Хочете безпроцентний кредит? Та ще й в Україні? Ідіть ви в торгівлю! У цьому ніякої іронії, а реальна правда українського сьогодення. Хитрі схеми безпроцентного кредитування прокручують вміло на свою користь деякі наші торговельні мережі.
В «обкручені інвестори» (не за власним бажанням) потрапляють, зокрема, виробники, переробники, споживачі молочної продукції. Наочний приклад: придбали ви у фермера молоко, розрахувалися, зробили з нього сир за всіма належними стандартами. Пропонуєте його супермаркету. А вам одразу - законний договір, де чорним по білому написано, що гроші вам мають право переказати протягом 45 днів. Хоча ваш сир мусять продати за 5 днів (до закінчення терміну реалізації). І нікого не пече, що протягом 40 днів, поки десь «за просто так» прокручуються ваші гроші, подорожчали енергоносії, нарахували штрафи за несвоєчасну сплату податків, надійшли стягнення за газ, воду, електроенергію і т.д., і т. п.
А торговельники у накладі не залишаться. Навіть якщо не продадуть своєчасно ваш продукт. Вам його просто повернуть. Ще й за послуги стягнуть. І робіть ви зі своїм скислим сиром що хочете! Зокрема, й про таке «рівноправ’я» ішлося на загальних зборах учасників Спілки молочних підприємств України (СМПУ).
Але насамперед про роботу президії СМПУ прозвітувала президент спілки Лідія Карпенко. Чималу частину доповіді Лідія Олексіївна присвятила показникам, що свідчать про тенденції в молочній галузі. На жаль, поголів’я ВРХ невпинно скорочується, особливо на селянських подвір’ях. Натомість виробництво молока зростає - здебільшого в середніх та великих сільгосппідприємствах (тут приріст +15,1%). Такий процес красномовно свідчить про покращення продуктивності корів, позитивні зрушення в селекційно-племінній роботі, ефективність запровадження передових технологій утримання худоби. Сировина, що отримується на високотехнологічних фермах, дедалі стає якіснішою, відтак покращується ґатунок і поживні цінності кінцевого продукту.
У ринкових умовах успішний розвиток молочної галузі великою мірою залежить від попиту. А чи знаємо ми про всі скарби, що містяться в справжніх натуральних молочних продуктах? Куди там! Реклама «молочки» виглядає краплею в морі всілякої «коли».
Довідково. Біологічна цінність питного молока визначається вмістом повноцінних білків, поліненасичених жирних кислот, фосфатидів, мінеральних речовин, вітамінів. Молоко багате кальцієм, 97% якого повністю засвоюється організмом людини. Молоко забезпечує потребу організму людини у жиророзчинних вітамінах на 20-30%, у вітамінах B2 і B6 - на 70%, у вітаміні В12 - майже на 100%. Всі речовини у молоці перебувають в оптимальному співвідношенні.
Ви обізнані й прямуєте в магазин, щоби придбати справжній натуральний молочний продукт…
«Але довго будете копатися в горі імітаторів, вишукуючи справжнє вершкове масло чи сир, - констатує генеральний директор ТОВ «Фавор» Раїса Михайлова. - Скажімо, наше підприємство за всю двадцятирічну історію ніколи не додавало до своєї продукції рослинних жирів та інших нехарактерних домішок. Але ж нас не спитають і покладуть наш натуральний продукт поруч із видозміненою й хитро упакованою пальмовою олією. А не кожен споживач зможе без лупи розібрати на етикетці, що то спред, а не вершкове масло, сирний продукт, а не сир».
Заступник міністра агрополітики Олександр Сень влучно додав: «Торгівля як була привілейованою сферою, так і залишається. От зараз гостро постало питання додавання пальмової олії в деякі молочні продукти. Але ж переважна більшість вітчизняних виробників сумлінно дотримуються стандартів, виготовляючи високоякісні натуральні молочні продукти без рослинних компонентів. То чому в магазинах ми не бачимо, що ось на цій полиці справжнє вершкове масло, а от на цій - рослинно-тваринна суміш, цебто спред?»
Взаємини з торгівлею - це не єдине питання, що турбує Спілку молочних підприємств України. На часі - програма «Відроджене скотарство». І переробники молока не збираються бути осторонь, адже їхній успіх безпосередньо залежить від розвитку тваринництва, зростання поголів’я ВРХ. Тому й уважно на загальних зборах СМПУ сприйняли пропозицію заступника міністра активніше братися за створення власних молочних комплексів для надійного забезпечення себе високоякісною сировиною, організовувати спільні підприємства з сільгоспвиробниками. Тож попереду - нові й нові проекти для великого молока.
Василь ШАЛЕНКО