Аграрний тиждень. Україна
» » ОГЛЯД основних тенденцій на ринках продукції птахівництва в ІІІ кварталі 2021 року
» » ОГЛЯД основних тенденцій на ринках продукції птахівництва в ІІІ кварталі 2021 року

    ОГЛЯД основних тенденцій на ринках продукції птахівництва в ІІІ кварталі 2021 року


     З метою підвищення рівня поінформованості споживачів щодо стосовно основних тенденцій на ринках продукції птахівництва, Асоціація «Союз птахівників України» започатковує оприлюднення щоквартальних оглядів за наступними розділами:



    -            оцінка ситуації, яка складається на ринку;
    -            виробництво продукції птахівництва (м'ясо птиці, яйце куряче харчове);
    -            споживання продукції птахівництва;
    -            динаміка зміни та прогноз споживчих цін;
    -            пропозиції щодо стабілізації ситуації на ринку та забезпечення рентабельності виробництва продукції птахівництва.
     
    Оцінка ситуації на ринку у ІІІ кварталі 2021 року
    У ІІІ кварталі поточного року ринок продукції птахівництва був орієнтований на динаміку зміни цін на основні складові комбікормів (пшениця, кукурудза, шрот соняшниковий, шрот соєвий), враховуючи завершення збору пізніх зернових культур і формуванням оптово-відпускних цін на вказану продукцію. Це пов’язано з тим, що в структурі собівартості виробництва продукції птахівництва вартість комбікормів складає 60-65%, тому будь-які зміни цієї складової задають вектор руху цін на кінцеву продукцію – м’ясо птиці чи харчові яйця.
     
    Динаміка цін на основні складові комбікормів (див. графік) вказує на збереження високих цінових показників, які за умов зростання цін на природний газ та електроенергію для промислових споживачів призведе до подорожчання утримання збіжжя в зерносховищах.

     
    Ринки продукції птахівництва знаходились під впливом сезонних чинників, особливо яєць. Висока пропозиція на ринку призвела до суттєвого зменшення відпускних цін та реалізації продукції нижче рівня собівартості. Лише в кінці ІІІ кварталу ситуація для виробників дещо покращилася і дозволила цінам реалізації досягти рівня рентабельності виробництва.

     



    Виробництво продукції птахівництва
    Ріст собівартості виробництва на фоні низьких відпускних цін, став фатальним чинником для низки підприємств, які вимушені були зупинити діяльність. Зокрема збанкрутував другий за величиною виробник м’яса птиці в Україні – ТОВ «Комплекс «Агромарс» (100 тис.т м’яса в рік).
     
    За 10 місяців поточного року було вироблено 994,1 тис.тонн м’яса птиці, що на 3,1% або 32 тис.тонн менше ніж в минулому році. Скорочення виробництва компенсується збільшенням імпорту дешевої низькосортної сировини за демпінговими цінами. Так, імпорт м’яса індиків сьогодні вже складає четверть від власного виробництва, а демпінгові ціни імпорту змушують вітчизняних виробників скорочувати виробництво та відповідно найманих працівників для виживання в умовах росту собівартості та зниження попиту через імпорт.
     
     


    Зазначені вище чинники призвели до скорочення поголів’я курей-несучок та зупинки діяльності біля 20 потужних підприємств з виробництва яєць, зокрема 13 птахофабрик найбільшого виробника яєць - Агрохолдингу «Авангард».
    За 10 місяців 2021 року зменшення промислового виробництва склало 1,77 млрд.штук або 23,5%. Виробництво яєць в господарствах населення, які виробляють 48% від загального обсягу яєць, скоротилося на 181 млн.штук або 2,8%.


     



    Експорт-імпорт
    Експортні ринки все ще знаходяться під впливом світової економічної кризи через пандемію COVID-19. Загальносвітові проблеми із логістикою в міжнародній торгівлі та відповідно ріст логістичних витрат призвели до скорочення в ІІІ кварталі експорту м’яса птиці порівняно з попереднім кварталом на 11%. За ІІІ квартал було експортовано 114,5 тис.тонн м’яса птиці, а за 10 місяців 2021 року – 376 тис.тонн, що на 4% більше аналогічного показника минулого року. Натомість в цьому кварталі спостерігаємо збільшення обсягів імпорту на 10%, а загальний імпорт м’яса птиці 10 місяців 2021 року зріс на 14,4% досягши 102 тис.тонн.
    Суттєве скорочення виробництва яєць не могло не відобразитись на обсягах експорту.
     
