посадковий матеріал лохини імпортується головним чином із Польщі, Італії, США і Нідерландів, починають вирощувати саджанці ягоди і у вітчизняних розсадниках.

    А от, скажімо, на полуницю попит набагато більший, проте рентабельність нижча, ніж у лохини.

    Якщо говорити в цілому про ринок ягід, то нині ще спостерігається його формування, на ньому ще достатньо місця для нових гравців. Утім, швидко зайняти вільні ніші не вийде, бо бізнес цей доволі непростий.

    За даними експертів, більше 80% ягід вирощується населенням і дрібними господарствами, і продаж цієї продукції приносить їм чималий прибуток. Вирощування ягід - один із найскладніших і водночас найбільш прибуткових видів плодоовочевого бізнесу. З 20 га ягід фермери мають 4–5 млн. грн. у сезон.

    Але інколи думки тільки про

     прибуток завдають збитку бюджету держави, адже 60% ягід, що імпортуються зараз до України (полуниця і вишня з Китаю і Польщі), можуть спокійно вирощуватися в господарствах вітчизняних аграріїв. Нині, правда, частка імпорту невелика - всього 1,7%. Навряд чи вона збільшиться, оскільки ягоди швидко псуються, малопридатні для транспортування.

    В Україні невеликі партії ягід вирощує або збирає населення. Найкрупніші обсяги (від 0,5 до 100 га) у відкритому ґрунті, плівкових парниках і скляних теплицях забезпечують фермери. Поступає ягода в продаж головним чином від професійних виробників.

    Близько 10% вирощеної ягоди реалізується через мережі супермаркетів, решта - на ринках. Близько 25-30% йде на переробку. Продавати продукцію на переробку невигідно, бо великий прибуток виробники отримують саме під час продажу на відкритих ринках. Тому всі переробні підприємства відчувають величезний дефіцит сировини. Не дивлячись на те, що деякі з них готові платити достатньо грошей, роздрібні ціни на ринку все ж набагато вищі. Причина знову все та ж: пропозиція ягід обмежена, а попит високий. З супермаркетами виробники не бажають співпрацювати: як відомо, їхні закупівельні ціни низькі, а відстрочення платежу - довге, та й торгувати ягодою, на думку виробників, супермаркети ще не навчилися.

    А ось виробництво заморожених ягід в Україні розвивається, та й попит на таку продукцію останніми роками зростає. Заморожування дикорослих плодів розвинене непогано (Україна займає 3-є місце в світі з виробництва заморожених дикорослих ягід), а ось культурні (через проблеми з сировиною) ще не мають таких темпів.

    Головний канал збуту заморожених ягід - подальша переробка і експорт. Експортуються, як правило, журавлина, чорниця, інші плоди роду Vaccinium. 75% зібраних ягід йде до Франції, Німеччини, Литви, Польщі, США. На думку фахівців, експортний потенціал українського плодово-ягідного виробництва залишається майже невикористаним, що відкриває величезні можливості для інвестицій у поліпшення технологій, технічної бази, переробки та маркетингу.

    Останніми роками у виробників з'явився інтерес до виробництва садової суниці, малини і смородини: посадкові площі для суниці виросли на 12-16%, стабілізувалася ціна на ринку переробки і на ринку свіжої продукції. Значно збільшився експорт свіжої суниці.

    На малину в 2012 р. спостерігалося зростання цін у зв'язку з невеликим урожаєм. І відбулася стагнація цін на ринку заморожування.

    Надзвичайний інтерес викликає виробництво смородини. Адже, на відміну від інших ягідних культур, для її вирощування немає необхідності купувати посадковий матеріал за кордоном. Сорти смородини вітчизняної селекції кращі, ніж іноземні. Останніми роками розширюються плантації ягоди в Центральному і Західному регіонах України.

