Аграрний тиждень. Україна
» » Картопля: реалії і перспективи
» » Картопля: реалії і перспективи

    Картопля: реалії і перспективи


    Регулярний попит на картоплю, висока рентабельність і швидка окупність робить виробництво цього овочу привабливим для вкладення інвестицій. Але для отримання доброго урожаю бульб необхідне використання сучасної сільгосптехніки, нових технологій обробки і зволоження ґрунту, якісного посадкового матеріалу… і ті самі серйозні стартові інвестиції.

     

    Виробництво

    Щороку в Україні вирощують у середньому 19,5 млн. т картоплі (діаграма 1), що, в принципі, практично покриває весь ринок. Зазвичай населення споживає близько 5-6 млн. т картоплі, 5 млн. - йде на насінний матеріал, ще 4 млн. - використовується на корм тваринам (діаграма 2). Найбільше картоплі як корму поїдають свині, бо ці тварини засвоюють картопляний білок більш ніж на 90%, тож питому вагу цього овочу можна доводити до 50% від загальної кількості кормів. Приблизно таку ж цифру - 4 млн. т - складають втрати під час збору урожаю і його зберігання. Тому використання 19 млн. т картоплі на рік є типовим для українського ринку.

    Торік, за даними офіційних структур, зібрано близько 23,3 млн. т овочу. Хоча це і нижче рекордного 2011-го, та разом із торішнім створює надлишок картоплі протягом двох сезонів поспіль. Утім, віце-президент Української асоціації виробників картоплі Олег Тодчук вважає, що офіційна статистика дещо перебільшена, і реальний обсяг урожаю лише трохи перевищує 20 млн. тонн. «Зниження загального урожаю сталося внаслідок літньої засухи в центральних, південних і східних областях. Господарства цих регіонів через це втратили від 10 до 30% урожаю», - коментує він ситуацію.

    Традиційні «картопляні» райони показали у 2012-му досить високу врожайність. У деяких передових компаніях вона склала 34 т/га при середній по країні – 14 т/га. Що є, власне, непоганим показником. За останні 7 років він складає 14,2 т/га. У 2010 р. середня врожайність була 14,3 т/га, найвдалішим же був 2011-й (16,8 т/га). Як завжди, непогані результати торік отримали підприємства Львівської, Вінницької, Київської, Чернігівської, Житомирської, Тернопільської та Волинської областей.

    Нині на ринку картоплі спостерігається перерозподіл у бік промислових господарств. Хоча і досі, за офіційною статистикою, 98% картоплі виробляють у господарствах населення, найімовірніше, це давно застарілі дані. На думку експертів ринку, частка промислових виробництв зараз коливається в межах 40%. І це не дивно, адже із зростанням доходів люди готові відмовитися від самостійного вирощування цього овочу. А от серед лідерів промислових виробників картоплі - агрохолдинг «Мрія» (47% ринку), компанії «Агромарк», «А.Т.К.», «Агро-Овен», «Аделаїда», «Агрофірма Київська», «Імпак» тощо.

     

    Реалізація

    Це питання - одне з найскладніших, бо реалізовувати картоплю великими партіями можна лише підприємствам по переробці або супермаркетам. Оптовики беруть максимум декілька десятків тонн, а переробка овоча в Україні практично відсутня. Та і до супермаркетів увійти з товаром украй складно. Тому вихід для виробників картоплі - це продаж кінцевому споживачеві через оптові ринки (діаграма 3). Через торговельні мережі її щороку продають майже 6 млн. т, при цьому лише 15% обсягу - у фасованому вигляді, що говорить про невисоку культуру вжитку даного товару населенням (для порівняння, в Росії цей показник у ряді міст дорівнює 60%, а в Європі перевищує 90%).