    За 10 місяців 2021 року зменшення експорту яєць становило 63% або 1 млрд.штук. Відповідне зменшення переробки яєць призвело до скорочення експорту яєчних продуктів на 37% або 2,6 тис.тонн. Недоотримано біля 100 млн.дол.США валютної виручки. Натомість, вперше за роки незалежності Україна розпочала імпортувати яйця. З початку року завезено 11,5 млн.штук харчових яєць з Білорусії, що є вкрай негативним фактором, що вказує на подальше поглиблення кризових явищ в галузі.
     
    Споживання продукції птахівництва
    Обсяг споживання продукції птахівництва на душу населення за ІІІ квартал 2021 року в порівняні з ІІІ кварталом 2020 року скоротився. Зокрема, м’яса птиці на 3,2% або 8,3 тис.тонн, яєць
    – на 8,7% або 336 млн.штук. Це пов’язано як із скороченням чисельності, так і з низькою купівельною спроможністю населення (в ІІІ кварталі індекс реальної заробітної плати становив 99,46%).
     



    Споживчі ціни
     
    Факторами, які і надалі впливають на зростання собівартості та відповідно зростання оптово- відпускних та споживчих цін на продукцію птахівництва, крім здороження вартості комбікормів є стрімке подорожчання інших складових: пакувальних матеріалів та енергоресурсів. Частка останніх в структурі собівартості зросла з 3-5% до 10-12%
     
    М'ясо птиці, яке незважаючи на подальше поступове подорожчання залишається найдешевшим та найдоступнішим видом м’яса для українців. З початку року м'ясо птиці подорожчало на 25%, а порівняно з листопадом минулого року на 30%. В IV кварталі минулого року, незважаючи на стрімкий ріст собівартості, виробники за рахунок власних резервів та зменшення прибутковості стримували ріст на м'ясо птиці. Однак вимушені були поступово підвищувати відпускні ціни вже з початку цього року для компенсації минулорічних втрат.

     
    Яйця також подорожчали порівняно з аналогічним періодом минулого року через ріст собівартості виробництва, але ще на кінцеву ціну яєць суттєво впливає сезонність, оскільки біля половини виробництва яєць зосереджено в господарствах населення, де птиця активно несеться в літній період.
     


    Тому, найдешевші промислові яйця зазвичай у весняно-літній період, що пов’язано із збільшенням пропозиції від господарств населення, зміною раціону харчування та умов зберігання яєць в період дії підвищених температур - складні і обмежені умови вимагають більш високої оборотності даної продукції в торгівлі, що змушує продавця йти на зниження домогосподарствами населення яєць курячих на ціноутворення на внутрішньому ринку – із збільшенням виробництва яєць в господарствах населення в весняно-літній період, спостерігається зниження як оптово- відпускних цін промислових виробників, так і відповідно споживчих цін на яйця курячі харчові. І навпаки, із зменшенням виробництва в осінньо-зимовий період, ціни збільшуються.

     
    На даному графіку продемонстровано цінові тенденції на яйця курячі протягом останніх 4 років, ціни на яйця постійно зростають в осінній період і 2021 рік став не виключенням:

     



    Від того яка цінова ситуація складеться у осінньо-зимовий період і залежить фінансовий результат підприємств протягом року.
    Основний ріст оптово-відпускних цін на яйця курячі спостерігався у вересні-грудні 2020 року, в період коли відбувалося галопуюче подорожчання зернових та олійних культур, і відповідно комбікорму для птиці.



    Надалі, весь 2021 рік ціна на яйця перебувала більше під впливом сезонних факторів, які були визначальними у формуванні попиту та пропозиції яєць на ринку.

     
    Незважаючи на стрімкий ріст цін на енергоресурси з серпня, досить високі ціни на комбікорми, які не подешевшали з новим врожаєм, оптово-відпускні ціни на яйця протягом вересня-жовтня залишалися відносно стабільними незважаючи навіть на сезонність.
     
    За оцінками експертів ринку та основних компаній виробників яйця курячого, сьогодні, нажаль, є об’єктивні причини зростання оптово-відпускних цін виробників на яйця через збільшення основних виробничих витрат та зростання собівартості продукції. Крім зростання собівартості виробництва, додається підвищений попит напередодні новорічних свят. Тому, за нашими прогнозами, вже найближчим часом споживачі спостерігатимуть за поступовим підвищенням цін на яйця на полицях магазинів. До кінця року яйця в ціні можуть ще добавити в межах 10-12%. Однак, вже в січні очікуватиметься відкат цін з доволі стабільними показниками до Великодня.
     