    За прогнозами аналітиків, найближчими роками істотно збільшуватимуться площі для вирощування ягідних культур, зросте частка їх промислового виробництва. Завдяки інвестиціям у цій галузі активно впроваджуватимуться інтенсивні технології їх вирощування, зберігання і транспортування, створюватимуться нові сорти ягід.

     

    Діаграма 1. Експорт-імпорт свіжої ягоди, тонн

     

    Експорт

    Імпорт

    2010

    2011

    2012

    січень - вересень

    2010

    2011

    2012

    січень - вересень

    Суниця та полуниця

    17,3

    128,6

    173,6

    700,7

    678,9

    1251,0

    Малина, ожина, плоди шовковиці та гібрид ожини з малиною (логанова ягода)

    0,0029

    0,04

    1,87

    70,6

    76,4

    41,7

    Журавлина, чорниця та інші плоди роду Vaccinium 

    822,2

    599,8

    845,72

    183,5

    40,01

    34,8

    Дані Держкомстату

     

    Ірина АКІНФІЄВА

     

    Україна розширить площі під ягодами

     

    Цього року прогнозується зростання площ під ягодами: суницею, чорною смородиною, лохиною і малиною. Про тенденції і технології вирощування ягід експерти розкажуть під час IV Міжнародної конференції «Комерційне плодоовочівництво в Україні 2013», організованої асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу» спільно з агентством «AgriEvent».

    За словами генерального директора УКАБ Володимира Лапи, ринок багатьох ягідних культур все ще має потенціал для розвитку як за рахунок внутрішнього попиту, так і з огляду на можливе розширення експортних поставок. У поєднанні з досить рентабельним виробництвом це зумовлює інтерес багатьох агровиробників до сектору ягідництва в Україні.

    «За нашою оцінкою, в 2012-му було висаджено близько 430-440 га суниці садової, тобто на 15-20% більше, ніж у попередньому сезоні. Попит на ягоду суниці як на ринку свіжої продукції, так і з боку переробників залишається досить високим, тому тенденція зростання площ, найімовірніше, збережеться протягом найближчих 2-3 років, − каже експерт з вирощування ягідних культур Олег Босий. - У найближчі кілька років не можна виключати ризик перевиробництва чорної смородини і падіння цін практично до рівня виробничих витрат. Така ситуація мала місце 8 років тому, коли плантації вдалося зберегти лише тим виробникам, які змогли максимально знизити витрати за рахунок великої площі та механізації збору продукції».

    Експерт повідомив, що закупівельна ціна на ягоду чорної смородини протягом кількох років стабільно росла, і в 2012-му побила всі рекорди, досягши 20-25 грн. за кілограм. Це стало стимулом для активної закладки нових площ і зростання цін на посадковий матеріал (за 2 роки ціна на саджанці чорної смородини практично подвоїлася).

    Площі під порівняно новою ягідною культурою для українського виробника − лохиною американською − за останні 5 років у комерційному виробництві виросли з кількох невеликих випробувальних ділянок до 260 га в 2011-2012 роках.

    А от обсяги виробництва лохини високорослої поки ще незначні − перший урожай зазвичай отримують через 2 роки після посадки, а на повне плодоношення культура виходить на 6-8 рік.

    «Ціна реалізації ягоди в 2012 р. склала 60-74 грн./кг, що практично відповідало рівню цін на імпортовану лохину. Ми очікуємо на подальше збільшення площ під лохиною високорослою, в т. ч. за рахунок великих проектів (культура є досить цікавою для великих виробників завдяки можливості механізації збору ягоди для свіжого ринку і високому потенціалу експорту лохини у країни СНД і Західної Європи)», − переконує Олег Босий.

    У свою чергу, виробники малини практично перестали закладати нові плантації ремонтантних сортів, оскільки переробники вже 2-й рік тримають закупівельні ціни на цю ягоду (плодоношення в серпні - вересні) на досить низькому рівні.

