23 вересня інформаційна компанія «ПроАгро» провела II Аграрну фінансову конференцію. Фінансисти з найбільших агрохолдингів ділилися досвідом – де і як компаніям дістати фінансування.
Фінансовий директор UMG Ольга Фрусевич розповіла, зокрема, на яких умовах можна залучити фінансування в агротрейдинг. Компанія UMG Agro в 2015/16 рр. реалізувала 300 тис. т зернових культур, експортуючи продукцію в Єгипет, Італію, Ліван, Грецію і Туреччину. Ольга Фрусевич детально зупинилася на питанні торговельного фінансування і критеріях трейдера для залучення фінансування. Наприклад, вона зазначила, що важливими факторами є бездоганна репутація компанії на ринку, наявність власного капіталу, обов’язковий аудит по МСФО, зрозуміла і прозора бізнес-модель.
«Ми почали переговори з банками щодо торговельного фінансування в жовтні 2015 року. З 20 банківських установ першими погодилися допомогти в швейцарському банку, а сьогодні кредитні лінії UMG Agro відкриті вже в трьох банках. Тому в цьому МР ми плануємо реалізувати 700 тис. тонн зернових культур», – констатує Ольга Фрусевич.
Повна автоматизація
Учасникам конференції цікаво було послухати і фінансового директора агрохолдингу «Мрія» Тона Хулса, адже підприємство має величезні борги та, не дивлячись на це, продовжує отримувати фінансування від банків. Спікер розповів про активи і сфери діяльності холдингу, зупинившись на особливостях процесу реструктуризації боргу. Крім врегулювання проблеми боргів, нове керівництво зобов'язане фінансово забезпечити операційну діяльність агрохолдингу. Тон Хулс представив основні принципи відносин з банками, що включають в себе довіру, прозорість і відкритість. За його словами, потрібно надавати всю необхідну інформацію і знаходити компромісні рішення для розв'язання складних питань, адже банки не зацікавлені в повному банкрутстві і хочуть повернути свої гроші, а це означає, що з ними можна і потрібно домовлятися.
Агрохолдинг «Кернел» - один із найкрупніших у світі виробників соняшникової олії і один із найбільших в Україні експортерів зернових. Компанія має найбільшу мережу власних елеваторів, логістику експорту, забезпечує власні портові термінали і експортує продукцію в 60 країн світу.
Керівник фінансової служби підрозділу «Агробізнес» компанії «Кернел»
Ірина Фещук серед основних викликів перед фінансовою функцією назвала залучення і утримання фахівців з ключовими навичками, зазначивши, що для співробітників компанії діє багато освітніх програм. Також вона розповіла про автоматизацію облікових процесів, включаючи автоматизацію складського обліку, автоматизацію обліку заправки техніки, проект «Мобільний Агроном» і «Облік зерна», автоматизацію обліку роботи техніки та нарахування зарплати.
Тримати під контролем
За словами заступника фінансового директора групи «Агротрейд» Світлани Савлук, завдання великої компанії - тримати все під контролем, не допускати помилок, працювати на випередження. Сьогодні «Агротрейд» управляє мережею елеваторів потужністю 600 тис. т і має земельний банк у 65 тис. га. «Здоровий працездатний колектив - основа успішного функціонування компанії. Злагоджена команда формується завдяки позитивному настрою, лояльності, мотивації і можливості розвитку, - вважає Світлана Савлук. – Дуже важливий також зворотній зв'язок зі співробітниками компанії, можливість делегування колегам певних доручень і повноважень. Особливе значення має швидкість і ритм роботи колективу, всі повинні працювати в одному ритмі, адже багато операцій взаємопов'язані. Персонал необхідно вчити правильно розподіляти пріоритети, спілкуватися з керівництвом і колегами, що допоможе раціонально використовувати час і швидше знайти оптимальне рішення». При підборі нових співробітників, на думку Світлани, лояльність, вміння працювати в ритмі команди і робочий настрій важливіші, ніж професійні навички і досвід.
Земельний банк Agricom Group складає 40 тис. га і знаходиться в трьох кластерах різних областей України. Начальник фінансового відділу Agricom Group Іван Луньов пояснив значення концепції операційної моделі казначейства, роль і завдання казначейства в діяльності агрокомпанії. Спікер докладно описав кожну модель управління казначейською функцією, представив етапи впровадження ефективної системи казначейства в Agricom Group і організаційну структуру казначейства компанії.
Аграрні розписки стали своєрідним лідером серед тем обговорення. Про практичний досвід їх використання розповіла фінансовий директор Trigon Agri Світлана Омельченко. Земельний банк компанії - 47 тис. га, а потужність зберігання п'яти елеваторів перевищує 320 тис. тонн. На думку Світлани Омельченко, при достатньо складному процесі кредитування в українських банках і скасуванні спецрежиму ПДВ упровадження інституту аграрних розписок в Україні може стати реальним виходом із глухого кута.
В 2016-му аграрні розписки впроваджено в 4 областях і вже оформлено 60 розписок: Вінницька - 25, Полтавська – 16, Харківська – 11, Черкаська – 8. Із них – 23 товарні і 37 фінансових розписок на загальну суму близько 190 млн гривень.
Ймовірний, песимістичний і оптимістичний
Тему кредитування продовжив керівник казначейства аграрного холдингу AgroGeneration Денис Негара. Компанія обробляє 120 тис. га земель в п'яти областях України і виробляє щорічно понад 400 тис. т зернових і олійних. Спікер зупинився на питанні вибору джерела фінансування і назвав головні чинники, які впливають на цей вибір: доступність ресурсу, зручний термін користування ресурсом, вартість користування ним, наявність необхідної застави, готовність вчасно повернути ресурс.
На переконання Дениса Негари, у залученні позикових коштів для агробізнесу дуже важливим є забезпечення повернення кредитів, що власне і є перешкодою для збільшення кредитування з боку банків. З одного боку, спікер назвав чинники ризику для банків, з іншого - закликав аграріїв раціонально підходити до вибору застави по кредиту. Сьогодні заставою можуть слугувати - нерухомість (елеватори, токи), сільгосптехніка та обладнання, готова продукція, майнові права за контрактами, майбутній урожай.
«Щоб в Україні майбутній урожай сприймався як основна застава, необхідно дотримання трьох основних умов: ефективне агрострахування (мінімізує вплив погодних ризиків на кінцевий фінансовий результат), моніторинг дотримання агротехнологій (попереджає виникнення виробничих ризиків, мінімізує наслідки їх впливу), наявність ефективного механізму реалізації заставного права (своєчасне збирання врожаю, доставка на елеватор і його викуп агротрейдерами)»,- стверджує Денис Негара.
Про те, як правильно формувати бюджети агрокомпаніям, учасникам конференції детально розповів Віктор Геращенко, старший консультант з управління фінансами та ефективністю діяльності всесвітньо відомої компанії Ernst&Young. При формуванні бюджету на наступний рік експерт радить компаніям дотримуватися трьох варіантів формування бюджету: найбільш ймовірний, песимістичний і оптимістичний.
Олеся ПАВЛЕНКО