    Пропозиції щодо стабілізації ситуації на ринку та забезпечення рентабельності виробництва продукції птахівництва
    1.     Збереження для виробників продукції птахівництва бути платниками єдиного податку 4-ої групи, що пропонується скасувати проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» №5600 від 02.06.2021 року. Відверто дискримінаційний проект закону по відношенню до галузі птахівництва призведе до збільшення податкового навантаження на виробників та досить прогнозованого подальшого зростання цін на м’ясо птиці та яйця, які на сьогодні є соціально значущими та найдоступнішими для всіх верств населення продуктами тваринництва.

     


    2.     Створити сприятливі умови для можливості поповнення обігових коштів тваринницьких підприємств для закупки зернових, олійних та продуктів їх переробки, готових комбікормів, для чого збільшити у державному бюджеті кошти за програмою фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів для галузі тваринництва.
     
    3.     Розробити та прийняти у Верховній Раді України законопроект щодо внесення змін до Податкового кодексу України, яким передбачити зменшення ставки податку на додану вартість до 10-11% на соціально значущі продукти харчування. Це сприятиме збільшенню обігових коштів у сільськогосподарських виробників продукції тваринництва для виробничої та інвестиційної діяльності, а також запобігатиме пов’язаному з відміною спецрежиму ПДВ падінню попиту та виробництва. Це реальний механізм обмеження стрімкого росту цін та стимулювання попиту на продукти харчування, який діє в багатьох розвинених країнах світу.
    4.     Прийняти проект Закону України щодо врегулювання взаємовідносин між торгівельними
    мережами та виробниками продуктів харчування, зокрема в частині визначення строків оплати за поставлений товар, заборони встановлення дискримінаційних умов в договорах між суб’єктами господарювання та стягнення штрафів за невиконання таких умов, тощо.
     
     
    Асоціація "Союз птахівників України"
    (pdf version)
     



     





    Схожі новини
  • Здобутки провідної птахівничої компанії Vencomatic Group BV, представлені студентам Національного Університету біоресурсів і природокористування України
  • Лист-звернення щодо ситуації із зерновими і ростом собівартості
  • Китай зняв заборону на імпорт української птиці
  • Україна святкує 50-й ювілей організації промислового птахівництва
  • Присяжнюк: українська продукція птахівництва найближчим часом надійде на ринок ЄС

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

ОГЛЯД основних тенденцій на ринках продукції птахівництва в ІІІ кварталі 2021 року


 З метою підвищення рівня поінформованості споживачів щодо стосовно основних тенденцій на ринках продукції птахівництва, Асоціація «Союз птахівників України» започатковує оприлюднення щоквартальних оглядів за наступними розділами:



-            оцінка ситуації, яка складається на ринку;
-            виробництво продукції птахівництва (м'ясо птиці, яйце куряче харчове);
-            споживання продукції птахівництва;
-            динаміка зміни та прогноз споживчих цін;
-            пропозиції щодо стабілізації ситуації на ринку та забезпечення рентабельності виробництва продукції птахівництва.
 
Оцінка ситуації на ринку у ІІІ кварталі 2021 року
У ІІІ кварталі поточного року ринок продукції птахівництва був орієнтований на динаміку зміни цін на основні складові комбікормів (пшениця, кукурудза, шрот соняшниковий, шрот соєвий), враховуючи завершення збору пізніх зернових культур і формуванням оптово-відпускних цін на вказану продукцію. Це пов’язано з тим, що в структурі собівартості виробництва продукції птахівництва вартість комбікормів складає 60-65%, тому будь-які зміни цієї складової задають вектор руху цін на кінцеву продукцію – м’ясо птиці чи харчові яйця.
 
Динаміка цін на основні складові комбікормів (див. графік) вказує на збереження високих цінових показників, які за умов зростання цін на природний газ та електроенергію для промислових споживачів призведе до подорожчання утримання збіжжя в зерносховищах.

 
Ринки продукції птахівництва знаходились під впливом сезонних чинників, особливо яєць. Висока пропозиція на ринку призвела до суттєвого зменшення відпускних цін та реалізації продукції нижче рівня собівартості. Лише в кінці ІІІ кварталу ситуація для виробників дещо покращилася і дозволила цінам реалізації досягти рівня рентабельності виробництва.

