Найбільш активна частина основних фондів сільського господарства - енергетичні засоби, робочі машини, устаткування та обладнання. Від їх стану, якості, надійності, продуктивності та наповнення ними ринку в значній мірі залежить ефективність АПК. І саме аналіз його технічного оснащення виявив низку негативних тенденцій.
За двадцять років (1970 -1990 рр.) наявність окремих видів сільгосптехніки в колишніх колгоспах і радгоспах збільшилась в 1,2-1,8 рази і їх кількість наближалася до технологічної потреби. Наступні 20 років характеризувалися зворотними тенденціями. В 2010 р., порівняно з 1990-м, оснащеність окремими видами техніки знизилася в 2,7-5,2 рази і ледве сягала половини технологічної потреби. Близько 85% техніки в агропідприємствах експлуатується за межами амортизаційних термінів. Модернізація ж машинно-тракторного парку здійснюється вкрай повільно.
Нині агропідприємства щорічно списують 2,5-5,0% наявних машин, а закуповують 2,3-3,3% (рис. 1). Для нормального відтворення технічних засобів потрібно оновлювати їх як мінімум на 10-12%, а з урахуванням впровадження інноваційно-інвестиційних моделей розвитку аграрної галузі – до 20%.
Однією з основних причин кризового відтворення технічних засобів для села є те, що сільгоспвиробники і досі залишаються низькоплатоспроможними, що зумовлено хронічним диспаритетом цін на сільськогосподарську і промислову продукцію. Причому, ситуація настільки задавнена, що самостійно з цього стану вони не виберуться.
Наші розрахунки показують: реальні фінансові джерела сільського господарства можуть забезпечити щорічну розрахункову потребу в інвестиціях на техніко-технологічне переоснащення до 2015 року лише на 41,7% (табл.1).
Таблиця 1. Визначення джерел фінансування техніко-технологічного переоснащення агровиробництва до 2015 року, млрд. грн.
Джерела фінансування В середньому за 2001-2005 рр.
(факт.) В середньому за 2006-2009 рр. (факт.) 2015 р.
(очікув.)
Сільгосппідприємства
Власні кошти - всього 2,6 9,1 25,1
з них на техніко-техноло-гічне переоснащення (ТТП) 2,1 6,0 15,4
У тому числі:
амортизація - всього 0,5 2,4 8,1
з них на ТТП 0,5 1,9 6,5
прибуток 1,6 6,1 16,1
з нього на ТТП 0,9 3,4 8,0
інші на ТТП 0,7 0,8 0,9
Кошти держбюджету н/д 0,5 1,0
Залучені кошти разом: н/д 4,7 7,5
у тому числі:
довгострокові кредити в сільське господарство 2,1 4,2 5,1
інвестиції компаній н/д 0,5 0,6
іноземні інвестиції, всього н/д 0,5 1,8
Разом коштів н/д 14,7 31,2
з них на ТТП (без кредитів) н/д 7,4 18,8
Отже, на часі нагальна необхідність проведення перерозподілу національного доходу на користь сільського господарства. Фахівці - як науковці, так і практики - зараз у цьому одностайні. Мова йде про те, в якій формі це зробити.
Обґрунтованим орієнтиром в цьому плані може бути пропозиція про те, що пріоритетність техніко-технологічного оснащення агровиробництва повинна забезпечуватися інвестиціями на рівні, упереджувально вищому від частки сільського господарства у валовій доданій вартості країни. Цю норму потрібно виписати в розроблюваному Законі України «Про сільське господарство». Відповідні пропорції і розрахунки мають розроблюватися центральним органом виконавчої влади з аграрної політики і продовольства і затверджуватися урядом разом із державним бюджетом.
Не менш руйнівною причиною є негаразди ринку технічних засобів і стан сільськогосподарського машинобудування. Останній нині в критичному стані. На ринку техзасобів для АПК склалася ситуація, коли частка машин вітчизняного виробництва знижується. У 2009 році вона склала 7,6% його загального обсягу. Великі комбіновані структури (агрохолдинги), обробляючи близько 12,5 млн. га ріллі, працюють майже стовідсотково на імпортній техніці. Сільгосппідприємства з площею сільгоспугідь до 500 га і господарства населення, що разом обробляють близько 17 млн. га землі, користуються конструктивно застарілою технікою радянських часів і все більше зацікавлюються в придбанні вживаної імпортної техніки, яка за показником «ціна-якість» більш приваблива, ніж нова, дорога і менш надійна вітчизняна.
Тим часом, нинішня потреба цих господарств обчислюється на «астрономічному» рівні: лише енергетичних засобів – тракторів з потужністю двигуна 18-40 к.с. близько 800 тис. одиниць, а тягового класу 1,4, таких як МТЗ-82, ПМЗ-80 тощо – 100-120 тисяч.
