Зробивши собі ім'я, багато знаменитостей починають згодом на ньому заробляти. Товар з ім'ям відомої персони може не тільки краще продаватися, а й підтримувати ім'я цього персонажа на слуху. Чому ж наші численні політики воліють збільшувати бюджети на політичну рекламу, замість того, щоб просто красуватися на якійсь етикетці?
Горілка "Путінка" є популярною в Росії
Одеколон і сигарети "Жириновський", горілка "Путінка" і "Володя і ведмеді", туалетна вода "Мер" від колишнього градоначальника Москви Юрія Лужкова - це далеко не повний перелік товарів, які асоціюються з іменами російських політиків.
До речі, Михайло Горбачов, екс-президент СРСР є правовласником зареєстрованих за кордоном брендів Gorbachev і Gorbi. Один тільки контракт з американською компанією Pizza Hut приніс Михайлу Горбачову кілька мільйонів доларів. Володимир Жириновський свій товарний знак зареєстрував в 1994 році, після чого почали, як гриби після дощу, на ринку з'являтися такі продукти, як батончики "Жириновський в шоколаді", морозиво "Жирік" та ін. Згідно з інформацією відкритих Інтернет-джерел, право на використання бренда "Володимир Жириновський" коштує від 50 до 100 тисяч доларів за кожен товар.
Невдалі проекти
В Україні практично немає подібних прикладів. Кілька років тому в Україні з'явилося нове шампанське, з назвою "Ю. Тимошенко". Виробником продукту виступив завод шампанських вин "Новий світ". За даними офіційного дистриб'ютора товару, ТОВ "Айленд", всього в продаж надійшло 6 тис. пляшок, коштувало шампанське близько ста гривень. Однак, в маси даний напій так і не вийшов.
До слова, взаємозв'язок даного товару з відомим політиком не підтверджений. Ми можемо лише припустити, що на даний товар намагалися відпрацювати якийсь політичний продукт, проте велика ймовірність і того, що даний напій зовсім не пов'язаний з ім'ям відомого політика, а був просто замовлений в якості, наприклад, подарунка її однофамільницею або однофамільцем.
Weekly.ua
Горілку з головою Тимошенко роблять в Казахстані
Втім, нещодавно в російських продовольчих магазинах з'явилася горілка "Хохлушка". Причому, як запевняють продавці московських магазинів, цей напій є не російським винаходом. Горілка виготовляється і в Казахстані компанією "Акрос" і невеликими партіями експортується в Російську Федерацію. Цю продукцію прикрашає гумова кришка, виконана у вигляді голови Юлії Тимошенко. Ідентифікувати українського екс-прем'єра можна за характерною зачіскою, кольором волосся і рисами обличчя. Правда, судячи з інформації з оточення Юлії Тимошенко, дана ідея не до вподоби ні їй, ні її соратникам. Українські дипломатичні представники навіть зверталися до компанії "Акрос" з проханням призупинити випуск такої продукції, але поки їх запити результатів не принесли.
Тим не менш, в Україні все ж таки були випадки, коли політика лягала в основу комерційного бренду, причому ставку на це навмисне робили політичні діячі та бізнесмени. Найбільш креативним рішенням в цьому сенсі можна вважати появу прального порошку "Тузла" зі слоганом "Ценности, которыми не поступаются". Правда, в маси, порошковий бренд не пішов, конфлікт швидко вичерпався. До того ж, за іронією долі, цьому патріотично-налаштованому виробнику поділитися власною "територією" все-таки довелося: у 2005 році 50% акцій виробника даного порошку придбала російська компанія.
Не менш заповзятливими рішеннями були оформлення авторських прав на "помаранчеву" символіку сином колишнього президента Віктора Ющенка, Андрієм Ющенком, і випуск в свій час ЗАТ "Артеміда", на той момент очолюване "регіоналкою" Ганною Антоньєвої, горілки "Так!", та одним українським лікеро-горілчаним заводом горілки "Бондарев" (завод пов'язують з депутатом БЮТ Костянтином Бондарєвим).
Правда, широкої популярності у народі ці товари також не знайшли.
Різний підхід
У політологів з цього приводу різні думки. "В Україні дійсно робилися спроби просувати політичний бренд в комерції, але вони не отримали такої популярності як в Росії. Тут кілька причин: поганий маркетинг продукції, порівняно невеликий ринок збуту і відсутність знакової постаті", - сказав у коментарі ТСН.ua політолог Дмитро Видрін.
З точки зору бізнесмена вкладатися в бренд, що асоціюється з політиком, теж ризиковано. Хто знає, як складеться через рік його доля? До того ж, яке українське політичне ім'я може залишитися в століттях і посперечатися з брендом латиноамериканського революціонера Че Гевари?
"Є досвід Горбачова, який на руїнах СРСР знявся в рекламі піци. Тут потрібно врахувати, що піца ця продавалася на Заході, де популярність "Горбі" була в той час колосальною. У нас піца не прижилася - зі зрозумілих причин. До того ж, Україна страждає нестачею особистостей - тому й нема кого клеїти на горілчані пляшки... Це може бути продукцією в одиничному екземплярі. Подарунковим варіантом, приколом, не більше", - вважає Костянтин Долгов, політичний консультант.
На його думку, "політичне" брендування продукції - дуже ризикована і дорога затія. "Одна справа - невдала реклама політика на білборді, інша справа - шмурдяк у тебе в склянці. Це дуже великий ризик. Тому я своїм клієнтам рекомендую концентруватися на політиці", - відзначає експерт.
А політолог Вадим Карасьов вважає, що міцні спиртні напої з іменами політиків не прижилися в Україні тому, що найчастіше українці горілці віддають перевагу пиву, а пиво - напій з розслаблюючою дією.
Хто ж захоче, щоб його асоціювали зі слабкістю, нехай навіть і приємною?