 



Виробництво продукції птахівництва
Ріст собівартості виробництва на фоні низьких відпускних цін, став фатальним чинником для низки підприємств, які вимушені були зупинити діяльність. Зокрема збанкрутував другий за величиною виробник м’яса птиці в Україні – ТОВ «Комплекс «Агромарс» (100 тис.т м’яса в рік).
 
За 10 місяців поточного року було вироблено 994,1 тис.тонн м’яса птиці, що на 3,1% або 32 тис.тонн менше ніж в минулому році. Скорочення виробництва компенсується збільшенням імпорту дешевої низькосортної сировини за демпінговими цінами. Так, імпорт м’яса індиків сьогодні вже складає четверть від власного виробництва, а демпінгові ціни імпорту змушують вітчизняних виробників скорочувати виробництво та відповідно найманих працівників для виживання в умовах росту собівартості та зниження попиту через імпорт.
 
 


Зазначені вище чинники призвели до скорочення поголів’я курей-несучок та зупинки діяльності біля 20 потужних підприємств з виробництва яєць, зокрема 13 птахофабрик найбільшого виробника яєць - Агрохолдингу «Авангард».
За 10 місяців 2021 року зменшення промислового виробництва склало 1,77 млрд.штук або 23,5%. Виробництво яєць в господарствах населення, які виробляють 48% від загального обсягу яєць, скоротилося на 181 млн.штук або 2,8%.


 



Експорт-імпорт
Експортні ринки все ще знаходяться під впливом світової економічної кризи через пандемію COVID-19. Загальносвітові проблеми із логістикою в міжнародній торгівлі та відповідно ріст логістичних витрат призвели до скорочення в ІІІ кварталі експорту м’яса птиці порівняно з попереднім кварталом на 11%. За ІІІ квартал було експортовано 114,5 тис.тонн м’яса птиці, а за 10 місяців 2021 року – 376 тис.тонн, що на 4% більше аналогічного показника минулого року. Натомість в цьому кварталі спостерігаємо збільшення обсягів імпорту на 10%, а загальний імпорт м’яса птиці 10 місяців 2021 року зріс на 14,4% досягши 102 тис.тонн.
Суттєве скорочення виробництва яєць не могло не відобразитись на обсягах експорту.
 
За 10 місяців 2021 року зменшення експорту яєць становило 63% або 1 млрд.штук. Відповідне зменшення переробки яєць призвело до скорочення експорту яєчних продуктів на 37% або 2,6 тис.тонн. Недоотримано біля 100 млн.дол.США валютної виручки. Натомість, вперше за роки незалежності Україна розпочала імпортувати яйця. З початку року завезено 11,5 млн.штук харчових яєць з Білорусії, що є вкрай негативним фактором, що вказує на подальше поглиблення кризових явищ в галузі.
 
Споживання продукції птахівництва
Обсяг споживання продукції птахівництва на душу населення за ІІІ квартал 2021 року в порівняні з ІІІ кварталом 2020 року скоротився. Зокрема, м’яса птиці на 3,2% або 8,3 тис.тонн, яєць
– на 8,7% або 336 млн.штук. Це пов’язано як із скороченням чисельності, так і з низькою купівельною спроможністю населення (в ІІІ кварталі індекс реальної заробітної плати становив 99,46%).
 



Споживчі ціни
 
Факторами, які і надалі впливають на зростання собівартості та відповідно зростання оптово- відпускних та споживчих цін на продукцію птахівництва, крім здороження вартості комбікормів є стрімке подорожчання інших складових: пакувальних матеріалів та енергоресурсів. Частка останніх в структурі собівартості зросла з 3-5% до 10-12%
 
М'ясо птиці, яке незважаючи на подальше поступове подорожчання залишається найдешевшим та найдоступнішим видом м’яса для українців. З початку року м'ясо птиці подорожчало на 25%, а порівняно з листопадом минулого року на 30%. В IV кварталі минулого року, незважаючи на стрімкий ріст собівартості, виробники за рахунок власних резервів та зменшення прибутковості стримували ріст на м'ясо птиці. Однак вимушені були поступово підвищувати відпускні ціни вже з початку цього року для компенсації минулорічних втрат.

 
Яйця також подорожчали порівняно з аналогічним періодом минулого року через ріст собівартості виробництва, але ще на кінцеву ціну яєць суттєво впливає сезонність, оскільки біля половини виробництва яєць зосереджено в господарствах населення, де птиця активно несеться в літній період.
 


