Верховна Рада України ухвалила Закон "Про Державний бюджет України на 2019 рік".
Законом визначено:
- доходи Державного бюджету України у сумі 1.026.131.809,2 тис. гривень, у тому числі доходи загального фонду Державного бюджету України - у сумі 928.507.915 тис. гривень та доходи спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 97.623.894,2 тис. гривень, згідно з додатком № 1 до цього Закону;
- видатки Державного бюджету України у сумі 1.112.129.997,6 тис. гривень, у тому числі видатки загального фонду Державного бюджету України - у сумі 1.005.767.548,6 тис. гривень та видатки спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 106.362.449 тис. гривень;
- граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України у сумі 89.989.320 тис. гривень, у тому числі граничний обсяг дефіциту загального фонду Державного бюджету України - у сумі 69.617.200 тис. гривень та граничний обсяг дефіциту спеціального фонду Державного бюджету України - у сумі 20.372.120 тис. гривень, згідно з додатком № 2 до цього Закону.
Аграрну частину цього закону прокоментував на своїй сторінці у Фейсбук народний депутат від 147-го виборчого округу, голова земельного підкомітету Аграрного комітету ВРУ Олег Кулініч:
Із негативу – навіть всупереч тому, що вимоги Бюджетного кодексу встановлюють розмір державної підтримки АПК на рівні 1 % від загального розміру бюджету, з аграрної підтримки все ж таки був «знятий» 1 млрд грн. Тож в фінальному варіанті бюджету ця цифра становила 5,9 млрд грн, а не 6,9 млрд грн, як очікувалося.
За рахунок цих коштів були збільшені видатки на Державний фонд регіонального розвитку. В той час ця сума була «знята» порівну з двох програм - «Державна підтримка тваринництва, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції, аквакультури (мінус 500 млн грн) та «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» (теж мінус 500 млн грн). Тому, на першу програму тепер піде 3,5 млрд грн, а на другу – майже 0,9 млрд грн.
800 млн грн закладено на фінансову підтримку розвитку фермерських господарств, 400 млн грн – держпідтримку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників. Тут обійшлося без змін.
Але в цьогорічному бюджетному процесі є і певні позитиви, яких не було раніше. По-перше, в тому числі і завдяки моїм наполяганням, було усунуто суперечливу норму, яка блокувала ефективне управління коштами державної підтримки. В Бюджетному кодексі раніше вимагалося, щоб рівно 20 % держпідтримки виділялося із загального річного бюджету АПК на компенсацію вартості закупівлі у вітчизняних виробників сільськогосподарської техніки та обладнання. Все упиралося в якраз в цю цифру – 20 %, адже точної відповідності їй було неможливо досягнути.
Така жорстка цифра взагалі не давала змоги робити жодних «перекидок» і ефективно використовувати кошти, які просто «згорали» і не йшли на жодні інші програми. Все це вдалося вирішити дуже просто – змінивши формулювання наступним чином «до 20 відсотків». Це дає більш гнучкий механізм для ефективного використання коштів. Крім того до цього напряму було включено підтримку на закупівлю спеціальних вагонів для перевезення зерна, обладнання для виробництва біоетанолу та електроенергії з біомаси.
Ще одна «новела» Бюджету 2019 року – перейменування програми «Державна підтримка галузі тваринництва» на «Державна підтримка тваринництва, зберігання та переробки сільськогосподарської продукції, аквакультури (рибництва)». Це означає, що наступного року не лише тваринники, але й інші аграрії зможуть скористатися державною підтримкою. Зокрема, вони зможуть отримати часткову компенсацію вартості будівництва та реконструкції приміщень для зберігання та переробки сільськогосподарської продукції.
Окрім того, суттєві позитивні зрушення є у підтримці лісової галузі. У Бюджеті 2019 року на охорону і відтворення лісів виділено 365 млн грн. Крім того, було внесено відповідні зміни до Бюджетного кодексу, якими передбачено існування для цих потреб спеціального фонду у складі державного бюджету.
Так, 26% ренти за спеціальне використання лісових ресурсів (у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування) будуть зараховувати до спеціального фонду державного бюджету. Ці кошти (близько 300 млн гривень у 2019 році) будуть використовуватись для ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів в лісовому фонді. 37% ренти за спеціальне використання лісових ресурсів пропонується спрямувати до загального фонду бюджетів міст республіканського значення, районних бюджетів та бюджетів ОТГ. Решта 37% будуть спрямовуватися до загального фонду Державного бюджету.
Крім того, були внесені зміни до Податкового кодексу, які вдвічі збільшують рентну плату і, відповідно, прогнозовані доходи бюджету. Також було врегульоване питання оподаткування лісових земель. Зокрема, встановлено максимальну ставку податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, - не більше 0,1 % та надано право місцевим радам встановлювати окремі ставки земельного податку за лісові землі.
Загалом же хочу сказати, що, на жаль, задовольнити всі потреби аграрного сектору, які стоять дуже і дуже гостро, на даний момент важко, і в повній мірі і цього року це зроблено не було. Але головне – щоб ці кошти дійсно доходили до аграріїв, щоб механізми державної підтримки ефективно функціонували, а не були просто цифрами на папері. Тож якраз за це потрібно боротися.