13 січня під головуванням Міністра інфраструктури Олександра Кубракова відбулось перше у 2022 році засідання Антикризового штабу з відновлення сталого функціонування АТ «Укрзалізниця».
У центрі уваги — підбиття результатів роботи «Укрзалізниці» у 2021 році, зокрема у розрізі фінансових показників та динаміки вантажного та пасажирського потоків залізницею.
«Укрзалізниця завершила минулий рік позитивним фінансовим результатом — це важливий індикатор того, що ми рухаємось у правильному напрямі. Нагадаю, що влітку 2021 року нова команда прийшла в Укрзалізницю з показником 1,4 млрд збитків за перше півріччя.
У короткі терміни вдалось запустити низку антикризових заходів, зокрема вибудувати управлінську вертикаль, підвищити до економічно обґрунтованих показників тарифи на вантажні перевезення, а також створити умови для прямих закупівель електроенергії у виробника. Також важливо, що минулого року вдалось підвищити показники вантажних та пасажирських перевезень на 2,7 % і 46,4 % відповідно.
Результат — прибуток Товариства за підсумками 2021 року склав майже пів мільярда гривень (457,5 млн грн). Цього року запланований прибуток складає 1,7 млрд грн», — розповів Олександр Кубраков, Міністр інфраструктури України.
Таким чином, Укрзалізниця продовжує підвищувати ефективність роботи в умовах підготовки до конкурентного ринку залізничних перевезень. А це означає збільшення доходів, які компанія могла б витратити на посилення соціальних гарантій працівникам та модернізацію.
Запуск роботи Наглядової ради
У рамках засідання Антикризового штабу було обговорено питання запуску повноцінної роботи нового складу Наглядової ради АТ «Укрзалізниця».
Перед новим складом ради, сформованим Кабінетом Міністрів України в грудні 2021 року, поставлено завдання:
▪ узгодити розроблені показники ефективності діяльності ради
▪ оновити Стратегію компанії, а також відновити структурну реформу «Укрзалізниця»
▪ забезпечити ефективну комунікацію з Правління акціонерного товариства
Оновлення парку вантажних вагонів
Вантажні перевезення – основний вид діяльності Укрзалізниці. Зношені вагони вже давно є великою проблемою для залізниці. Так, станом на 10 січня оборот зерновоза Укрзалізниці виріс до 17,9 доби. Зерновози мають стабільно великий попит на ринку вантажних перевезень. То ж, простій вагонів під частими ремонтами знижує ефективність та безпечність перевезень та збільшує недоотримання доходу. Саме тому найближчими роками компанія планує інтенсивно оновлювати парк вагонів-зерновозів АТ «Укрзалізниця». Він складає 11,4 тис. одиниць.
Вже з 2022 року стартує десятирічна програма оновлення українського парку вантажних вагонів. Вона має на меті оновлення парку вантажних вагонів близько 51,3 тис. новими вантажними вагонами. Серед них 14,6 тисячі – зерновозів.
Як повідомив голова правління АТ «Укрзалізниця» Олександр Камишін, у 2022 році АТ «Укрзалізниця» планує побудувати на власному підприємстві — Панютинському вагоноремонтному заводі — 50 вагонів-зерновозів нового зразка.
В рамках програми оновлення парку вантажних вагонів, впроваджується поетапне обмеження терміну їх експлуатації у завантаженому стані протягом 10 років та приведення цього терміну до нормативного. Зерновозів — із 45 років до 30 років.
Швидко оновлювати парк зерновозів необхідно ще й тому, що обсяг перевезень зернових зростає. Так, у грудні 2021 року Укрзалізниця встановила черговий рекорд із місячних перевезень зернових вантажів. Наша компанія перевезла понад 3,8 млн тонн зернових вантажів. Це на 15,8% більше, ніж у грудні 2020 року. Цей показник став рекордним за останні 11 років.
Тож, в рамках засідання Антикризового штабу були окреслені плани «Укрзалізниці» щодо оновлення парку вантажних вагонів. Зокрема, у 2022 році планується:
▪ будівництво 1 496 нових вагонів (1 446 піввагонів та 50 зерновозів)
▪ ремонт 31 960 вагонів (20 200 вагонів приватних власників та 11 760 вагонів «Укрзалізниці»)
Для підсилення Програми оновлення вантажних вагонів у 2022 році буде запущено механізм підтримки машинобудування, а саме шляхом компенсації процентних та лізингових платежів для тих хто оновлює чи купує новий парк вагонів у вітчизняних виробників. Наразі вона розробляється Міністерством економіки спільно з Міністерством інфраструктури.
Електрифікація ділянки Долинська — Миколаїв — Колосівка
Обговорювалось також питання перегляду варіантів дій щодо реалізації проєкту електрифікації дільниці Долинська — Миколаїв — Колосівка. Зокрема, йдеться про рішення направити до ЄІБ та ЄБРР звернення щодо скасування тендерної процедури за I фазою проєкту (електрифікація дільниці Долинська — Миколаїв).
Основна причина — низка виявлених процедурних порушень Укрзалізницею, а також занадто довгий проміжок часу як для подачі, так і оцінки тендерних пропозицій. За 2 роки проведення процедури відбулось суттєве оновлення стандартної закупівельної документації, а також конкретних технічних стандартів. Рішення про скасування процедури було підтримане на засідання Антикризового штабу.
Нагадаємо, 15 вересня 2021 року Уряд на виконання рішення Ради національної безпеки та оборони погодив створення Антикризового штабу з відновлення сталого функціонування АТ «Укрзалізниця». Його очолив Міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
ІЦ УАК за матеріалами Мінінфраструктури та АТ «Укрзалізниця»
agroconf.org