Створив їх художник-монументаліст Василь Овчинников, коли був директором музею (саме він керував евакуацією експонатів під час Великої Вітчизняної війни, і ця частина колекції, що пережила війну в Уфі та Саратові, повернулася до визволеного Києва без будь-яких втрат). Це – на стінах Ханенківського особняка, де розташована тепер колекція західного мистецтва. Стіна семиповерхового будинку з вікнами і балконами і колишній каретний сарай, переобладнаний для інших господарських потреб, замикають простір.
Богдан і Варвара Ханенки, зібравши за сорок років унікальну колекцію творів західного і східного мистецтва, перш ніж передати її київській міській громаді, звели прибутковий будинок, щоб кошти від найму квартир покрили утримання майбутнього музею. На першому і другому поверхах мали бути кабінети для науковців та інших музейних працівників і виставкові зали, а з третього по сьомий поверх – житло, що здавали в оренду.
Відколи подарований Ханенками музей став державною установою, багато змінилося в житті. Квартири на Терещенківській, 13 давно приватизовані, а колишній каретний сарай чекає черги на реконструкцію: міський бюджет вирішує проблеми культури поступово.
Цього літа найбільший меценатський дарунок співвітчизникам – Національний музей мистецтв, якому повернуто ім’я засновників – Богдана і Варвари Ханенків, несподівано одержав благодійну підтримку. Артисти вирішили внутрішній дворик перетворити на імпровізовану залу просто неба для театральних дійств, а кошти за вхідні квитки (тобто благодійні внески від гостей міста і самих киян) перераховувати на музейні потреби.
Студія старовинного танцю “Джойссанс” на чолі з Наталією Скорняковою протягом кількох вечорів знайомила з італійською, французькою та іспанською танцювальними культурами 12-14 століть. Ентузіасти, досліджуючи, відшукуючи першоджерела, вивчаючи старі традиції різних народів (зокрема й ті, котрі побутували на територіїУкраїни за часів Речі Посполитої та Гетьманщини), самотужки створили старовинні костюми, переклали з інших мов свідчення про цікавинки побуту і навіть ігри, які правили за розваги у великому гурті на просторі просто неба чи в домашньому затишку за столом.
Звісно, від доби хрестових походів у наші дні дійшло так мало, і водночас так багато: пісні трубадурів і ланцюжкові танці з предметами та рухливі ігри. Спершу звучала старовинна поезія латиною, і глядачі ніби заглиблювались у 12 століття. А потім, поступово, виникала впевненість, що змінюється науково-технічний прогрес, але не так уже й сильно змінюється людина… Хоча дедалі частіше в столичному метро, особливо в години пік, ностальгічні нотки бентежать серце за тими стосунками, коли жінка могла собі дозволити бути романтичною і слабкою.
А наступного серпневого вечора, через тиждень, Наталія Скорнякова розповідала новим гостям музею Ханенків і тим, які вже стали завсідниками, про танцювальну культуру Франції та Іспанії 13 століття, “Книгу кантіг во славу Діви Марії” Альфонса Мудрого і французький “Королівський манускрипт”. Студійці танцювали, а потім і навчали охочих долучитися до “танцю №7” із того манускрипта 1280 року. Розповіді про давнину перемежалися іграми і знову танцями – релігійними і світськими, і непомітно спливали дві години, і не хотіли переривати цю казку гості, які ставали благодійниками музею.
А коли через тиждень доба 14 століття привабила киян і гостей, навіть зарубіжних, у внутрішній дворик музею Ханенків: студійці повели мову про Лондонський манускрипт та “Червону книгу” іспанського монастиря Монсеррат. Звичайно, ця назва не має нічого спільного з нинішнім поняттям червоної книги. Найшвидше, вона може походити від кольору ґрунтів на тій рівнині, серед якої височіє гора Монсеррат з монастирями на верхівці, один із яких навіть старший за Києво-Печерську Лавру. Там у скелі є цілюще джерело, яке пов’язують із самою Богородицею. Її скульптурне зображення, вирізьблене з чорного дерева, особливо вабить прочан і туристів: якщо торкнутися рукою, - виповниться бажання.
Та містична правда полягає в тому, що виповнюється сокровенне, причаєне, а не те, про що просить людина на власний розсуд. Першолюдина – Адам - був створений з червоної глини. Напевне, “Червона книга” Іспанії 14 століття, сторінки якої ожили на подвір’ї Національного музею мистецтв імені Богдана і Варвари Ханенків світлого серпневого вечора, привідкрила присутнім одну із сакральних загадок.
Ганна КОЗАЧЕНКО,
член правління Українського фонду культури
Подальший розвиток АПК потребує створення інноваційних технологій виробництва, післязбиральної обробки та зберігання
Докладніше