Інформаційні технології стрімко проникають майже в усі сфери життя, а тим більше – в економіку. Промисловість вже давно пішла шляхом автоматизації, потужне екстенсивне виробництво залишилось у 20-му сторіччі, тепер інновації та збільшення продуктивності виходять на перший план. Але тенденції не оминули і сільське господарство. Фермери по всьому світу тестують нові інтернет-технології, які допомагають їм підвищити продуктивність праці та збільшити прибуток.
Враховуючи велику вагу сільськогосподарського сектору в економіці України, вітчизняне фермерство повинно особливо звертати увагу на розробки у сфері прогресивних аграрних інтернет-технологій. Поговоримо про те, де і в яких сферах сільського господарства Інтернет може підвищити показники?
Оптимізація витрат. Сьогодні сільське господарство в Україні далеко від науки та навіть від чіткого та збалансованого планування. Інтернет технології відкривають шляхи до точного землеробства. Це загальна назва процесу вирощування зернових культур, овочей чи бобів, який побудований на точних даних, отриманих зі супутникових систем.
На базі геоінформаційних систем із GPS/ГЛОНАС/Galileo отримуються дані про неоднорідність поля. Додатково система передбачає встановлення датчиків безпосередньо на місцевості. Заміри допомагають визначити оптимальну кількість добрив, поливу, необхідність додавання засобів для захисту рослин від шкідників. Інтернет у даному випадку слугує лише способом дистанційної передачі даних та концентрації їх в одному візуальному інтерфейсі програмного забезпечення.
Подібні системи реалізовані і в Україні. Наприклад, вітчизняні розробники змогли реалізувати систему Drone.ua, яка за допомогою квадрокоптера та спеціально налаштованих датчиків збирає інформацію про вологість грунту, період вегетації культур, рельєф поля та ін.
Таке програмне забезпечення дозволить оптимізувати витрати та максимально ефективно розподіляти бюджет ферми чи виробництва. Подібні програми використовуються у США та Європі також з ціллю боротьби зі шкідниками. Попередньо встановлені датчики здатні сприймати активність комах та передавати сигнал на програмне забезпечення. Таким чином ви не лише контролюватимете стан врожаю чи посівів, але й зможете суттєво знизити негативний вплив шкідливих їдких речовин на рослини та грунт.
Інтернет технології у комплексі зі супутниковою передачею даних відіграють важливу роль також і у тваринництві. Наразі розроблено декілька прогресивних технологій чіпування тварин. Безболісна процедура дозволить завжди контролювати поголів’я, визначати місцезнаходження кожної тварини. Враховуючи велику ціну крупної рогатої худоби, подібна інвестиція дійсно виправдана.
Але Інтернет – це не лише технології для оптимізації агросектору. Це і можливість збільшити прибуток від безпосередньої реалізації продукції, пошуку контрагентів. Наразі інформаційна мережа розвивається таким чином, що Інтернет буде цікавою платформою не лише для великих підприємств у B2B секторі, але і для малих фермерських господарств.
Першим кроком стане реалізація продукції на тематичних фермерських платформах. Вас ніхто не обмежує брати участь у державних закупівлях через онлайн-тендери чи заявки. Ви зможете брати участь у приватних тендерах на спеціальних біржах. Це стане початком інтеграції ecommerce принципів у ваш агробізнес.
Орієнтуючись як на B2B, так і на B2C сектори, варто враховувати, що про вас шукатимуть інформацію у мережі. Було б добре, якби у вас був створений ресурс, на якому ви б могли презентувати свою продукцію та підтвердити репутацію надійного партнера чи постачальника.
Для презентації себе в Інтернеті необхідний веб-сайт. Відмовлятися від власного ресурсу – марно. Веб-сайт допоможе привабити нових клієнтів та переконає потенційних замовників у тому, що вам дійсно можна довіряти. Але для цього треба відповідально підійти до створення ресурсу. Мало кого вразять безкоштовні домени чи сайти, створенні на популярних дешевих шаблонах.
Важливо продумувати структуру ресурсу, орієнтуючись на вашого потенційного клієнта та замовника. Що його цікавить найбільше? Яким саме шляхом він рухатиметься на сторінках сайту? Зазвичай відповіді на це питання дають змогу зрозуміти, який саме ресурс вам потрібен. Якщо це велика агрофірма, орієнтована переважно на оптові продажі, то в інтернет-магазині немає сенсу. Буде достатньо інформаційного сайту з декількома базовими сторінками. А для роздрібної торгівлі, онлайн магазин стане додатковим джерелом прибутку та клієнтів.
На будь-якому ресурсі обов’язково повинні бути інформаційні сторінки про компанію, її діяльність та репутацію. Короткий опис продуктів також не завадить. Добре створювати найважливіші розділи окремо та виносити їх у головне меню. Але це робить ресурс громіздким. Допоможе сторінка запитання-відповідь. Вона зможе зменшити кількість користувачів ресурсу, які зайшли на сайт та не знайшли ту інформацію, за якою прийшли від початку. Найпопулярніші запитання та відповіді на них допоможуть одразу вирішити ряд заперечень потенційних покупців без безпосереднього контакту із ними. Подібна сторінка дуже важлива для масштабних компаній, які не можуть витрачати час на індивідуальне вирішення з кожним клієнтом однотипних запитань. Наприклад, поза агросектором приклади добре продуманої подібної сторінки можна знайти у лідера ринку онлайн покера, на сторінках магазинів електроніки, у логістичних компаніях.
Але агробізнес в Інтернеті може продавати не лише через сайт. Працюючи з роздрібним покупцем, можна освоїти соціальні мережі. Зараз не так багато фермерів дають рекламу на Facebook чи в Instagram, а якісних роликів на YouTube – ще менше. Якщо почнете зараз, ви зможете зайняти відносно вільну нішу в digital сфері агробізнесу. Вартість рекламних кампаній у соціальних мережах у рази нижча від звичайних.
Пустіть свій бізнес в Інтернет!