Аграрний тиждень. Україна
» » Україна повинна мати власний типаж тракторів
» » Україна повинна мати власний типаж тракторів

    Україна повинна мати власний типаж тракторів


    alt    Основним енергетичним засобом у сільськогосподарському виробництві будь-якої країни був і в найближчому майбутньому залишатиметься трактор. Тому Україна, де сільське господарство розглядається як локомотив усієї економіки, обов’язково повинна мати чітку тракторну політику, організаційну основу якої має складати типаж мобільних енергетичних засобів.

     

              Перспективний парк тракторів, в основі якого лежить їхній типорозмірний ряд, є основним довідковим матеріалом при виборі конструктивних параметрів і створенні нової моделі енергетичного засобу. Всі перспективи застосування сільськогосподарських тракторів як мобільного джерела енергії, поява енергетичних засобів нетрадиційних компонувальних схем тощо, вимагають постійного уточнення їхнього типажу.

             В минулому у нас було прийнято типаж тракторів сільгосппризначення класифікувати за призначенням і за тяговим класом. За першою класифікацією – це трактори загального призначення, універсально-просапні, спеціалізовані та малогабаритні. Трактори загального призначення використовуються для здійснення операцій з

     

    altобробітку ґрунту, внесення добрив, сівби і збирання агрокультур тощо.

             Універсально-просапні трактори в основному призначені для вирощування просапних культур. Можуть застосовуватися на транспортних та інших роботах.

             Спеціалізовані трактори призначені для виконання робіт з вирощування і збирання окремих культур: буряків, винограду, рису, овочів тощо. На практиці ці трактори, як правило, є модифікаціями базових моделей енергетичних засобів загального та універсально-просапного призначення. 

             Малогабаритні трактори можуть застосовуватись на всіх видах сільгоспробіт, а тому, на нашу думку, особливої класифікації за призначенням взагалі не потребують.  

    Відповідно до колишніх ГОСТ 27021-86 чи СТ СЭВ 628-85 типорозмірний ряд сільськогосподарських тракторів включав 10 тягових класів. Він представляв собою зростаючу послідовність безрозмірних чисел від 0,2 до 8, кожне з яких виражало значину номінального тягового зусилля трактора у тоннах, оскільки формування типажу зародилося ще під час дії старої системи вимірювання фізичних величин.

             У міжнародній практиці у відповідності зі стандартами ISO 730/1 і 730/3-82 використовується класифікація тракторів за максимальною тяговою потужністю Nкр.max, отриманою при випробуванні енергетичного засобу на гладкій горизонтальній і сухій бетонованій поверхні, або поверхні, покритій скошеною/нескошеною травою. Трактори при цьому поділяються на чотири категорії, кожна з яких відповідним чином співвідноситься з класифікацією енергетичних засобів згідно з міжнародним стандартом ГОСТ 27021-86 (СТ СЭВ 628-85).

             Багаторічна практика останніх років показала, що класифікація згідно з ГОСТ 27021-86 (СТ СЭВ 628-85) дає більш точну уяву про експлуатаційні властивості трактора. А це, у свою чергу, дозволяє правильно підібрати до нього комплекс сільгоспмашин і знарядь.

    Реальний типаж тракторів, який формально діє на теренах країн СНД і нині, є, як неодноразово підкреслювали дослідники, недосконалим. Ефективний типорозмірний ряд тракторів повинен створюватися з урахуванням техніко-економічних показників роботи машинно-тракторних агрегатів на їх основі. Внаслідок реалізації однієї із спроб такого підходу фахівцями ННЦ «ІМЕСГ» було встановлено, що для господарств нашої країни з урахуванням їх спеціалізації, зональних особливостей і структури посівних площ досить тракторів лише семи тягових класів, а саме: 0,2; 0,6; 1,4; 2; 3; 5 і 6.

    Проаналізуємо, у якій мірі нині можна реалізувати цей типаж в нашій країні, якщо власного сучасного і більш досконалого ще не розроблено.

             По-перше, трактори тягового класу 6 призначені для виконання шляхобудівельних, меліоративних, плантажних і землерийних робіт. Визначення їх кількості має здійснюватися взагалі за окремо розробленою методикою. Проте, за базову модель тракторів цього тягового класу можна прийняти гусеничний енергетичний засіб ТС-10, який нині випускає ВАТ «ХТЗ».

