30 червня 2023 року Українська зернова асоціація провела першу зустріч з провідними українськими та західними медіа в форматі «Зернового клубу УЗА».
Зустріч була присвячена темі: «Зерно.Економіка.Війна», а спікерами були президент УЗА Микола Горбачьов, заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Юрій Васьков, Генеральний директор компанії «Кернел» Євген Осипов.
Під час «Зернового клубу УЗА» відбулася презентація результатів минулого сезону, основних викликів та проблем, які доводиться долати українським аграріям через війну, перспективи наступного сезону, а головне шляхи експорту українського зерна в умовах припинення дії Чорноморської зернової ініціативи.
Україна за 2022/2023 маркетинговий рік попри всі складнощі війни і постійне перешкоджання росією експорту зерна через «зерновий коридор» експортувала загалом 58,5 млн тонн зернових та олійних, що навіть перевищило трохи більше як на 9% показники минулого воєнного зернового сезону.
Як зазначив під час «Зернового клубу УЗА» президент Української зернової асоціації Микола Горбачьов, Україна виробляла і експортувала зерно тисячу років тому, вирощувала зерно і у воєнні періоди минулого століття, продовжуватиме вирощувати та експортувати зерно і бути житницею світу й надалі.
Попри всі спроби росіян обмежити експорт українського зерна (а за простої суден в «зерновому коридорі» українські аграрії заплатили фактично понад 1 млрд доларів), Україна розглядає План Б для організації експорту без участі росіян в Чорноморській зерновій ініціативі, зокрема й в розвитку експорту через Дунайські порти України в кооперації з Молдовою та Румунією.
План Б, за словами Миколи Горбачьова, стосується як дунайських портів, так і додаткових фінансових інструментів, які дозволять страхувати судна для тих компаній, чиї судна будуть заходити до портів Великої Одеси і перевозити зерно без зернової угоди.
Як зазначив на «Зерновий клуб УЗА» заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Юрій Васьков задля продовження фактично «зернового коридору» без участі росії, Уряд України виділив 20 млрд. грн у спеціальний фонд, який гарантуватиме виплати іноземним судновласникам у разі пошкоджень судна чи товару.
Генеральний директор компанії «Кернел» Євген Осипов під час дискусії «Зерновий клуб УЗА» зазначив, що компанія «Кернел» готова брати участь в експорті зерна через порти Великої Одеси без дії зернової угоди, оскільки альтернативи морському шляху експорту фактично немає. Втім, як це відбуватиметься, і в якому форматі, за його словами, це буде залежати від Мінінфраструктури та від наших військових.
Президент УЗА Микола Горбачьов наголосив, що організація зовнішніх рейдів в територіальних водах Румунії та України для українських Дунайських портів і подальша розбудова цих портів – це найкраща альтернатива для зростання спроможності експортної логістики України. Організація рейдової перевалки для перевантаження зерна з барж з Дунайських портів на великі судна типу Panamax дозволить подвоїти перевалку зернових в Дунайських портах. Окрім цього, за словами Миколи Горбачьова, розбудова портів на Дунаю зменшить витрати аграріїв на логістику, зокрема вартість перевалки баржами на Дунаю здешевшає з $20 до $10. Також Президент УЗА наголосив, що Україна має досвід і відповідний флот для організації та функціонування таких рейдових перевалок з барж на великі судна, зокрема такий досвід мали в районі Очакова.
Заступник міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Юрій Васьков також переконаний, що організація рейдової перевалки, днопоглиблення українського гирла «Бистре» і менеджмент суднозаходів по українському гирлу «Бистре» та румунському каналу «Суліна» дозволить значно наростити обсяги перевалки на рейді в румунських територіальних водах. Юрій Васьков запевнив, що організувати рейдову перевалку при наявності політичної волі з технічного боку можна протягом тижня.