Регулярний попит на картоплю, висока рентабельність і швидка окупність робить виробництво цього овочу привабливим для вкладення інвестицій. Але для отримання доброго урожаю бульб необхідне використання сучасної сільгосптехніки, нових технологій обробки і зволоження ґрунту, якісного посадкового матеріалу… і ті самі серйозні стартові інвестиції.
Виробництво
Щороку в Україні вирощують у середньому 19,5 млн. т картоплі (діаграма 1), що, в принципі, практично покриває весь ринок. Зазвичай населення споживає близько 5-6 млн. т картоплі, 5 млн. - йде на насінний матеріал, ще 4 млн. - використовується на корм тваринам (діаграма 2). Найбільше картоплі як корму поїдають свині, бо ці тварини засвоюють картопляний білок більш ніж на 90%, тож питому вагу цього овочу можна доводити до 50% від загальної кількості кормів. Приблизно таку ж цифру - 4 млн. т - складають втрати під час збору урожаю і його зберігання. Тому використання 19 млн. т картоплі на рік є типовим для українського ринку.
Торік, за даними офіційних структур, зібрано близько 23,3 млн. т овочу. Хоча це і нижче рекордного 2011-го, та разом із торішнім створює надлишок картоплі протягом двох сезонів поспіль. Утім, віце-президент Української асоціації виробників картоплі Олег Тодчук вважає, що офіційна статистика дещо перебільшена, і реальний обсяг урожаю лише трохи перевищує 20 млн. тонн. «Зниження загального урожаю сталося внаслідок літньої засухи в центральних, південних і східних областях. Господарства цих регіонів через це втратили від 10 до 30% урожаю», - коментує він ситуацію.
Традиційні «картопляні» райони показали у 2012-му досить високу врожайність. У деяких передових компаніях вона склала 34 т/га при середній по країні – 14 т/га. Що є, власне, непоганим показником. За останні 7 років він складає 14,2 т/га. У 2010 р. середня врожайність була 14,3 т/га, найвдалішим же був 2011-й (16,8 т/га). Як завжди, непогані результати торік отримали підприємства Львівської, Вінницької, Київської, Чернігівської, Житомирської, Тернопільської та Волинської областей.
Нині на ринку картоплі спостерігається перерозподіл у бік промислових господарств. Хоча і досі, за офіційною статистикою, 98% картоплі виробляють у господарствах населення, найімовірніше, це давно застарілі дані. На думку експертів ринку, частка промислових виробництв зараз коливається в межах 40%. І це не дивно, адже із зростанням доходів люди готові відмовитися від самостійного вирощування цього овочу. А от серед лідерів промислових виробників картоплі - агрохолдинг «Мрія» (47% ринку), компанії «Агромарк», «А.Т.К.», «Агро-Овен», «Аделаїда», «Агрофірма Київська», «Імпак» тощо.
Реалізація
Це питання - одне з найскладніших, бо реалізовувати картоплю великими партіями можна лише підприємствам по переробці або супермаркетам. Оптовики беруть максимум декілька десятків тонн, а переробка овоча в Україні практично відсутня. Та і до супермаркетів увійти з товаром украй складно. Тому вихід для виробників картоплі - це продаж кінцевому споживачеві через оптові ринки (діаграма 3). Через торговельні мережі її щороку продають майже 6 млн. т, при цьому лише 15% обсягу - у фасованому вигляді, що говорить про невисоку культуру вжитку даного товару населенням (для порівняння, в Росії цей показник у ряді міст дорівнює 60%, а в Європі перевищує 90%).
Переробка
Ринок переробки картоплі в Україні слабо розвинений. Щороку бульб переробляють близько 150 тис. т, з них 80 тис. йде на виробництво чіпсів, 50 тис. – на крохмаль, 1 тис. - на виробництво картоплі фрі, 10 тис. т використовується для виробництва іншої продукції (таблиця 2). Для порівняння: в Німеччині лише на виробництво крохмалю йде 1 млн. 300 тис. т картоплі. Особливий напрям переробки - крохмаль і етанол (використовується дрібний, неякісний бракований овоч). Виробники замороженої продукції, а також чіпсів, снеків, картопляного борошна і консервів купують картоплю особливої якості, якою українські фермери поки не можуть забезпечити в достатній кількості. Та саме переробка – це одна з умов розвитку картопляної промисловості.
Ціни
Особливість ринку картоплі полягає в тому, що його ціна вагається з року в рік. Пік низьких цін на овоч мав місце в 2011 р., коли середня ціна складала 80 коп. за кілограм. Якщо порівнювати цей показник за 2011 та 2012 роки, то різниця цін на піку продажу складала більше 800% (таблиця 3). Головна причина низької ціни на картоплю - надвиробництво, яке на сучасному етапі дуже актуальне. На думку Олега Тодчука, Україні достатньо 5-7 млн. т товарної картоплі для покриття всіх потреб. Урожай 2011-го значно тиснув на ціну, адже картоплю того року продавали і в травні, і в червні 2012 року. А підвищувати її вартість на ринках не можливо, бо українці психологічно не готові за такий товар платити дорого.