             Власних сертифікованих колісних тракторів тягового класу 5, які би пройшли відповідну апробацію у виробничих умовах, в Україні немає. Виробничники в основному використовують російські енергетичні засоби серії «Кіровець». Вітчизняні ж гусеничні трактори серії ХТЗ-180 більш-менш широкого застосування не знайшли. Причому, як через невисоку технологічну універсальність (що властиво усім гусеничним машинам), так і через відсутність апробованої системи машин для них.  

             Найбільш повноцінно в Україні представлені трактори тягового класу 3. Причому, ВАТ «ХТЗ» освоїв випуск тракторів серії ХТЗ-160, на базі яких Таврійським ДАТУ і Харківським НАУ ім. В.В. Докучаєва створено систему комбінованих машинно-тракторних агрегатів за новою схемою агрегатування (фото 1).

     

     

    Фото 1. Трактор ХТЗ-16131 у складі комбінованого МТА

     

             Крім того, трактори серії ХТЗ-160, будучи енергетичними засобами тягового класу 3, можуть досить ефективно використовуватися з комплексом машин і знарядь, призначених для вирощування просапних культур агрегатами на базі тракторів тягового класу 2. Для прикладу можна взяти розроблений ТДАТУ 12-рядний (з міжряддями 70 см) посівний агрегат у складі трактора ХТЗ-16131 та сівалки «Optima» (фото 2).

     

    Фото 2. Трактор ХТЗ-16131 в агрегаті з 12-рядковою

    просапною сівалкою «Optima»

     

             Слід сказати, що аналогічні посівні машини може виготовляти вітчизняний завод «Червона зірка» (м. Кіровоград). Розроблена вченими ТДАТУ система їх агрегатування з тракторами серії ХТЗ-160 дозволяє реалізувати (особливо на півдні країни) замість 6- і 8-рядних – 12-рядні системи вирощування просапних культур.

             Ці ж енергетичні засоби з успіхом можуть застосовуватися і на вирощуванні цукрових буряків з різними міжряддями їх посіву. Водночас, виключно спеціалізованих тракторів для вирощування цієї культури, а також винограду, рису тощо в Україні немає.

             Південний машинобудівний завод (м. Дніпропетровськ) і ТОВ «Укравтозапчастина» (м. Київ) випускають гаму універсально-просапних тракторів тягового класу 1,4. На особливу увагу серед них заслуговують енергетичні засоби сімейства «КИЙ», тягово-енергетичні показники і навіть дизайн яких відповідають європейському рівню.

             Трактори тягового класу 0,6 (ХТЗ-2511 і ХТЗ-3510) виробляє ВАТ «ХТЗ». Воно ж спроможне постачати і колісні енергетичні засоби тягового класу 0,2. Взагалі, на базі цього підприємства можна практично повністю (за винятком тягового класу 1,4) реалізувати старий типаж тракторів (табл.1)

    Таблиця 1

    Базові моделі типажу тракторів України

     

    Тяговий клас трактора

    Базова модель

    Виробник

    0,2

    ХТЗ-1211

    ВАТ «ХТЗ»

    0,6

    ХТЗ-2511, ХТЗ-3510

    1,4

    ЮМЗ-8040/8240

    ПМЗ (м. Дніпропетровськ)

    КИЙ-14102

    ТОВ «Укравтозапчастина»

    2

    ХТЗ-16131

     

    ВАТ «ХТЗ»

     

    3

    ХТЗ-16131, ХТЗ-17221

    5

    ХТЗ-181

    6

    ТС-10

               

                                                              

                                        Микола БЕЗУГЛИЙ,                                                                       акад. НААНУ,

                                                                                            Володимир БУЛГАКОВ, чл.-кор. НААНУ,

                                                                                             Анатолій ЗАРИШНЯК, чл.-кор. НААНУ (Національна академія аграрних наук України);

                                                                                               Володимир КЮРЧЕВ, канд. техн. наук,                                                                                                       Володимир НАДИКТО,

    докт. техн. наук (Таврійський державний агротехнологічний університет)





    Схожі новини
  • №7-8(261)
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • №42 (254)
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Україна повинна мати власний типаж тракторів


alt    Основним енергетичним засобом у сільськогосподарському виробництві будь-якої країни був і в найближчому майбутньому залишатиметься трактор. Тому Україна, де сільське господарство розглядається як локомотив усієї економіки, обов’язково повинна мати чітку тракторну політику, організаційну основу якої має складати типаж мобільних енергетичних засобів.

