Торік завдяки відчутній державній підтримці Аграрний фонд перевиконав заплановане завдання: в державному продрезерві є зараз більше 1,6 млн. т зерна та майже 42,6 тис. т цукру. Нині, в умовах дефіциту фінансових ресурсів, аграрії ще більше розраховують на підтримку держави. Відомо, що Уряд вже затвердив перелік об'єктів державного цінового регулювання та мінімальні закупівельні ціни, які у 2009/2010 МР буде застосовувати держава. За якими програмами працюватиме державний оператор ринку зерна у 2009 році? На ці та інші питання сьогодні відповідає генеральний директор Аграрного фонду Володимир Іванишин. - Володимире Васильовичу, коли фонд планує розпочати форвардні закупівлі зерна нового врожаю? - Запитання актуальне. Результати минулорічних форвардних закупівель показали досить непоганий результат у всіх регіонах держави, крім Вінницької області. На жаль, поки що не всі місцеві органи виконавчої влади приділяють належну увагу цьому питанню. Хочу повідомити всім виробникам зерна, що форвардні закупівлі розпочнуться вже найближчим часом, адже відповідна законодавча база для цього прийнята - постановою Кабінету Міністрів від 26.11.08 р. №1036 «Деякі питання організації бюджетного процесу» Аграрному фонду доручено здійснювати закупівлю зерна до держпродрезерву, укладаючи форвардні контракти. Перелік об'єктів державного цінового регулювання затверджено урядовою постановою від 21.01.09 №33 «Про затвердження переліку об'єктів державного цінового регулювання з визначенням періодів такого регулювання у 2009-2010 роках»; мінімальні та максимальні закупівельні ціни на об'єкти державного цінового регулювання у 2009/2010 МР визначено наказом Мінагрополітики від 24.01.2009 №50 «Питання діяльності Аграрного фонду на організованому аграрному ринку у 2009-2010 маркетинговому році». Ми розуміємо актуальність цієї державної програми для аграріїв, адже від своєчасного фінансування повного комплексу весняних польових робіт залежить доля майбутнього врожаю. Важливим кроком, що прискорить отримання коштів агропідприємствами, є зміна механізму оплати. Відтепер всі кошти за реалізоване державі зерно будуть надходити безпосередньо на рахунки сільгосппідприємств. Загальний орієнтовний обсяг закупівель зерна до державного продрезерву у 2009 році становить близько 1 млн. т, розмір мінімальної закупівельної партії складає 50 тонн. Держбюджетом-2009 для формування державного продовольчого резерву, здійснення державних форвардних і заставних закупівель, товарних і фінансових інтервенцій передбачено 2,140 млрд. гривень по спеціальному фонду. Окремою програмою передбачено 60 млн. гривень на покриття витрат, пов'язаних зі зберіганням об'єктів державного цінового регулювання, що зараховані до держпродрезерву. - А які державні програми здійснює Аграрний фонд сьогодні? - Зараз Аграрний фонд розпочав реалізацію борошна, виробленого із зерна державного продовольчого резерву. Саме від успішного виконання цього рішення Уряду, яке було прийнято 27 грудня 2008 року, сьогодні залежить наповнення спеціального фонду держбюджету. Кошти, що надійдуть за цією програмою, будуть використані у І кварталі для здійснення форвардних закупівель продовольчого зерна. На відміну від минулого року, буде здійснюватися також переробка жита з подальшою реалізацією житнього борошна. Ціни реалізації борошна затверджені наказом Міністерства аграрної політики України від 12.01.09 №4 «Про затвердження цін реалізації борошна» та узгоджені з Міністерством економіки. Обсяги борошна, які будуть реалізовуватися в областях, визначені згідно заявок обласних і міських держадміністрацій. Загальна місячна потреба складає 41,4 тис. т борошна. Сьогодні Аграрний фонд укладає договори щодо переробки зерна та реалізації борошна з переробними та хлібопекарськими підприємствами. Тож наші кошти - в постійному русі, і гроші, отримані від проведення товарних інтервенцій, відразу надходять у відповідний регіон для здійснення