ПАТ «Укрзалізниця» як державна компанія-монополіст, що забезпечує близько 70% перевезеньзерна з поля до морського порту, через незадовільну роботу неспроможна забезпечити транспортування зерна. Це ставить під загрозу весь експорт зернових культур (зрив зовнішньоекономічних поставок, простій суден тощо), що оцінюється в 40-45 млн т або близько 6-8 млрд. доларів США. Про це повідомляють в Українській Зерновій Асоціації.
Зокрема, ПАТ «Українська залізниця» встановила дискримінаційні вимоги для надання послуг залізничним перевезень для зернових складів (вантажовідправників) та обмежила доступ до ринку залізничних перевезень зерна переважній більшості споживачів, водночас надавши неправомірні переваги невеликому колу суб’єктів, що поставило їх в привілейоване становище щодо інших суб’єктів господарювання.
Крім того, через такі дії державного монополіста, агровиробник вимушений втрачати кошти за тривале зберігання зерна на зернових елеваторах, що тисне на ціну продукції, експортер вимушений нести додаткові витрати за кожний день простою корабля (щодня близько 12-17 тис долл.США), а держава – недотримувати кошти у бюджет тощо.
Нагадаємо, експорт агропродукції забезпечує близько 30% всіх валютних надходжень до України, в структурі якого частка зернових культур досягає близько 50%. За перше півріччя 2017 року, частка сільськогосподарської продукції у структурі загального експорту України складає 42,2%.