     

    Переробка

    Ринок переробки картоплі в Україні слабо розвинений. Щороку бульб переробляють близько 150 тис. т, з них 80 тис. йде на виробництво чіпсів, 50 тис. – на крохмаль, 1 тис. - на виробництво картоплі фрі, 10 тис. т використовується для виробництва іншої продукції (таблиця 2). Для порівняння: в Німеччині лише на виробництво крохмалю йде 1 млн. 300 тис. т картоплі. Особливий напрям переробки - крохмаль і етанол (використовується дрібний, неякісний бракований овоч). Виробники замороженої продукції, а також чіпсів, снеків, картопляного борошна і консервів купують картоплю особливої якості, якою українські фермери поки не можуть забезпечити в достатній кількості. Та саме переробка – це одна з умов розвитку картопляної промисловості.

     

    Ціни

    Особливість ринку картоплі полягає в тому, що його ціна вагається з року в рік. Пік низьких цін на овоч мав місце в 2011 р., коли середня ціна складала 80 коп. за кілограм. Якщо порівнювати цей показник за 2011 та 2012 роки, то різниця цін на піку продажу складала більше 800% (таблиця 3). Головна причина низької ціни на картоплю - надвиробництво, яке на сучасному етапі дуже актуальне. На думку Олега Тодчука, Україні достатньо 5-7 млн. т товарної картоплі для покриття всіх потреб. Урожай 2011-го значно тиснув на ціну, адже картоплю того року продавали і в травні, і в червні 2012 року. А підвищувати її вартість на ринках не можливо, бо українці психологічно не готові за такий товар платити дорого.

     

    Експорт-імпорт

    Картопля не є експортно-орієнтованим продуктом, бо є надто витратна при транспортуванні й оформленні митних процедур. До того ж невисока ціна цього продукту робить його експорт маловигідним. У першому півріччі 2012 р., за даними Держкомстату, було експортовано всього 4,4 тис. т картоплі. На зовнішніх ринках вона неконкурентна, оскільки собівартість 1 кг цього овочу в Україні вища, ніж у Європі, а якість залишає бажати кращого. Тому вигідніше експортувати насіннєву картоплю або продукти переробки, наприклад, заморожену картоплю фрі. Але організація виробництва цього виду картоплі в Україні безперспективна через дуже маленький внутрішній ринок такої продукції внаслідок низького попиту.

    На внутрішньому ринку вітчизняна товарна картопля з імпортною практично не конкурує. Поява зарубіжної продукції на полицях наших магазинів можлива лише за умов дефіциту якісного товару, до того ж перешкодою для експансії українського ринку є мито у розмірі 20%. Тому частка імпорту дуже мала в порівнянні з внутрішнім виробництвом - менше 0,5%, в середньому - 5-20 тис. тонн. Так, у І-му півріччі 2012 р. імпортовано 6,2 тис. т картоплі. З Єгипту картоплю зазвичай імпортують у лютому, вона потрапляє під визначення «молода» і ввозиться за заниженими митами. Картопля також імпортується з Росії і Білорусі, з якими Україна у вільному режимі торгівлі.

    У Європі сорти картоплі, що вирощуються в Україні, не мають попиту. Виключенням є молода картопля - це відмінна продукція для продажу за кордон. На півдні України ранню картоплю можна отримати вже на початку червня.

     

    Перспективи

    Не дивлячись на те, що картопля є «другим хлібом» українців, в їхній корзині переваг попит на цей продукт значно падає. Населення заготовлює її власними силами. Супермаркети тиснуть своєю ціною на виробників, пропонуючи їм найнижчу. І щоб здолати проблеми галузі, необхідно направити зусилля на вирощування картоплі високої якості й товарності. А ще подбати про розвиток переробки овочу. Щоб досягти цього, необхідно розробити і ввести державні програми з підтримки галузі. І з часом, переконані експерти, можна буде говорити вже про наш картопляний експортний потенціал.

