Аграрний тиждень. Україна
» » » Час подбати про воду, яку ми п’ємо
» » » Час подбати про воду, яку ми п’ємо

    Час подбати про воду, яку ми п’ємо


    Час подбати про воду, яку ми п’ємо Нещодавно нараду провела спеціальна робоча група, створена за рішенням Комітету з економічних реформ. Виконуючи доручення Президента України, група має перевірити технічний стан водовідведення та очисних споруд в Україні. Першочергову увагу буде приділено узбережжю Чорного та Азовського морів, Кримському півострову та басейнам великих українських річок. До речі, відповідні робочі групи мають бути створені й на місцях.
    Головна причина полягає, насамперед, у кричущій ситуації, що склалася в системі водовідведення та очищення стічних вод. «Вона несе потенційну загрозу для здоров’я населення, рівноваги довкілля та життєдіяльності цілих регіонів», - вважає Валерій Пустовойтенко, авторитет якого серед членів робочої групи є незаперечним, бо подібні проблеми він вирішував, перебуваючи на багатьох високих посадах.
    А ось і офіційні дані: близько 35% каналізаційних мереж перебувають в аварійному та ветхому стані. Найбільша питома вага таких мереж – на Харківщині (50,7%), в АР Крим (50,4%), в Донецькій та Луганській областях (відповідно 48,8% та 47,5%). За словами Юрія Хіврича, переважна частина очисних споруд експлуатується по 30-40 років і лише 10% введені в експлуатацію менше 15 років тому. Старі споруди вже вичерпали свій експлуатаційний ресурс, а відтак, конче потребують негайної реконструкції та заміни.
    Ряд регіонів загалом потребують невідкладного розвитку централізованої системи водовідведення. Так, населені пункти Вінниччини забезпечені таким водовідведенням на 2,3%, Сумщини – на 2,7%, Чернігівщини - на 2,8%, Хмельниччини - на 3%, Полтавщини – на 3,3%, Кіровоградщини – на 3,6%. Та й в Час подбати про воду, яку ми п’ємоцілому по країні цей показник виглядає доволі скромно – 5,7% від загальної чисельності населених пунктів.
    Скорочення чисельності українського населення, згортання промислового виробництва і зміна його структури, економічна криза призвели до зменшення загального обсягу зібраних і відведених стічних вод – у порівнянні з 1990 роком більше, ніж удвічі. Скоротилися й обсяги очищених і доочищених стічних вод. Це спричинило різке зростання енерговитратності очисних споруд, а відтак, зробило економічно неефективною і збитковою їх роботу.
    Серед основних забруднювачів водних ресурсів України учасники наради називали житлово-комунальне господарство, агропромисловий комплекс, хімічну, целюлозно-паперову, металургійну та гірничодобувну галузі. Із загального обсягу неочищених або недоочищених стоків, що потрапляють до наших водойм, 66% припадає на ЖКГ.
    Вчені нагадали: в середині минулого століття подібна вкрай складна ситуація з водними ресурсами спостерігалася в Західній Європі. Дунай та Рейн фактично перетворилися на мертві річки. І тоді влада ухвалила жорстке рішення: до цих водойм не може потрапляти жодних безконтрольних викидів стічних вод. Ці заходи мали результат: європейські річки відновилися.
    «Тут особливого значення набуває поведінка місцевих рад, котрим підпорядковуються водоканали, та тих структур, яким водоканали частково передані в управління, - зазначив Валерій Пустовойтенко. – Вони більше дбають про власний зиск, ніж про технічне та технологічне оновлення підприємств, їх реконструкцію та розвиток. У нас нині третина води втрачається під час постачання до помешкань, це колосальні збитки! Тож, зрештою, ми маємо чітко дізнатися, хто реально управляє цими водоканалами, а отже, несе відповідальність за їх роботу і негативні наслідки їх діяльності. Бо суспільство такою інформацією переважно не володіє».
