Приміром, у винесеному на сесійне обговорення документі нардеп Григорій Смітюх не знайшов значної частини державних програм, які підтримувалися в АПК раніше. Зокрема, він зазначає: «Ми в цьому році створили Державний земельний банк. І говорили людям, що згідно з концепцією Державного земельного банку, цей банк повинен забезпечити фінансування аграрного сектору під пільговий режим. Якщо ми не передбачаємо коштів для збільшення статутного капіталу для Державного земельного банку, тоді я не знаходжу відповіді: а як же ж земельний банк буде підтримувати або кредитувати реальний сектор?».
Пропозиція Катерини Ващук до держбюджету-2013 була такою: «Сьогодні будь-якою ціною треба підтримати розведення молочного стада в Україні, подивившись, які статті у цьому напрямку можна урізати й перекинути. Підтримати лізинговий фонд, який може допомогти міні-технікою для фермерських і особистих селянських господарств. Якщо ми не приймемо закон про 1-відсотковий збір із орендарів землі на соціальний розвиток села, ми і далі будемо поглиблювати розрив життя сільського і міського населення».
Аграрний союз України вважає, що уряд радикально змінив кількість коштів, виділених державою для підтримки аграріїв у 2013 році. Держава скорочує підтримку аграрних програм та ініціатив. Натомість, бажає регулювати ціни реалізації продовольчих товарів сільгоспвиробників. За повідомленням Українського клубу аграрного бізнесу, бюджет 2013 року – удар по системі держпідтримки в АПК. Він є найбільш жорстоким стосовно АПК за останні 7 років.
Фахівці констатують, що при опрацюванні проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2013 рік» у Верховній Раді депутати не врахували основні зауваження та пропозиції агровиробників. За розрахунками експертів УКАБ, безпосередня підтримка аграріїв у 2013-му становитиме менше 30% від рівня, зафіксованого в держбюджеті на 2012 рік. «Загальне зменшення фінансування видатків аграрного міністерства становитиме 2,6 млрд. грн., − каже генеральний директор УКАБ Володимир Лапа.
Експерти зазначають, що проект закону взагалі не передбачає бюджетної програми розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними. При цьому, наголошують вони, особливості справляння збору суб'єктами господарювання, які застосовують спрощену систему оподаткування, обліку та звітності, встановлюються Податковим кодексом України. Це, на думку науковців, означає, що аграрії втратять ще понад 1 млрд. гривень. А за словами президента УКАБ Алекса Ліссітси, це є абсурдний випадок, коли цільове призначення збору не знайшло свого відображення в проекті держбюджету. Однак основне питання стосується навіть не обсягів бюджетної підтримки, а прогнозованості державної політики щодо галузі в цілому.
Здавалось, ставити крапку у головному фінансовому документі країни урядовці та політики дуже поспішали. Впевнена, що кроїти та перекроювати бюджет 2013 року своїми законодавчими ініціативами ще будуть і нові парламентарі. Та простому людові хочеться якнайшвидше вже мати якусь впевненість і стабільність. Хай поганенький і з недоліками, але новий бюджет оновленої країни.
Наталя Сокуренко
P.S. Коли верстався номер, стало відомо: Верховна Рада ухвалила державний бюджет на 2013 рік (четвер, 6 грудня). Під час голосування документа його підтримали 242 народних депутати за мінімально необхідних 226. Що буде з фінансуванням АПК у 2013-му? І чи буде воно взагалі? Поживемо - побачимо.