                                                                                                                       Олександра ГАГАРІНА

     

    Діаграма 1. Виробництво картоплі, млн. тонн 

    2000

    19,84

    2005

    19,46

    2008

    19,56

    2009

    19,67

    2010

    18,7

    2011

    24,2

    2012

    23,3

    Дані Мінагрополітики

     

    Діаграма 2. Використання картоплі в Україні

     

    В їжу

    47%

    Насіннєвий матеріал

    27%

    Корм для худоби

    25%

    Переробка

    1%

    Дані Держкомстату

     

    Таблиця 1. Виробництво картоплі у 2012 році

     

     

    тис. тонн

    у % до відповідної дати 2011 р.

    на 2 липня

    210,0

    112,0

    на 1 серпня

    1741,7

    110,0

    на 3 вересня 

    14263,5

    103,0

    на 1 жовтня

    22588,7

    95,9

    на 1 листопада

    23139,6

    96,1

    всього 2012 р. (попередні дані)

    23250,1

    95,9

    Дані Держкомстату

     

     

    Діаграма 3. Канали збуту картоплі

    Оптові компанії «з ланів»

    45%

    Супермаркети

    39%

    Оптові ринки

    10%

    Бюджетні організації

    5%

    Переробка

    1%

    Дані «АПК-Інформ»

     

     

    Таблиця 2. Переробка картоплі в Україні, тис. тонн

    Чіпси

    80

    Крохмаль

    35

    Картопля фрі

    1

    Інше

    10

    Дані Української асоціації виробників картоплі

     

    Таблиця 3. Середні ціни реалізації картоплі у 2012 році (сільськогосподарські підприємства, крім малих; грн. за т)

     

    Січень

    1014,6

    Січень - лютий

    976,7

    Січень - березень

    979,9

    Січень - квітень

    1003,0

    Січень - травень

    1530,2

    Січень - червень

    1488,4

    Січень - липень

    1476,1

    Січень - серпень

    1403,2

    Січень - вересень

    1344,5

    Січень - жовтень

    1261,3

    Січень - листопад

    1185,7

    За 2012 рік

    1139,6

    1Без ПДВ, дотацій, транспортних, експедиційних та накладних витрат

    Дані Держкомстату

     

     





    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • №38 (250)
  • № 26 (195) 25.07-31.07.2011
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Картопля: реалії і перспективи


Регулярний попит на картоплю, висока рентабельність і швидка окупність робить виробництво цього овочу привабливим для вкладення інвестицій. Але для отримання доброго урожаю бульб необхідне використання сучасної сільгосптехніки, нових технологій обробки і зволоження ґрунту, якісного посадкового матеріалу… і ті самі серйозні стартові інвестиції.

 

Виробництво

Щороку в Україні вирощують у середньому 19,5 млн. т картоплі (діаграма 1), що, в принципі, практично покриває весь ринок. Зазвичай населення споживає близько 5-6 млн. т картоплі, 5 млн. - йде на насінний матеріал, ще 4 млн. - використовується на корм тваринам (діаграма 2). Найбільше картоплі як корму поїдають свині, бо ці тварини засвоюють картопляний білок більш ніж на 90%, тож питому вагу цього овочу можна доводити до 50% від загальної кількості кормів. Приблизно таку ж цифру - 4 млн. т - складають втрати під час збору урожаю і його зберігання. Тому використання 19 млн. т картоплі на рік є типовим для українського ринку.

Торік, за даними офіційних структур, зібрано близько 23,3 млн. т овочу. Хоча це і нижче рекордного 2011-го, та разом із торішнім створює надлишок картоплі протягом двох сезонів поспіль. Утім, віце-президент Української асоціації виробників картоплі Олег Тодчук вважає, що офіційна статистика дещо перебільшена, і реальний обсяг урожаю лише трохи перевищує 20 млн. тонн. «Зниження загального урожаю сталося внаслідок літньої засухи в центральних, південних і східних областях. Господарства цих регіонів через це втратили від 10 до 30% урожаю», - коментує він ситуацію.