    Незадовільний стан очисних споруд, брак централізованої системи водовідведення та недостатній контроль за ситуацією з боку контролюючих органів призводять до різкого погіршення стану поверхневих вод, які є джерелами питної води для українців. Так, лабораторіями Державної санітарно-епідеміологічної служби щорічно проводиться понад 70 тисяч досліджень проб води. Близько 33% із них, як сказав під час наради Сергій Риженко, не відповідають гігієнічним вимогам за санітарно-хімічними і мікробіологічними показниками.
    На думку директора Інституту колоїдної хімії та хімії води НАН України Владислава Гончарука, питання водовідведення не можна розглядати окремо від питань водопостачання. Адже проблеми з питною водою в Україні постійно загострюються. Вважається, що до 40% населення споживають воду, яка не відповідає питним стандартам. Та, як наголосив Гончарук, у нашій країні взагалі відсутні стандарти питної води – старі відмінені, а нові досі не ухвалені. А це означає, що теоретично за відсутності таких стандартів жоден водоканал не може готувати воду до подачі. Між тим, в Європі усталеною є практика, коли стандарти питної води можуть щороку коригуватися у відповідності до екологічної ситуації.
    Учасники наради зійшлися в тому, що необхідно якнайскоріше ухвалювати національні стандарти питної води. В Україні змінюються підходи до підготовки питної води та її подачі до споживачів. Нинішній підхід, коли питна вода готується водоканалами, не виправдовує себе. Бо, пройшовши тривалий шлях по водогонам, вона губить питні якості. А це означає, що понесені витрати на її підготовку на першому етапі втрачають сенс. Через заіржавілі труби та інші причини споживач одержує вже непитну воду. Сучасні підходи передбачають встановлення при будинках спеціальних агрегатів, які очищують воду до стандартів питної. Вчені повідомили: в Україні вже створені та випробувані такі агрегати, які за якістю не поступаються кращим світовим аналогам.
    «Такі установки доочищення води можна було б, принаймні, для початку встановлювати в школах і дитячих садках, - вважає Валерій Пустовойтенко. – Також вони мають бути передбачені у нових житлових будинках. І я впевнений, що на таку перспективу слід звернути особливу увагу».
    Час подбати про воду, яку ми п’ємоУчасники наради наголосили на невідкладній потребі підготувати Державну програму розвитку систем водовідведення та каналізації, яка впродовж поточного року має бути передана на схвалення Верховною Радою. Термін дії такої програми має поширюватися до 2020 року, як і програми питної води, яка вже реалізується. До 1 квітня має бути перевірений реальний стан всіх очисних споруд в Україні, визначені можливості щодо їх реконструкції.
    Проведення цих заходів потребуватиме значних капіталовкладень. За словами віце-прем’єр-міністра Віктора Тихонова, сподіватися, що роботи можна здійснити винятково за рахунок державних коштів, не варто, бо цьогорічний бюджет не передбачає таких витрат.
    Тож до вирішення наявних проблем варто підійти комплексно, долучати регіональні ресурси і кошти інвесторів - міжнародних і національних. Цікавою видається і пропозиція Валерія Пустовойтенка: свого часу для завершення будівництва блоків Рівненської та Хмельницької АЕС була розроблена система цільових відрахувань від сплати тарифів за електроенергію. «Подібну систему можна було би запровадити і нині, враховуючи цільові відрахування з тарифів за водопостачання та водовідведення, які потому спрямовувати на реконструкцію і розвиток очисних споруд», - запропонував він.
    Планується, що вже найближчим часом відповідні наради будуть проведені й у Криму, в Одесі та Західній Україні.

