До теми. Вашій увазі – деякі висновки та пропозиції щодо проекту Податкового кодексу фахівців Української аграрної конфедерації.
В Українській аграрній конфедерації схвально відгукнулися про проект. Водночас, з окремими його положеннями не погодилися. Зокрема в частині оподаткування сільгоспвиробників податком на додану вартість, який містить норми, що можуть, на їх думку, вкрай негативно позначитись на діяльності сільськогосподарських підприємств, знизити інвестиційну привабливість галузі, спричинити тінізацію торгівлі відповідною продукцією, блокуватимуть вступ країни до СОТ.
Фахівці конфедерації аргументовано доводять, що спеціальний режим оподаткування, на відміну від нині діючої системи, є лише спрощеною формою оподаткування ПДВ, що матиме обмежений ефект щодо підтримки доходів сільгоспвиробників. Адже із застосуванням такого режиму покупці продукції АПК змушені будуть знизити закупівельні ціни.
Передбачається, що додаткові бюджетні надходження, які виникають в такому разі, будуть перерозподілені через програми прямої бюджетної підтримки на аналогічні цілі. Але зважаючи на ймовірні зобов'язання країни зі скорочення розміру Сукупної внутрішньої підтримки (СВП) при вступі України до СОТ, сільгоспвиробники не зможуть отримати зазначені кошти.
Також програми бюджетної підтримки, які можуть замінити режим акумуляції ПДВ, не гарантують підтримки всіх галузей і виробників сільськогосподарської продукції. Часто, за словами аграріїв, складно спрогнозувати терміни і суми надходження державних коштів. Аргументом на користь своєї позиції представники федерації називають відсутність середньострокового бюджетного планування відповідних програм. Це, на їхню думку, зробить умови господарювання для сільгосппідприємств не прогнозованими.
Аграрії запевняють, що у разі застосування 12-відсоткової ставки ПДВ для сільгоспвиробників збільшиться обсяг тіньових і сірих операцій із сільгосппродукцією. Вони підкреслюють, що не слід виключати масової оптимізації податкового навантаження із залученням суб'єктів господарювання, що використовують спрощену систему оподаткування, для маркетингу і переробки сільськогосподарської продукції. Адже в результаті цього виробники, що вестимуть свою діяльність в межах традиційних каналів збуту, стануть неконкурентоспроможними.
Фахівці роз'яснюють, що акумуляція ПДВ є стимулом для реалізації продукції сільського господарства за ринковою ціною, оскільки наявна додана вартість залишалась у розпорядженні сільгоспвиробників і не спричиняла додаткового податкового навантаження при маркетингу і переробці. Перехід на запропонований в проекті Податкового кодексу режим може спричинити спроби уникнути додаткового податкового навантаження при реалізації. Це, за словами спеціалістів, призведе до збільшення обсягу непрозорих операцій на ринках аграрної продукції. У результаті може погіршитися балансова прогнозованість ринків аграрної продукції.
Також Аграрна конфедерація переконана, що запропонований режим може відсунути на невизначений термін вступ України до СОТ, оскільки він сприймається країнами-членами міжнародного клубу як дискримінаційний стосовно імпорту сільськогосподарських товарів. Згідно з проектом Податкового Кодексу операції з продажу підприємством сільськогосподарської продукції будуть оподатковуватися ПДВ за ставкою 12%, тоді як імпортована аналогічна сільськогосподарська продукція підпадає під оподаткування ПДВ за ставкою 17%. У цьому представники федерації вбачають порушення вимог СОТ та дискримінацію, оскільки імпортний сільськогосподарський товар, крім сплати імпортного мита, митних зборів та інших бар'єрів на кордоні, оподатковується за більш високою ставкою ПДВ, ніж аналогічний товар вітчизняного виробництва.
Запропонований спрощений режим оподаткування, впевнені представники федерації, буде дестимулюючим фактором для інвестицій в агропромислове виробництво, оскільки при значних витратах на впровадження сучасних технологій 12-відсоткова ставка не покриватиме сум ПДВ, сплачених при закупівлі виробничих факторів, а негативне сальдо не відшкодовуватиметься з бюджету. В результаті суттєво знизяться стимули для впровадження сучасних технологій виробництва конкурентоспроможної і якісної продукції.
Також скасування режиму акумуляції ПДВ з одночасним ймовірним скороченням розміру СВП призведе до обмеження можливості держави щодо підтримки виробників АПК і надалі. Під сумнів буде поставлено можливості держави формувати за рахунок держпідтримки раціональну структуру агропромислового виробництва.
Фахівці конфедерації вважають за недоцільне відмовлятися від режиму акумуляції ПДВ, оскільки такий крок негативно відіб'ється як на діяльності виробників сільгосппродукції, так і на можливостях держави щодо ефективної підтримки агропромислового виробництва.
За матеріалами УАК підготувала Дарина ПОЛІЩУК