Аграрний тиждень. Україна
» » » Сільгоспмашинобудвання: як бути?
» » » Сільгоспмашинобудвання: як бути?

    Сільгоспмашинобудвання: як бути?


    НСільгоспмашинобудванняайбільш активна частина основних фондів сільського господарства - енергетичні засоби, робочі машини, устаткування та обладнання. Від їх стану, якості, надійності, продуктивності та наповнення ними ринку в значній мірі залежить ефективність АПК. І саме аналіз його технічного оснащення виявив низку негативних тенденцій.

    За двадцять років (1970 -1990 рр.) наявність окремих видів сільгосптехніки в колишніх колгоспах і радгоспах збільшилась в 1,2-1,8 рази і їх кількість наближалася до технологічної потреби. Наступні 20 років характеризувалися зворотними тенденціями. В 2010 р., порівняно з 1990-м, оснащеність окремими видами техніки знизилася в 2,7-5,2 рази і ледве сягала половини технологічної потреби. Близько 85% техніки в агропідприємствах експлуатується за межами амортизаційних термінів. Модернізація ж машинно-тракторного парку здійснюється вкрай повільно.
    Нині агропідприємства щорічно списують 2,5-5,0% наявних машин, а закуповують 2,3-3,3% (рис. 1). Для нормального відтворення технічних засобів потрібно оновлювати їх як мінімум на 10-12%, а з урахуванням впровадження інноваційно-інвестиційних моделей розвитку аграрної галузі – до 20%.
     
    Однією з основних причин кризового відтворення технічних засобів для села є те, що сільгоспвиробники і досі залишаються низькоплатоспроможними, що зумовлено хронічним диспаритетом цін на сільськогосподарську і промислову продукцію. Причому, ситуація настільки задавнена, що самостійно з цього стану вони не виберуться.
    Наші розрахунки показують: реальні фінансові джерела сільського господарства можуть забезпечити щорічну розрахункову потребу в інвестиціях на техніко-технологічне переоснащення до 2015 року лише на 41,7% (табл.1).

    Таблиця 1. Визначення джерел фінансування техніко-технологічного переоснащення агровиробництва до 2015 року, млрд. грн.
    Джерела фінансування    В середньому за 2001-2005 рр.
    (факт.)    В середньому за  2006-2009 рр. (факт.)    2015 р.
    (очікув.)
    Сільгосппідприємства
    Власні кошти - всього    2,6    9,1    25,1
         з них на техніко-техноло-гічне переоснащення (ТТП)    2,1    6,0    15,4
    У тому числі:              
         амортизація - всього    0,5    2,4    8,1
               з них на ТТП    0,5    1,9    6,5
         прибуток    1,6    6,1    16,1
               з нього на ТТП    0,9    3,4    8,0
         інші на ТТП    0,7    0,8    0,9
    Кошти держбюджету    н/д    0,5    1,0
    Залучені кошти разом:    н/д    4,7    7,5
         у тому числі:               
         довгострокові кредити в сільське господарство    2,1    4,2    5,1
         інвестиції компаній    н/д    0,5    0,6
         іноземні інвестиції, всього    н/д    0,5    1,8
    Разом коштів    н/д    14,7    31,2
         з них на ТТП (без кредитів)    н/д    7,4    18,8

