Кондитерська галузь – це важливий елемент ланцюга доданої вартості
оскільки є великим споживачем цукру, борошна, крохмалопатоки, молока та
інших продуктів вітчизняного агропродовольчого сектору.
Треба зазначити, що під кондитерською продукцією зазвичай маються на
увазі вироби двох основних груп – борошняних та цукристих, але з
останніх, в свою чергу, часто виділяють окремо ще шоколадні вироби.
Цукристими, в такому випадку, називають тільки ту продукцію, яка не має в
своєму складі какао. Далі ми будемо користуватися саме цим поділом на
три групи: борошняні, шоколадні (з вмістом какао) та цукристі.
В цілому українська кондитерська галузь виробляє достатньо продукції,
щоб задовольнити внутрішній попит і постачає значні обсяги на експорт.
Імпортна продукція також присутня на внутрішньому ринку, але вітчизняні
вироби складають їм гідну конкуренцію, а обсяги експорту в п’ять-шість
разів перевищують обсяги імпорту.
Зовнішня торгівля
Україна є нетто-експортером кондитерських виробів як в цілому, так і по
всіх основних видах продукції. Традиційно, найбільш
експортно-орієнтованими були напрямки виробництва цукерок (і варених, і
шоколадних), а також желейних виробів. Нетто-імпорт був тільки в
категорії шоколадних плиток і батончиків, але з 2015 року і там вже
експорт переважає імпорт.
Динаміка експорту української кондитерки, 2013-17 роки
В динаміці експорт кондитерських виробів протягом останніх п’яти років в
цілому був подібний до виробництва – падіння в 2013-2016 роках і
початок відновлення в 2017 році. Найбільше з 2013 року по 2016 рік
просів експорт шоколадних виробів – на 64%. Це не дивно, адже в цій продуктовій групі частка країн СНД складала в 2013 році 88%.
Потім були розрив економічних зв’язків з Росією, ембарго, обмеження
транзиту територією РФ, неодноразові обмежувальні дії Білорусі щодо
української кондитерки, нетарифні обмеження в деяких країнах Середньої
Азії, що призвело в підсумку до падіння частки країн СНД в українському
експорті шоколадної продукції в 2017 році до 53%.
На цьому фоні треба відзначити зростання експорту в Казахстан за той же
період. Його частка в нашому експорті шоколаду перевищила 13% в 2017 році і зараз ця країна є найбільшим клієнтом українських
експортерів кондитерської продукції з вмістом какао. Крім того, на
заміну втрачених ринків прийшли Румунія, Сполучені Штати, Ірак, Польща
та багато інших країн з різних куточків світу, куди поставки суттєво
збільшились протягом останніх п’яти років.
Експорт борошняної кондитерки скоротився з 2013 по 2016 рік на 48%. В цій групі частка СНД в 2013 році складала 90%, отже причина падіння експорту зрозуміла. В 2017 році в СНД пішло вже тільки 48% експорту, натомість зросли поставки в Німеччину, Латвію, Румунію, Ірак,
Польщу та інші країни. В той же час, лідером серед покупців української
борошняної продукції в 2017 році опинилась Білорусь, куди пішло більше 13% експорту.
По цукристих кондитерських виробах скорочення експорту було максимальним в 2014 році – майже 13% у порівнянні з 2013 р. Після того експорт потроху зростав і в 2017 році
майже вийшов на довоєнний рівень. Країни СНД залишаються основним
покупцем продукції цієї групи. Їх частка в нашому експорті цукристих
виробів скоротилася з 79% в 2013 році до 58% в 2017 році, але в 2013 році 33% йшло в Росію, тоді як зараз – 0%. Лідерами в 2017 році були Казахстан (14%) і Білорусь (12%).
Географія та структура експорту
Взагалі географія експорту української кондитерської продукції на сьогодні є доволі широкою і охоплює більше ніж 90 країн зі всього світу. В 2013 році кількість країн, які отримували нашу кондитерку, була в два рази меншою.
В продуктовій структурі експорту виділяються печиво солодке і вафлі (29% в обсязі експорту всієї кондитерської продукції в 2017 році), цукерки варені (21%) і цукерки шоколадні (13%).
Географія та структура імпорту
Обсяги імпорту кондитерської продукції в Україну в п’ять-шість разів менше обсягів експорту. У споживанні частка імпорту зараз не перевищує 10%.
Імпорт, також як і експорт, помітно впав у період 2013-2016 років,
сягнувши найнижчого рівня в 2016 році. Розрив відносин з Росією був
головною причиною падіння і тут, оскільки деякі бренди мали там
виробничі потужності і користувалися режимом вільної торгівлі для
розширення асортименту своєї пропозиції в Україні.
Іншою причиною падіння імпорту було зниження купівельної спроможності українського споживача і знецінення гривні.
Найбільше впав з 2013 по 2016 рік імпорт шоколадних виробів – на 65%. В 2013 році 74% імпорту цієї групи йшло до нас саме з Росії. В 2016 році цей потік,
зрозуміло, впав до нуля і ось вже в 2017 році Польща, Нідерланди та
Німеччина разом забезпечили більше 70% всього «шоколадного» імпорту в Україну.
Імпорт цукристих виробів скоротився з 2013 по 2016 рік на 60%. Зникненням Росії з українського ринку в найбільшій мірі скористалися Туреччина та Польща, які разом поставили в 2017 році 55% цієї продукції.
Падіння імпорту борошняних кондитерських виробів склало 58%. Російське місце на ринку (50% імпорту цієї товарної групи в 2013 році) зайняли Польща (34% імпорту в 2017 році) та Болгарія (15%). Продукція останньої ще п’ять років тому взагалі була невідома українському споживачу.
В 2017 році відбулося збільшення імпорту кондитерської продукції по всіх
групах. Сталося це на фоні зростання внутрішнього виробництва по
більшості позицій, тобто очевидно, що нарешті українці почали
відновлювати попит на солодку продукцію.