Чи то погода, чи кон'юнктура ринку, чи, можливо, ще якісь чинники, та несподівано в 2010 році картопля стала одним із найрентабельніших овочів. А прибуткова, це автоматично означає - цікава для сільгоспвиробників.
Ринок картоплі України і світу, сучасні технології і спецтехніка для картоплярства, збут продукції - всі ці теми обговорювались на семінарі з ефективного вирощування картоплі, який організували під час 7 Міжнародної виставки «ІнтерАгро» Асоціація «Український клуб аграрного бізнесу» та компанія «КВС Україна». За словами організаторів, на захід прийшли люди, для яких картопля - це більше ніж бізнес. Це господарі, які шукають якісне насіння і дбають не лише про врожайність, а й про смакові якості продукту.
За даними президента УКАБ Алекса Ліссітси, торік картопля стала найприбутковішим видом діяльності в сільському господарстві. Також він відмітив, що останнім часом спостерігається тенденція переходу сільгоспвиробників на індустріальне виробництво картоплі. І навіть не зважаючи на те, що картоплярам важко отримати допомогу від держави, галузь викликає зацікавленість серед виробників.
«УКАБ цьогоріч є співорганізатором поїздки українських аграріїв до Берліна на найбільшу в світі виставку овочів і фруктів, - зазначив Алекс Ліссітса. - Від України вперше на виставку поїдуть 53 виробники сільгосппродукції, які хочуть ознайомитись з новими технологіями та вивчити світовий досвід. Експерти вважають, що картоплярство має в Україні величезні перспективи, не лише в плані зростання виробництва, а й в напрямку прибутковості».
Показники останніх років свідчать: Україна щороку виробляє 18-20 млн. т картоплі. Цей обсяг є стабільним уже кілька років, забезпечуючи внутрішнє споживання і незначний експортний потенціал. Хоча в 2010 році, за оцінкою фахівців, спостерігався певний спад виробництва картоплі через несприятливі погодні умови.
За підрахунками експерта аграрних ринків Романа Сластьона, з 18-20 млн. т картоплі як харчову, тобто товарну, використовують 6-7 млн. тонн. На насіння припадає близько 5 млн. т, а ще 5-6 млн. т нетоварної картоплі згодовують тваринам.
Особливістю українського картоплярства експерти називають той факт, що господарства населення забезпечують 98% від загального виробництва картоплі. Тобто на сільгосппідприємства припадає лише 2%. За даними ТОВ «Рекорд-Агро», під картоплею в Україні зайнято 1,5 млн. га і 90% від цієї площі - це присадибні ділянки.
Головними проблемами картоплярства в Україні, на думку Романа Сластьона, насамперед є якість посадкового матеріалу, бо сортооновлення відбувається в обмеженому обсязі і це впливає на врожайність. Значним недоліком є й те, що майже відсутня сівозміна в господарствах. Окрім того, слабо розвинута інфраструктура, яка не дозволяє доставити продукцію від виробника до споживача з мінімальними затратами на логістику.
Негативною тенденцією, яка впливає на виробництво картоплі, є й зменшення площ під картоплею в регіонах, які з давніх-давен традиційно вважалися картоплярськими. Наразі відбувається переміщення виробництва картоплі на Схід і Південь країни, де врожайність значно нижча, ніж, приміром, на Поліссі. Відповідно, інтенсивність виробництва теж знижується. Нині за валовим збором картоплі Україна посідає п'яте місце в світі, а за врожайністю знаходиться в п'ятій десятці.
Якщо говорити про прогнози, то експерти агроринків заспокоюють селян і радять їм займатися активніше індустріальним виробництвом картоплі.
«Споживання картоплі в Україні становить 130 кг/рік на одну людину, - каже Роман Сластьон. - В плані обсягів ринок картоплі буде стабільним і це є позитивним сигналом для виробників. У цьому році ціна на цей продукт буде теж високою».
Експерти ринку картоплі діляться формулою успіху, яка включає в себе сучасні технології, якість насіння і звісно ж навчання.
За словами спеціаліста з насінництва картоплі «КВС Україна» Олега Тарасенка, в реєстрі сортів картоплі 2010 року - 143 сорти: 78 з них - української селекції, а 65 - зарубіжної. Весь цей насіннєвий матеріал є високоякісним. Вдало обраний сорт, морфологічні ознаки та біологічні особливості якого найбільше відповідають ґрунтово-кліматичним умовам зони вирощування і вимогам споживача, - основний чинник забезпечення високого та якісного врожаю продовольчої картоплі. Взяти хоча би для прикладу сорт Альвара, який на Кіровоградщині дає врожайність 197 ц/га, а на Вінниччині - 400 ц/га. Значуща різниця для виробника.
При виборі сорту насамперед звертають увагу на його господарські ознаки: терміни дозрівання, врожайність, смакові якості, вміст поживних речовин, колір м'якоті, форму та величину бульб, їх стійкість до хвороб і шкідників, а також механічних пошкоджень при збиранні, стійкість до несприятливих чинників. До речі, новинками на насіннєвому ринку України стали середньоранні сорти Бернадетте, Альвара, Пікалло Стар, Рамос та ранні Лабадія і Рікеа.
Окремо під час семінару розглядалось питання сучасних технологій і спеціальної техніки для вирощування, сортування та зберігання промислової і насіннєвої картоплі. Про диво-техніку, на якій вже працюють в Європі, розповів українським сільгоспвиробникам представник німецької компанії «Grimme» Александр Шуманн. «Традиційні машини вже знайомі в Україні. Та оскільки спостерігається тенденція до значного збільшення площ під картоплею, то, відповідно, малопотужні машини вже перестають бути актуальними», - зауважив він.
Наприклад, восьмирядкові саджалки, які за один прохід здатні здійснювати кілька операцій (внесення добрив, протруєння і саджання). Існує техніка, яка одночасно підготовлює ґрунт для посадки і здійснює саму посадку. За один прохід машина робить максимальну кількість операцій. Така техніка рекомендується виробникам з великими об'ємами, її бажано експлуатувати на зрошувальних ґрунтах.
«Попитом користується комплексне збирання картоплі, коли за один прохід викопується 2-3 ряди, - ділиться спостереженнями Александр Шуманн. - Але відразу попереджаю: таку техніку може використовувати тільки те господарство, яке 5-6 разів проводить фітообробку картоплі. Використовувати самохідну техніку теж не бачу необхідності, звісно, за виключенням однопрофільних господарств, в яких навантаження на одну машину складає понад 200 тис. гектарів».
Цікавим для учасників семінару була тема реалізації та збуту картоплі. Генеральний директор ТОВ «Агрохолдинг» Сергій Завгороднюк нагадав, що з 6 млн. т промислової картоплі половина продається в кількох сегментах ринку: організовані й стихійні ринки та торговельні мережі й окремі магазини. За його даними, черезпродовольчі ринки реалізується близько 65% комерційної картоплі. Кожна торговельна мережа висуває для виробників свої вимоги та критерії щодо вигляду і фасування продукції. При цьому треба пам'ятати: вимоги до якості й стандартів картоплі постійно зростають і інколи можливості українських виробників не відповідають запитам ринку.
Та вчитися і здобувати досвід ніколи не пізно. Тим більше, що картопля тільки-но почала своєю рентабельністю цікавити виробників. І можливо Україні через кілька років вдасться розвинути ринок картоплі настільки, що на полицях магазинів уже не буде місця для єгипетських бульб. Натомість українські виробники замисляться про експорт.
Людмила ЛЕБІДЬ