    Максим НАЗАРЕНКО,
    Національний прес-клуб «Українська перспектива»





    Схожі новини
  • Якість питної води контролюватимуть спеціальні регіональні лабораторії
  • Якість питної води контролюватимуть спеціальні регіональні лабораторії
  • На Дніпропетровщині модернізували водонасосну станцію - якісну воду отримуватимуть 62 тис. людей
  • Президент підписав держпрограму розвитку водного господарства
  • Кабмін схвалив зміни до програми про питну воду

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.

Час подбати про воду, яку ми п’ємо


Час подбати про воду, яку ми п’ємо Нещодавно нараду провела спеціальна робоча група, створена за рішенням Комітету з економічних реформ. Виконуючи доручення Президента України, група має перевірити технічний стан водовідведення та очисних споруд в Україні. Першочергову увагу буде приділено узбережжю Чорного та Азовського морів, Кримському півострову та басейнам великих українських річок. До речі, відповідні робочі групи мають бути створені й на місцях.
Головна причина полягає, насамперед, у кричущій ситуації, що склалася в системі водовідведення та очищення стічних вод. «Вона несе потенційну загрозу для здоров’я населення, рівноваги довкілля та життєдіяльності цілих регіонів», - вважає Валерій Пустовойтенко, авторитет якого серед членів робочої групи є незаперечним, бо подібні проблеми він вирішував, перебуваючи на багатьох високих посадах.
А ось і офіційні дані: близько 35% каналізаційних мереж перебувають в аварійному та ветхому стані. Найбільша питома вага таких мереж – на Харківщині (50,7%), в АР Крим (50,4%), в Донецькій та Луганській областях (відповідно 48,8% та 47,5%). За словами Юрія Хіврича, переважна частина очисних споруд експлуатується по 30-40 років і лише 10% введені в експлуатацію менше 15 років тому. Старі споруди вже вичерпали свій експлуатаційний ресурс, а відтак, конче потребують негайної реконструкції та заміни.
Ряд регіонів загалом потребують невідкладного розвитку централізованої системи водовідведення. Так, населені пункти Вінниччини забезпечені таким водовідведенням на 2,3%, Сумщини – на 2,7%, Чернігівщини - на 2,8%, Хмельниччини - на 3%, Полтавщини – на 3,3%, Кіровоградщини – на 3,6%. Та й в Час подбати про воду, яку ми п’ємоцілому по країні цей показник виглядає доволі скромно – 5,7% від загальної чисельності населених пунктів.
Скорочення чисельності українського населення, згортання промислового виробництва і зміна його структури, економічна криза призвели до зменшення загального обсягу зібраних і відведених стічних вод – у порівнянні з 1990 роком більше, ніж удвічі. Скоротилися й обсяги очищених і доочищених стічних вод. Це спричинило різке зростання енерговитратності очисних споруд, а відтак, зробило економічно неефективною і збитковою їх роботу.
Серед основних забруднювачів водних ресурсів України учасники наради називали житлово-комунальне господарство, агропромисловий комплекс, хімічну, целюлозно-паперову, металургійну та гірничодобувну галузі. Із загального обсягу неочищених або недоочищених стоків, що потрапляють до наших водойм, 66% припадає на ЖКГ.
Вчені нагадали: в середині минулого століття подібна вкрай складна ситуація з водними ресурсами спостерігалася в Західній Європі. Дунай та Рейн фактично перетворилися на мертві річки. І тоді влада ухвалила жорстке рішення: до цих водойм не може потрапляти жодних безконтрольних викидів стічних вод. Ці заходи мали результат: європейські річки відновилися.
«Тут особливого значення набуває поведінка місцевих рад, котрим підпорядковуються водоканали, та тих структур, яким водоканали частково передані в управління, - зазначив Валерій Пустовойтенко. – Вони більше дбають про власний зиск, ніж про технічне та технологічне оновлення підприємств, їх реконструкцію та розвиток. У нас нині третина води втрачається під час постачання до помешкань, це колосальні збитки! Тож, зрештою, ми маємо чітко дізнатися, хто реально управляє цими водоканалами, а отже, несе відповідальність за їх роботу і негативні наслідки їх діяльності. Бо суспільство такою інформацією переважно не володіє».