 

          Перспективний парк тракторів, в основі якого лежить їхній типорозмірний ряд, є основним довідковим матеріалом при виборі конструктивних параметрів і створенні нової моделі енергетичного засобу. Всі перспективи застосування сільськогосподарських тракторів як мобільного джерела енергії, поява енергетичних засобів нетрадиційних компонувальних схем тощо, вимагають постійного уточнення їхнього типажу.

         В минулому у нас було прийнято типаж тракторів сільгосппризначення класифікувати за призначенням і за тяговим класом. За першою класифікацією – це трактори загального призначення, універсально-просапні, спеціалізовані та малогабаритні. Трактори загального призначення використовуються для здійснення операцій з

 

altобробітку ґрунту, внесення добрив, сівби і збирання агрокультур тощо.

         Універсально-просапні трактори в основному призначені для вирощування просапних культур. Можуть застосовуватися на транспортних та інших роботах.

         Спеціалізовані трактори призначені для виконання робіт з вирощування і збирання окремих культур: буряків, винограду, рису, овочів тощо. На практиці ці трактори, як правило, є модифікаціями базових моделей енергетичних засобів загального та універсально-просапного призначення. 

         Малогабаритні трактори можуть застосовуватись на всіх видах сільгоспробіт, а тому, на нашу думку, особливої класифікації за призначенням взагалі не потребують.  

Відповідно до колишніх ГОСТ 27021-86 чи СТ СЭВ 628-85 типорозмірний ряд сільськогосподарських тракторів включав 10 тягових класів. Він представляв собою зростаючу послідовність безрозмірних чисел від 0,2 до 8, кожне з яких виражало значину номінального тягового зусилля трактора у тоннах, оскільки формування типажу зародилося ще під час дії старої системи вимірювання фізичних величин.

         У міжнародній практиці у відповідності зі стандартами ISO 730/1 і 730/3-82 використовується класифікація тракторів за максимальною тяговою потужністю Nкр.max, отриманою при випробуванні енергетичного засобу на гладкій горизонтальній і сухій бетонованій поверхні, або поверхні, покритій скошеною/нескошеною травою. Трактори при цьому поділяються на чотири категорії, кожна з яких відповідним чином співвідноситься з класифікацією енергетичних засобів згідно з міжнародним стандартом ГОСТ 27021-86 (СТ СЭВ 628-85).

         Багаторічна практика останніх років показала, що класифікація згідно з ГОСТ 27021-86 (СТ СЭВ 628-85) дає більш точну уяву про експлуатаційні властивості трактора. А це, у свою чергу, дозволяє правильно підібрати до нього комплекс сільгоспмашин і знарядь.

Реальний типаж тракторів, який формально діє на теренах країн СНД і нині, є, як неодноразово підкреслювали дослідники, недосконалим. Ефективний типорозмірний ряд тракторів повинен створюватися з урахуванням техніко-економічних показників роботи машинно-тракторних агрегатів на їх основі. Внаслідок реалізації однієї із спроб такого підходу фахівцями ННЦ «ІМЕСГ» було встановлено, що для господарств нашої країни з урахуванням їх спеціалізації, зональних особливостей і структури посівних площ досить тракторів лише семи тягових класів, а саме: 0,2; 0,6; 1,4; 2; 3; 5 і 6.

Проаналізуємо, у якій мірі нині можна реалізувати цей типаж в нашій країні, якщо власного сучасного і більш досконалого ще не розроблено.

         По-перше, трактори тягового класу 6 призначені для виконання шляхобудівельних, меліоративних, плантажних і землерийних робіт. Визначення їх кількості має здійснюватися взагалі за окремо розробленою методикою. Проте, за базову модель тракторів цього тягового класу можна прийняти гусеничний енергетичний засіб ТС-10, який нині випускає ВАТ «ХТЗ».