Експорт-імпорт
Картопля не є експортно-орієнтованим продуктом, бо є надто витратна при транспортуванні й оформленні митних процедур. До того ж невисока ціна цього продукту робить його експорт маловигідним. У першому півріччі 2012 р., за даними Держкомстату, було експортовано всього 4,4 тис. т картоплі. На зовнішніх ринках вона неконкурентна, оскільки собівартість 1 кг цього овочу в Україні вища, ніж у Європі, а якість залишає бажати кращого. Тому вигідніше експортувати насіннєву картоплю або продукти переробки, наприклад, заморожену картоплю фрі. Але організація виробництва цього виду картоплі в Україні безперспективна через дуже маленький внутрішній ринок такої продукції внаслідок низького попиту.
На внутрішньому ринку вітчизняна товарна картопля з імпортною практично не конкурує. Поява зарубіжної продукції на полицях наших магазинів можлива лише за умов дефіциту якісного товару, до того ж перешкодою для експансії українського ринку є мито у розмірі 20%. Тому частка імпорту дуже мала в порівнянні з внутрішнім виробництвом - менше 0,5%, в середньому - 5-20 тис. тонн. Так, у І-му півріччі 2012 р. імпортовано 6,2 тис. т картоплі. З Єгипту картоплю зазвичай імпортують у лютому, вона потрапляє під визначення «молода» і ввозиться за заниженими митами. Картопля також імпортується з Росії і Білорусі, з якими Україна у вільному режимі торгівлі.
У Європі сорти картоплі, що вирощуються в Україні, не мають попиту. Виключенням є молода картопля - це відмінна продукція для продажу за кордон. На півдні України ранню картоплю можна отримати вже на початку червня.
Перспективи
Не дивлячись на те, що картопля є «другим хлібом» українців, в їхній корзині переваг попит на цей продукт значно падає. Населення заготовлює її власними силами. Супермаркети тиснуть своєю ціною на виробників, пропонуючи їм найнижчу. І щоб здолати проблеми галузі, необхідно направити зусилля на вирощування картоплі високої якості й товарності. А ще подбати про розвиток переробки овочу. Щоб досягти цього, необхідно розробити і ввести державні програми з підтримки галузі. І з часом, переконані експерти, можна буде говорити вже про наш картопляний експортний потенціал.
Олександра ГАГАРІНА
Діаграма 1. Виробництво картоплі, млн. тонн
2000 |
19,84 |
2005 |
19,46 |
2008 |
19,56 |
2009 |
19,67 |
2010 |
18,7 |
2011 |
24,2 |
2012 |
23,3 |
Дані Мінагрополітики
Діаграма 2. Використання картоплі в Україні
В їжу |
47% |
Насіннєвий матеріал |
27% |
Корм для худоби |
25% |
Переробка |
1% |
Дані Держкомстату
Таблиця 1. Виробництво картоплі у 2012 році
тис. тонн |
у % до відповідної дати 2011 р. |
|
на 2 липня |
210,0 |
112,0 |
на 1 серпня |
1741,7 |
110,0 |
на 3 вересня |
14263,5 |
103,0 |
на 1 жовтня |
22588,7 |
95,9 |
на 1 листопада |
23139,6 |
96,1 |
всього 2012 р. (попередні дані) |
23250,1 |
95,9 |
Дані Держкомстату
Діаграма 3. Канали збуту картоплі
Оптові компанії «з ланів» |
45% |
Супермаркети |
39% |
Оптові ринки |
10% |
Бюджетні організації |
5% |
Переробка |
1% |
Дані «АПК-Інформ»
Таблиця 2. Переробка картоплі в Україні, тис. тонн
Чіпси |
80 |
Крохмаль |
35 |
Картопля фрі |
1 |
Інше |
10 |
Дані Української асоціації виробників картоплі
Таблиця 3. Середні ціни реалізації картоплі у 2012 році (сільськогосподарські підприємства, крім малих; грн. за т)
Січень |
1014,6 |
Січень - лютий |
976,7 |
Січень - березень |
979,9 |
Січень - квітень |
1003,0 |
Січень - травень |
1530,2 |
Січень - червень |
1488,4 |
Січень - липень |
1476,1 |
Січень - серпень |
1403,2 |
Січень - вересень |
1344,5 |
Січень - жовтень |
1261,3 |
Січень - листопад |
1185,7 |
За 2012 рік |
1139,6 |
1Без ПДВ, дотацій, транспортних, експедиційних та накладних витрат
Дані Держкомстату