державних програм із формування держпродрезерву зерна з врожаю 2009 року. - Які ще додаткові заходи здійснюються для наповнення спеціального фонду державного бюджету? - По-перше, як я вже сказав, кошти будуть надходити від реалізації борошна. По-друге, сьогодні підприємства почали повертати бюджетні позики, які були отримані під заставу зерна врожаю 2008 року. Аграрний фонд веде активну роботу в цьому напрямку, дане питання опрацьовується спільно з обласними держадміністраціями, складаються графіки повернення цих коштів. Від результатів цієї роботи залежить фінансування закупівель 2009 року. Ціна питання - це своєчасність й ефективність у проведенні комплексу весняно-польових робіт. Ми всі це прекрасно розуміємо. Тому рівень відповідальності буде високий, а спільні зусилля дозволять отримати бажані результати. - Чи плануються зміни до існуючої законодавчої бази діяльності Аграрного фонду? Навіщо вони потрібні? - Так, нами активно ведеться робота по внесенню змін до діючого законодавства. Нині перспективним напрямком у діяльності Аграрного фонду є надання йому повноважень зі здійснення експорту зерна держпродрезерву. Справа в тому, що торік, в умовах перенасичення ринку зерном, Аграрний фонд додатково, понад законодавчо визначений обсяг (881 тис. т), зняв навантаження з ринку в обсязі 350 тис. тонн. Фінансові можливості дозволяли зробити це. Зараз обсяги внутрішнього споживання зерна в Україні залишилися на рівні попереднього року і внутрішній ринок повністю насичений зерном. Відтак, надлишкова кількість зерна, що утворилася, призводить до додаткових витрат за зберігання, яких можна уникнути, реалізувавши надлишкок за кордон. Такий вихід сьогодні диктує ринок. Тому ми під керівництвом Мінагрополітики на розгляд Верховної Ради України внесли пропозиції по наданню права Аграрному фонду здійснювати експорт об'єктів державного цінового регулювання. Цю норму закону підтримано народними депутатами в проекті Закону України „Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання негативним наслідкам впливу світової фінансової кризи на розвиток агропромислового комплексу" (реєстраційний номер 3353), який зараз на доопрацюванні. Одночасно пропозицію щодо дозволу проведення експортних операцій викладено у законопроекті "Про внесення змін до Закону України „Про державну підтримку сільського господарства України" (реєстраційний номер 2375), який готується до другого читання. У разі схвалення Верховною Радою зазначених законодавчих актів, Аграрний фонд здійснюватиме експорт об'єктів державного цінового регулювання у 2009 році. Крім цього, профільним комітетом Верховної Ради внесено пропозицію прийняти зміни до механізму сплати за зберігання об'єктів державного цінового регулювання. Пропонується встановити вартість послуг зберігання зерна державного продрезерву на сертифікованих зернових складах в розмірі до 2% від мінімальної закупівельної ціни на тонно-місяць зберігання. На сьогодні законом встановлена норма 0,5% від мінімальної ціни. Такий розмір оплати послуг за зберігання не відповідає сучасній ринковій вартості таких послуг, що інколи створює перепони при укладанні договорів зберігання із підприємствами-зернозберігачами. Якщо дана норма буде схвалена, це дасть можливість залучити до державних інтервенцій значно більшу кількість сертифікованих зернових складів, розширити географічні межі їх розташування і, найголовніше, зменшити витрати сільгоспвиробників на транспортування. Тож у поточному році Аграрний фонд і надалі здійснюватиме виконання рішень Уряду, працюватиме над вирішенням питань, що впливають на цінову ситуацію на внутрішньому ринку зерна, доступу аграріїв до джерел кредитних ресурсів й інших видів держпідтримки. Ми зосередимо всі зусилля на забезпеченні належної підтримки продовольчої безпеки країни, створенні сприятливих умов для розвитку підприємницької діяльності і підвищенні конкурентоспроможності вітчизняної продукції.