Аграрний тиждень. Україна
» » Творчий звіт Тамари Недошовенко
» » Творчий звіт Тамари Недошовенко

    Творчий звіт Тамари Недошовенко


    altВи таке бачили, щоб художник на відкритті персональної виставки переводив увагу від своєї творчості на іншу людину, та ще й почувався від того щасливим? Мені довелося зустрітися з таким несподіваним явищем у галереї "Мистець" Київської організації Національної спілки художників України. Донька відомого живописця Тамара Недошовенко творчий звіт, приурочений до власного ювілею, присвятила світлій пам'яті своєї мами - лікарки Ольги Федорівни Недошовенко. Відбувалося урочисте дійство біля портрета-диптиха.

    Ось вродлива дівчина у вишиваній сорочці й коралях, з двома кісками і стрічкою над чолом тримає книжку. Над нею ледве прочитуються старезні фото родичів - мов плечі гігантів духу, які підтримали її і навчили доброти, стійкості, порядності й працьовистоті. На портреті поряд вона вже доросла, досвідчена жінка - лікар голко-рефлексотерапевт.

     „Доню, виростеш, вивчись на лікаря і вилікуй мене", - просив свою дитину батько, що врятувався таки від сталінських катівень, але не врятувався від сухот, катівень тих уникаючи. І дівчина, і лікарка на портреті-диптиху - одна особистість, одна душа, яка світиться крізь погляд.

     Цілісіньке минуле століття умістилося у тій розповіді на виставці про мамину долю. У страшнім горнилі сталінської нелогічної жорстокості Оля - одне з десятьох малих пташат, "розкуркулених", викинутих у холоди з власної хати, - виросла орлицею. Багато людей, врятованих по війні, завдячують їй життям. Бо совість, загартована в гіркоті особистого досвіду, що є часткою історії всього народу, лишається непідкупною.

             altУ світлі-відсвіті цього відступу (чи вступу?) перед портретом-диптихом на ювілейній виставці Тамари Недошовенко стало зрозуміло, звідки походить її мистецька сила, - оте глибинне відчуття єдиної родини, втілене в найвагомішому полотні експозиції - картині "Оленярі". Епічна глибина і ємність суворого краєвиду на далекій півночі - звичне, щоденне оточення щасливої родини ненецьких оленярів. Сповнені гармонійної єдності з навколишнім світом, вони знаходять гармонію і у власній родині. Тамара Недошовенко композиційно вибудувала сюжет саме так, щоб підсилити філософський і психологічний зміст картини. Чоловік - батько родини, який відповідає за всіх і вся, стриманий у проявах почуттів, однак явно пишається маленьким сином; дружина, щаслива коханням і своїм материнством; немовля, яке генетично увібрало татову силу і мамину радість; тварини поряд - олені й собака-лайка, які є друзями і помічниками, майже членами родини в тій далекій північній широті при полярному колі. Чудовий колорист, Тамара Недошовенко передала фіолетову мінливу безодню моря й неба і яскраві барви у вбранні північного народу. При тому художниця не піддалася на спокусу сентименталізму.

             Водночас Тамару Недошовенко аж ніяк не запідозриш у суто аскетичному ставленні до живопису. Навчаючись у видатних майстрів (закінчила в Києві художній інституту і аспірантуру), художниця хотіла і вміла вчитися. За сучасної нав'язливої моди на викрутаси вона не соромиться свого вміння живо писати. Велика серія свіжих полотен, присвячена Корсунь-Шевченківському, рясніє цікавими колористичними знахідками. Навіть відомі невибагливі сюжети несуть несподіванку глядачеві: скажімо, селянка веде з пасовиська двох чорних кіз і в легкому присмерку їхні постаті здаються майже містичними, а в інших картинах циклу вчувається навіть запах квітучого бузку.

             altУ багатьох мандрах природа відкривається художниці своїми таємницями: високі небеса над Соловками і пташине царство біля озера Сенеж узимку; білокрилий салют „Пташиного гомону" в каталозі - і жовтнева прозорість „Осіннього мотиву"; майже брюсівські „фіолетові тіні на емальовій стіні" картини „В саду"; сміливий, мов чоловічою твердою рукою писаний відблиск світла в окулярах у батьковому портреті. Такого не підробиш і не вгадаєш навпомацки: треба бути справжнім майстром, щоб через конкретну виразну деталь передати всю зосередженість художника перед мольбертом, бо творить він у ту мить не сам, а ніби за плечима в нього стоїть ангел світла.

             За такої майстерності живописцю Тамарі Недошовенко, здається, легко підкоряється мова барв у передачі настроїв. Безперечний оптиміст, вона у змові з призахідним сонцем тепло забарвлює днища човнів на березі, а в іншому краєвиді напівпрозорим димом передає прохолоду повітря біля водойми, що зливається з небом. Для натюрмортів обирає здебільшого стримане тло, але не пригнічує живі кольори квітучих рослин.

