Детальніше про тенденції українського та світового ринків зернових і олійних у цьому маркетинговому році ми попросили розповісти старшого менеджера з комерції компанії AgroGeneration Сергія Курбатова.
- Останніми роками в Україні аграрії змінюють структури сівозмін. Цього року за збільшенням посівів рекордсменом є соняшник. Сергію, чому ця культура набирає особливої популярності у наших сільгоспвиробників?
- Площі під культурами (зерновими та олійними) не є сталою величиною та щорічно коливаються. В поточному році, за оцінками, посівні площі під зерновими будуть меншими від минулорічних орієнтовно на 5%, а під олійними, навпаки, зростуть на 10%.
І дійсно, вперше за всю історію незалежної України, в 2016 році площі під соняшником перевищать посівні лани пшениці.В результаті ми матимемо рекордний урожай соняшнику на рівні 12,5-13 млн тонн у разі сприятливих погодних умов, а по пшениці -20-21 млн тонн, тобто найменший валовий збір з сезону 2012/13.
Основна причина популярності соняшнику в поточному сезоні – висока ціна (відповідно - отримання більше готівки), а також традиційно висока рентабельність вирощування. Скажімо, у 2015 році, за офіційними даними, рівень рентабельності соняшнику сягнув 80%, а зернових культур - лише 43%. Стабільна рентабельність соняшнику, яка за останні 10 років не була меншою від 40%, а також зростаючий попит на насіння з боку українських переробників змушує селян звернути увагу саме на цю культуру.
- Сергію, на вашу думку, як на це зреагує світовий і український ринки? Чи вплине це на ціну, обсяги?
- Оскільки традиційно соняшник йде на переробку (до 99% всього врожаю), а попит на соняшникову олію стабільно високий (особливо серед країн Азії), основні країни-імпортери нашої олії здатні «переварити» весь обсяг експортованої олії, тому навряд чи збільшення виробництва соняшнику та,відповідно, переробки на олію суттєво вплине на світовий ринок. Скоріше навпаки – ціна на олію (на соняшник ціна корелюється з ціною на олію) залежить від тенденцій на світових ринках нафти, пальмової та соєвої олії тощо. Інша справа – локальна ціна на внутрішньому ринку, оскільки зростання виробництва насіння може призвести до зниження закупівельних цін переробниками, бо проблем з пропозицією на ринку не буде, що може спровокувати сезонне зниження цін у жовтні - грудні.
- Можливо, що з України зросте експорт насіння соняшнику, чи все воно піде на переробку?
- Дійсно, теоретично експорт соняшникового насіння стає більш привабливим,ніж у минулих сезонах, адже останні зміни законодавства дозволять експортерам отримати відшкодування ПДВ при експорті, що «перекриватиме» існуюче мито на експорт соняшнику. Враховуючи доситьпривабливі експортні ціни, які до того ж номіновані в доларах, це теоретично робить активний експорт соняшнику достатньо ймовірним.
Якщо в минулі роки, з часів впровадження мита, експорт не перевищував 130 тис. тонн,то поточного сезону ми можемо бути свідками зростання експортних показників. Скоріше за все, значного обсягу експорту очікувати не варто, ботранспортування соняшнику з центральних, західних ісхідних регіонів робить його продаж за кордон менш привабливим через суттєві логістичні витрати (враховуючи специфіку та вагу продукції).
- За вашими прогнозами, які кльтури будуть рентабельними в 2016/17 МР?
- Традиційно найбільш привабливими для фермерів є соняшник, соя та ріпак.Вважаємо, що враховуючи низькі ціни на світових ринках, дана тенденція збережеться й у поточному сезоні 2016/17.