    Отже, на часі нагальна необхідність проведення перерозподілу національного доходу на користь сільського господарства. Фахівці - як науковці, так і практики - зараз у цьому одностайні. Мова йде про те, в якій формі це зробити.
    Обґрунтованим орієнтиром в цьому плані може бути пропозиція про те, що пріоритетність техніко-технологічного оснащення агровиробництва повинна забезпечуватися інвестиціями на рівні, упереджувально вищому від частки сільського господарства у валовій доданій вартості країни. Цю норму потрібно виписати в розроблюваному Законі України «Про сільське господарство». Відповідні пропорції і розрахунки мають розроблюватися центральним органом виконавчої влади з аграрної політики і продовольства і затверджуватися урядом разом із державним бюджетом.
    Не менш руйнівною причиною є негаразди ринку технічних засобів і стан сільськогосподарського машинобудування. Останній нині в критичному стані. На ринку техзасобів для АПК склалася ситуація, коли частка машин вітчизняного виробництва знижується. У 2009 році вона склала 7,6% його загального обсягу. Великі комбіновані структури (агрохолдинги), обробляючи близько 12,5 млн. га ріллі, працюють майже стовідсотково на імпортній техніці. Сільгосппідприємства з площею сільгоспугідь до 500 га і господарства населення, що разом обробляють близько 17 млн. га землі, користуються конструктивно застарілою технікою радянських часів і все більше зацікавлюються в придбанні вживаної імпортної техніки, яка за показником «ціна-якість» більш приваблива, ніж нова, дорога і менш надійна вітчизняна.
    Тим часом, нинішня потреба цих господарств обчислюється на «астрономічному» рівні: лише енергетичних засобів – тракторів з потужністю двигуна 18-40 к.с. близько 800 тис. одиниць, а тягового класу 1,4, таких як МТЗ-82, ПМЗ-80 тощо – 100-120 тисяч.
    Непомірні, на перший погляд, цифри потреби тракторів при детальному розгляді не видаються позахмарними. Нині в Україні налічується 4,6 млн. домогосподарств із середньою площею земельної ділянки близько 1,4 гектари. З них 550 тис. господарств мають ділянки розміром 5-10 гектарів. Їм потрібна міні-техніка. Якщо навантаження на один міні-трактор тягового класу 0,6-0,9 складає 5-10 га ріллі, то потреба у них становитиме 550 тис. одиниць. Земельні ділянки площею до 0,5 га мають майже 560 тис. господарств. Звідси випливає загальна потреба у міні-тракторах на згаданому рівні.
    Населення має кошти для купівлі малої техніки – близько 450 млрд. грн. на депозитних рахунках в українських банках. При середній ціні міні-трактора 100-130 тис. грн. для придбання 800 тис. одиниць потрібно всього 80-105 млрд. гривень. Тож нині ринок міні-техніки в Україні майже безмежний і шкода, якщо він буде захоплений, наприклад, китайською технікою, яка хоч і дешева, проте недосконала і не надійна, а тому заборонена деякими країнами для перетину їх митного кордону.
    Потрібно будувати власні підприємства для виготовлення міні-техніки. Для цього доцільно опиратися на японську або білоруську техніку: придбати ліцензії на виготовлення, створити спільні підприємства та довести на цій основі локалізацію власного виробництва у найближчі 8-10 років до 80%, а то і більше.
    Щодо розвитку вітчизняного сільгоспмашинобудування висловимо ще одну непопулярну на сьогодні думку. Нині не час зосереджувати зусилля і кошти на конструюванні й виготовленні великих вітчизняних енергонасичених тракторів, інших високопродуктивних технічних засобів, що не виробляються в Україні. Ринок такої техніки вже надійно схоплений західноєвропейськими країнами. Агрохолдинги та інші великі і надвеликі агропромислові структури, що працюють на площах у десятки тисяч гектарів землі, вже мають висококласну зарубіжну техніку для її обробітку і збирання врожаю. Наївно думати, що вони купуватимуть вітчизняні сільгоспмашини, які тільки-но з’являтимуться на ринку. Час для цього ще настане.
    На нашу думку, вітчизняним заводам сільгоспмашинобудування слід у першу чергу зосередити увагу на виробництві техніки для господарств населення та сільгосппідприємств із розмірами до 50 га землі в обробітку. Імпонує те, що перший віце-прем’єр-міністр, міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв вважає одним із першочергових завдань стимулювання відродження власного сільськогосподарського машинобудування на нових технологічних принципах, звільнивши їх від сплати ПДВ і ввізного мита й імпорту технологій, обладнання та комплектуючих, що використовуються для реконструкції та модернізації виробництва у таких підприємствах.
    Враховуючи світовий досвід, можна сподіватися, що через 8-10 років Україна матиме надійну основу – вітчизняне тракторне і сільгоспмашинобудування для повного використання аграрного потенціалу нашої країни. Наша сусідка Білорусь самотужки це змогла за останні 15-20 років, забезпечила себе і вийшла на світовий ринок з власними тракторами, рівень продажів яких, за твердженням її аграрного міністра Михайла Русого, досяг десятків мільярдів доларів.
    В Україні ж поки що навіть мета Державної програми розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу на період 2007-2010 років не досягнута. За даними Рахункової палати, рівень її виконання за рахунок бюджетних коштів становив у 2010 р. лише 18,2% (в основному фінансування дослідно-конструкторських робіт). Нині не діє жоден стимул, передбачений Законом України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу».
    Ситуація ускладнилася і у зв'язку із реформуванням Міністерства промислової політики України та ліквідацією департаменту, який «опікувався» тракторним і сільгоспмашинобудуванням. Правда, додають оптимізму Указ Президента України «Про внесення змін до положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України» від 14 вересня 2011 року №915/2011 та Постанова Кабміну «Деякі питання Національної акціонерної компанії «Украгролізинг» від 31 серпня 2011 року №951. Це є важливим кроком для зміцнення управління галуззю сільгоспмашинобудування, подальшої його корпоратизації.
    Потрібно удосконалити нормативно-правове забезпечення відродження вітчизняного сільгоспмашинобудування, оскільки прийняті Указ Президента України і Постанова КМУ унеможливлюють або знижують дію багатьох статей діючих законів. Так, у Закон України «Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України» (прийнято 5 жовтня 2006 р.) необхідно внести зміни, які би посилили вплив держави на покращання системи інженерно-технічного забезпечення сільського господарства. Для прискорення відродження вітчизняного машинобудування для АПК доцільно також розробити та прийняти окремий закон про його пріоритетність. Бо нині спрямованість і дієвість Закону України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» залишаються невизначеними.
                                                                    Яків БІЛОУСЬКО,
    Володимир ТОВСТОПЯТ,
    кандидати економічних наук
    ННЦ «Інститут аграрної економіки»





    Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • №38 (250)
  • №35 (247
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Сільгоспмашинобудвання: як бути?


НСільгоспмашинобудванняайбільш активна частина основних фондів сільського господарства - енергетичні засоби, робочі машини, устаткування та обладнання. Від їх стану, якості, надійності, продуктивності та наповнення ними ринку в значній мірі залежить ефективність АПК. І саме аналіз його технічного оснащення виявив низку негативних тенденцій.

За двадцять років (1970 -1990 рр.) наявність окремих видів сільгосптехніки в колишніх колгоспах і радгоспах збільшилась в 1,2-1,8 рази і їх кількість наближалася до технологічної потреби. Наступні 20 років характеризувалися зворотними тенденціями. В 2010 р., порівняно з 1990-м, оснащеність окремими видами техніки знизилася в 2,7-5,2 рази і ледве сягала половини технологічної потреби. Близько 85% техніки в агропідприємствах експлуатується за межами амортизаційних термінів. Модернізація ж машинно-тракторного парку здійснюється вкрай повільно.
Нині агропідприємства щорічно списують 2,5-5,0% наявних машин, а закуповують 2,3-3,3% (рис. 1). Для нормального відтворення технічних засобів потрібно оновлювати їх як мінімум на 10-12%, а з урахуванням впровадження інноваційно-інвестиційних моделей розвитку аграрної галузі – до 20%.
 
Однією з основних причин кризового відтворення технічних засобів для села є те, що сільгоспвиробники і досі залишаються низькоплатоспроможними, що зумовлено хронічним диспаритетом цін на сільськогосподарську і промислову продукцію. Причому, ситуація настільки задавнена, що самостійно з цього стану вони не виберуться.
Наші розрахунки показують: реальні фінансові джерела сільського господарства можуть забезпечити щорічну розрахункову потребу в інвестиціях на техніко-технологічне переоснащення до 2015 року лише на 41,7% (табл.1).