    За словами експерта, водночас попит на ягоду звичайної малини (плодоношення в червні - липні) в 2012-му зберігався на високому рівні, а закупівельна ціна в господарствах в середньому становила 30-34 грн. за кілограм.

    «Тому ми прогнозуємо, що в найближчі кілька років площі під ремонтантною малиною стабілізуються (втім, це залежить від ситуації на ринку замороженої ягоди, основна кількість якої виробляється Сербією, США і Китаєм), а під літньою - зростатимуть», − стверджує експерт.

    Детальніше про проблеми та перспективи ягідництва аграрії зможуть дізнатися 21 лютого на IV Міжнародній конференції «Комерційне плодоовочівництво в Україні 2013».

     





    Схожі новини
  • Ціни на другий урожай ягід нижчі, ніж в сезон
  • Негода завдала виробникам плодоовочевої продукції
  • Експерт: 50-65% фруктів і ягід в Україні - імпортовані
  • Збір ягід та плодів кісточкових культур
  • Плодоовочевий кошик українців збільшується

  • Комментарі


    www.vinomania.com.ua - все про вино і не тільки

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Солодка ягідка


Ягідний ринок зростає, розширюється асортимент цієї продукції. Отже українські фермерські та господарства населення можуть у нього влитися, в перспективі навіть експортувати свою продукцію не лише в довколишні країни, а й до Європи.

 

Виробництво плодово-ягідної продукції останніми роками показує значне зростання, а тож зрозумілим є інтерес агровиробників до розширення свого бізнесу в цій галузі. Поступово він стає одним із пріоритетних для України, його частка у валовій продукції сільського господарства складає близько 4%. Але поки що крупних постачальників ягід в країні не так багато. Цим теж приваблива ця галузь, бо ніші на ринку вільні й чекають своїх виробників.

Але є одне «але» - поки що попит перевищує пропозицію, і, як результат, ціни на ягоди зростають, що, поза сумнівом, відбуватиметься і в найближчі 5-6 років.

Щорік обсяги виробництва ягід збільшується на 10-15%, але це не межа. Навіть при сучасних можливостях цю цифру можна збільшити до 25% на рік. До того ж вигідні абсолютно всі види ягід: просто деякі мають нижчу цінову маржу, але більший обсяг ринку, інші - не вимагають великого виробництва, та при цьому ціна на них висока. Наприклад, така ягода як лохина при вирощуванні забезпечує високу маржу, хоча обсяг її ринку маленький і необхідні великі інвестиції у виробництво. В Україні лохину вирощують лише останні 6 років, які показали цікавість до цієї ягоди не лише з боку споживача, а й фермерів. Так, за останній рік площі під її вирощування потроїлися. На сьогодні вже близько 10 компаній розглядають пропозицію по вкладенню інвестицій у виробництво ягоди. Про інтерес споживача до неї говорить і той факт, що зростання цін на свіжому ринку цієї ягоди триває.

Посадковий матеріал лохини імпортується головним чином із Польщі, Італії, США і Нідерландів, починають вирощувати саджанці ягоди і у вітчизняних розсадниках.

А от, скажімо, на полуницю попит набагато більший, проте рентабельність нижча, ніж у лохини.

Якщо говорити в цілому про ринок ягід, то нині ще спостерігається його формування, на ньому ще достатньо місця для нових гравців. Утім, швидко зайняти вільні ніші не вийде, бо бізнес цей доволі непростий.

За даними експертів, більше 80% ягід вирощується населенням і дрібними господарствами, і продаж цієї продукції приносить їм чималий прибуток. Вирощування ягід - один із найскладніших і водночас найбільш прибуткових видів плодоовочевого бізнесу. З 20 га ягід фермери мають 4–5 млн. грн. у сезон.