Традиційні «картопляні» райони показали у 2012-му досить високу врожайність. У деяких передових компаніях вона склала 34 т/га при середній по країні – 14 т/га. Що є, власне, непоганим показником. За останні 7 років він складає 14,2 т/га. У 2010 р. середня врожайність була 14,3 т/га, найвдалішим же був 2011-й (16,8 т/га). Як завжди, непогані результати торік отримали підприємства Львівської, Вінницької, Київської, Чернігівської, Житомирської, Тернопільської та Волинської областей.

Нині на ринку картоплі спостерігається перерозподіл у бік промислових господарств. Хоча і досі, за офіційною статистикою, 98% картоплі виробляють у господарствах населення, найімовірніше, це давно застарілі дані. На думку експертів ринку, частка промислових виробництв зараз коливається в межах 40%. І це не дивно, адже із зростанням доходів люди готові відмовитися від самостійного вирощування цього овочу. А от серед лідерів промислових виробників картоплі - агрохолдинг «Мрія» (47% ринку), компанії «Агромарк», «А.Т.К.», «Агро-Овен», «Аделаїда», «Агрофірма Київська», «Імпак» тощо.

 

Реалізація

Це питання - одне з найскладніших, бо реалізовувати картоплю великими партіями можна лише підприємствам по переробці або супермаркетам. Оптовики беруть максимум декілька десятків тонн, а переробка овоча в Україні практично відсутня. Та і до супермаркетів увійти з товаром украй складно. Тому вихід для виробників картоплі - це продаж кінцевому споживачеві через оптові ринки (діаграма 3). Через торговельні мережі її щороку продають майже 6 млн. т, при цьому лише 15% обсягу - у фасованому вигляді, що говорить про невисоку культуру вжитку даного товару населенням (для порівняння, в Росії цей показник у ряді міст дорівнює 60%, а в Європі перевищує 90%).

 

Переробка

Ринок переробки картоплі в Україні слабо розвинений. Щороку бульб переробляють близько 150 тис. т, з них 80 тис. йде на виробництво чіпсів, 50 тис. – на крохмаль, 1 тис. - на виробництво картоплі фрі, 10 тис. т використовується для виробництва іншої продукції (таблиця 2). Для порівняння: в Німеччині лише на виробництво крохмалю йде 1 млн. 300 тис. т картоплі. Особливий напрям переробки - крохмаль і етанол (використовується дрібний, неякісний бракований овоч). Виробники замороженої продукції, а також чіпсів, снеків, картопляного борошна і консервів купують картоплю особливої якості, якою українські фермери поки не можуть забезпечити в достатній кількості. Та саме переробка – це одна з умов розвитку картопляної промисловості.

 

Ціни

Особливість ринку картоплі полягає в тому, що його ціна вагається з року в рік. Пік низьких цін на овоч мав місце в 2011 р., коли середня ціна складала 80 коп. за кілограм. Якщо порівнювати цей показник за 2011 та 2012 роки, то різниця цін на піку продажу складала більше 800% (таблиця 3). Головна причина низької ціни на картоплю - надвиробництво, яке на сучасному етапі дуже актуальне. На думку Олега Тодчука, Україні достатньо 5-7 млн. т товарної картоплі для покриття всіх потреб. Урожай 2011-го значно тиснув на ціну, адже картоплю того року продавали і в травні, і в червні 2012 року. А підвищувати її вартість на ринках не можливо, бо українці психологічно не готові за такий товар платити дорого.

 

Експорт-імпорт

Картопля не є експортно-орієнтованим продуктом, бо є надто витратна при транспортуванні й оформленні митних процедур. До того ж невисока ціна цього продукту робить його експорт маловигідним. У першому півріччі 2012 р., за даними Держкомстату, було експортовано всього 4,4 тис. т картоплі. На зовнішніх ринках вона неконкурентна, оскільки собівартість 1 кг цього овочу в Україні вища, ніж у Європі, а якість залишає бажати кращого. Тому вигідніше експортувати насіннєву картоплю або продукти переробки, наприклад, заморожену картоплю фрі. Але організація виробництва цього виду картоплі в Україні безперспективна через дуже маленький внутрішній ринок такої продукції внаслідок низького попиту.

