Зізнаюся відверто, я особливо не замислювався над питаннями реклами на дорогах. Може тому, що користуюся хіба що велосипедом, та й то не часто. Здебільшого намагаюся пересуватися пішки. Корисно для здоров’я.
Та відвідавши круглий стіл «Реклама на дорогах: аспект безпеки», я серйозно замислився над тим, як впливають купи яскравих піар-білбордів на уважність водія. І чи не задивиться якийсь розтяпа за кермом на пані з пишними формами, що посміхатиметься йому з рекламного щита, і чи не забуде пригальмувати перед пішохідним переходом, коли хтось буде переходити вулицю?
А нещодавно такий випадок зі мною трапився на добре позначеній «зебрі» в самому центрі Фастова, коли серед білого дня один „крутелик” на затонованій іномарці пролетів на повній швидкості буквально за кілька сантиметрів від мене. І рекламних щитів поруч не було, які могли би його відовлікти. Як же я пошкодував, що журналістам ще не видають автомати задля самозахисту від бандитів на дорогах...
А що робиться в селі, де я живу! Там взагалі майже немає пішохідних переходів і частісенько деякі односельчани практикують авторалі «під шафе» без прав і навичок, керуючи «джерелом підвищеної небезпеки», як не дарма називають транспортні засоби...
А не завадило б, може, встановлювати щити соціальної реклами, які б нагадували про сувору відповідальність за порушення правил дорожнього руху?! Та таких, щоби в любителів «повишивати» за кермом мурашки по шкірі бігали. Може й ефективніше було б, ніж розставляти даїшників коло кожного стовпа й платити їм зарплату…
Про це подумав під час обговорення питань безпеки й рекламної теми на дорогах на засіданні круглого столу. Вибачте, що різко сказано. Але ж щодня в різноманітних ДТП на дорогах України гине 20 людей. Як казав Роберт Рождественський: «Всех без исключения людей. Слепых и зрячих. Старцев и юнцов. И гениев, трудяг, и подлецов». А президент ВГО «Асоціація безпеки дорожнього руху», один із організаторів заходу Михайло Берлін висловився з приводу проблеми ДТП на дорогах України доволі влучно: «Це проблема національної безпеки нашої держави, проблема задля вирішення якої потрібна політична воля на найвищому рівні. 90% ДТП трапляються по вині людини. Минулого року на наших дорогах загинули 5300 громадян. 40% серед них - пішоходи. На жаль, 30% - молоді люди до 29 років.
Разом із журналістами обговорювалися питання: чи справді зростання кількості щитів на дорогах збільшує ризик водіїв потрапити в аварію? Чи варто приймати щодо цього жорсткі законодавчі рішення? Які перспективи соціальної реклами в Україні й досвід розміщення реклами в зарубіжних країнах? Як узгодити в цьому плані інтереси державної автомобільної інспекції, держслужби автомобільних доріг, місцевих бюджетів тощо...
Михайло Берлін не оминув увагою і спеціальну рекламну акцію, що стартувала 7 квітня 2010 року й має за мету знизити рівень травмування та смертності учасників дорожнього руху шляхом популяризації використання пасків безпеки на передньому та задньому сидіннях авто. Організаторами акції виступили Всеукраїнська громадська організація «Асоціація безпеки дорожнього руху», Міжнародний благодійний фонд «Єдиний світ» та Асоціація зовнішньої реклами України.
- Підвищення культури поведінки за кермом, – важлива для українських реалій тема, адже щорічно через власну недбалість страждають тисячі водіїв і пасажирів, - мовив Артем Біденко, голова координаційної ради Асоціації зовнішньої реклами України. - Тому півтора роки тому асоціація разом із Біржею соціальної реклами оголосили конкурс на кращу ідею з безпеки руху. І ось робота переможця з'явилася на вулицях міст України. Це білборд «Самозахист одним рухом – чорний пояс водія». Насправді якісна сучасна реклама працює на рівні підсвідомості. Вона справді привертає увагу, але лише периферійного зору, не відволікаючи людину від її основної діяльності.
У свою чергу Сергій Будник, заступник начальника Департаменту ДАІ МВС України доводив:
- Опитування на Інтернет-сайті ДАІ показує: близько 70% респондентів вважають, що реклама на дорогах відволікає увагу учасників руху і створює перешкоди руху. І лише 11% вважають її корисною. Водночас, проблема безпеки дорожнього руху є набагато ширшою та глибшою, тож вирішувати її важливо спільними зусиллями. Впродовж останніх 2-х років тісної співпраці Державтоінспекції та громадських організацій вдалося суттєво знизити кількість дорожньо-транспортних пригод. Це також результат і законодавчих нововведень, прийнятих у 2008 році. Зокрема, підвищення штрафів за порушення правил дорожнього руху. Як наслідок, маємо такі цифри: у 2007 році на дорогах України загинуло 9500 осіб, а торік - близько 5500 чоловік.
Водій має бути освіченим і мотивованим. Але мотивований водій – не той, котрий знає, що буде притягнутий до відповідальності, а, швидше, той, котрий розуміє, що власними діями може завдати шкоди іншим, не говорячи вже про себе.
Цікавою була й думка кандидата медичних наук Тетяни Діордічук, старшого наукового співробітника Лабораторії проблем медицини праці на транспорті Інституту медицини праці АМН України.
- Досліджень, що стосувалися б безпосередньо рекламного впливу, поки що ми не проводимо, - зазначила вона. - Проте очевидно: щоб бути ефективною, реклама має привертати увагу. Можливо, є сенс розміщувати рекламні борди на ділянках дороги, де відбувається зниження швидкості руху: на перехрестях, поруч із постами ДАІ, на ділянках із «лежачими поліцейськими».
- Цікава соціальна реклама важлива, тому що вона розв’язує проблеми суспільства, – підкреслив координатор Біржі соціальної реклами України Олександр Горлов. - Для створення саме такої, ми співпрацюємо з провідними рекламними агенціями, які продукують високоякісну комерційну рекламу.
Ерік Хойруп, постійний радник проекту ЄС «Безпека дорожнього руху Твінінг» розповів про зарубіжну практику вирішення рекламно-дорожних питань: «Французьке законодавство регулює рекламу на дорогах з точки зору двох важливих аспектів: охорони навколишнього середовища та безпеки руху, – підкреслив він. - Саме тому поза територією міст зовнішня реклама взагалі заборонена, за виключенням дорожніх знаків, які вказують на придорожні сервіси: готелі, ресторани, паркінги. Та навіть до цих знаків ставлять жорсткі вимоги. Наприклад, розміри щитів є надто скромними, їх зовнішній вигляд у жодному разі не може нагадувати формою чи кольором будь-який дорожній знак.
Є й в Україні позитивний досвід. Про нього розповів Вадим Парасочка, заступник начальника управління містобудування та архітектури Борисполя: - Якщо неможливо позбутися реклами взагалі, то є альтернативні рішення. Наприклад – суттєво зменшити розміри рекламних конструкцій. Рекламними носіями можуть бути вуличні ліхтарі, смітники, зупинки громадського транспорту. Зрештою, існують численні новітні, естетично привабливі технології.
Бути рекламі при дорогах чи не бути і скільки – питання спірне, але всі учасники круглого столу були єдиної думки в тім, що слід заборонити розміщення рекламних щитів впритул до дорожніх знаків і на складних ділянках руху, де водії мають бути вкрай уважними й зосередженими тільки на управлінні автомобілем, за кермом якого вони перебувають.
Володимир ВІЛЬОВИЧ