Як вже повідомляла наша газета, нещодавно в Міністерстві аграрної політики відбулося засідання колегії, під час якої, зокрема, було проаналізовано підсумки виставково–ярмаркової діяльності Мінагрополітики.
Про цей напрямок роботи міністерства присутніх поінформував заступник міністра Роман Шмідт.
- Серед основних завдань, що їх ми поставили, організовуючи торік виставково-ярмаркові заходи,- насамперед зазначив Роман Михайлович, - варто підкреслити наступні. Передусім це:
- пошук й розширення внутрішніх і зовнішніх ринків збуту для просування на них агропромислової продукції вітчизняних товаровиробників;
- інформування про основні напрямки аграрної політики держави;
- представлення і ознайомлення з досягненнями в усіх галузях агропромислового комплексу України;
- встановлення ділових контактів з партнерами в сфері виробництва і збуту сільськогосподарської продукції;
- розширення участі міністерства в виставково-ярмаркових заходах в Україні та за кордоном;
- сприяння оптово-роздрібній торгівлі, розвитку маркетингових послуг.
Окрім того, за словами доповідача, керівники й спеціалісти як міністерства, так і підприємств та організацій АПК отримали чудову нагоду брати активну участь у форумах, семінарах, інших організаційних заходах на виставках, ярмарках в Україні й за кордоном. Зокрема, відповідними наказами Міністерства аграрної політики було передбачено його участь у дев’яти вітчизняних та зарубіжних виставкових заходах.
Згідно з бюджетною програмою “Проведення державних виставкових заходів у сфері агропромислового комплексу”, на проведення виставкових заходів торік використано майже вісім мільйонів гривень. Приблизно таку ж суму передбачено й на поточний рік. Разом із тим, кількість виставково-ярмаркових заходів Мінагрополітики передбачено збільшити майже вдвічі. Так, якщо у 2007 році їх було дев’ять, то цього року заплановано шістнадцять.
Продовжуючи розвивати тему державної підтримки, заступник міністра детально зупинився на тому, які саме роботи та послуги планується фінансувати задля якнайкращої організації проведення виставок та ярмарків. Йшлося, скажімо, про часткову оплату оренди виставкових площ. Державна підтримка надаватиметься і для забезпечення виставкових площ відповідними ме***ми, устаткуванням, технічними засобами, для оплати комунальних послуг, витрат на підготовку інформаційних матеріалів та робіт з технічного облаштування експозицій, а також на забезпечення участі вітчизняних підприємств, установ, організацій у міжнародних виставках-ярмарках.
Запровадження вищезазначених заходів у сфері виставкової діяльності агропромислового комплексу України, на думку Романа Шмідта, суттєво допоможе, в першу чергу, підприємствам середнього бізнесу, які наразі тільки починають просувати свою продукцію на зовнішні ринки.
З метою реалізації державної політики у сфері виставкової діяльності Мінагрополітики наказом від 27 березня затверджено Положення про Раду з питань виставкової діяльності Міністерства аграрної політики України та її склад. Серед основних завдань Ради, як повідомив заступник міністра, такі: - визначення пріоритетних напрямків розвитку виставкової діяльності у сфері аграрного сектору економіки;
- участь у розробці концепції та програм розвитку виставкової діяльності в агропромисловому комплексі України;
- участь у розробці проектів законів та інших нормативних актів з питань виставкової діяльності;
- участь у розробці проекту Державного бюджету України щодо проведення та участі міністерства у виставкових заходах в Україні й за кордоном.
Важливу роль в активізації роботи щодо вдосконалення виставково-ярмаркової діяльності відіграють обласні виставки. Протягом чотирьох останніх років корисний досвід в їх організації накопичено майже в усіх регіонах України. Втім, як поінформував Роман Михайлович, чомусь не поспішають організовувати виставки-ярмарки в Криму, а також на Закарпатті, Харківщині, Хмельниччині.
Водночас облсільгоспвиставки постійно залучаються до формування регіональних експозицій на всіх національних і міжнародних виставкових заходах, що проводить або у яких бере участь міністерство, як в Україні, так і за кордоном, зокрема в “Агро”, “Київській осені”, “Барвистій Україні” “Україні зерновій”, «Сорочинському ярмарку», “Зеленому тижні” (Німеччина).
Навів заступник міністра і такий факт, що красномовно свідчить про неабиякий поступ: якщо протягом минулого року в регіонах нашої держави проведено 244 виставки, то в поточному їхня кількість зросте до 285. Особливий успіх серед населення мають обласні та районні передсвяткові й недільні ярмарки, на яких реалізується сільськогосподарська продукція за доступними цінами.
На жаль, незадовільним, як наголосив доповідач, є оснащення облсільгоспвиставок матеріально-технічними засобами, зокрема комп’ютерною технікою. До 2000 року регіональні заходи фінансувалися з місцевого бюджету. З 2001 року, згідно з постановою Кабінету Міністрів України, забезпечення обласних агровиставок покладено на Міністерство аграрної політики України. Відтоді фінансування обласних сільськогосподарських експозицій здійснюється міністерством через головні управління агропромислового розвитку облдержадміністрацій.
Наразі, за словами Романа Шмідта, в Мінагрополітики розро***ється проект Примірного положення про обласні сільськогосподарські виставки, введення в дію якого надасть змогу розширити та зміцнити взаємодію між регіонами і міністерством.
Проектом цього документа пропонується до компетенції Міністерства аграрної політики України віднести:
- погодження основних напрямків діяльності та звітів про їх виконання;
- здійснення перевірок фінансово-господарської діяльності;
- погодження структури, штатного розкладу й коштів на утримання апарату;
- погодження річних звітів щодо проведення виставково-ярмаркової діяльності.
Адже, на переконання заступника міністра, саме відсутність системного зв’язку сьогодні не дає змоги
оцінити фактичний вклад виставково-ярмаркової діяльності в розвиток АПК регіонів і держави в цілому та заважає
розробці заходів для вдосконалення роботи облсільгоспвиставок.
До речі, прозвучала й думка, що для активізації виставкової діяльності на обласному рівні необхідно збільшити чисельність штатних одиниць обласних сільгоспвиставок, розробити механізм стимулювання участі областей в іноземних виставках, в яких бере участь міністерство тощо.
Тому позитивне вирішення всіх висловлених проблем, як підсумував Роман Шмідт, сприятиме підвищенню ефективності виставкової діяльності у регіонах України й дозволить забезпечити реалізацію заходів щодо участі підприємств агропромислового комплексу у виставково-ярмарковій діяльності.
Отже, маючи здобутки у виробництві сільськогосподарської продукції, ми наполегливо вчімося їх гідно демонструвати світові. Тож нехай дивляться й смакують із задоволенням продукти наших працьовитих рук і найкращої в світі землі-годувальниці.
Володимир ШАПОВАЛОВ