До питання 2
З метою посилення впливу держави на формування цінової політики на ринку сільськогосподарської продукції прийнято низку нормативно - правових актів щодо діяльності Аграрного фонду та здійснення фінансових та товарних інтервенцій на організованому аграрному ринку.
Законом України “Про державну підтримку сільського господарства України” передбачено, що держава здійснює державне цінове регулювання окремих видів сільськогосподарської продукції, встановлюючи мінімальні та максимальні інтервенційні ціни.
Відповідно до ринкової кон'юнктури Кабінет Міністрів України запроваджує державне цінове регулювання окремих об'єктів, визначених підпунктом 3.3.1 Закону України “Про державну підтримку сільського господарства України” (додається).
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 10.02.2011 № 17 «Питання діяльності Аграрного фонду на організованому аграрному ринку у 2011/2012 маркетинговому періоді», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 16.02.2011 за № 194/18932, зазначаються об’єкти державного цінового регулювання (ОДЦР), на які визначено мінімальні та максимальні інтервенційні ціни (додається).
Мінімальна інтервенційна ціна є ціновим індикатором, який є підставою для прийняття рішення про здійснення фінансової інтервенції – придбання Аграрним фондом окремих об'єктів державного цінового регулювання на організованому аграрному ринку на умовах споту або форварду з метою встановлення ціни рівноваги.
Максимальна інтервенційна ціна є ціновим індикатором, який є підставою для прийняття рішення про здійснення товарної інтервенції – продаж (поставка) Аграрним фондом окремих об'єктів державного цінового регулювання на організованому аграрному ринку на умовах споту або форварду з метою встановлення ціни рівноваги.
Зміст заходів державного цінового регулювання полягає у здійсненні Аграрним фондом державних інтервенцій в обсягах, що дозволяють встановити ціну рівноваги (фіксінгу) на рівні, не нижчому за мінімальну інтервенційну ціну та не вищому за максимальну інтервенційну ціну окремого об’єкта державного цінового регулювання.
Фінансові інтервенції здійснюються Аграрним фондом шляхом придбання окремих об'єктів державного цінового регулювання на організованому аграрному ринку на умовах споту або форварду з метою встановлення ціни рівноваги (фіксінгу) у розмірі, який не є меншим значення мінімальної інтервенційної ціни.
Товарні інтервенції здійснюються Аграрним фондом шляхом продажу (поставки) окремих об'єктів державного цінового регулювання на організованому аграрному ринку на умовах споту або форварду з метою встановлення ціни рівноваги (фіксінгу) у розмірі, що не перевищує значення максимальної інтервенційної ціни.
До питання 3
Політика ціноутворення, порядок встановлення та застосування цін, повноваження органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо встановлення та регулювання цін, а також контролю за цінами і ціноутворенням визначаються Законом України «Про ціни і ціноутворення», іншими законодавчими актами, якими визначено, що ціна формується на основі попиту і пропозицій.
Політика ціноутворення є складовою загальної економічної та соціальної політики України і спрямована на забезпечення: рівних економічних умов і стимулів для розвитку всіх форм власності, економічної самостійності підприємств, організацій та адміністративно-територіальних регіонів держави: збалансованого ринку засобів виробництва, товарів і послуг; протидії монопольним тенденціям виробників продукції, товарів і послуг; об'єктивних співвідношень у цінах на промислову та сільськогосподарську продукцію, що забезпечує еквівалентність обміну; розширення сфери застосування вільних цін; підвищення якості продукції; створення необхідних економічних гарантій для виробників; орієнтації цін внутрішнього ринку на рівень цін світового ринку.
Державні фіксовані та регульовані ціни встановлюються державними органами України. Контроль за додержанням державної дисципліни цін є одним із видів державного контролю за діяльністю суб'єктів господарювання.
Щодо сфери дії вільних цін контролюється правомірність їх застосування зокрема, шляхом декларування) та додержання вимог законодавства про захист економічної конкуренції.
Контроль за додержанням державної дисципліни цін здійснюють спеціально уповноважений орган з контролю за цінами, що має право, зокрема, накладати адміністративні штрафи на керівників та інших службових осіб підприємств, установ, організацій за порушення державної дисципліни цін.
Поряд з цим, в державі діє система стихійного продажу сільськогосподарської продукції та продовольства. Ланцюг «виробник-оптовий продавець - роздрібний продавець –споживач» перевантажений великою кількістю суб’єктів господарювання, що значною мірою впливає на коливання ціни на сільськогосподарську продукцію. Доходи посередників перевищують доходи виробників майже у 1,5-2 рази., що створює умови непрозорого формування ціни.
У зв’язку з цим держава застосовує економічні важелі впливу, зокрема шляхом створення прозорих каналів реалізації продукції, де виробник максимально був наближений до кінцевого споживача. З цією метою активізовано роботу зі створення мережі оптових ринків сільськогосподарської продукції, інших об’єктів інфраструктури для зберігання плодоовочевої продукції, що надасть можливість забезпечувати населення держави вітчизняною та якісною сільськогосподарською продукцією за доступними цінами.