Аграрний тиждень. Україна
» » Охорона ґрунтів. Досвід Німеччини
» » Охорона ґрунтів. Досвід Німеччини

    Охорона ґрунтів. Досвід Німеччини


    Багато розвинених країн світу (США, Німеччина, Нідерланди, Канада) усвідомили важливість охорони родючості ґрунтів і законодавчо закріпили цілу систему, спрямовану на їх збереження. В Україні теж створена досить потужна нормативно-правова база щодо охорони земельних ресурсів, проте діє вона малоефективно. Або й взагалі не діє.

     

    Цікавим є досвід роботи системи охорони родючості ґрунтів на державному рівні у Федеративній Республіці Німеччина. Більше 53% загальної території цієї країни використовуються в якості сільгоспугідь (19,1 млн. га). З них близько 50% (9,4 млн. га) класифікуються як менш благополучні для вирощування сільгоспкультур. Середня врожайність злакових у гірших за умовами районах становить 50-60, в кращих – 100 ц/га.

    Майже 100% сільгоспземель перебувають у приватній власності. Середня площа землеволодіння приватними особами становить 20 гектарів. Близько 70% таких земель - в оренді, бо вартість землі в Німеччині дуже висока (20-25 тис. євро за 1 га) і купувати її для вирощування агропродукції є нерентабельно і економічно невигідно. Тому рух сільгоспземель на ринку дуже низький. Середній термін дії договору оренди - 12 років, хоча в останні роки відмічається тенденція до скорочення цих строків.

    У порівнянні з Україною, Німеччина має переважно дрібні за площею господарства. Середній розмір становить 50-60 гектарів. Розмір великих господарств – 400-500 гектарів. Якщо господарство спеціалізується на вирощуванні однієї культури, її розмір може становити лише 5-6 гектарів.

    Реалізація державної політики з охорони ґрунтів здійснюється двома методами: консультативно-просвітницьким і економічним (субсидування).

    Консультативно-просвітницьку діяльність серед фермерів щодо необхідності вжиття заходів зі збереження ґрунтів у доброму стані проводять аграрні палати, які є у кожному регіоні Німеччини. Це державні організації, що існують за рахунок коштів, які надходять від плати за землю. Розмір податку на неї становить 20 євро/га.

    Слід зауважити, що кошти від сплати за землю на 100% використовуються для підтримки аграрних палат. Вони проводять безкоштовні консультації, навчання з ефективного господарювання, раціонального використання та охорони ґрунтів. Між аграрними палатами та фермерами налагоджена хороша комунікація, завдяки якій здійснюється інформування про заходи, навчання, нові технології тощо.

    Основні заходи з охорони ґрунтів, які пропагують аграрні палати, це дотримання сівозмін, посів покривних і підсівних культур на зимовий період. Проблем із внесенням органічних добрив у Німеччині немає, що пов’язано з розвиненим тваринництвом. Навпаки, існує проблема перевиробництва органічних добрив і навіть обмеження на кількість великої рогатої худоби чи свиней для запобігання забруднення водойм і підґрунтових вод нітратами. Послугами аграрних палат переважно користуються фермери невеликих господарств, які не мають найманих працівників і яких переважаюча більшість.

    Економічний метод упровадження заходів зі збереження ґрунтів здійснюється через Спільну аграрну політику (CAP) Європейського союзу. Це система сільськогосподарських субсидій і програм ЄС, яка поділяється на два стовпи або дві гілки фінансування.

    У межах першого стовпа прямі виплати фермерам (субсидії) здійснюються на 100% з бюджету ЄС. Правова основа прямих виплат - Регламент Ради (ЄС) №73/2009 від 19 січня 2009 року, що встановлює загальні правила для схем прямої підтримки фермерів у рамках спільної агрополітики. Прямими виплатами підтримуються доходи фермерів в обмін на їхнє дотримання стандартів захисту навколишнього середовища, тварин, безпеки харчових продуктів і зберігання землі в хорошому стані. Так, німецький фермер, дотримуючись визначених у Регламенті Ради (ЄС) правил, отримує субсидії у розмірі 300 євро на 1 гектар.

    Для отримання субсидій в межах першого стовпа САР фермер повинен дотримуватися трьох правил, два з яких стосуються ерозії ґрунтів і одне - дотримання сівозміни. По-перше, мінімум 40% ріллі фермера взимку повинні залишатися під покривними і підсівними культурами для зменшення процесів ерозії. По-друге, земля повинна входити до державного кадастру еродованих ґрунтів, відповідно до якого землі класифікують на нееродовані, середньоеродовані та сильноеродовані. Якщо земельна ділянка має певний ступінь еродованості, фермер повинен дотримуватися відповідних заходів, які прописані в нормативних документах. По-третє, фермер повинен дотримуватися мінімум трипільної сівозміни. При органічному виробництві тривалість сівозміни 5-10 років, але при цьому фермер отримує додаткову держпідтримку і розмір субсидій може сягати 600-700 євро.