Таблиця 1. Визначення джерел фінансування техніко-технологічного переоснащення агровиробництва до 2015 року, млрд. грн.
Джерела фінансування    В середньому за 2001-2005 рр.
(факт.)    В середньому за  2006-2009 рр. (факт.)    2015 р.
(очікув.)
Сільгосппідприємства
Власні кошти - всього    2,6    9,1    25,1
     з них на техніко-техноло-гічне переоснащення (ТТП)    2,1    6,0    15,4
У тому числі:              
     амортизація - всього    0,5    2,4    8,1
           з них на ТТП    0,5    1,9    6,5
     прибуток    1,6    6,1    16,1
           з нього на ТТП    0,9    3,4    8,0
     інші на ТТП    0,7    0,8    0,9
Кошти держбюджету    н/д    0,5    1,0
Залучені кошти разом:    н/д    4,7    7,5
     у тому числі:               
     довгострокові кредити в сільське господарство    2,1    4,2    5,1
     інвестиції компаній    н/д    0,5    0,6
     іноземні інвестиції, всього    н/д    0,5    1,8
Разом коштів    н/д    14,7    31,2
     з них на ТТП (без кредитів)    н/д    7,4    18,8

Отже, на часі нагальна необхідність проведення перерозподілу національного доходу на користь сільського господарства. Фахівці - як науковці, так і практики - зараз у цьому одностайні. Мова йде про те, в якій формі це зробити.
Обґрунтованим орієнтиром в цьому плані може бути пропозиція про те, що пріоритетність техніко-технологічного оснащення агровиробництва повинна забезпечуватися інвестиціями на рівні, упереджувально вищому від частки сільського господарства у валовій доданій вартості країни. Цю норму потрібно виписати в розроблюваному Законі України «Про сільське господарство». Відповідні пропорції і розрахунки мають розроблюватися центральним органом виконавчої влади з аграрної політики і продовольства і затверджуватися урядом разом із державним бюджетом.
Не менш руйнівною причиною є негаразди ринку технічних засобів і стан сільськогосподарського машинобудування. Останній нині в критичному стані. На ринку техзасобів для АПК склалася ситуація, коли частка машин вітчизняного виробництва знижується. У 2009 році вона склала 7,6% його загального обсягу. Великі комбіновані структури (агрохолдинги), обробляючи близько 12,5 млн. га ріллі, працюють майже стовідсотково на імпортній техніці. Сільгосппідприємства з площею сільгоспугідь до 500 га і господарства населення, що разом обробляють близько 17 млн. га землі, користуються конструктивно застарілою технікою радянських часів і все більше зацікавлюються в придбанні вживаної імпортної техніки, яка за показником «ціна-якість» більш приваблива, ніж нова, дорога і менш надійна вітчизняна.
Тим часом, нинішня потреба цих господарств обчислюється на «астрономічному» рівні: лише енергетичних засобів – тракторів з потужністю двигуна 18-40 к.с. близько 800 тис. одиниць, а тягового класу 1,4, таких як МТЗ-82, ПМЗ-80 тощо – 100-120 тисяч.
Непомірні, на перший погляд, цифри потреби тракторів при детальному розгляді не видаються позахмарними. Нині в Україні налічується 4,6 млн. домогосподарств із середньою площею земельної ділянки близько 1,4 гектари. З них 550 тис. господарств мають ділянки розміром 5-10 гектарів. Їм потрібна міні-техніка. Якщо навантаження на один міні-трактор тягового класу 0,6-0,9 складає 5-10 га ріллі, то потреба у них становитиме 550 тис. одиниць. Земельні ділянки площею до 0,5 га мають майже 560 тис. господарств. Звідси випливає загальна потреба у міні-тракторах на згаданому рівні.
Населення має кошти для купівлі малої техніки – близько 450 млрд. грн. на депозитних рахунках в українських банках. При середній ціні міні-трактора 100-130 тис. грн. для придбання 800 тис. одиниць потрібно всього 80-105 млрд. гривень. Тож нині ринок міні-техніки в Україні майже безмежний і шкода, якщо він буде захоплений, наприклад, китайською технікою, яка хоч і дешева, проте недосконала і не надійна, а тому заборонена деякими країнами для перетину їх митного кордону.