Але інколи думки тільки про

 прибуток завдають збитку бюджету держави, адже 60% ягід, що імпортуються зараз до України (полуниця і вишня з Китаю і Польщі), можуть спокійно вирощуватися в господарствах вітчизняних аграріїв. Нині, правда, частка імпорту невелика - всього 1,7%. Навряд чи вона збільшиться, оскільки ягоди швидко псуються, малопридатні для транспортування.

В Україні невеликі партії ягід вирощує або збирає населення. Найкрупніші обсяги (від 0,5 до 100 га) у відкритому ґрунті, плівкових парниках і скляних теплицях забезпечують фермери. Поступає ягода в продаж головним чином від професійних виробників.

Близько 10% вирощеної ягоди реалізується через мережі супермаркетів, решта - на ринках. Близько 25-30% йде на переробку. Продавати продукцію на переробку невигідно, бо великий прибуток виробники отримують саме під час продажу на відкритих ринках. Тому всі переробні підприємства відчувають величезний дефіцит сировини. Не дивлячись на те, що деякі з них готові платити достатньо грошей, роздрібні ціни на ринку все ж набагато вищі. Причина знову все та ж: пропозиція ягід обмежена, а попит високий. З супермаркетами виробники не бажають співпрацювати: як відомо, їхні закупівельні ціни низькі, а відстрочення платежу - довге, та й торгувати ягодою, на думку виробників, супермаркети ще не навчилися.

А ось виробництво заморожених ягід в Україні розвивається, та й попит на таку продукцію останніми роками зростає. Заморожування дикорослих плодів розвинене непогано (Україна займає 3-є місце в світі з виробництва заморожених дикорослих ягід), а ось культурні (через проблеми з сировиною) ще не мають таких темпів.

Головний канал збуту заморожених ягід - подальша переробка і експорт. Експортуються, як правило, журавлина, чорниця, інші плоди роду Vaccinium. 75% зібраних ягід йде до Франції, Німеччини, Литви, Польщі, США. На думку фахівців, експортний потенціал українського плодово-ягідного виробництва залишається майже невикористаним, що відкриває величезні можливості для інвестицій у поліпшення технологій, технічної бази, переробки та маркетингу.

Останніми роками у виробників з'явився інтерес до виробництва садової суниці, малини і смородини: посадкові площі для суниці виросли на 12-16%, стабілізувалася ціна на ринку переробки і на ринку свіжої продукції. Значно збільшився експорт свіжої суниці.

На малину в 2012 р. спостерігалося зростання цін у зв'язку з невеликим урожаєм. І відбулася стагнація цін на ринку заморожування.

Надзвичайний інтерес викликає виробництво смородини. Адже, на відміну від інших ягідних культур, для її вирощування немає необхідності купувати посадковий матеріал за кордоном. Сорти смородини вітчизняної селекції кращі, ніж іноземні. Останніми роками розширюються плантації ягоди в Центральному і Західному регіонах України.

За прогнозами аналітиків, найближчими роками істотно збільшуватимуться площі для вирощування ягідних культур, зросте частка їх промислового виробництва. Завдяки інвестиціям у цій галузі активно впроваджуватимуться інтенсивні технології їх вирощування, зберігання і транспортування, створюватимуться нові сорти ягід.

 

Діаграма 1. Експорт-імпорт свіжої ягоди, тонн

 

Експорт

Імпорт

2010

2011

2012

січень - вересень

2010

2011

2012

січень - вересень

Суниця та полуниця

17,3

128,6

173,6

700,7

678,9

1251,0

Малина, ожина, плоди шовковиці та гібрид ожини з малиною (логанова ягода)

0,0029

0,04

1,87

70,6

76,4

41,7

Журавлина, чорниця та інші плоди роду Vaccinium 

822,2

599,8

845,72

183,5

40,01

34,8

Дані Держкомстату

 

Ірина АКІНФІЄВА

 

Україна розширить площі під ягодами

 

Цього року прогнозується зростання площ під ягодами: суницею, чорною смородиною, лохиною і малиною. Про тенденції і технології вирощування ягід експерти розкажуть під час IV Міжнародної конференції «Комерційне плодоовочівництво в Україні 2013», організованої асоціацією «Український клуб аграрного бізнесу» спільно з агентством «AgriEvent».

