Аграрії стверджують: між сучасними елеваторами та сучасними портовими терміналами простягнулася заржавіла залізнична інфраструктура 1950-х років
Київ – Україна здатна подвоїти експорт зерна протягом наступних 5 років, збільшивши його до 70 млн т в 2022, заявив Микола Горбачьов, Президент Української зернової асоціації
«Починаючи з 2010 року, Україна вирощувала понад 20 млн т кукурудзи щороку, і ми досі не досягнули навіть 50% нашого потенціалу врожайності», – розповів Горбачьов під час Українського аграрного форуму 2017.
Загальна урожайність зернових в Україні збільшиться вдвічі протягом 20 років: від 2 т в 2002 році до прогнозованих 4 т в 2022 році. Це зростання зумовлене, головним чином, впровадженням передового міжнародного досвіду, який великі агрокомпанії, орендуючи землю у власників, інвестували в нове обладнання та техніку.
Однак аграрний сектор України зустрівся з великою логістичною проблемою: транспортування зерна від поля до портів Чорного моря.
(Микола Горбачьов, Президент Української зернової асоціації вказує на становлення України як світового продовольчого лідера)
Залізниця стримує урожай
Вузьке місце – залізниця
«Внутрішні перевезення зерна є найбільшою проблемою для нас», – сказав Мартін Шульдт, Генеральний директор в Україні компанії Cargill (американський сільськогосподарський конгломерат).
Шульдт звернув увагу на відсутність зерновозів та локомотивної тяги. ПАТ «Укрзалізниця», державний монополіст, надзвичайно неефективна у забезпеченні вантажного транспорту, через що деякі трейдери не змогли виконати контракти в минулому році. Трейдери звинувачують місцевих менеджерів залізничного транспорту у затримках, мовляв останні прагнуть “вирішувати” ці питання шляхом додаткових платежів.
«Логістичні проблеми означають, що ми збільшуємо виробничі витрати, які лягають фактично на фермера, що в результаті платять нижчі ставки”, – пояснив Шульдт. Він закликав «Міністра інфраструктури та керівника залізниці, аби ті забезпечили транспортування зерна з елеваторів».
Домовленість прийшла від Володимира Осадчука, генерального директора в Україні китайської компанії COFCO Agri.
Він зауважив, що Укрзалізниця дуже повільно рухається до питання купівлі нових локомотивів.
«Їх недостатньо», – сказав Осадчук. «Фермери цього не відчувають так гостро як ми, адже вони вже продали свій врожай. Однак недостатня кількість локомотивів впливає на збільшення витрат для нас та зменшення прибутку для фермера».
Мартін Шульдт, Генеральний директор в Україні компанії Cargill, журиться, що український урожай зростає швидше ніж можливості транспортування зерна до портів Чорного моря (James Brooke).
Річкова альтернатива – питання багатьох років
В очікуванні збільшення врожаю та, в ідеалі, поліпшення логістики, лідери агробізнесу хочуть збільшити потужності терміналів чорноморських портів України. Сьогодні порти можуть обробляти приблизно вдвічі більше зерна на день, чим залізниця доставляти.
Річковий транспорт, що є альтернативою залізниці в Європі, поступово відроджується в Україні. Сьогодні, в Європі 50% товарів транспортуються річкою, що в 10 разів більше ніж в Україні – лише 5%.
Враховуючи збільшення населення до 2030 року на 100 млн осіб, Україна відіграватиме все більшу роль як світовий продовольчий лідер.
«Світ потребує і буде мати потребу в українському зерні», – підсумував Шультд. “Але нам потрібно бути готовими до нових викликів».
https://www.theubj.com