За прогнозами міністра інфраструктури України Владислава Криклія, в 2020 році річкові перевезення збільшаться на 20%. Зерно залишиться основним драйвером зростання на річці, навіть не дивлячись на прогнози зменшення врожаю. Чітко видно цей тренд: зернотрейдери, вклавши спочатку кошти в річкову інфраструктуру, далі переходять до інвестицій у власний флот.
У п’ятницю, 6-го березня стартувала річкова навігація на Дніпрі. У цей день почали шлюзування на гідротехнічних спорудах нижнього каскаду – Каховському шлюзі. На сьогодні відкрилися також Запорізький, Кременчуцький і Дніпродзержинський шлюзи. Київський, за планом, почне працювати 30 березня, а ось Канівський – аж 10 червня. «Це максимально песимістична дата, у попередніх керівників виникли питання з підрядниками, старі ворота порізані, а нові ще в стані збірки. Ми намагаємося всіма силами прискорити роботу і вийти на планові показники», – уточнив заступник начальника ДП« Укрводшлях» Дмитро Шершнев.
За прогнозами міністра інфраструктури України Владислава Криклія, в 2020 році річкові перевезення збільшаться на 20%. Нагадаємо, що в 2019 році, за даними УкрРІС, вантажоперевезення по Дніпру збільшилися на 19,1% до 2018-го, досягнувши майже 11,8 млн. тонн. Найбільше зростання показали зернові вантажі – якщо в 2018 році по Дніпру перевезли 3,1 млн тонн, то в 2019-му – вже 4,8 млн т.. Для порівняння: металопродукції перевезли 1,7 млн тонн, наростивши 400 тис. т., а будматеріалів було транспортовано менше, ніж в 2018 році, на 300 тис. т. (5,2 млн т.).
Зерно залишиться основним драйвером зростання на річці, навіть не дивлячись на прогнози зменшення врожаю. Як говорить Президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов, це буде досягнуто за рахунок того, що навколо Дніпра знаходяться сільгоспугіддя з більш високою врожайністю. «Ми вирощуємо все більше кукурудзи. У 2010 році почали вирощувати кукурудзи понад 10 млн т., сьогодні вийшли вже на 30 млн т.. Тільки за рахунок врожайності ми можемо наростити до 40% кукурудзи. У нас є перспектива за рахунок врожайності збільшити вдвічі виробництво пшениці», – говорить він. І додає, що зернові вантажі, які вирощуються ближче до річки, саме річковим транспортом і будуть перевозитися в морські порти і на рейд. У річкових баржах, річкових елеваторах закладений великий потенціал, говорить Горбачьов.
У день відкриття навігації, першим вирушила в рейс компанія «Грейн-Трансшипменту» за партією кукурудзи з подальшим перевантаженням в порту Одеса. У компанії впевнені, що в цю навігацію збільшать перевезення річковим транспортом. У 2019 «Грейн-Трансшипмент», як повідомили в компанії, перевіз 358,6 т. (у 2018 році – понад 250 тис. т.). Досягти цих результатів дозволило, зокрема, збільшення власного флоту. На «Дунайсудносервіс» в Ізмаїлі будується серія з восьми барж (довжина – 79,4 м, ширина – 11 м, осадка – 3,1 м). На сьогодні компанія успішно експлуатує дві баржі з цієї серії, а також і інші судна. «Грейн-трансшипмент» також завершив глибоку модернізацію буксира «Зевс», і недавно він відправився з Ізмаїла до Очакова, звідки далі пройде вже на Дніпру. «У першому півріччі флот буде поповнено ще двома баржами -«Грейн-5» і«Грейн-6», кожна вантажопідйомністю по 2300 т.. «Грейн-5» буде добудована до 01.07.2020 року», – уточнив комерційний директор компанії Євген Ігнатенко.
Значну частину вантажів, які компанія перевезла в 2019 році, була відвантажена на перевантажувальному комплексі «Перлина Дніпра» – обсяги перевалки досягли 123 тис. т.. Перевалку в місті Дніпро на своєму терміналі «Грейн-Трансшипмент» почали в 2018-му, і до кінця року вона склала 58 тис. т.. У 2019 компанія модернізувала склад, збільшивши одноразову ємність до 5000 т..
11 березня вантажити першу в новому сезоні партію розпочали на Світловодському річковому терміналі група компаній «АгроВіста». Завантаження почали, коли стало відомо, що терміни відкриття шлюзів нижче по Дніпру змістили на більш ранні дати. Десять тисяч тонн кукурудзи вирушили для перевантаження на морське судно в Миколаєві.
У минулому році «АгроВіста» відвантажила на воду 245 тис. т. зернових і олійних (в 2018 році – близько 93,2 тис. т.). Якщо в попередній навігаційний період їй доводилося більше фрахтовати флот, то в 2019 році вона вже активно використовувала два власних буксири і чотири несамохідні баржі загальною місткістю 7800, які можуть щорічно перевозити близько 150 тис. т. зерна. Їх компанія придбала в Європі ще в 2017-му, але перші рейси були здійснені тільки в жовтні 2018-го. За минулий рік річковий флот компанії перевіз 115 тис. т. вантажів. В основному, відвантаження здійснювалось на Світловодському річковому терміналі, але роботи також велися і на річкових елеваторах.