    На рівні законодавства фермери Німеччини не зобов’язані дотримуватися сівозмін, але по факту 90% дотримуються встановлених правил та отримують субсидії (300 євро/га). За один рік ЄС витрачає майже 4 млрд. євро на прямі виплати для фермерів.

    У рамках другого стовпа фінансування субсидій спільне – з бюджету ЄС і країни-члена, правове забезпечення також.

    Враховуючи нормативну базу ЄС, кожна країна-член розробила правила, що регулюють політику розвитку сільських районів на період з 2007 по 2013 роки, а також заходи в галузі політики розпорядження країн-членів та регіонів, викладені в Регламенті Ради (EC) №1698/2005. Відповідно до цих правил, політика розвитку сільських районів у Німеччині з 2007 по 2013 роки реалізовується у трьох напрямах:

     

    • • підвищення конкурентоспроможності сільського та лісового господарства;
    • • поліпшення стану навколишнього середовища та сільської місцевості;
    • • поліпшення якості життя в сільській місцевості та заохочення диверсифікації сільської економіки.

    Державні чи регіональні правила ведення сільського господарства відрізняються або мають значно жорсткіші вимоги на відміну від правил в межах першого стовпа. Та, дотримуючись їх, фермер, окрім прямих виплат в межах першого стовпа, отримує додаткові субсидії в рамках другого стовпа. Наприклад, за умови дотримання 5-пільної сівозміни він може розраховувати на субсидію в розмірі 65 євро/га, а при використанні покривних культур – 70.

    Постає питання: як здійснюється контроль за дотриманням правил охорони ґрунтів у Німеччині, наприклад, сівозміни? Насправді, все дуже просто. На початку року - перед посівом - фермер надає фахівцю аграрної палати картматеріали із розміщенням по полях культур, які він планує вирощувати в цьому році. Ця інформація заноситься в базу даних. Восени фермер повторно надає інформацію за фактом вирощених культур. Окрім того, аграрні палати роблять вибіркові перевірки достовірності наданої інформації за допомогою аерофотозйомки. Перевірці піддаються близько 3-5% господарств, які обираються довільно.

    У 2013 році закінчується 7-річний період (2007-2013 рр.) економічного планування сільського господарства в ЄС, і нині готуються нові нормативні документи на наступний період. Очікується, що обсяги субсидій в ЄС дещо зростуть. 

    Отже, механізм регулювання в Німеччині питань охорони ґрунтів показує, що економічне стимулювання є достатньо дієвим заходом для ефективної реалізації державної політики у сфері раціонального використання та збереження ґрунтів у доброму стані.

                                                                                                Вікторія ПАНАСЕНКО, кандидат с.-г. наук, ДУ «Державний науково-технологічний центр охорони родючості ґрунтів»

     





    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • Державну підтримку садівництва гальмує недосконале законодавство
  • №42 (254)
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Охорона ґрунтів. Досвід Німеччини


Багато розвинених країн світу (США, Німеччина, Нідерланди, Канада) усвідомили важливість охорони родючості ґрунтів і законодавчо закріпили цілу систему, спрямовану на їх збереження. В Україні теж створена досить потужна нормативно-правова база щодо охорони земельних ресурсів, проте діє вона малоефективно. Або й взагалі не діє.

 

Цікавим є досвід роботи системи охорони родючості ґрунтів на державному рівні у Федеративній Республіці Німеччина. Більше 53% загальної території цієї країни використовуються в якості сільгоспугідь (19,1 млн. га). З них близько 50% (9,4 млн. га) класифікуються як менш благополучні для вирощування сільгоспкультур. Середня врожайність злакових у гірших за умовами районах становить 50-60, в кращих – 100 ц/га.

Майже 100% сільгоспземель перебувають у приватній власності. Середня площа землеволодіння приватними особами становить 20 гектарів. Близько 70% таких земель - в оренді, бо вартість землі в Німеччині дуже висока (20-25 тис. євро за 1 га) і купувати її для вирощування агропродукції є нерентабельно і економічно невигідно. Тому рух сільгоспземель на ринку дуже низький. Середній термін дії договору оренди - 12 років, хоча в останні роки відмічається тенденція до скорочення цих строків.

У порівнянні з Україною, Німеччина має переважно дрібні за площею господарства. Середній розмір становить 50-60 гектарів. Розмір великих господарств – 400-500 гектарів. Якщо господарство спеціалізується на вирощуванні однієї культури, її розмір може становити лише 5-6 гектарів.

Реалізація державної політики з охорони ґрунтів здійснюється двома методами: консультативно-просвітницьким і економічним (субсидування).

Консультативно-просвітницьку діяльність серед фермерів щодо необхідності вжиття заходів зі збереження ґрунтів у доброму стані проводять аграрні палати, які є у кожному регіоні Німеччини. Це державні організації, що існують за рахунок коштів, які надходять від плати за землю. Розмір податку на неї становить 20 євро/га.

Слід зауважити, що кошти від сплати за землю на 100% використовуються для підтримки аграрних палат. Вони проводять безкоштовні консультації, навчання з ефективного господарювання, раціонального використання та охорони ґрунтів. Між аграрними палатами та фермерами налагоджена хороша комунікація, завдяки якій здійснюється інформування про заходи, навчання, нові технології тощо.

