"Міністерство закордонних справ України стурбоване діями Російської Федерації, які призводять до затримки роботи Чорноморського зернового коридору.
Починаючи з 14 жовтня 2022 року, російські інспектори Спільного координаційного центру в м. Стамбул суттєво затримують перевірку суден, які прямують до портів України для завантаження зерновими або вже є завантаженими та прямують до кінцевого пункту призначення. У результаті дій РФ, понад 165 суден нині застрягли в черзі біля протоки Босфор, і їхня кількість щодня збільшується.
Маємо підстави вважати, що затримки з перевірками суден зернової ініціативи з боку Росії є політично мотивованими. Нещодавно російське керівництво без законних підстав намагалося поставити під сумнів діяльність зернового коридору, вимагаючи нових поступок за згоду Москви продовжити дію зернової угоди.
Дії Росії підривають глобальну продовольчу безпеку, зокрема в регіоні Глобального Півдня. Затримки з перевірками вже не дозволили Україні експортувати додаткові 3 мільйони тонн зерна. 10 мільйонів людей у світі не отримали вчасно їжу через політичні амбіції Росії.
Ми закликаємо міжнародне співтовариство, зокрема країни Африки та Азії, які покладаються на експорт зернових з України, вимагати від Росії негайно припинити ці штучні затримки в перевірках суден зернового коридору. Ми не повинні дозволити Кремлю тримати мільйони людей заручниками його голодних ігор.
Україна також звернулася до Секретаріату Спільного координаційного центру з проханням терміново врегулювати питання затримок з боку Росії, зокрема шляхом збільшення кількості інспекторів в протоці Босфор.
Ми прагнемо продовжувати тісну співпрацю з ООН і Туреччиною задля забезпечення безперешкодного функціонування Чорноморського зернового коридору".
Нагадаємо, Зеленський заявив, що росія свідомо затримує проходження кораблів, що перевозять українське зерно.
"Враховуючи, що росія штучно затримує інспекцію суден в Босфорі (це призвело до черги в понад 170 суден), то українські порти змушені працювати лише на 25-30% своїх потужностей", - зазначили в Мінінфраструктури.
Станом на зараз у Мармуровому морі знаходиться більше 100 суден у режимі очікування і ще 30-40 суден — у Чорному морі. Середній дедвейт (завантаження) кожного судна становить 22-23 тис. т. Загалом 1,5 млн т української агропродукції не можуть вчасно потрапити до пункту призначення.
Про це повідомив керівник Моніторингової групи Інституту Чорноморських стратегічних досліджень, головний редактор BlackSeaNews Андрій Клименко під час онлайн-брифінгу в «Укрінформ», повідомив AgroPortal.
«До 18 вересня середній час затримок суден у черзі становив 2-2,5 доби, це нормальний час для даної процедури. У другій половині місяця середній час простою збільшився до 200 год. Максимум затримки судна становив 528 год, або 22 доби. І тенденція йде на збільшення», — коментує Андрій Клименко.
Експерт додає, що наслідком заторів є простої суден, а це додаткові витрати, зриваються терміни контрактів. Йде збій по всій логістичній мережі. Втрачається час та обсяги агропродукції, які б можна було експортувати.
ІЦ УАК за матеріалами МЗС України
agroconf.org