Україна збільшила експорт замороженої малини до Швейцарії на 86%
За інформацією аналітиків EastFruit, Україна 2023 року здійснила справжній “ягідний прорив” на дуже непростий ринок Швейцарії. Річ у тім, що Швейцарія не входить до Євросоюзу, тому ринок продуктів харчування в цій країні є дуже сильно захищеним від імпорту, а вимоги до безпеки та якості продукції є дуже високими. Саме тому перший справжній успіх постачальників з України на цьому ринку є важливою віхою для подальшого розвитку експансії України на світові ринки свіжих і заморожених ягід.
Із січня по листопад 2023 року включно, Україна поставила до Швейцарії 393 тонни замороженої малини, що було на 86% більше, ніж роком раніше, та 288 тонн інших заморожених ягід, найімовірніше, дикорослої чорниці, що було на 63% більше, ніж за той самий період 2022 року. Однак найбільший прорив стався в сегменті свіжої лохини, експорт якої зріс у 16 разів і досяг 100 тонн. І хоча це, як і раніше, порівняно невеликий обсяг, але важлива хороша динаміка. За темпом приросту поставок на ринок Швейцарії Україна обійшла всіх конкурентів.
Крім того, Україна також поставила більше лохини до Швейцарії, ніж такий великий європейський експортер як Португалія. До речі, Польща за той самий період не змогла наростити експорт свіжої лохини до Швейцарії порівняно з минулим роком, не в останню чергу через зростаючу конкуренцію з боку України.
За обсягом поставок до Швейцарії замороженої малини Україна увійшла в топ-5 найбільших експортерів, обійшовши Чилі. Також потрібно зазначити, що жодна з країн не нарощувала поставки такими темпами, як Україна. При цьому Польща знизила експорт замороженої малини до Швейцарії за звітний період на 24%.
“Різке зростання поставок ягід на ринок Швейцарії можна вважати дуже важливим для зміцнення репутації України не тільки як постачальника доступної за ціною продукції, але і як постачальника ягоди високої якості. Будемо сподіватися, що Україна зможе й надалі нарощувати інвестиції в підвищення якості продукції для того, щоб більш повно використовувати свої природно-кліматичні переваги та мати резерв для підвищення закупівельних цін на ягоду. Це ж, своєю чергою, дасть змогу підвищити інвестиції в їх вирощування”, – вважає Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО).
Україна у 5 разів збільшила експорт замороженої лохини до Китаю й увійшла до сімки лідерів
Як повідомляє EastFruit, триває активна експансія України на світові ринки заморожених ягід і фруктів.
Ще одним підтвердженням стала публікація офіційних даних Китаю про імпорт заморожених фруктів і ягід, крім суниці, малини й ожини за 11 місяців 2023 року. Згідно з цією інформацією поставки заморожених фруктів і ягід з України зросли в 4,7 раза порівняно з періодом "січень-листопад 2022 року" та стали рекордними за всю історію. Виручка України від експорту в цій категорії склала $3,1 млн доларів США. Серед усіх постачальників заморожених фруктів та інших ягід, Україна вперше увійшла в топ-7 і майже наздогнала Польщу, яка посідає шосту позицію.
“Найімовірніше, що практично весь обсяг експорту в цій категорії припадає на поставки замороженої лохини, і, можливо, частково, дикорослої чорниці. Річ у тім, що Україна досі не отримала можливості постачати свіжу лохину на ринок Китаю, а ось поставки замороженої лохини стали можливими кілька років тому. До речі, оскільки окремого міжнародного HS-коду для замороженої лохини поки що немає, а до цієї категорії входять також усі без винятку фрукти, включно з екзотичними, то якщо відкинути фрукти й екзотику, то Україна, скоріш за все, є наразі третім найбільшим постачальником замороженої лохини до Китаю після Чилі та Польщі”, – пояснює Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту ФАО.
До речі, для України у 2023 році Китай є лише 10-м найбільшим ринком збуту в цій категорії заморожених фруктів і ягід. Головним же ринком збуту залишається Польща. Тож не можна виключити, що частина польського експорту замороженої лохини до Китаю – це насправді українська ягода.
Польща швидше за всіх у світі нарощує імпорт ягід, причому з України
EastFruit поділилося цікавими моментами з презентації економіста ФАО Андрія Ярмака під час підсумкової ягідної події Молдови за 2023 рік під назвою “Berry Market 2023”, організованої асоціацією ягідників Молдови “Pomuşoarele Moldovei”.
За словами експерта, серед 10 найбільш швидкозростаючих ринків збуту ягід світу, Польща лідирувала за відносними темпами зростання імпорту. У середньому щорічно Польща нарощувала імпорт ягід на 24% або $68 млн, а головною причиною цього була можливість закупівлі недорогої замороженої ягоди з України. Як аналітики вже писали, Україна в останні 5 років була чемпіоном світу за темпами зростання експорту ягоди, а головним ринком збуту для України була якраз Польща. При цьому в розрахунок включалися як свіжі, так і заморожені ягоди.
Найшвидше Польща нарощувала імпорт свіжої лохини та замороженої малини. Саме ці категорії були найбільш швидкозростаючими в експорті ягоди з України й саме за ними Польща залишалася основним ринком збуту для українських компаній. На свіжу лохину та заморожену малину у 2022 році припадало понад 60% імпорту ягід Польщі.
Трохи повільніше ніж Польща нарощував імпорт ягід Китай – на 21% на рік. Що ж стосується приросту в абсолютних показниках, то тут не було рівних США. Імпорт ягід у США зростав у середньому на 14% на рік, але в абсолютних показниках щорічно США збільшило імпорт свіжих і заморожених ягід на $578 млн! Саме тому постачальникам з України дуже важливо звернути увагу насамперед на цей ринок, а також на ринок Канади, де щорічний приріст імпорту ягоди становив понад $95 млн.
Також в абсолютних показниках високі темпи зростання імпорту ягід показували Нідерланди та Німеччина – на $133 та на $114 млн на рік.
Нагадаємо, Україна збільшила експорт замороженої малини у США в 6 разів у 2023 році.
ІЦ УАК за матеріалами EastFruit
agroconf.org