Найбільшою і найактуальнішою проблемою майже всіх селянських господарств залишається земельне питання. В усі роки воно було і є на вістрі ножа. Вже не тільки у літературі, а й у сучасній кримінальній статистиці відомі випадки, коли через землю брат йшов на брата, а син на батька. Масові пікети, тривалі судові позови з голодуванням та кровопролиттям – сумний підсумок численних земельних баталій у різних регіонах країни.
Сьогодні село хоче жити за людськими законами, які б гарантували його мешканцям невід’ємне право власності на їхні родові сотки. Селяни також хочуть мати нові, або хоча б відремонтовані будинки. І держава, безперечно, має їм у цьому допомогти. Людей хвилюють два питання: чи буде подовжений мораторій на продаж земель сільгосппризначення та чи отримають нарешті селяни пільгові кредити на будівництво і ремонт свого житла?
На думку народних депутатів України Олександра Єфремова та Григорія Калетніка, за відсутності ефективної та прозорої системи реєстрації речових прав на земельні ділянки, а також дієвого механізму взаємодії між Державним земельним кадастром та Державним реєстром речових прав на нерухоме майно, введення у вільний обіг земельних ділянок сільгосппризначення є недоцільним. Отже, вважають народні обранці, для продовженнямораторію на відчуженнязгадуваних земель до 1 січня 2013 року є всі підстави.
Наприкінці минулого року на розгляд Верховної Ради України народні обранці запропонували свій законопроект«Про внесеннязмін до розділу Х «Перехідніположення» Земельного кодексу Українищодо заборони на відчуження та змінуцільовогопризначення земель сільськогосподарськогопризначення». Пропозиції, прописані в документі, мають значно поліпшити ситуацію на ринку сільгоспземель. Так, пропонується внести зміни до пунктів 14 та 15 розділу Х Земельного кодексу України для продовження до 1 січня 2013 року дії мораторію на купівлю-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок сільгосппризначення та зміну їх цільового призначення. Аргументували політикицетим, щобагато норм Закону України «Про Державнийземельний кадастр» наберутьчинностілише у 2013 році.
Крім того, як зазначають депутати у своїй пояснювальній записці до законопроекту, різнінорми Закону України «Про Державнийземельний кадастр» набираютьчинності у різнітерміни. Така ж ситуація, на їхню думку,може виникнути і увідношеннідоопрацьованогоКомітетом і прийнятого Верховною Радою України у першомучитанні за основу законопроекту про ринок земель.Адже законопроектом пропонуєтьсявизначити, щовіннабиратимечинності з 1 січня 2013 року за виключеннямокремихйогоположень.
Більш того, вже у 2012 роціпостанепитаннявизначення на законодавчомурівніконкретноїдатизняттямораторію, відсутністьякої в сучаснихумовахнеодміннопризведе до різного роду маніпуляцій та довільнихтлумачень. Щобуникнутивказанихнегативнихнаслідків, момент зняттямораторіюдоцільноустановити у прив’язці не до строку набраннячинності законами про ринок земель та про державнийземельний кадастр, а до конкретноїдати.
Тому запропонованийдепутатами законопроект передбачаєвстановитичіткийтерміндії заборони на відчуження та змінуцільовогопризначенняземельнихділянок, призначених для ведення товарного агровиробництва, особистогоселянськогогосподарства, а такожвнесення права на земельнучастку (пай) до статутнихкапіталівгосподарськихтовариств, а саме – до 1 січня 2013 року. За результатамирозгляду,цей документ у першомучитанніприйнятийпарламентом за основу. Найближчим часом народні обранці мають підтримати законопроект про ринок землі у другому читанні.
Натомість, заступник Голови Верховної Ради України Микола Томенко вважає, що Верховна Рада не має ні практичних, ні правових підстав, аби розглядати цей закон у найближчі пленарні тижні. На його думку, у парламенті не проводилося засідання профільного комітету, де політики мали би проаналізувати велику кількість змін, внесених у законопроект до другого читання. Перш за все, на думку віце-спікера, потрібно припинити той хаос, який відбувається з виплатами селянам їхніх дивідендів за орендовані паї. Микола Томенко вважає, що для цього потрібно затвердити по всій Україні однакові фіксовані суми. За словами політика, ставка має бути 4% та виплачуватися виключно у грошовій формі.
Серед заходів, які мають поліпшити життя сільських мешканців, – і законопроект (реєстр. №7209) про внесеннязмін до Закону «Про пріоритетністьсоціальногорозвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві»(щодонаданняіндивідуальнимсільськимзабудовникамдержавнихпільговихкредитів). Цей документ Верховна Рада України також приняла за основу.Законопроектом передбачений механізм фінансової підтримки сільських забудовників і громадян, які переселяються до сільської місцевості.
Відповідно до документу, Кабінет Міністрів, місцеві державні адміністрації повинні усіляко сприяти розвитку індивідуального житлового будівництва в межах сіл і селищ. На думку авторів законодавчої ініціативи, індивідуальні сільські забудовники мають користуватися державним пільговим кредитом за умови їх проживання (або переселення для проживання) у сільській місцевості в межах сіл і селищ, а також підтвердження ними своєї платоспроможності.
Наталія СОКУРЕНКО