Тому, найдешевші промислові яйця зазвичай у весняно-літній період, що пов’язано із збільшенням пропозиції від господарств населення, зміною раціону харчування та умов зберігання яєць в період дії підвищених температур - складні і обмежені умови вимагають більш високої оборотності даної продукції в торгівлі, що змушує продавця йти на зниження домогосподарствами населення яєць курячих на ціноутворення на внутрішньому ринку – із збільшенням виробництва яєць в господарствах населення в весняно-літній період, спостерігається зниження як оптово- відпускних цін промислових виробників, так і відповідно споживчих цін на яйця курячі харчові. І навпаки, із зменшенням виробництва в осінньо-зимовий період, ціни збільшуються.

 
На даному графіку продемонстровано цінові тенденції на яйця курячі протягом останніх 4 років, ціни на яйця постійно зростають в осінній період і 2021 рік став не виключенням:

 



Від того яка цінова ситуація складеться у осінньо-зимовий період і залежить фінансовий результат підприємств протягом року.
Основний ріст оптово-відпускних цін на яйця курячі спостерігався у вересні-грудні 2020 року, в період коли відбувалося галопуюче подорожчання зернових та олійних культур, і відповідно комбікорму для птиці.



Надалі, весь 2021 рік ціна на яйця перебувала більше під впливом сезонних факторів, які були визначальними у формуванні попиту та пропозиції яєць на ринку.

 
Незважаючи на стрімкий ріст цін на енергоресурси з серпня, досить високі ціни на комбікорми, які не подешевшали з новим врожаєм, оптово-відпускні ціни на яйця протягом вересня-жовтня залишалися відносно стабільними незважаючи навіть на сезонність.
 
За оцінками експертів ринку та основних компаній виробників яйця курячого, сьогодні, нажаль, є об’єктивні причини зростання оптово-відпускних цін виробників на яйця через збільшення основних виробничих витрат та зростання собівартості продукції. Крім зростання собівартості виробництва, додається підвищений попит напередодні новорічних свят. Тому, за нашими прогнозами, вже найближчим часом споживачі спостерігатимуть за поступовим підвищенням цін на яйця на полицях магазинів. До кінця року яйця в ціні можуть ще добавити в межах 10-12%. Однак, вже в січні очікуватиметься відкат цін з доволі стабільними показниками до Великодня.
 
Пропозиції щодо стабілізації ситуації на ринку та забезпечення рентабельності виробництва продукції птахівництва
1.     Збереження для виробників продукції птахівництва бути платниками єдиного податку 4-ої групи, що пропонується скасувати проектом Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» №5600 від 02.06.2021 року. Відверто дискримінаційний проект закону по відношенню до галузі птахівництва призведе до збільшення податкового навантаження на виробників та досить прогнозованого подальшого зростання цін на м’ясо птиці та яйця, які на сьогодні є соціально значущими та найдоступнішими для всіх верств населення продуктами тваринництва.

 


2.     Створити сприятливі умови для можливості поповнення обігових коштів тваринницьких підприємств для закупки зернових, олійних та продуктів їх переробки, готових комбікормів, для чого збільшити у державному бюджеті кошти за програмою фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі шляхом здешевлення кредитів для галузі тваринництва.
 
3.     Розробити та прийняти у Верховній Раді України законопроект щодо внесення змін до Податкового кодексу України, яким передбачити зменшення ставки податку на додану вартість до 10-11% на соціально значущі продукти харчування. Це сприятиме збільшенню обігових коштів у сільськогосподарських виробників продукції тваринництва для виробничої та інвестиційної діяльності, а також запобігатиме пов’язаному з відміною спецрежиму ПДВ падінню попиту та виробництва. Це реальний механізм обмеження стрімкого росту цін та стимулювання попиту на продукти харчування, який діє в багатьох розвинених країнах світу.
4.     Прийняти проект Закону України щодо врегулювання взаємовідносин між торгівельними
мережами та виробниками продуктів харчування, зокрема в частині визначення строків оплати за поставлений товар, заборони встановлення дискримінаційних умов в договорах між суб’єктами господарювання та стягнення штрафів за невиконання таких умов, тощо.
 
 
Асоціація "Союз птахівників України"
(pdf version)
 



 





Схожі новини
  • Здобутки провідної птахівничої компанії Vencomatic Group BV, представлені студентам Національного Університету біоресурсів і природокористування України
  • Лист-звернення щодо ситуації із зерновими і ростом собівартості
  • Китай зняв заборону на імпорт української птиці
  • Україна святкує 50-й ювілей організації промислового птахівництва
  • Присяжнюк: українська продукція птахівництва найближчим часом надійде на ринок ЄС

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.