Від ефективності роботи ПАТ «Укрзалізниця» значною мірою залежить валютна виручка від експорту аграрної продукції з України. У 2017 році залізницею вивезено 75 % всього експорту зернових (31,2 млн тонн із 41,8 млн тонн). Грошовий еквівалент цього експорту складає близько 4,9 млрд доларів США.
Однак, ефективність роботи УЗ щороку знижується і в розпал сезону експорту врожаю озимих, аграрії значною мірою відчувають дефіцит вагонів та локомотивної тяги. Це призводить до порушення аграріями строків поставки продукції за експортними контрактами і як результат накладення на них іншою стороною контракту штрафних санкцій та пені. Враховуючи загальні обсяги перевезень, розміри штрафів можуть складати десятки мільйонів гривень.
Оцінюючи поточний стан із перевезенням зернових, проблеми очевидно є. Згідно інформації УЗ щодо виконання заявок на перевезення зернових вантажів станом на 10 жовтня, потреба у вагонах-зерновозах (згідно заявок) складала 3778 вагонів, в той час як середньодобовий план УЗ по подачі складає 1755 вагонів. При цьому, фактично навантажено за попередню добу лише 901 вагон, тобто 51% від плану та 25% від потреби.
Згідно з інформацією про наявність вільних порожніх вагонів-зерновозів, станом на ранок 11 жовтня вільно 1696 вагонів з яких 1247 (73%) вагонів знаходяться на Одеській залізниці з великим скупченнями в Чорноморському та Миколаївському портах та на під’їздах до них. В наслідок таких заторів, збільшується час оборотності вагонів та тривалість роботи і без того дефіцитної локомотивної тяги.
Проблема поглиблюється також ініціативою УЗ зупинити навантаження зерна на сотні малоефективних, на їх думку, залізничних станціях та сконцентрувати зусилля на маршрутних відправленнях поступово зменшуючи повагонні.
«Складається ситуація, що УЗ не в змозі забезпечити перевезення зростаючого експортного вантажопотоку. Не готова до нього і інфраструктура, зокрема під’їзди до портів. Відправникам продукції де це можливо, зокрема і аграріям доводиться використовувати інші види транспорту для перевезення товару. Перший в черзі - автомобільний транспорт, зі всім наслідками для дорожнього покриття, витрат палива і як наслідок зростання собівартості продукції. Одним із рішень є допуск приватного бізнесу до перевезень вантажу власними локомотивами та вагонами, що зменшить навантаження на матеріальну базу УЗ та спонукатиме бізнес більше вкладати в інфраструктуру», - прокоментувавРоман Граб,заступник генерального директораУКАБзі взаємодії з органами державної влади.