Сезон лохини в Україні набирає обертів. Фермери з ключових виробничих регіонів (Київська та Житомирська області) України вже кілька тижнів постачають свою продукцію на ринок. Відповідно, пропозиція “блакитної ягоди” зростає з кожним днем.
Та незважаючи на збільшення обсягів лохини на ринку, ціни на ягоди залишаються на досить високому рівні. Сьогодні середні оптові ціни в Україні коливаються в межах 130-150 грн/кг, що на 20-25% вище, ніж в аналогічний період минулого року.
Такий високий ціновий рівень обумовлений, в першу чергу, зниженням врожаю лохини в цьому році і затримкою сезону місцевої ягоди на 1,5-2 тижні. Більш того, фермери переконані, що ціни на лохину протягом всього нинішнього сезону, внаслідок скорочення валового збору, будуть вище, ніж в 2019 році.
Нинішня ситуація на українському ринку лохини може істотно позначитися на обсягах експорту ягід з України. Високі ціни на “блакитну ягоду” всередині країни, не стимулюють її експортні поставки.
Генеральний директор компанії “Українська ягода”, яка займається вирощуванням лохини в Житомирській області на площі понад 100 га, Тарас Баштанник зазначив, що в цьому році підприємство планує сконцентруватися на продажах лохини всередині країни, оскільки ціни на внутрішньому ринку не поступаються експортним, а споживання ягід в Україні зростає. Однак, експерт, зазначив, що в разі наявності економічного сенсу “Українська ягода” в цьому сезоні зможе експортувати 35-50% зібраної лохини.
Однак, є і такі компанії, які не зважаючи на високий рівень цін усередині країни продовжують робити ставку на експорт. Зокрема, компанія “Бетек”, яка в минулих сезонах працювала на експорт, в цьому році планує також орієнтуватися саме на зовнішні ринки.
Втім, в результаті втрат 20-25% врожаю, внаслідок несприятливих погодних умов навесні, в цьому році обсяги експорту лохини будуть нижче, ніж в минулому. Сьогодні компанія “Бетек” є одним з найбільших виробників лохини в Україні, вирощуючи ягоду на площі понад 325 га в Житомирській області.
Продовжує виконувати експортні контракти і компанія “Прайм Беррі”, яка вже в новому сезоні встигла здійснити кілька невеликих поставок лохини на зовнішні ринки. Незважаючи на те, що компанія була створена відносно недавно, “Прайм Беррі”, має широку географію експортних поставок – країни ЄС і Середнього Сходу, Індія, Сінгапур і Гонконг.
“Коли мова йде про експорт, ціна грає не найважливішу роль. Існує маса інших моментів, які повинні бути досконально збудовані до дрібниць – починаючи від якості ягоди і закінчуючи доставкою і упаковкою. Тому ми, звичайно, плануємо і надалі працювати на експорт”, – зазначає Роман Мовчан, менеджер із зовнішньоекономічних зв’язків компанії “Прайм Беррі”.
У минулому сезоні Україна експортувала 2,4 тис. тонн лохини, загальною вартістю $ 9,2 млн. Основними країнами-імпортерами виступили Нідерланди, Польща, Великобританія та Білорусь.
ІЦ УАК за матеріалами Seeds
agroconf.org