У новому сезоні «Агровіста» розраховує використовувати нову баржу вантажопідйомністю 6000 т. (довжина – 127,6 м, ширина – 16,30 м, осадка – 3,80 м.). Її закладають в Ізмаїлі на «Дунайсудносервіс». На підприємстві зазначають, що таких великих барж в Україні ще не будували. Баржа проекту D-600 відноситься до типу «річка-море» і призначена для перевезення зернових вантажів, для чого буде оснащена люками і відповідними механізмами.
«Нібулон» в 2019 році перевіз по Дніпру і Бузько-Дніпровському-лиманському каналу близько 3 млн т.. А ще більше 800 тис. т.- по Південному Бугу. Результат роботи судноплавної компанії – 3,8 млн. т., на 35% вище, ніж в 2018 році. Крім зернових вантажів, флот транспортував металопродукцію, будівельні вантажі, а також – кавуни та дині. За даними, отриманим від компанії, безпосередньо з річкових терміналів трейдера, розташованих вище Каховського шлюзу, було відвантажено в 2019 році приблизно 1,7 млн. т.. Ще близько 206 тис.т. було відправлено з Голопристанськогї філії (побудованій на р. Конка – притоці Дніпра).
Цього року «Нібулон» планує збільшити перевезення зерна. Цьому повинні сприяти як введення в експлуатацію нових одиниць флоту, так і будівництво нових річкових терміналів. Сьогодні суднобудівний завод компанії в Миколаєві виконує п’ять замовлень – два буксири і три баржі. Правда, баржі проекту B1500 (перша зійшла на воду в грудні 2019 го) призначені для перевезення не зернових, а навалювальних вантажів (пісок, добрива, контейнери тощо)
В с. Мар’янівка Дніпропетровської області буде побудований річковий термінал – філія «Зеленодольськ». Завершити будівництво планують у червні 2020 року. Обсяг зберігання нового терміналу складе 75,2 тис. т., добова потужність по відвантаженню на водний транспорт – 12 тис. т.. Крім того, «Нібулон» розширить потужності cвоего Голопристанського філіалу в Херсонській області на 22 тис. т., після чого зможе одночасно зберігати до 97,1 тис. т. зерна.
Власний флот почав збільшувати і новий гравець на річці – компанія «Аскет-Шиппінг». Вона існує на ринку з 2007 року, але до цього працювала тільки в морських портах, річкову ж логістику вона почала в 2018 році, перевантажуючи зерно на двох терміналах – в Запоріжжі і Дніпрі. Термінал в Запоріжжі компанія почала експлуатувати у вересні 2018 го. Спочатку була робота за прямим варіантом однієї суднонавантажувальної машини, але вже в травні 2019-го «Аскет Шиппінг» повідомив про можливість накопичувати зернові вантажі в критому складі ємністю одноразового зберігання дві тисячі тонн і установці другої суднонавантажувальної машини. Якщо до кінця 2018 року компанія встигла перевантажити на судна близько 26 тис. т., то вже за весь 2019 й – 94,4 тис. т.. Термінал в Дніпрі запустили в минулому році і перевантажили 48,4 тис. т. пшениці, кукурудзи, ячменю, сої та шроту. Однак тут складу поки немає, відкрити його планують вже в 2020-му, модернізувавши при цьому перевантажувальну техніку, щоб приймати вантажі з будь-яких самосвальних типів автомобілів (як з бічним, так і з заднім вивантаженням). В цілому, «Аскет-Шиппінг» на своїх «річкових» потужностях перевантажив 145,4 тис. т. зернових, ріпаку та соєвого шроту, що в 4,6 разів більше, ніж за 2018 рік. Як повідомила заступник директора з розвитку логістики на річці Дніпро «Аскет Шиппінг» Юлія Заботіна, в планах – відкриття ще одного річкового терміналу.
Компанія оперує двома самохідними судами і для перевантаження зерна з барж на судна типу Panamax привертає чужий флот. В цьому році флот «Аскет-Шиппінг» поповнять дві баржі вантажопідйомністю 4000 тонн (довжина 100 м, ширина – 16 м, осадка – 3,50 м), які на даний момент ремонтуються на миколаївському заводі «Океан».
Сьогодні чітко видно цей тренд: зернотрейдери, вклавши спочатку кошти в річкову інфраструктуру, далі переходять до інвестицій у власний флот. Зараз це інвестиції в баржі-буксирні склади, які можуть доставити зерно на рейд з більш віддалених точок. Навіть якщо власні термінали знаходяться в Дніпрі або Запоріжжя, звідки можна вивозити вантаж навіть безпосередньо до іноземних покупців – в Туреччину, Єгипет і іншим. Це обумовлено тим, що цей флот може принести власнику додатковий прибуток, виконуючи рейси для сторонніх замовників. Попит зростає. Наприклад, в минулому році, перед закриттям навігації, вперше відправила зерно з річкового порту в Світловодську прямо до морського порту Чорноморськ компанія «Кернел». У Чорноморську знаходиться термінал компанії, з якого зернові завантажуються на морські судна. Чотири тисячі тонн кукурудзи, які були відправлені з річкового порту двома баржами, були догружен на рейді. Для доставки фрахтували баржі зернотрейдера «Грейн-Трансшипмент».
https://ports.com.ua