Українська зернова асоціація звернулася до Уряду та Міністерства економіки, торгівлі та сільського господарства з проханням ініціювати зміни до законодавства України з метою створення конкуренції на ринку сертифікації насіння. Зокрема, УЗА пропонує запровадити міжнародну практику ефективного регулювання для залучення приватного сектору до надання послуг із сертифікації насіння на сортові якості насіння.Таким чином, УЗА просить уряд підтримати ініціативу та сприяти внесенню змін до законодавства та дозволити здійснювати видачу сертифікатів на сортові якості акредитованим Міністерством економіки, торгівлі та сільського господарства підприємствам, незалежно від форми власності.
Нагадаємо, сертифікація насіння та садивного матеріалу – це платні послуги з визначення посівних та сортових якостей насіння суб’єктами господарювання, які акредитовані та уповноважені Мінекономіки на визначення сортових і посівних якостей насіння/садивного матеріалу та їх документального підтвердження. Сьогодні відповідно до Закону України «Про насіння і садивний матеріал», видавати сертифікати на сортові якості насіння або садивного матеріалу може або центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, або органи з оцінки відповідності, що входять до сфери його управління.
В Україні з лютого 2017 року склалася ситуація, коли видає сертифікати на сортові якості єдине підприємство -ДП «Державний центр сертифікації і експертизи сільськогосподарської продукції», яке де-факто є монополістом на ринку видачі сертифікатів. Така ситуація на ринку створює також перешкоди для конкуренції на ринку послуг польового інспектування, що передують видачі сертифікату на сортові якості. Хоча ці роботи відповідно до чинного регулювання можуть виконувати як посадові особи державного підприємства, так і незалежні експерти. Та фактично ця послуга, і ще така послуга як видача сертифікату посівних якостей насіння теж виконується лише тими аудиторами з сертифікації, які є посадовими особами державного підприємства.
Ухвалений урядом в лютому 2017 року Порядок сертифікації також суперечить положенням Конституції України та законодавству із захисту конкуренції. Наприклад, Господарський кодекс України забороняє органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб’єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб’єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції. Регулювання і монопольне становище державного підприємства прямо суперечить Угоді про асоціацію між Україною та ЄС, відповідно до якої зловживання одним або декількома суб’єктами господарювання домінуючим становищем на території будь-якої зі Сторін є несумісним із Угодою.
Монопольне становище держпідприємства на ринку створює ситуацію, коли ніхто не може звернутися до приватних компаній з сертифікації, інакше не зможе згодом отримати сертифікат на сортові якості насіння від державного підприємства. Таку ситуацію з обмеженням конкуренції на ринку видачі сертифікатів на сортові якості створив Порядок, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 97від 21.02.2017.
УЗА наголошує, що згідно статті 42 Конституції України, держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності, а чинним регулюванням напрямку насінництва,зокрема і Законом України «Про насіння і садивний матеріал» обмежено конкуренцію підприємств на надання платних послуг з видачі сертифікатів на сортові якості, через уповноваження на цю діяльність виключно державного підприємства.
Експерти УЗА вважають, що ліквідація монополії державного підприємства на надання платних послуг з видачі сертифікатів на сортові якості дозволить значно підвищити якість послуг як на ринку загалом, так і самого державного підприємства, а також оптимізувати процедуру отримання сертифікатів на сортові якості для суб’єктів насінництва. В УЗА переконані, конкуренція на цьому ринку дозволить не лише гармонізувати законодавство України із законодавством ЄС, але і ліквідує корупційні ризики отримання сертифікатів та усуне загрози недобросовісної конкуренції на цьому ринку послуг.