Всі папери на експорт органічної продукції з жовтня мають бути завантажені в систему TRACES. Для операторів ринку це означає менше чекати, простіше слідкувати та мати доступ до інформації коли завгодно. Але тільки за умови, що компанія розбереться з реєстрацією в системі.
З 14 жовтня 2017 року використання TRACES – існуючої електронної системи з відстеження переміщень продуктів харчування по всій території ЄС, під час експорту органічної продукції та отримання електронних сертифікатів інспекції стали обов’язковими для всіх операторів органічного ринку. За повідомленням Єврокомісії, перехід на TRACES дозволить краще стежити за обігом органічних продуктів, тим самим запобігаючи шахрайству та роблячи їх більш безпечними. Також гравцям ринку буде простіше отримувати всі необхідні дозволи та вони отримають більш точні дані про органічний імпорт.
До нововведення видача сертифікатів і частина документообігу під час експортно-імпортних операцій проводилась у паперовому, а частина – у електронному вигляді. Тож з квітня цього року було розпочато поступовий перехід усіх органічних експортерів та органів сертифікації до TRACES, і вона працювала у тестовому режимі.
Що таке TRACES та для чого це потрібно?
Зміни вимагають додати імпортні сертифікати в TRACES. Потім цілодобово оператори ринку зможуть отримувати інформацію про рух своїх партій, а перевіряючі органи зможуть швидко реагувати на загрози здоров’ю шляхом відстеження переміщення вантажів
Директор сертифікаційного органу “Organic Standard” Сергій Галашевский пояснює, що основна ідея системи – привести у електронний режим увесь документообіг та ввести стандартизовані процедури між усіма ланками органічного трейдингу у ЄС. Адже досі процедура отримання сертифікатів інспекції викликала у операторів багато запитань – кому та куди подавати документи, який вид вони матимуть. Наразі і в Україні, і у світі триває процес переходу органічних експортерів у цю систему, правила єдині для всіх країн, що хочуть поставляти органіку до ЄС.
Як розповідає консультант з питань торгівлі органічною продукцією Марія Махновець, перехід на TRACES має суттєво спростити доступ виробників органіки на експортні ринки. “Раніше заявку на транзакційний сертифікат інспекції (основний документ, який має супроводжувати органічну партію протягом його транспортування до покупця у ЄС, без якого не можливо було розмитнити вантаж у країни імпорту як органічний – Ред.) до органу сертифікації повинен був подавати експортер, який мав мати контракт та усі супроводжувальні документи/заявки. Далі орган сертифікації відбирав проби з партії продукції і, у випадку задовільних результатів аналізів, видавався сертифікат інспекції”, – говорить вона. Відтепер ініціатором видачі сертифікату інспекції є імпортер, якому він потрібен для розмитнення продукції. При цьому за експортера усі документи, необхідні для автоматичної видачі сертифікату, завантажує у систему його орган сертифікації, а імпортер, якщо усі дані в системі збігаються та їх затверджують усі контролюючі органи імпортера, – може в електронному вигляді отримати цей сертифікат для розмитнення. Для цього він має зробити заявку у TRACES та знайти там контрагента.
Доступ до системи матимуть сторони, що контролюють процес імпорту – безпосередньо сам імпортер, його орган сертифікації, прикордонна, митна, фітосанітарна та ветеринарна служби тощо. Вони слідкуватимуть за процесом імпорту товару у електронному вигляді, але матимуть обмежений доступ до інформації – лише той, що необхідний для виконання їх основних функцій. Махновець нагадує, використання системи TRACES абсолютно не знімає із експортера зобов`язань, прописаних у Настановах Європейської Комісії щодо додаткових заходів контролю імпорту органічних продуктів з України, Казахстану та Росії.
Як розповідає фахівець із закупівлі рослинної сировини відділу міжнародної торгівлі Dihlmann Organic Trading Анастасія Білич, впровадження системи TRACES мінімізувало людський фактор при поставках органічної продукції, скасувавши поштову або кур’єрську доставку сертифікату на місце розмитнення. З жовтня цього року все відбуватиметься режимі онлайн, а сертифікаційний орган експортера, митниця, перший одержувач, імпортер матимуть доступ до електронної бази для перевірки органічного статусу товару. Перший одержувач буде підтверджувати отримання товару в системі. “Ми, як імпортери, нерідко стикалися з проблемами очікування цього сертифіката через його тривалу фізичну доставку або через помилки із зазначенням адреси брокера на митному терміналі”, – констатує Білич.
Щоправда, є і негативні сторони. З квітня система працювала у тестовому режимі, проте і зараз видає чимало помилок, часто зависає через наплив бажаючих зареєструватись. Директор агрофірми “Поле” Іван Томенко, який експортує товари до ЄС, навіть направив одного із своїх фахівців з чеського філіалу компанії на тренінг, аби вивчати можливості TRACES. “Ми взяли цю місію на себе, самі реєструємо сертифікованих у “Organic Standard” виробників у системі TRACES. Підприємці можуть зробити це самостійно, проте система працює з перебоями, нам доводиться звертатися із запитами до уповноважених органів Єврокомісії, аби вони усували проблеми. Наразі до системи введено половину підприємств, до кінця місяця усі органічні виробники будуть авторизовані і зможуть користуватися”, – запевняє Галашевський.
Хто “за”, а хто “проти”
За словами Анастасії Білич, їх компанія почала працювати у системі з початку жовтня і зараз знайомиться з її можливостями. “Перші партії почнемо експортувати з України у новому календарному році, тож час опанувати програму є”, – підтверджує вона. “Буквально на минулому тижні ми завершили завантаження та відправили партію наших органічних імбирних пряників – палету вагою 230 кілограмів до Польщі. Процес пройшов швидко, нам допомагали в “Органік Стандарті” з документацією. Про реєстрацію у системі TRACES та перебіг поставки надходять сповіщення на електронну скриньку. Загалом, враження дуже позитивні”, – розповідає директор ТОВ “Кондитерська майстерня “Квартет” Віктор Михайлов.
Так само добре ставиться до запровадження системи TRACES в Україні заступник директора Департаменту зовнішньої торгівлі корпорації “Сварог Вест Груп” Олексій Семенюк. Пояснює, що на сьогодні для наших виробників критично важливо виправити репутацію в очах міжнародних партнерів (через низку скандалів із органікою у минулі сезони), і прозорість поставок – один із вагомим важелів у цьому. “Органічну продукцію ми вирощуємо виключно під експорт, працюємо в основному на ринках європейських країн, маємо там надійних партнерів. Експортна ціна органічних товарів є надзвичайно волатильною, тому нам важливо мати довірчі відносини із партнерами. Якщо ви маєте усі дозволи та сертифікати, зареєстровані у системі TRACES, це означає ви надійний партнер із продукцією, походження якої можна прослідкувати. Це і є запорукою кращої ціни на ваш товар”, – вважає Семенюк.
Незважаючи на очевидні плюси реєстрації у TRACES, деякі із опитаних Agravery.com виробників із пересторогою ставляться до впровадження системи, бо навіть не знають як нею користуватися. На їх переконання, додаткова “прозорість” поставок може нашкодити їх бізнесу, і кількість нелегальних оборудок може зрости. “Зрозуміло, що будь-яка єдина база виробників означатиме більш прискіпливу увагу не лише європейських, а й українських контролюючих органів. Експортувати і так важко, а це додатковий клопіт виробника. Кількість тіньових операцій при експорті однозначно зросте”, – прокоментував Agravery.com підприємець, який побажав залишитись анонімним.
http://agravery.com