              Втім, іноді художниця не в змозі стримати довірливу дотепність. Глядач вдивляється у гарне розумне обличчя дівчини, котра сидить у легкому садовому кріслі, відчуває фактуру тканини з набивним малюнком на високій спинці над її головою, переймається тишею теплого вечора і не відразу звертає увагу на те, що відбувається трохи оддалік, за дівчиною. А там кам'яний звір, що зазвичай тримає лапи на великій білій кулі, полишив свій постамент і пішов, наче кіт по паркану... Звісно, такого психологічного ребусу-обрамлення в портреті навряд чи дійшов би чоловік. Бо вже інакше дивишся на спокійне обличчя тієї, що здатна оживити, одухотворити камінь, а далі сюжет вже існує ніби сам собою.

             alt...Колеги художники, які вітали Тамару Недошовенко з ювілейною виставкою, підкреслили повагу до неї з боку класиків-учителів ще в студентські роки. Адже дипломним полотном „Гуцульське весілля" увійшла тоді ще юна художниця в українське образотворче мистецтво. Та й згодом раділи вчителі-академіки нарівні з нами, звичайними глядачами, своїм успіхам.

             Але має вона суттєву як на сучасні обставини хибу - аж надто мало уваги приділяє популяризації власного творчого доробку. Персональні виставки за кризової доби тривають, на жаль, недовго. А в музеях Одеси, Чернігова, Донецька, Кременця є тільки окремі її роботи. Одна втіха: настінні розписи Тамари Недошовенко у Михайлівському Золотоверхому соборі в Києві можна бачити завжди.alt

     

                                          Ганна КОЗАЧЕНКО,

    член правління Українського фонду культуриalt





    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • №42 (254)
  • №35 (247
  • Молока стало меньше

  • Комментарі


    Вітаю Тамару Федорівну Недошовенко--! Сестру ,троюрідну--! Приємна "знахідка" в NETі--! Я, Недошовенко Анатолій Васильович, син Василя Олександровича( покійного) ,народився в Погребищі,закінчив там середню школу в 1968 році. В 1974 році--Київський медінститут. Лікар--рентгенолог вищої категорії.Працюю в Тростянецькій центр. райлікарні. Маємо Альманах художній -дядька Федіра,подарований моєму Батькові--!



    Доброго дня Антошка... Я все памятаю. І щасливий тим. Вітаю з виставкою і гарними словами про твою творчість. Жаль я не знав. Обовязково б приїхав на відкриття. Із повагою Птіца.

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Творчий звіт Тамари Недошовенко


altВи таке бачили, щоб художник на відкритті персональної виставки переводив увагу від своєї творчості на іншу людину, та ще й почувався від того щасливим? Мені довелося зустрітися з таким несподіваним явищем у галереї "Мистець" Київської організації Національної спілки художників України. Донька відомого живописця Тамара Недошовенко творчий звіт, приурочений до власного ювілею, присвятила світлій пам'яті своєї мами - лікарки Ольги Федорівни Недошовенко. Відбувалося урочисте дійство біля портрета-диптиха.

Ось вродлива дівчина у вишиваній сорочці й коралях, з двома кісками і стрічкою над чолом тримає книжку. Над нею ледве прочитуються старезні фото родичів - мов плечі гігантів духу, які підтримали її і навчили доброти, стійкості, порядності й працьовистоті. На портреті поряд вона вже доросла, досвідчена жінка - лікар голко-рефлексотерапевт.

 „Доню, виростеш, вивчись на лікаря і вилікуй мене", - просив свою дитину батько, що врятувався таки від сталінських катівень, але не врятувався від сухот, катівень тих уникаючи. І дівчина, і лікарка на портреті-диптиху - одна особистість, одна душа, яка світиться крізь погляд.

 Цілісіньке минуле століття умістилося у тій розповіді на виставці про мамину долю. У страшнім горнилі сталінської нелогічної жорстокості Оля - одне з десятьох малих пташат, "розкуркулених", викинутих у холоди з власної хати, - виросла орлицею. Багато людей, врятованих по війні, завдячують їй життям. Бо совість, загартована в гіркоті особистого досвіду, що є часткою історії всього народу, лишається непідкупною.

         altУ світлі-відсвіті цього відступу (чи вступу?) перед портретом-диптихом на ювілейній виставці Тамари Недошовенко стало зрозуміло, звідки походить її мистецька сила, - оте глибинне відчуття єдиної родини, втілене в найвагомішому полотні експозиції - картині "Оленярі". Епічна глибина і ємність суворого краєвиду на далекій півночі - звичне, щоденне оточення щасливої родини ненецьких оленярів. Сповнені гармонійної єдності з навколишнім світом, вони знаходять гармонію і у власній родині. Тамара Недошовенко композиційно вибудувала сюжет саме так, щоб підсилити філософський і психологічний зміст картини. Чоловік - батько родини, який відповідає за всіх і вся, стриманий у проявах почуттів, однак явно пишається маленьким сином; дружина, щаслива коханням і своїм материнством; немовля, яке генетично увібрало татову силу і мамину радість; тварини поряд - олені й собака-лайка, які є друзями і помічниками, майже членами родини в тій далекій північній широті при полярному колі. Чудовий колорист, Тамара Недошовенко передала фіолетову мінливу безодню моря й неба і яскраві барви у вбранні північного народу. При тому художниця не піддалася на спокусу сентименталізму.

