Слово «budget» означає буквально: «детальний кошторис фінансової діяльності». Тому щороку саме цей головний фінансовий документ країни під час його розробки викликає чи не найзапекліші дискусії в суспільстві. Рік, що минув, не став виключенням. На думку аналітиків, ми нарешті починаємо орієнтуватися на світові стандарти у складанні власного бюджету: якщо попередні уряди надмірно завищували витрати на соціальні програми, то нинішні урядовці віддають перевагу комплексному вирішенню державних проблем. Бюджет на 2007 рік яскраво підтверджує, що в кабінеті Віктора Януковича працює команда прагматиків.
Зрозуміло, як і будь-який інший документ, головний кошторис фінансової діяльності України має як позитивні, так і негативні сторони. Нас з вами в ньому, переконаний, цікавить головне: якою буде підтримка агропромислового виробництва і чи є вона реальною? Про всі «за» та «проти» бюджету-2007 для АПК ми попросили розповісти заступника міністра аграрної політики України Юрія Лузана.
– Порівняно з попередніми роками прийнятий Верховною Радою України Державний бюджет-2007 в частині підтримки розвитку агропромислового комплексу значно удосконалений, краще структурований, більше спрямований на підтримку запровадження сучасних ринкових інструментів, забезпечує кращу прозорість та доступність більшості суб'єктів АПК до бюджетних програм. В цьому величезний позитив нинішнього державного кошторису. Це якщо характеризувати закон у загальних рисах.
Якщо ж конкретно, то позитивним є те, що видатки та кредитування загального фонду бюджету на підтримку розвитку АПК передбачено в обсязі 9070,3 млн. грн., тобто на 12 відсотків більше, ніж у 2006 році. На 21,6 відсотка зростуть видатки на підтримку розвитку таких галузей як рослинництво і тваринництво. Збільшено асигнування на надзвичайно важливі та ефективні програми здешевлення вартості банківських кредитів (у 2 рази), страхування ризиків у сільському господарстві (у 5 разів), часткове здешевлення складної сільгосптехніки (у 4,1 рази).
За програмою селекції у тваринництві виробники отримають 125 млн. грн., на здешевлення кредитів виділено 667 млн., в технічній політиці 270 млн. грн. вирішено виділити на програми лізингу та для компенсації вартості сільгосптехніки – 131,8 млн. грн. Обов'язково будуть підтримані фермерські господарства, в бюджеті на це виділено 63 млн. грн.
Одним словом, спецфонд підтримки АПК сформовано в межах 2,1 млрд. грн. У порівнянні з 2006 роком це більше на 137 млн. грн.
Готуючи свої пропозиції до головного фінансового кошторису країни, ми спирались виключно на діючу вітчизняну законодавчу та нормативну базу. Ми також враховували й те, що агропромисловий комплекс є важливою бюджетоформуючою галуззю економіки України. І очікуємо, що загальні обсяги сплати податків від АПК у 2006 році до зведеного бюджету сягнуть приблизно 10 млрд. грн. (на 20% проти 2005 року).
Тому тепер наше головне завдання – разом з громадськими організаціями розробити порядки використання бюджетних коштів та зробити механізм їх виплати прозорим для всіх учасників ринку.
Олег КІВАЛО
Подальший розвиток АПК потребує створення інноваційних технологій виробництва, післязбиральної обробки та зберігання
Докладніше