Український бізнес вкотре звертається до влади щодо законопроєкту №3091 «Про державний екологічний контроль», адже існує ризик узаконити право на рейдерські екологічні перевірки, які несе його прийняття. Попри численні звернення з боку українських бізнес асоціацій та підприємств стосовно протиріч та неузгодженості закону, проєкт було винесено на розгляд у Верховній Раді на повторне перше читання і прийнято за основу 15 липня 2021 року.
Ідея даного проєкту, скоріш за все, мала на меті поновити українське законодавство у сфері екології згідно сучасних викликів та запровадити європейські підходи державного контролю за станом довкілля. Українська асоціація бізнесу і торгівлі (UBTA) підтримує ініціативи Уряду стосовно імплементації норм та напрацювань ЕС у сфері екології. Природні катаклізми, з якими стикнувся бізнес у всьому світі, перестали носити виключно локальний характер й стали глобальним завданням людства. Законотворчі документи мають відображати нові стандарти, правила та норми.
Однак, законопроєкт №3091 містить низку суттєвих недоліків. З самого початку авторами було обрано юридично некоректну концепцію акту, який «не вписується» в існуючу ієрархію законодавчих актів. Зокрема, у сфері державного контролю господарської діяльності вже існує базовий нормативний-правовий акт – Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Серед провокативних норм, що проєкт містить, асоціація виділяє:
- проведення заходу державного екологічного контролю без участі керівника суб’єкта господарювання або уповноваженої особи, якщо вони не з’явилися протягом 4 годин;
- зупинення органом екоконтролю перевірки на невизначений час для витребування документів від суб’єкта господарювання;
- запровадження нової форми екологічного контролю – рейдових перевірок (у тому числі в нічний час), яка не визначена жодним нормативно-правовим актом;
- можливість зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг на підставі припису органу екоконтролю;
- встановлення завищених штрафів за недопуск на підприємство (1,5 млн грн) поряд із значно нижчими штрафами за порушення норм природоохоронного законодавства (140 – 280 тис. грн).
Крім того, проєкт закону «Про державний екологічний контроль», не лише не відповідає базовому нормативному акту у сфері контролю господарської діяльності, а й грубо суперечить йому. Також, даний законопроєкт містить ряд норм, які створюють підстави для корупційних зловживань і суттєво погіршують умови ведення бізнесу в Україні.
Ми підтримуємо прагнення реформувати систему екологічного контролю і нагляду в Україні, але всі реформи повинні відбуватись відповідно до правових норм і цивілізованих підходів. Однак, законопроєкт №3091 у тому вигляді якому він є, несе загрозу для вітчизняних підприємців. Новостворена екологічна інспекція не має стати силовим органом для тиску на бізнес», – коментує ситуацію Дмитро Лось, голова Української асоціації бізнесу і торгівлі (UBTA).
У зв’язку з цим, UBTA звернулась у листі до Олега Бондаренка, голови Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики і природокористування, з проханням відхилити даний законопроєкт та розробити новий, концептуально юридично коректний нормативний акт.
ІЦ УАК за матеріалами agropolit
agroconf.org