У 2024 році очікується зростання експорту товарів і послуг з України на 9%. Про це заявила Перша віце-прем’єр-міністр України – Міністр економіки Юлія Свириденко.
За її словами, позитивні зрушення за цим напрямком почали відбуватися в останні місяці 2023 року. Цьому сприяли відкриття альтернативного морського коридору, запуск механізму страхування суден від воєнних ризиків і налагодження річкової логістики на Дунаї.
“Логістика і далі є ключем для українського експорту. З усіма проблемами та викликами Україна експортувала 99,8 млн тонн товарів. Це на 112 тисяч тонн більше, ніж у 2022 році. Водночас вартість експорту була на 18,7% меншою, ніж роком раніше – 35,8 млрд доларів. Це один з найнижчих показників за останнє десятиліття. Він став результатом тих викликів, з якими Україна стикнулася минулого року – блокування кордонів, зернові суперечки та російський саботаж зернової угоди. Але завдяки своєчасним і правильним рішенням, нам вдалося зберегти експортні можливості та продовжити торгівлю на міжнародних ринках. Хоча втрати досить відчутні”, – зазначила Юлія Свириденко.
Міністр також додала, що Уряд працює над тим, щоб посилити експортну логістику системами ППО та пошуком нових шляхів вивезення товарів і послуг. Бо тільки так можна забезпечити гнучкість і маневровість у разі нових викликів, щоб зберегти позитивні тенденції.
За прогнозом Мінекономіки, за нинішніх умов у наступні роки експорт зростатиме: на 9% - у 2024, 19,4% - у 2025 та 20,6% - у 2026 році. Глобальна ж мета – повернути обсяги вивезення українських товарів і послуг на рівень 2021 року.
Як зауважила Юлія Свириденко, фундамент для збільшення експорту вже закладено. У серпні Україна запустила альтернативний морський коридор. Нині цим шляхом вивозиться зерно, метал та інші товари. Завдяки цьому в грудні відносно листопада експорт морським транспортом збільшився на 30,7% або на 7 млн 340 тисяч тонн. Зокрема, зріс експорт металу – на 40% напівфабрикатів і на 45,3% прокату плоского.
Ще одним важливим рішення для збільшення обсягів експорту стало запровадження унікального механізму страхування суден від воєнних ризиків. Також він дозволяє здешевити вартість страхування перевезення зерна до 1-1,25%. Його міністерство економіки напрацювало разом із міжнародними партнерами. З боку України бюджетне покриття страхових гарантій відбувається через Експортно-кредитне агентство.
Механізм уже працює. Експортери можуть звертатися за покриттям ризиків до страхових компаній, з якими укладені угоди чи напряму до страхового брокера Marsh McLennan.
Минулого року в Україні розвивалася й річкова логістика. Збільшено пропускну спроможність Дунаю, зріс транзит українських товарів через сусідні держави. У планах на 2024 річ – далі інвестувати у цей напрямок. Як повідомила на прикладі Румунії Юлія Свириденко, наша держава має амбіцію збільшити транзит до цієї країни вдвічі – до 4 млн тонн щомісяця.
Водночас сухопутні шляхи залишаються важливим логістичним напрямком для українських експортерів. Бо Європа для них – це перш за все транзитні можливості, щоб торгувати з країнами Азії, Африки й Америки. Альтернативи поки немає.
“Завдяки спільним зусиллям з партнерами торік ми продовжили повністю безмитні умови доступу на ринки Європейського Союзу. І ми спільно працюємо над тим, щоб цей режим зберігся аж до вступу в ЄС. Так ми зіштовхнулися із труднощами на західному кордоні. Через польське блокування скоротився експорт автотранспортом – на 18,3% менше в грудні, ніж у листопаді. Хоча за підсумками року скорочення незначне - 0,7%. Офіційні та неофіційні перемовини тривають. Результат поки стриманий, але всі сторони налаштовані на знаходження рішення, адже умови транспортних перевезень мають відповідати масштабам торгівлі між Україною та ЄС”, – каже Перша віце-прем'єр.
Юлія Свириденко також нагадала, що у 2023 році Україна підписала низку угод, які покращують доступ наших виробників на закордонні ринки. Серед них – угода про цифрову торгівлю з Великою Британією, оновлення угод із Канадою та Туреччиною. Обидві зараз на стадії ратифікації. І невдовзі відбудеться офіційне оголошення про успішне завершення переговорів з ОАЕ.
Нагадаємо, надходження від експорту у 2023 році були найнижчими за останнє десятиліття - Мінекономіки.
Читайте також: єРобота: Держава інвестувала в розвиток бізнесу через гранти 6,5 млрд грн.
Новий трудовий кодекс і зміна підходів до держзамовлення: Юлія Свириденко про розвиток людського капіталу у 2024 році.
ІЦ УАК за матеріалами Мінекономіки
agroconf.org