За словами генерального директора УКАБ Володимира Лапи, ринок багатьох ягідних культур все ще має потенціал для розвитку як за рахунок внутрішнього попиту, так і з огляду на можливе розширення експортних поставок. У поєднанні з досить рентабельним виробництвом це зумовлює інтерес багатьох агровиробників до сектору ягідництва в Україні.

«За нашою оцінкою, в 2012-му було висаджено близько 430-440 га суниці садової, тобто на 15-20% більше, ніж у попередньому сезоні. Попит на ягоду суниці як на ринку свіжої продукції, так і з боку переробників залишається досить високим, тому тенденція зростання площ, найімовірніше, збережеться протягом найближчих 2-3 років, − каже експерт з вирощування ягідних культур Олег Босий. - У найближчі кілька років не можна виключати ризик перевиробництва чорної смородини і падіння цін практично до рівня виробничих витрат. Така ситуація мала місце 8 років тому, коли плантації вдалося зберегти лише тим виробникам, які змогли максимально знизити витрати за рахунок великої площі та механізації збору продукції».

Експерт повідомив, що закупівельна ціна на ягоду чорної смородини протягом кількох років стабільно росла, і в 2012-му побила всі рекорди, досягши 20-25 грн. за кілограм. Це стало стимулом для активної закладки нових площ і зростання цін на посадковий матеріал (за 2 роки ціна на саджанці чорної смородини практично подвоїлася).

Площі під порівняно новою ягідною культурою для українського виробника − лохиною американською − за останні 5 років у комерційному виробництві виросли з кількох невеликих випробувальних ділянок до 260 га в 2011-2012 роках.

А от обсяги виробництва лохини високорослої поки ще незначні − перший урожай зазвичай отримують через 2 роки після посадки, а на повне плодоношення культура виходить на 6-8 рік.

«Ціна реалізації ягоди в 2012 р. склала 60-74 грн./кг, що практично відповідало рівню цін на імпортовану лохину. Ми очікуємо на подальше збільшення площ під лохиною високорослою, в т. ч. за рахунок великих проектів (культура є досить цікавою для великих виробників завдяки можливості механізації збору ягоди для свіжого ринку і високому потенціалу експорту лохини у країни СНД і Західної Європи)», − переконує Олег Босий.

У свою чергу, виробники малини практично перестали закладати нові плантації ремонтантних сортів, оскільки переробники вже 2-й рік тримають закупівельні ціни на цю ягоду (плодоношення в серпні - вересні) на досить низькому рівні.

За словами експерта, водночас попит на ягоду звичайної малини (плодоношення в червні - липні) в 2012-му зберігався на високому рівні, а закупівельна ціна в господарствах в середньому становила 30-34 грн. за кілограм.

«Тому ми прогнозуємо, що в найближчі кілька років площі під ремонтантною малиною стабілізуються (втім, це залежить від ситуації на ринку замороженої ягоди, основна кількість якої виробляється Сербією, США і Китаєм), а під літньою - зростатимуть», − стверджує експерт.

Детальніше про проблеми та перспективи ягідництва аграрії зможуть дізнатися 21 лютого на IV Міжнародній конференції «Комерційне плодоовочівництво в Україні 2013».

 





Схожі новини
  • Ціни на другий урожай ягід нижчі, ніж в сезон
  • Негода завдала виробникам плодоовочевої продукції
  • Експерт: 50-65% фруктів і ягід в Україні - імпортовані
  • Збір ягід та плодів кісточкових культур
  • Плодоовочевий кошик українців збільшується

  • Комментарі


    www.vinomania.com.ua - все про вино і не тільки

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.