Незадовільний стан очисних споруд, брак централізованої системи водовідведення та недостатній контроль за ситуацією з боку контролюючих органів призводять до різкого погіршення стану поверхневих вод, які є джерелами питної води для українців. Так, лабораторіями Державної санітарно-епідеміологічної служби щорічно проводиться понад 70 тисяч досліджень проб води. Близько 33% із них, як сказав під час наради Сергій Риженко, не відповідають гігієнічним вимогам за санітарно-хімічними і мікробіологічними показниками.
На думку директора Інституту колоїдної хімії та хімії води НАН України Владислава Гончарука, питання водовідведення не можна розглядати окремо від питань водопостачання. Адже проблеми з питною водою в Україні постійно загострюються. Вважається, що до 40% населення споживають воду, яка не відповідає питним стандартам. Та, як наголосив Гончарук, у нашій країні взагалі відсутні стандарти питної води – старі відмінені, а нові досі не ухвалені. А це означає, що теоретично за відсутності таких стандартів жоден водоканал не може готувати воду до подачі. Між тим, в Європі усталеною є практика, коли стандарти питної води можуть щороку коригуватися у відповідності до екологічної ситуації.
Учасники наради зійшлися в тому, що необхідно якнайскоріше ухвалювати національні стандарти питної води. В Україні змінюються підходи до підготовки питної води та її подачі до споживачів. Нинішній підхід, коли питна вода готується водоканалами, не виправдовує себе. Бо, пройшовши тривалий шлях по водогонам, вона губить питні якості. А це означає, що понесені витрати на її підготовку на першому етапі втрачають сенс. Через заіржавілі труби та інші причини споживач одержує вже непитну воду. Сучасні підходи передбачають встановлення при будинках спеціальних агрегатів, які очищують воду до стандартів питної. Вчені повідомили: в Україні вже створені та випробувані такі агрегати, які за якістю не поступаються кращим світовим аналогам.
«Такі установки доочищення води можна було б, принаймні, для початку встановлювати в школах і дитячих садках, - вважає Валерій Пустовойтенко. – Також вони мають бути передбачені у нових житлових будинках. І я впевнений, що на таку перспективу слід звернути особливу увагу».
Час подбати про воду, яку ми п’ємоУчасники наради наголосили на невідкладній потребі підготувати Державну програму розвитку систем водовідведення та каналізації, яка впродовж поточного року має бути передана на схвалення Верховною Радою. Термін дії такої програми має поширюватися до 2020 року, як і програми питної води, яка вже реалізується. До 1 квітня має бути перевірений реальний стан всіх очисних споруд в Україні, визначені можливості щодо їх реконструкції.
Проведення цих заходів потребуватиме значних капіталовкладень. За словами віце-прем’єр-міністра Віктора Тихонова, сподіватися, що роботи можна здійснити винятково за рахунок державних коштів, не варто, бо цьогорічний бюджет не передбачає таких витрат.
Тож до вирішення наявних проблем варто підійти комплексно, долучати регіональні ресурси і кошти інвесторів - міжнародних і національних. Цікавою видається і пропозиція Валерія Пустовойтенка: свого часу для завершення будівництва блоків Рівненської та Хмельницької АЕС була розроблена система цільових відрахувань від сплати тарифів за електроенергію. «Подібну систему можна було би запровадити і нині, враховуючи цільові відрахування з тарифів за водопостачання та водовідведення, які потому спрямовувати на реконструкцію і розвиток очисних споруд», - запропонував він.
Планується, що вже найближчим часом відповідні наради будуть проведені й у Криму, в Одесі та Західній Україні.

Максим НАЗАРЕНКО,
Національний прес-клуб «Українська перспектива»





Схожі новини
  • Якість питної води контролюватимуть спеціальні регіональні лабораторії
  • Якість питної води контролюватимуть спеціальні регіональні лабораторії
  • На Дніпропетровщині модернізували водонасосну станцію - якісну воду отримуватимуть 62 тис. людей
  • Президент підписав держпрограму розвитку водного господарства
  • Кабмін схвалив зміни до програми про питну воду

  • Додати комментар
    reload, if the code cannot be seen

    Забороняється використовувати не нормативну лексику, принижувати інших користувачів, розміщувати посилання на сторонні сайти, та додавати рекламу в коментарях.