Непомірні, на перший погляд, цифри потреби тракторів при детальному розгляді не видаються позахмарними. Нині в Україні налічується 4,6 млн. домогосподарств із середньою площею земельної ділянки близько 1,4 гектари. З них 550 тис. господарств мають ділянки розміром 5-10 гектарів. Їм потрібна міні-техніка. Якщо навантаження на один міні-трактор тягового класу 0,6-0,9 складає 5-10 га ріллі, то потреба у них становитиме 550 тис. одиниць. Земельні ділянки площею до 0,5 га мають майже 560 тис. господарств. Звідси випливає загальна потреба у міні-тракторах на згаданому рівні.
Населення має кошти для купівлі малої техніки – близько 450 млрд. грн. на депозитних рахунках в українських банках. При середній ціні міні-трактора 100-130 тис. грн. для придбання 800 тис. одиниць потрібно всього 80-105 млрд. гривень. Тож нині ринок міні-техніки в Україні майже безмежний і шкода, якщо він буде захоплений, наприклад, китайською технікою, яка хоч і дешева, проте недосконала і не надійна, а тому заборонена деякими країнами для перетину їх митного кордону.
Потрібно будувати власні підприємства для виготовлення міні-техніки. Для цього доцільно опиратися на японську або білоруську техніку: придбати ліцензії на виготовлення, створити спільні підприємства та довести на цій основі локалізацію власного виробництва у найближчі 8-10 років до 80%, а то і більше.
Щодо розвитку вітчизняного сільгоспмашинобудування висловимо ще одну непопулярну на сьогодні думку. Нині не час зосереджувати зусилля і кошти на конструюванні й виготовленні великих вітчизняних енергонасичених тракторів, інших високопродуктивних технічних засобів, що не виробляються в Україні. Ринок такої техніки вже надійно схоплений західноєвропейськими країнами. Агрохолдинги та інші великі і надвеликі агропромислові структури, що працюють на площах у десятки тисяч гектарів землі, вже мають висококласну зарубіжну техніку для її обробітку і збирання врожаю. Наївно думати, що вони купуватимуть вітчизняні сільгоспмашини, які тільки-но з’являтимуться на ринку. Час для цього ще настане.
На нашу думку, вітчизняним заводам сільгоспмашинобудування слід у першу чергу зосередити увагу на виробництві техніки для господарств населення та сільгосппідприємств із розмірами до 50 га землі в обробітку. Імпонує те, що перший віце-прем’єр-міністр, міністр економічного розвитку і торгівлі Андрій Клюєв вважає одним із першочергових завдань стимулювання відродження власного сільськогосподарського машинобудування на нових технологічних принципах, звільнивши їх від сплати ПДВ і ввізного мита й імпорту технологій, обладнання та комплектуючих, що використовуються для реконструкції та модернізації виробництва у таких підприємствах.
Враховуючи світовий досвід, можна сподіватися, що через 8-10 років Україна матиме надійну основу – вітчизняне тракторне і сільгоспмашинобудування для повного використання аграрного потенціалу нашої країни. Наша сусідка Білорусь самотужки це змогла за останні 15-20 років, забезпечила себе і вийшла на світовий ринок з власними тракторами, рівень продажів яких, за твердженням її аграрного міністра Михайла Русого, досяг десятків мільярдів доларів.
В Україні ж поки що навіть мета Державної програми розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу на період 2007-2010 років не досягнута. За даними Рахункової палати, рівень її виконання за рахунок бюджетних коштів становив у 2010 р. лише 18,2% (в основному фінансування дослідно-конструкторських робіт). Нині не діє жоден стимул, передбачений Законом України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу».
Ситуація ускладнилася і у зв'язку із реформуванням Міністерства промислової політики України та ліквідацією департаменту, який «опікувався» тракторним і сільгоспмашинобудуванням. Правда, додають оптимізму Указ Президента України «Про внесення змін до положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України» від 14 вересня 2011 року №915/2011 та Постанова Кабміну «Деякі питання Національної акціонерної компанії «Украгролізинг» від 31 серпня 2011 року №951. Це є важливим кроком для зміцнення управління галуззю сільгоспмашинобудування, подальшої його корпоратизації.
Потрібно удосконалити нормативно-правове забезпечення відродження вітчизняного сільгоспмашинобудування, оскільки прийняті Указ Президента України і Постанова КМУ унеможливлюють або знижують дію багатьох статей діючих законів. Так, у Закон України «Про систему інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу України» (прийнято 5 жовтня 2006 р.) необхідно внести зміни, які би посилили вплив держави на покращання системи інженерно-технічного забезпечення сільського господарства. Для прискорення відродження вітчизняного машинобудування для АПК доцільно також розробити та прийняти окремий закон про його пріоритетність. Бо нині спрямованість і дієвість Закону України «Про стимулювання розвитку вітчизняного машинобудування для агропромислового комплексу» залишаються невизначеними.
Яків БІЛОУСЬКО,
Володимир ТОВСТОПЯТ,
кандидати економічних наук
ННЦ «Інститут аграрної економіки»
Использование специальной техники для сельскохозяйственных задач позволяет повысить качество и сохранность сухих
Докладніше