         Водночас Тамару Недошовенко аж ніяк не запідозриш у суто аскетичному ставленні до живопису. Навчаючись у видатних майстрів (закінчила в Києві художній інституту і аспірантуру), художниця хотіла і вміла вчитися. За сучасної нав'язливої моди на викрутаси вона не соромиться свого вміння живо писати. Велика серія свіжих полотен, присвячена Корсунь-Шевченківському, рясніє цікавими колористичними знахідками. Навіть відомі невибагливі сюжети несуть несподіванку глядачеві: скажімо, селянка веде з пасовиська двох чорних кіз і в легкому присмерку їхні постаті здаються майже містичними, а в інших картинах циклу вчувається навіть запах квітучого бузку.

         altУ багатьох мандрах природа відкривається художниці своїми таємницями: високі небеса над Соловками і пташине царство біля озера Сенеж узимку; білокрилий салют „Пташиного гомону" в каталозі - і жовтнева прозорість „Осіннього мотиву"; майже брюсівські „фіолетові тіні на емальовій стіні" картини „В саду"; сміливий, мов чоловічою твердою рукою писаний відблиск світла в окулярах у батьковому портреті. Такого не підробиш і не вгадаєш навпомацки: треба бути справжнім майстром, щоб через конкретну виразну деталь передати всю зосередженість художника перед мольбертом, бо творить він у ту мить не сам, а ніби за плечима в нього стоїть ангел світла.

         За такої майстерності живописцю Тамарі Недошовенко, здається, легко підкоряється мова барв у передачі настроїв. Безперечний оптиміст, вона у змові з призахідним сонцем тепло забарвлює днища човнів на березі, а в іншому краєвиді напівпрозорим димом передає прохолоду повітря біля водойми, що зливається з небом. Для натюрмортів обирає здебільшого стримане тло, але не пригнічує живі кольори квітучих рослин.

          Втім, іноді художниця не в змозі стримати довірливу дотепність. Глядач вдивляється у гарне розумне обличчя дівчини, котра сидить у легкому садовому кріслі, відчуває фактуру тканини з набивним малюнком на високій спинці над її головою, переймається тишею теплого вечора і не відразу звертає увагу на те, що відбувається трохи оддалік, за дівчиною. А там кам'яний звір, що зазвичай тримає лапи на великій білій кулі, полишив свій постамент і пішов, наче кіт по паркану... Звісно, такого психологічного ребусу-обрамлення в портреті навряд чи дійшов би чоловік. Бо вже інакше дивишся на спокійне обличчя тієї, що здатна оживити, одухотворити камінь, а далі сюжет вже існує ніби сам собою.

         alt...Колеги художники, які вітали Тамару Недошовенко з ювілейною виставкою, підкреслили повагу до неї з боку класиків-учителів ще в студентські роки. Адже дипломним полотном „Гуцульське весілля" увійшла тоді ще юна художниця в українське образотворче мистецтво. Та й згодом раділи вчителі-академіки нарівні з нами, звичайними глядачами, своїм успіхам.

         Але має вона суттєву як на сучасні обставини хибу - аж надто мало уваги приділяє популяризації власного творчого доробку. Персональні виставки за кризової доби тривають, на жаль, недовго. А в музеях Одеси, Чернігова, Донецька, Кременця є тільки окремі її роботи. Одна втіха: настінні розписи Тамари Недошовенко у Михайлівському Золотоверхому соборі в Києві можна бачити завжди.alt

 

                                      Ганна КОЗАЧЕНКО,

член правління Українського фонду культуриalt





Схожі новини
  • №4 (259)
  • №2 (257)
  • №42 (254)
  • №35 (247
  • Молока стало меньше

  • Комментарі


    Вітаю Тамару Федорівну Недошовенко--! Сестру ,троюрідну--! Приємна "знахідка" в NETі--! Я, Недошовенко Анатолій Васильович, син Василя Олександровича( покійного) ,народився в Погребищі,закінчив там середню школу в 1968 році. В 1974 році--Київський медінститут. Лікар--рентгенолог вищої категорії.Працюю в Тростянецькій центр. райлікарні. Маємо Альманах художній -дядька Федіра,подарований моєму Батькові--!



    Доброго дня Антошка... Я все памятаю. І щасливий тим. Вітаю з виставкою і гарними словами про твою творчість. Жаль я не знав. Обовязково б приїхав на відкриття. Із повагою Птіца.

    Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.