Потрібно будувати власні підприємства для виготовлення міні-техніки. Для цього доцільно опиратися на японську або білоруську техніку: придбати ліцензії на виготовлення, створити спільні підприємства та довести на цій основі локалізацію власного виробництва у найближчі 8-10 років до 80%, а то і більше.
Щодо розвитку вітчизняного сільгоспмашинобудування висловимо ще одну непопулярну на сьогодні думку. Нині не час зосереджувати зусилля і кошти на конструюванні й виготовленні великих вітчизняних енергонасичених тракторів, інших високопродуктивних технічних засобів, що не виробляються в Україні. Ринок такої техніки вже надійно схоплений західноєвропейськими країнами. Агрохолдинги та інші великі і надвеликі агропромислові структури, що працюють на площах у десятки тисяч гектарів землі, вже мають висококласну зарубіжну техніку для її обробітку і збирання врожаю. Наївно думати, що вони купуватимуть вітчизняні сільгоспмашини, які тільки-но з’являтимуться на ринку. Час для цього ще настане.
На нашу думку, вітчизняним заводам сільгоспмашинобудування слід у першу чергу зосередити увагу на виробництві техніки для господарств населення та сільгосппідприємств із розмірами до 50 га землі в обробітку. Імпонує те, що перший віце-прем’єр-міністр, міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв вважає одним із першочергових завдань стимулювання відродження власного сільськогосподарського машинобудування на нових технологічних принципах, звільнивши їх від сплати ПДВ і ввізного мита й імпорту технологій, обладнання та комплектуючих, що використовуються для реконструкції та модернізації виробництва у таких підприємствах.
Враховуючи світовий досвід, можна сподіватися, що через 8-10 років Україна матиме надійну основу – вітчизняне тракторне і сільгоспмашинобудування для повного використання аграрного потенціалу нашої країни. Наша сусідка Білорусь самотужки це змогла за останні 15-20 років, забезпечила себе і вийшла на світовий ринок з власними тракторами, рівень продажів яких, за твердженням її аграрного міністра Михайла Русого, досяг десятків мільярдів доларів.
В Україні ж поки що навіть мета Державної програми розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу на період 2007-2010 років не досягнута. За даними Рахункової палати, рівень її виконання за рахунок бюджетних коштів становив у 2010 р. лише 18,2% (в основному фінансування дослідно-конструкторських робіт). Нині не діє жоден стимул, передбачений Законом України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу».
Ситуація ускладнилася і у зв'язку із реформуванням Міністерства промислової політики України та ліквідацією департаменту, який «опікувався» тракторним і сільгоспмашинобудуванням. Правда, додають оптимізму Указ Президента України «Про внесення змін до положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України» від 14 вересня 2011 року №915/2011 та Постанова Кабміну «Деякі питання Національної акціонерної компанії «Украгролізинг» від 31 серпня 2011 року №951. Це є важливим кроком для зміцнення управління галуззю сільгоспмашинобудування, подальшої його корпоратизації.
Потрібно удосконалити нормативно-правове забезпечення відродження вітчизняного сільгоспмашинобудування, оскільки прийняті Указ Президента України і Постанова КМУ унеможливлюють або знижують дію багатьох статей діючих законів. Так, у Закон України «Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України» (прийнято 5 жовтня 2006 р.) необхідно внести зміни, які би посилили вплив держави на покращання системи інженерно-технічного забезпечення сільського господарства. Для прискорення відродження вітчизняного машинобудування для АПК доцільно також розробити та прийняти окремий закон про його пріоритетність. Бо нині спрямованість і дієвість Закону України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» залишаються невизначеними.
                                                                Яків БІЛОУСЬКО,
Володимир ТОВСТОПЯТ,
кандидати економічних наук
ННЦ «Інститут аграрної економіки»





Схожі новини
  • №4 (259)
  • №42 (254)
  • №38 (250)
  • №35 (247
  • Молока стало меньше

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.