Основні заходи з охорони ґрунтів, які пропагують аграрні палати, це дотримання сівозмін, посів покривних і підсівних культур на зимовий період. Проблем із внесенням органічних добрив у Німеччині немає, що пов’язано з розвиненим тваринництвом. Навпаки, існує проблема перевиробництва органічних добрив і навіть обмеження на кількість великої рогатої худоби чи свиней для запобігання забруднення водойм і підґрунтових вод нітратами. Послугами аграрних палат переважно користуються фермери невеликих господарств, які не мають найманих працівників і яких переважаюча більшість.

Економічний метод упровадження заходів зі збереження ґрунтів здійснюється через Спільну аграрну політику (CAP) Європейського союзу. Це система сільськогосподарських субсидій і програм ЄС, яка поділяється на два стовпи або дві гілки фінансування.

У межах першого стовпа прямі виплати фермерам (субсидії) здійснюються на 100% з бюджету ЄС. Правова основа прямих виплат - Регламент Ради (ЄС) №73/2009 від 19 січня 2009 року, що встановлює загальні правила для схем прямої підтримки фермерів у рамках спільної агрополітики. Прямими виплатами підтримуються доходи фермерів в обмін на їхнє дотримання стандартів захисту навколишнього середовища, тварин, безпеки харчових продуктів і зберігання землі в хорошому стані. Так, німецький фермер, дотримуючись визначених у Регламенті Ради (ЄС) правил, отримує субсидії у розмірі 300 євро на 1 гектар.

Для отримання субсидій в межах першого стовпа САР фермер повинен дотримуватися трьох правил, два з яких стосуються ерозії ґрунтів і одне - дотримання сівозміни. По-перше, мінімум 40% ріллі фермера взимку повинні залишатися під покривними і підсівними культурами для зменшення процесів ерозії. По-друге, земля повинна входити до державного кадастру еродованих ґрунтів, відповідно до якого землі класифікують на нееродовані, середньоеродовані та сильноеродовані. Якщо земельна ділянка має певний ступінь еродованості, фермер повинен дотримуватися відповідних заходів, які прописані в нормативних документах. По-третє, фермер повинен дотримуватися мінімум трипільної сівозміни. При органічному виробництві тривалість сівозміни 5-10 років, але при цьому фермер отримує додаткову держпідтримку і розмір субсидій може сягати 600-700 євро.

На рівні законодавства фермери Німеччини не зобов’язані дотримуватися сівозмін, але по факту 90% дотримуються встановлених правил та отримують субсидії (300 євро/га). За один рік ЄС витрачає майже 4 млрд. євро на прямі виплати для фермерів.

У рамках другого стовпа фінансування субсидій спільне – з бюджету ЄС і країни-члена, правове забезпечення також.

Враховуючи нормативну базу ЄС, кожна країна-член розробила правила, що регулюють політику розвитку сільських районів на період з 2007 по 2013 роки, а також заходи в галузі політики розпорядження країн-членів та регіонів, викладені в Регламенті Ради (EC) №1698/2005. Відповідно до цих правил, політика розвитку сільських районів у Німеччині з 2007 по 2013 роки реалізовується у трьох напрямах:

 

Державні чи регіональні правила ведення сільського господарства відрізняються або мають значно жорсткіші вимоги на відміну від правил в межах першого стовпа. Та, дотримуючись їх, фермер, окрім прямих виплат в межах першого стовпа, отримує додаткові субсидії в рамках другого стовпа. Наприклад, за умови дотримання 5-пільної сівозміни він може розраховувати на субсидію в розмірі 65 євро/га, а при використанні покривних культур – 70.

Постає питання: як здійснюється контроль за дотриманням правил охорони ґрунтів у Німеччині, наприклад, сівозміни? Насправді, все дуже просто. На початку року - перед посівом - фермер надає фахівцю аграрної палати картматеріали із розміщенням по полях культур, які він планує вирощувати в цьому році. Ця інформація заноситься в базу даних. Восени фермер повторно надає інформацію за фактом вирощених культур. Окрім того, аграрні палати роблять вибіркові перевірки достовірності наданої інформації за допомогою аерофотозйомки. Перевірці піддаються близько 3-5% господарств, які обираються довільно.

У 2013 році закінчується 7-річний період (2007-2013 рр.) економічного планування сільського господарства в ЄС, і нині готуються нові нормативні документи на наступний період. Очікується, що обсяги субсидій в ЄС дещо зростуть. 

Отже, механізм регулювання в Німеччині питань охорони ґрунтів показує, що економічне стимулювання є достатньо дієвим заходом для ефективної реалізації державної політики у сфері раціонального використання та збереження ґрунтів у доброму стані.

                                                                                            Вікторія ПАНАСЕНКО, кандидат с.-г. наук, ДУ «Державний науково-технологічний центр охорони родючості ґрунтів»

 





Схожі новини
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • Державну підтримку садівництва гальмує недосконале законодавство
  • №42 (254)
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.