У Верховній Раді зареєстровано законопроект «Про обіг земель сільськогосподарського призначення» (№ 5535, автори — Олексій Мушак, Сергій Хлань, Павло Різаненко). Згідно з документом, повністю мораторій на продаж землі сільгосппризначення скасують лише в 2020 році.
Запропонована модель передбачає запровадження ринку сільгоспземлі в Україні в два етапи, — повідомляє AgroPortal.ua.
На першому етапі, який стартує з 1 липня 2017 року, об'єднані громади матимуть можливість продавати комунальну землю у своїй юрисдикції, а Госгеокадастр — землі державної власності.
Основна мета цього етапу — визначити на практиці моделі поведінки основних гравців, а також сформувати цінові орієнтири на землю в різних регіонах. Також буде розблокована поточна система, яка призводить до постійного зменшення площі державних земель через різні тіньові схеми, зокрема безкоштовну приватизацію. Надання права продажу сільгоспземель комунальної форми власності об'єднаним громадам є принциповою позицією, що зумовлено політикою децентралізації, яку впроваджує уряд.
На першому етапі, з 1 липня 2017 року, земля може бути продана тільки фізичним особам — громадянам України. Обмеження щодо граничної площі землі, яка може бути сконцентрована в однієї особи, встановлюються на рівні 500 га. Вимоги до легальності капіталу: за концентрації понад 200 га фізичні особи повинні подати електронну декларацію, у якій показати джерело коштів для транзакції, щоб виключити присутність на ринку землі тіньового капіталу.
Другий етап — із 1 січня 2020 року передбачає запуск ринку землі в повному обсязі. Покупці — фізичні та юридичні особи. З ринку виключаються особи без громадянства й іноземці. Обмеження на володіння землею іноземцями діятиме до 1 січня 2030 року. Передбачено можливість обміну ділянок зі схожими характеристиками й в одній агрокліматичній зоні.
У разі купівлі землі з іригаційним обладнанням власність на землю не означає набуття права власності на це обладнання.
Упроваджуються такі запобіжники надмірної концентрації земель і лендлордизації: обмеження щодо концентрації — фізична особа може володіти до 500 га, юридична особа — до 33% земель відповідного району. Встановлення цінового індикатива: на першому етапі мінімальна ціна купівля не може бути нижчою за 20-річну орендну плату за нормативною грошовою оцінкою.
Запобігання спекуляцій: у перших 3 роки після покупки в разі перепродажу землі податок із різниці становитиме 90%.
Запобігання тіньової приватизації: механізм безоплатної приватизації або безкоштовної передачі державних земель вилучається як такий, що провокує корупцію й призводить до втрат бюджетів усіх рівнів.
Delo.ua