Українська зернова асоціація стурбована можливою повною зупинкою експорту зерна з України через ухвалення Верховною Радою України непродуманих законодавчих змін щодо експорту зернових та олійних, які вносять суперечності в законодавство, зокрема в податкове.
Ухвалення законопроектів 10168-2 та 10169-2 без консультацій та залучення бізнес-асоціацій приведе до запровадження невиконуваних та незастосовних правил та, відповідно, паралічу на ринку зерна і повної зупинки експорту з України.
Наприклад, народні депутати пропонують реєструвати податкову накладну до моменту фізичного експорту зерна з території України. Натомість, податкове законодавство передбачає, що реєстрація податкових накладних відбувається у двох випадках – фізичної поставки товару покупцю чи отримання оплати за товар (в нашому випадку йдеться про повну передоплату). Зрозуміло, що питання про фізичну поставку не йдеться, вона неможлива при запроваджених нових правилах. Також жоден імпортер не проводить передоплати за товар, призначений до експорту з України. В цьому випадку експортери можуть опинитись в ситуації, коли вони не можуть ні поставити товар, ні отримати оплати за нього, щоб зареєструвати податкову накладну.
Ще одна новела ухвалених законопроектів – перенесення перевірки податкового кредиту на момент фізичної відправки зерна на експорт. Це дозволить податковим органам проводити таку перевірку певний час чи навіть затягувати її. В такому випадку, експортер буде змушений платити за простій суден в порту – збитки складуть мінімум $1,5-2 на тонні та можуть сягнути $50 тис і більше на добу. Ніхто з експортерів не буде ще більше йти на ризик в таких умовах. Ба більше, ці всі збитки при експорті ляжуть на звичайного українського фермера, оскільки ризики будуть закладені в ціну закупівлі зерна у нього. Окрім того, надання дискреції податковим та митним органам вирішувати коли вони можуть дати добро на експорт чи не дати – в стократ підвищує корупційні ризики.
Також законопроектом депутати хочуть встановити мінімальні ціни, за якими експортери можуть відправляти зерно на експорт. Ці ціни за задумом депутатів не повинні бути нижчими за середні біржові котування за попередні 10 днів. Ця норма невиконувана, оскільки закладає механізм постійного зростання мінімальної ціни експорту і в один прекрасний момент — мінімальна ціна експорту з України встановлена таким механізмом перевищуватиме реальні ціни на світовому ринку. Хочемо нагадати, що ціни на світовому ринку визначають ціни закупівлі та експортні ціни в Україні, а ніяк не навпаки. Україна має мінімальний вплив на формування світової ціни.
УЗА завжди виступала за прозорі правила гри на ринку зерна і підтримує зусилля Уряду України щодо наведення ладу на ринку та боротьби з тіньовим сектором, зокрема щодо повернення валютної виручки від експорту. Також УЗА завжди відстоювала запровадження дієвих інструментів щодо покращення прозорості та відповідальності учасників ринку зерна.
Вважаємо, що нещодавнє запровадження Кабінетом міністрів України (Постанови Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2023 р. №1132 та №1133) нових правил експорту агропродукції, які тільки-но починають працювати, повинні бути протестовані на предмет ефективності та не створювати перешкод для критичного важливого для держави експорту зерна з України. Учасники ринку сподіваються, що нові правила експорту полегшать роботу експортерам, які працюють прозоро і повністю виконують вимоги законодавства щодо повернення валютної виручки від експорту до країни.
Нагадаємо, що відповідно до нововведень, експортувати агропродукцію, зокрема зернові та олійні, дозволено тільки тим компаніям, як пройдуть відповідну верифікацію експортера, не матимуть податкових заборгованостей та дотримуються валютного контролю.
УЗА закликає депутатів та уряд не впроваджувати додатково наперед не застосовних та нереальних правил та механізмів для експорту зернових, оскільки це приведе до повної зупинки експорту, а відповідно і надходження валютної виручки. Ба більше, це призведе до величезних збитків українських аграріїв та їх банкрутства. Ризики втратити чи не єдину галузь, яка ще працює та забезпечує експорт та валюту для країни у війні доволі високі.