Як створити нові ланцюжки доданої вартості, налагодити канали збуту с\г продукції, куди повинні бути спрямовані зусилля держави, інвесторів і донорів для того, щоб їх вплив був максимально ефективним – на ці питання дають відповідь рекомендації на основі дослідження, проведеного Проектом Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Підтримка аграрного і сільського розвитку».
На даних отриманих результатів «Дослідження аграрних ринків Донецької, Луганської і прилеглих районів Запорізької області», що проводилося Проектом USAID у квітні-червні 2017 року погоджено концепцію дорожньої карти з налагодження каналів збуту сільськогосподарської продукції в цих регіонах. Дорожня карта буде взята за основу для розробки детального плану дій з вдосконалення ланцюгів доданої вартості сільськогосподарської продукції в Донецькій та Луганській областях.
Дослідження допомогло оцінити сучасний стан розвитку регіонального аграрного ринку і спроможність місцевих малих і середніх сільгоспвиробників наповнити ринок продукцією, виявило наявні перешкоди та можливі шляхи їх подолання.
Зокрема, дослідження виявило такі напрями для подальшої роботи:
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> До 63% домогосподарств та до 58% представників малого та середнього бізнесу орієнтуються переважно на збут продукції безпосередньо кінцевим роздрібним споживачам, що не дозволяє їм збути увесь свій урожай. В усіх цих випадках реалізується сировина, і у регіоні не формується повний ланцюг доданої вартості.
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> Наявна суттєва диспропорція між обсягами виробництва с/г продукції та можливостями її переробки в рамках області. Лише 26% виробленого молока в Донецькій області і близько 50% на Луганщині надходить на відповідні обласні переробні підприємства. З плодоовочевою продукцією ситуація складається ще складніша через обмежені можливості для переробки.
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> Виділені території/райони для консолідації виробників та створення майбутніх переробних підприємств в рамках кожної області за видами продукції, що дозволить побудувати оптимальні ланцюги збуту в межах областей.
Погоджено пропозиції, спрямовані на реструктуризацію зруйнованих унаслідок конфлікту та створення нових ланцюгів доданої вартості і збуту с/г продукції, відродження і розбудову зв’язків між виробниками та споживачами, зокрема:
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> Сфокусувати зусилля на побудові ланцюгів доданої вартості в межах кожної області для оптимізації затрат по основним категоріям с/г продукції (м’ясо, молоко, фрукти та овочі), включаючи вдосконалення логістичної складової (сортування, тара, зберігання, холодний ланцюг тощо).
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> Розвивати диверсифікацію каналів постачання та збуту продукції, заохочувати виробників нішевих продуктів (як приклад, м’ясне вівчарство, вирощування кролів) з доволі високим рівнем рентабельності виробництва.
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> Сприяти створенню центрів первинної переробки продукції (забійні цехи, консервування, молокопереробка тощо).
<!-- [if !supportLists] --> · <!-- [endif] --> Оцінити потенціал та сприяти розвитку діючих підприємств щодо розвитку виробничих/переробних потужностей із організованим переробним процесом готових до споживання продуктів у рекомендованих районах Донецької та Луганської областей.