         Власних сертифікованих колісних тракторів тягового класу 5, які би пройшли відповідну апробацію у виробничих умовах, в Україні немає. Виробничники в основному використовують російські енергетичні засоби серії «Кіровець». Вітчизняні ж гусеничні трактори серії ХТЗ-180 більш-менш широкого застосування не знайшли. Причому, як через невисоку технологічну універсальність (що властиво усім гусеничним машинам), так і через відсутність апробованої системи машин для них.  

         Найбільш повноцінно в Україні представлені трактори тягового класу 3. Причому, ВАТ «ХТЗ» освоїв випуск тракторів серії ХТЗ-160, на базі яких Таврійським ДАТУ і Харківським НАУ ім. В.В. Докучаєва створено систему комбінованих машинно-тракторних агрегатів за новою схемою агрегатування (фото 1).

 

 

Фото 1. Трактор ХТЗ-16131 у складі комбінованого МТА

 

         Крім того, трактори серії ХТЗ-160, будучи енергетичними засобами тягового класу 3, можуть досить ефективно використовуватися з комплексом машин і знарядь, призначених для вирощування просапних культур агрегатами на базі тракторів тягового класу 2. Для прикладу можна взяти розроблений ТДАТУ 12-рядний (з міжряддями 70 см) посівний агрегат у складі трактора ХТЗ-16131 та сівалки «Optima» (фото 2).

 

Фото 2. Трактор ХТЗ-16131 в агрегаті з 12-рядковою

просапною сівалкою «Optima»

 

         Слід сказати, що аналогічні посівні машини може виготовляти вітчизняний завод «Червона зірка» (м. Кіровоград). Розроблена вченими ТДАТУ система їх агрегатування з тракторами серії ХТЗ-160 дозволяє реалізувати (особливо на півдні країни) замість 6- і 8-рядних – 12-рядні системи вирощування просапних культур.

         Ці ж енергетичні засоби з успіхом можуть застосовуватися і на вирощуванні цукрових буряків з різними міжряддями їх посіву. Водночас, виключно спеціалізованих тракторів для вирощування цієї культури, а також винограду, рису тощо в Україні немає.

         Південний машинобудівний завод (м. Дніпропетровськ) і ТОВ «Укравтозапчастина» (м. Київ) випускають гаму універсально-просапних тракторів тягового класу 1,4. На особливу увагу серед них заслуговують енергетичні засоби сімейства «КИЙ», тягово-енергетичні показники і навіть дизайн яких відповідають європейському рівню.

         Трактори тягового класу 0,6 (ХТЗ-2511 і ХТЗ-3510) виробляє ВАТ «ХТЗ». Воно ж спроможне постачати і колісні енергетичні засоби тягового класу 0,2. Взагалі, на базі цього підприємства можна практично повністю (за винятком тягового класу 1,4) реалізувати старий типаж тракторів (табл.1)

Таблиця 1

Базові моделі типажу тракторів України

 

Тяговий клас трактора

Базова модель

Виробник

0,2

ХТЗ-1211

ВАТ «ХТЗ»

0,6

ХТЗ-2511, ХТЗ-3510

1,4

ЮМЗ-8040/8240

ПМЗ (м. Дніпропетровськ)

КИЙ-14102

ТОВ «Укравтозапчастина»

2

ХТЗ-16131

 

ВАТ «ХТЗ»

 

3

ХТЗ-16131, ХТЗ-17221

5

ХТЗ-181

6

ТС-10

           

                                                          

                                    Микола БЕЗУГЛИЙ,                                                                       акад. НААНУ,

                                                                                        Володимир БУЛГАКОВ, чл.-кор. НААНУ,

                                                                                         Анатолій ЗАРИШНЯК, чл.-кор. НААНУ (Національна академія аграрних наук України);

                                                                                           Володимир КЮРЧЕВ, канд. техн. наук,                                                                                                       Володимир НАДИКТО,

докт. техн. наук (Таврійський державний агротехнологічний університет)





Схожі новини
  • №7-8(261)
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • №42 (254)
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.