Питання тижня. Чому своїм рішенням Головний державний ветеринарний інспектор України заборонив ввезення на нашу територію тваринницької сировини та продукції польського походження і чим це нам може відгукнутися?
Навряд чи хтось із нас помітив відсутність у широкому асортименті продукції тваринного походження з Польщі. Напевне, дефіцит сировини польського виробництва контрабандного походження відчули м'ясопереробні підприємства, які її використовували. Але вони про це із зрозумілих причин мовчать. Тож проблема існує. В чому її суть, знає найкраще Іван БІсюк, голова Державного департаменту ветеринарної медицини України.
– Як давно почались непорозуміння з партнерами з Польщі? З цього запитання розпочалася наша розмова з Іваном Юрієвичем.
– Це проблема вже «з оскомою». Ще у 2005 році ми неодноразово виявляли факти надходження на територію України партій сировини і продуктів тваринного походження, документи яких мали сумнівну якість, були сфальсифіковані або підроблені. Так в Україну була завезена реекспортна печінка яловичини з Америки, а відповідно до нашого законодавства реекспорт в Україну сировини заборонений. Мало того, в накладних було записано, що це морожена кілька. І подібних фактів я можу наводити дуже багато, тому що навіть на митних переходах вилучається чимало сировини та продуктів тваринного походження. Адже країни ЄС дозволяють вивозити зі своїх територій сировинної продукції на суму до тисячі євро, а відповідно до нашого законодавства в Україну не можна завозити більше 2 кг, та й то – у відповідній упаковці чи тарі. За минулий рік вилучено та утилізовано близько 300 т такої продукції. Коли ми вивчили ситуацію, то зрозуміли, що система ветконтролю в Польщі, м'яко кажучи, не відповідає ветеринарному законодавству України.
– А як так може бути, адже Польща є членом ЄС? А ми, зі свого боку, законодавство, в тому числі й ветеринарне, гармонізуємо до вимог ЄС?
– Всі країни-члени Міжнародного Епізоотичного Бюро, до якого входить і Україна, і країни ЄС користуються єдиним документом – Санітарним кодексом наземних тварин, отже й дії проводяться відповідно до нього.
У свою чергу, кожна країна ЄС має власне ветеринарне законодавство, у якому можуть бути нюанси, абсолютно неприпустимі з нашої точки зору. Зокрема, в польському законодавстві до них відноситься те, що перевіз тварин на відстань до 50 км і по території країни відбувається взагалі без видачі ветеринарних сертифікатів або інших аналогічних документів. Ветеринарні сертифікати не є документами суворого обліку, вони не мають захисту, більше того, їх просто розмножують на копіювальній техніці. В Україну надходило чимало продукції за підробленими ветеринарними сертифікатами, і ми на ці факти повинні були реагувати. Тому попереджали польську сторону, що просимо вирішити це питання, бо в іншому разі будемо змушені заборонити ввіз на територію України тваринницької продукції. Але польські колеги не реагували. Тож в березні минулого року було тимчасово заборонено імпорт в Україну сировини та тваринницької продукції з території Польщі.
– Це примусило польську сторону усунути недоліки?
– Поки що ні. Хоча за цей час проведено 9 зустрічей з керівниками різних рівнів, в тому числі 7 зустрічей безпосередньо з керівництвом ветеринарної служби Польщі, де ми наголошували на конкретних невідповідностях їх ветзаконодавства до наших вимог. Але знову недоліки не було усунено. Вже на вимогу польської сторони з 22 по 29 жовтня минулого року було проведено нашими фахівцями аудит держветслужби в Польщі. За його результатами було прийнято рішення, що система ветконтролю в цій країні не є ефективною, і ми не можемо дати дозволу на імпорт їхньої продукції. Втім, за настійним проханням ми погодились проінспектувати 13 польських підприємств. На кожному з них виявили масу невідповідностей українським ветеринарно-санітарним вимогам.
– А які саме порушення були виявлені?
– Їх маса! Під час прийому птиці, що загинула, не проводиться її розтин з метою встановлення причин, відсутні для цього спеціальні приміщення. Не проводяться моніторингові дослідження птиці в умовах птахоферми на наявність антибіотиків і гормонів. Приміщення пташників не огороджені, не узгоджується план проведення вакцинації птиці у воєводствах із центральною ветслужбою Польщі. На деяких м'ясопереробних підприємствах виявлені туші свиней, які не досліджувались на трахінелоскопію та цистесеркоз.
– Ви натякаєте, що вся ця сировина йшла на переробку, а потім потрапляла на наш ринок?
– Готова продукція, зрозуміло, робиться із сировини. Та якщо вона відповідно не досліджена, звичайно, не може бути й мови про її якість. У листі до посольства та ветеринарної служби Польщі ми повідомили про те, що на підставі проведених досліджень та інспектування неможливо дозволити імпорт польської продукції на територію України. Але у зв'язку із запевненням польської сторони щодо ліквідації цих недоліків, з урахуванням ситуації, яка із фахового рівня не повинна переходити на політичний, ми все-таки в порядку виключення дали дозвіл одному підприємству, в якому було найменше помічених нами невідповідностей, дозвіл на імпорт продукції тваринного походження в Україну. Але у тому ж листі до польської ветслужби ми звернули увагу, що дозвіл діє до 25 січня 2007 р. І вже в період з 15 по 25 січня цього року плануємо провести повторне інспектування підприємств із розрахунком на те, що за цей період проведуться потрібні заходи. Тоді буде надано дозвіл й іншим підприємствам. Якщо ж недоліки не будуть усунені, ми думатимемо, яким чином діяти далі. Втім, нам важче буде говорити з польською стороною на предмет розблокування згадуваної проблеми, оскільки ми не бачимо зустрічних кроків для її вирішення.
– Іване Юрійовичу, наскільки важливо для Польщі не втрачати наш ринок і відповідно наскільки вигідно це нашим підприємствам, споживачам?
– Я не буду вираховувати збитки польської сторони. Але скажу, що Україна при цьому нічого не втрачає. У нас на сьогоднішній день достатньо сировини і продукції тваринного походження, ринок насичений, і ми проблем в державі з цього приводу не відчуваємо.
– Чи може Польща зі свого боку заборонити імпорт нашої продукції?
– До нас надійшов лист, який свідчить, що польська сторона планує вжити відповідних заходів. Оскільки до країн ЄС ми експортуємо тільки мед і сухе молоко, то Польща, мабуть, планує використати саме цей важіль. У своєму листі вони просять надати матеріали про наші підприємства, які експортують мед, а також відповідно хочуть проінспектувати їх. Ми, звісно, заперечувати не будемо, підготуємо всі необхідні матеріали та надамо їх польській стороні. Вони мають таке право згідно з Санітарним кодексом наземних тварин. Ми ж в цьому аж ніяких проблем не вбачаємо, оскільки нас вже майже рік інспектує російська сторона. В процесі такої інспекції усуваються недоліки, ми працюємо над гармонізацією нашого законодавства таким чином, щоб всі питання було знято. Тож до інспекції з польського боку ми також готові.
Спілкувалась Вікторія ЗОРКА