Верховна Рада ухвалила у першому читанні законопроєкт про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству № 3774.
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроєкту № 3774, його ухвалення необхідне для ліквідації низки прогалин, що перешкоджають належному захисту права власності і корпоративних прав в Україні.
Сьогодні чинний механізм розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора не передбачає адекватних інструментів реагування на випадки, коли після незаконної реєстрації й подання потерпілою особою скарги до Мінюсту цей же об'єкт реєструють повторно.
В такому разі Міністерству юстиції доводиться або відмовляти у задоволенні скарги, або залишати рішення про її задоволення без виконання. Скаржникові ж не залишається нічого іншого, як звертатися для захисту своїх прав до суду. А це — значні фінансові й часові витрати.
Також чинним законодавством встановлено низку надмірних, на думку авторів проєкту №3774, формальних вимог до змісту скарги, що подається до Міністерства юстиції.
Приміром, скаржник обов’язково має вказати відомості, які не завжди можна знайти у відкритому доступі, або ж підготовка яких потребує залучення фахових юристів. Йдеться про зазначення норм законодавства, які порушено, даних про наявність чи відсутність судових спорів з порушеного у скарзі питання, а також вимоги щодо засвідчення копій документів, які додаються до скарги. Як наслідок — з формальних міркувань більше половини скарг не приймаються до розгляду.
Мінімізувати кількість відмов в оскарженні незаконних дій держреєстраторів і має майбутній закон. Поміж передбачених ним заходів, зокрема, такі:
1. Надання Міністерству юстиції права забороняти проведення реєстраційних дій на період розгляду скарги. Це дозволить оперативно зупиняти рейдерське захоплення, блокувати штучне створення фігури добросовісного набувача та забезпечувати належне виконання ухваленого Мін'юстом за результатами розгляду скарги рішення.
2. Усунення штучних бар'єрів для розгляду по суті скарг на реєстраційні дії (рішення). Таким чином, підлягатимуть обов’язковому розгляду практично всі скарги, що містять базову інформацію про скаржника та реєстраційну дію, яку він оскаржує.
3. Удосконалення процедури розгляду скарг, усунення положень, які дозволяли недобросовісним особам блокувати розгляд скарг, запровадження обов'язковості оприлюднення ухвалених Мінюстом рішень на офіційному вебсайті відомства.
4. Збільшення строку, відведеного для оскарження реєстраційних дій (рішень), – із 60 календарних днів до 3 місяців з одночасним запровадженням граничного строку (3 роки з дня проведення реєстраційної дії), по завершенні якого скаржник втратить право на адміністративне оскарження.
Поміж іншого, документом передбачено й додаткові запобіжники від підробки рішень загальних зборів учасників юридичної особи.
Нагадаємо, що Мін’юст запровадить захисті технічні «щити» від рейдерства.
ІЦ УАК за матеріалами АгроПоліт
agroconf.org