На внутрішньому ринку вітчизняна товарна картопля з імпортною практично не конкурує. Поява зарубіжної продукції на полицях наших магазинів можлива лише за умов дефіциту якісного товару, до того ж перешкодою для експансії українського ринку є мито у розмірі 20%. Тому частка імпорту дуже мала в порівнянні з внутрішнім виробництвом - менше 0,5%, в середньому - 5-20 тис. тонн. Так, у І-му півріччі 2012 р. імпортовано 6,2 тис. т картоплі. З Єгипту картоплю зазвичай імпортують у лютому, вона потрапляє під визначення «молода» і ввозиться за заниженими митами. Картопля також імпортується з Росії і Білорусі, з якими Україна у вільному режимі торгівлі.

У Європі сорти картоплі, що вирощуються в Україні, не мають попиту. Виключенням є молода картопля - це відмінна продукція для продажу за кордон. На півдні України ранню картоплю можна отримати вже на початку червня.

 

Перспективи

Не дивлячись на те, що картопля є «другим хлібом» українців, в їхній корзині переваг попит на цей продукт значно падає. Населення заготовлює її власними силами. Супермаркети тиснуть своєю ціною на виробників, пропонуючи їм найнижчу. І щоб здолати проблеми галузі, необхідно направити зусилля на вирощування картоплі високої якості й товарності. А ще подбати про розвиток переробки овочу. Щоб досягти цього, необхідно розробити і ввести державні програми з підтримки галузі. І з часом, переконані експерти, можна буде говорити вже про наш картопляний експортний потенціал.

                                                                                                                   Олександра ГАГАРІНА

 

Діаграма 1. Виробництво картоплі, млн. тонн 

2000

19,84

2005

19,46

2008

19,56

2009

19,67

2010

18,7

2011

24,2

2012

23,3

Дані Мінагрополітики

 

Діаграма 2. Використання картоплі в Україні

 

В їжу

47%

Насіннєвий матеріал

27%

Корм для худоби

25%

Переробка

1%

Дані Держкомстату

 

Таблиця 1. Виробництво картоплі у 2012 році

 

 

тис. тонн

у % до відповідної дати 2011 р.

на 2 липня

210,0

112,0

на 1 серпня

1741,7

110,0

на 3 вересня 

14263,5

103,0

на 1 жовтня

22588,7

95,9

на 1 листопада

23139,6

96,1

всього 2012 р. (попередні дані)

23250,1

95,9

Дані Держкомстату

 

 

Діаграма 3. Канали збуту картоплі

Оптові компанії «з ланів»

45%

Супермаркети

39%

Оптові ринки

10%

Бюджетні організації

5%

Переробка

1%

Дані «АПК-Інформ»

 

 

Таблиця 2. Переробка картоплі в Україні, тис. тонн

Чіпси

80

Крохмаль

35

Картопля фрі

1

Інше

10

Дані Української асоціації виробників картоплі

 

Таблиця 3. Середні ціни реалізації картоплі у 2012 році (сільськогосподарські підприємства, крім малих; грн. за т)

 

Січень

1014,6

Січень - лютий

976,7

Січень - березень

979,9

Січень - квітень

1003,0

Січень - травень

1530,2

Січень - червень

1488,4

Січень - липень

1476,1

Січень - серпень

1403,2

Січень - вересень

1344,5

Січень - жовтень

1261,3

Січень - листопад

1185,7

За 2012 рік

1139,6

1Без ПДВ, дотацій, транспортних, експедиційних та накладних витрат

Дані Держкомстату

 

 





Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • №38 (250)
  • № 26 (195) 25.07-31.07.2011
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.